علم روانشناسی

خواندن زبان بدن (Kinesics): زبان بدن اجزای صورت و بدن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

زبان بدن، سیگنال‌های غیرکلامی هستند که ما به صورت ناخودآگاه برای برقراری ارتباط با دیگران از آن استفاده می‌کنیم. به گفته کارشناسان، این سیگنال‌های غیرکلامی، بخش اعظم ارتباطات روزانه ما را تشکیل می‌دهد. از حالت‌های صورت تا حرکات بدن، همه و همه می‌توانند پیام‌های زیادی را به دیگران منتقل کنند. طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که بین 60 تا 65% ارتباطات ما با دیگران، از زبان بدن تشکیل شده است. درک زبان بدن بسیار ضروری اما در عین حال کاری مشکل است. برای درک کردن زبان بدن، فقط نباید به یک حرکت و یا نشانه دقت کرد، بلکه باید مجموع حرکات و نشانه‌ها با هم در نظر گرفت و تفسیر کرد که معنای آن چیست. در این مقاله درباره تفسیر زبان بدن توضیح می‌دهیم و معنای حالات هر کدام از اعضای صورت و بدن را ارائه می‌دهیم.

احساساتی را که از طریق زبان بدن می‌توانیم تشخیص دهیم کدام‌اند؟

  • شادی
  • غم
  • عصبانیت
  • تعجب
  • انزجار
  • ترس
  • گیجی
  • هیجان
  • میل
  • تحقیر

خواندن و درک زبان بدن اجزای صورت و سایر اندام‌ها


چشم‌ها

چشم‌ها اغلب به عنوان پنجره‌هایی برای درک احساسات و روان هر فرد معرفی می‌شوند. به عبارت دیگر از طریق چشمان هر فرد، می‌توانیم به احساسات و روان او پی ببریم. در ادامه انواع حرکات چشم و نوع نگاه را بررسی می‌کنیم و معانی آنها را توضیح می‌دهیم.

چشم دوختن

وقتی یک شخص هنگام گفتگو با شما به چشمان شما نگاه می‌کند، یعنی با شما تماس چشمی برقرار می‌کند، به این معنا است که علاقه‌مند به گفتگو کردن با شما است. البته طولانی مدت خیره شدن به چشمان یک نفر، می‌تواند به نوعی حس بدی به طرف مقابل منتقل کند. از سوی دیگر، قطع ارتباط چشمی یا مدام نگاه کردن به این طرف و آن طرف به این معنا است که فرد علاقه‌مند به گفتگو با شما نیست یا حواسش پرت شده است و به چیز دیگری فکر می‌کند. البته این مورد ممکن است نشان‌دهنده این هم باشد که فرد ناراحت است یا می‌خواهد احساسات واقعی‌اش را نسبت به شما یا موضوع صحبت‌تان پنهان کند.

پلک زدن

پلک زدن طبیعی است اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که آیا زیاد پلک می‌زند یا کم. افراد معمولا هنگام ناراحتی، سریع‌تر پلک می‌زنند. پلک زدن کم می‌تواند نشانه این باشد که فرد سعی دارد احساسات واقعی‌اش را پنهان کند. مثلا فردی که با ورق با دیگران بازی می‌کند، وقتی می‌بیند کارت‌های خوبی به او داده شده و احتمال برد او زیاد است، برای اینکه خودش را لو ندهد و عادی به نظر برسد، سعی می‌کند حرکات چشم و پلک زدن هایش را کنترل کند و کمتر پلک بزند.

اندازه مردمک

علاوه بر اینکه میزان نور در کوچک یا بزرگ شدن مردمک تاثیر می‌گذارد، احساسات افراد هم در این امر نقش ایفا می‌کنند. مردمک چشم گشاد و بزرگ شده، نشان‌دهنده علاقه‌مند شدن یا تحریک شدن فرد است. همچنین هنگام هیجان زده شدن، مردمک چشم افراد گشادتر می‌شود.

لب‌ها

حرکات لب‌ها و دهان نیز در زبان بدن، معانی خاصی دارند. جویدن لب پایینی به این معنا است که فرد احساس ناامنی، ترس و نگرانی می‌کند. پوشاندن دهان مثلا با دست، می‌توان نشان‌دهنده مخفی کردن غم و ناراحتی باشد. لبخند زدن نشانه خوشحالی و شادی است اما اگر لبخند کاذب و مصنوعی باشد، می‌تواند به معنی پنهان کردن احساسات یا حتی بدبینی باشد. سفت شدن لب‌ها می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی و بی‌اعتمادی باشد. وقتی گوشه‌های دهان کمی به سمت بالا حرکت کند، نشان‌دهنده شادی و خوشحالی است. برعکس آن یعنی گوشه لب‌ها رو به پایین می‌تواند نشان‌دهنده ناراحتی یا مخالفت باشد.

حرکات دست‌ها

مشت کردن دست‌ها نشان‌دهنده عصبانیت است و در برخی از فرهنگ‌ها به عنوان نماد همبستگی و استقامت نیز از آن استفاده می‌شود. شست رو به بالا و رو به پایین، به ترتیب به معنی موافق بودن و عدم موافقت به هستند. چسباندن انگشت شست و انگشت اشاره به هم و کشیدن سه انگشت دیگر رو به بالا می‌تواند به معنی «خوب» یا «خوشمزه و لذیذ بودن چیزی» باشد. درست کردن حرف انگلیسی V با انگشتان دست به معنی صلح و پیروزی است. در انگستان و استرالیا وقتی پشت دست را به دیگران نشان بدهید، به معنی توهین به آنها است.

