روانشناسی انگیزشی و رشد فردی

چگونه در هر کاری موفق شویم؟ (چطور به موفقیت دست پیدا کنم و شکست نخورم؟)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

«چرا نمیتونم موفق بشم و همش شکست می‌خورم؟!»، «معیارهای موفقیت چیه؟ به کی میگیم آدم موفق؟»، «چطوری باید به اهدافم برسم و موفق بشم؟» موفقیت برای هر فردی تعریف و معنی متفاوتی دارد. اگر می‌خواهید موفق شوید، باید روی خودتان کار کنید، در این زمینه آموزش ببینید و با اراده تمرین و تلاش کنید. شما هم می‌توانید مثل سایر افراد موفق، به اهداف‌تان برسید اما باید کمی علم و دانش بیشتری در این زمینه کسب کنید. داشتن ذهنیت مثبت را هم فراموش نکنید و به خودتان باور داشته باشید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چه عوامل و ویژگی‌هایی باعث شکست خوردن متعدد شما می‌شود و سپس توضیح می‌دهیم که برای موفق شدن، چه کار باید بکنید.

چرا من آن طور که باید، موفق نیستم؟


احتمالا به یک یا چند تا از دلایل زیر، شما نتوانستید در زندگی خود موفق شوید.

شما تنبل هستید

به گفته نویسنده جیم کوکرال، این اولین و رایج‌ترین دلیلی است که کسی موفق نیست. او می‌گوید:«هر فرد موفقی برای رسیدن به جایگاه خود تلاش می‌کند. اگر می‌خواهید تنبل باشید اشکالی ندارد. فقط اعتراف کنید. اما درباره ثروتمند و موفق نبودن غر نزنید، باشه؟»

مدام از خود می‌پرسید:«چرا من نه؟»

وقت خود را با این پرسش که چرا دیگران موفق هستند و شما موفق نیستید تلف نکنید. در بیشتر موارد افراد به خاطر شانس و یا یک قرعه‌کشی نیست که موفق شده‌اند یا ثروتمند هستند. هر فردی در این دنیا سختی‌هایی داشته است. حالا شاید نوبت شما است که این سختی‌ها را بگذرانید. به جای شکایت، یک تغییر مثبت ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند از تنبلی و یکنواختی خارج شوید و به موفقیت برسید.

در رویاهای خود گیر کرده‌اید

یک موضوع مشترک در افراد موفق وجود دارد. آنها به رویاهای خود عمل می‌کنند. آنها به جای رویاپردازی به تنهایی و تجزیه و تحلیل بیش از حد هر چیزی که ممکن است اشتباه یا دست نیافتنی باشد، رویاپردازی می‌کنند و سپس به روهایشان تحقق می‌بخشند.

زمان زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانید

آیا می‌دانستید که آمریکایی‌ها به طور متوسط ​​روزانه 17 بار فیس‌بوک، توییتر یا سایر حساب‌های اجتماعی خود را چک می‌کنند؟ من می‌دانم که تعامل با مشتریان و اینفلوئنسرها مهم است، اما لازم نیست هر لحظه را در رسانه‌های اجتماعی سپری کنید. مقدار زمانی را که برای هر یک از این شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید مشخص کنید و به آن پایبند باشید که فقط به همان میزان زمان را به آنها اختصاص بدهید.

خودتان را باور ندارید

اگر خودتان را باور ندارید و اعتماد به نفس ندارید، چگونه می‌خواهید موفق شوید؟ باید ابتدا راه‌هایی را پیدا کنید که اعتماد به نفس شما را تقویت کند. سپس برای رسیدن به اهداف‌تان تلاش کنید و ببینید که به چه نتایج خوبی خواهید رسید.

فکر می‌کنید لیاقت عالی‌ترین چیزها را دارید و فقط همان چیزها را باید بدست بیاورید

بله درست است که شما لیاقت بهترین‌ها و عالی‌ترین‌ها را دارید اما اینکه بخواهید صبر کنید تا معجزه اتفاق بیفتد، فقط سرعت شما را برای رسیدن به موفقیت کم می‌کند. لطفا انتظارات واقع‌بینانه‌ای از خودتان و جهان هستی داشته باشید.

از منطقه امن خود خارج نمی‌شوید

منطقه امن شما مکانی است که در آن احساس امنیت و اطمینان می‌کنید. در حالی که این منطقه آسایش هر از گاهی نیاز است، اما ماندن در منطقه امن، در نهایت منجر به پسرفت می‌شود و گاهی اوقات می‌تواند منجر به ترس و اضطراب نیز بشود. اگر در یک مرحله بمانید هرگز نخواهید توانست رشد و توسعه پیدا کنید.