پاها و بازوها

دست به سینه ایستادن به معنی آمادگی برای دفاع از خود است و درواقع برای حالت‌های تدافعی به کار می‌رود. وقتی پاهایتان را روی هم می‌اندازید و از شخصی که کنارتان نشسته دور می‌کنید، یعنی مثلا اگر شخص سمت راست شما نشسته است و پاهایی که روی هم انداخته‌اید به سمت چپ است، یعنی شما احتمالا به آن فرد یا موضوع صحبت‌تان علاقه‌ای ندارید. دست‌ها اگر پشت کمر قرار داده شوند، به معنی آمادگی برای کنترل فرد است یا ممکن است نشانه پرخاشگری باشد. گاهی به معنی اضطراب یا کسالت است.

نحوه ایستادن یا نشستن بدن (حالات بدن)

حالات بدن می‌تواند اطلاعات زیادی درباره فرد به ما بدهد، از جمله میزان اعتماد به نفس، نوع شخصیت و گشاده‌رویی و… صاف نشستن به این معنا است که فرد روی موضوع صحبت متمرکز است و اعتماد به نفس دارد. قوز کردن می‌تواند به معنی بی‌حوصلگی یا بی‌تفاوتی باشد. باز نگه داشتن دست‌ها و پاها و راحت نشستن، به معنی دوستی و گشودگی است. برعکس، دست و پاهای جمع شده و فردی که راحت نمی‌نشیند، به این معنا است که فرد خصومتی با طرف مقابل دارد و یا اضطراب دارد.

میزان فاصله شما با طرف مقابل

آیا تا به حال احساس ناراحتی کردید که کسی به شما بیش از حد نزدیک می‌ایستد؟ در ادامه تحلیل می‌کنیم که فاصله‌هایی که ممکن است افراد با هم داشته باشند، چه معانی می‌تواند داشته باشد.

فاصله صمیمی: 6 تا 18 اینچ

این سطح از فاصله به معنی ارتباط صمیمی است و افرادی که با این فاصله با هم صحبت می‌کنند، با هم احساس راحتی می‌کنند. این حد از فاصله معمولا در هنگام در آغوش گرفتن، بوسیدن و… اتفاق می‌افتد.

فاصله شخصی: 1.5 تا 4 پا

این فاصله بین دوستان صمیمی و اعضای خانواده اتفاق می‌افتد که اغلب این ارتباطات، ارتباطات صمیمانه هستند.

فاصله اجتماعی: 4 تا 12 پا

این سطح از فاصله فیزیکی، در روابط با افراد آشنا اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال با یک همکار یا همسایه ممکن است با این فاصله صحبت کنید. اما با کسی که زیاد نمی‌شناسید، مثل یک پستچی یا راننده، فاصله 10 تا 12 پا مناسب‌تر است.

فاصله عمومی: 12 تا 25 پا

این فاصله فیزیکی اغلب در سخنرانی ها کاربرد دارد. برخی از فرهنگ‌ها این فاصله را بیشتر ترجیح می‌دهند، البته در ارتباط با افراد ناآشنا.

چگونه زبان بدن طرف مقابل را درک کنم؟


از احساساتش بپرسید

به عنوان مثال وقتی می‌بینید فرد زبان بدنی دارد که نشان می‌دهد عصبی یا مضطرب است، زود قضاوت نکنید بلکه از او بپرسید که آیا او واقعا چنین احساسی دارد یا خیر؟ به این صورت می‌توانید متوجه شوید که آیا زبان بدنش را به درستی درک کردید یا خیر.

با او تماس چشمی برقرار کنید

همانطور که توضیح دادیم، چشم‌ها نشان می‌دهند که فرد چه احساسات و افکاری دارد. بنابراین برای درک بهتر احساسات او، با او تماس چشمی برقرار کنید. البته خیره نشوید. هر چند ثانیه یک بار نگاه‌تان را بردارید و دوباره به او نگاه کنید.

خوب گوش بدهید

مهارت شنیداری‌تان را تقویت کنید. برای اینکه بهتر او را درک کنید، خوب گوش بدهید. به کلمات و منظورهایی که دارد توجه کنید و در ذهن‌تان با زبان بدنی که می‌بینید مقایسه کنید. اگر حرف‌هایش با زبان بدنش منطبق باشد، یعنی زبان بدنش را درست متوجه شدید. اگر قسمتی از حرف‌هایش را متوجه نشدید، به جای قضاوت کردن زود هنگام از او بپرسید که منظورش چیست و از او بخواهید که توضیح بدهد تا برداشت مناسب‌تری داشته باشید.

سخن پایانی

درک زبان بدن سخت است و نیاز به علم خاص و دقت زیادی دارد. هنگامی که می‌خواهید زبان بدن طرف مقابل را درک کنید، باید مجموعه حرکات چشم‌ها، لب‌ها، پاها و بازوها و… را در نظر داشته باشید و از طریق چشمان او هم احساسات و افکارش را متوجه شوید. نمی‌توانید فقط با در نظر گرفتن یک حرکت، زبان بدن فرد را تشخیص بدهید. در این مقاله به صورت کامل درباره حرکات اندام‌های مختلف و معنی آنها توضیح دادیم. امید است بتوانید درک بهتری از احساسات و افکار دیگران داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!