بیش از حد روی پول تمرکز می‌کنید

اگر کسب‌ و کاری را راه‌اندازی می‌کنید فقط به این دلیل که فکر می‌کنید از شما میلیاردر می‌سازد، اشتباه می‌کنید. موفق ترین کارآفرینان و صاحبان کسب و کار روی پول متمرکز نیستند. آنها ابتدا روی ساختن یک محصول عالی متمرکز هستند. پس به جای پول، اول روی کیفیت کارتان تمرکز کنید.

شور و علاقه‌ای نسبت به کاری که انجام می‌دهید ندارید

اگر کاری را که انجام می‌دهید دوست نداشته باشید، 50 درصد تلاش خواهید کرد در حالی که باید 100 درصد تلاش کنید. بدون اشتیاق داشتن برای آن کار، شما با انگیزه باقی نمی‌مانید. مخصوصاً زمانی که شرایط سخت می‌شود.

شما بدبین و منفی‌نگر هستید

اگر شما یک فرد منفی‌نگر یا فقط یک بدبین هستید، قبل از اینکه تلاش کنید، ناخودآگاه موانعی برای موفقیت ایجاد خواهید کرد. به عبارت دیگر، شما خودتان را برای شکست آماده می‌کنید. با احاطه کردن خود با افراد مثبت و آگاهی بیشتر از محیط اطراف خود، روی مثبت‌اندیش بودن کار کنید. حواس‌تان به گفتگوهایی که با خودتان دارید باشید. توجه داشته باشید که آیا مکالمات اصلی شما با دیگران صحبت‌هایی است که در آن همه نارضایتی‌های خود را بر سر آنها می‌ریزید. اگر مکالمات شما این گونه است، آن را تغییر دهید.

برای خودتان هدف تعیین نکردید

شما هیچ برنامه‌ای ندارید. بر این باور هستید که به هر حال هر چیزی که امیدوارید اتفاق بیفتد، به شکلی جادویی در مقابل شما ظاهر می‌شود. جهان اینطوری کار نمی‌کند. بلکه باید اهدافی را تعیین کنید و به دنبال آنها بروید. با یک برنامه ریز و کوچک و یک لیست کوچک شروع کنید. فعلا تعیین کردن یک هدف نیز کفایت می‌کند.

به خودشناسی نرسیدید

سان تزو در “هنر جنگ” نوشت:”خودت را بشناس و در همه نبردها پیروز خواهی شد.” این بدان معنی است که باید بدانید در چه چیزی مهارت دارید؟ ارزش‌ها و اهداف خاصی را در زندگی خود تعیین کنید. دانستن اینکه چه کسی هستید، شما را به سمت موفقیت راهنمایی می‌کند. چه چیزهایی را دوست دارید و چه چیزهایی را دوست ندارید؟ به خودشناسی برسید.

زود تسلیم می‌شوید

مسئله این است که موفقیت آسان به دست نمی‌آید. شکست بخشی از سفر موفقیت است. فقط به این دلیل که همه چیز در حال حاضر مطابق با شما پیش نمی‌رود، به این معنی نیست که باید امیدها و رویاهای خود را رها کنید.

فکر می‌کنید می‌توانید همه کارها را به تنهایی انجام بدهید

این باور اشتباه وجود دارد که کسب و کارهای موفق تنها توسط یک فرد ساخته شده است. این باور می‌تواند دور از واقعیت باشد. جابز، گیتس و زاکربرگ همگی از وزنیاک، آلن و ساورین کمک گرفتند. به این فکر کنید، شما می‌توانید یک کارگر ساختمانی با استعداد باشید، اما در هنگام ساختن خانه خود تا کجا می‌توانید پیشرفت کنید؟ صرف نظر از استعداد یا تجربه شما، همچنان باید افراد دیگری مانند لوله‌کش یا برق‌کار را بیاورید تا به شما در تکمیل ساخت و ساز کمک کنند. حتی یک دوست در این راه به شما کمک خواهد کرد. اگر سیستم پشتیبانی ندارید، شروع به راه‌اندازی یک سیستم پشتیبانی کنید.

مدیریت مالی درستی ندارید

عدم مدیریت صحیح پول یکی از دلایل اصلی شکست در زندگی یا کسب و کار است. اگر برخلاف آنچه که به عنوان درآمد کسب می‌کنید، پول زیادی خرج می‌کنید، پس چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که صورت حساب‌های خود را بپردازید و پولی را برای مواقع اضطراری یا بازنشستگی کنار بگذارید؟ بودجه تعیین کنید و به آن پایبند باشید. در صورت نیاز، با یک مشاور مالی تماس بگیرید. بسیاری از شهرها مشاوره‌های مالی رایگان دارند و به شما یاد می‌دهند که چگونه از پول مراقبت کنید. کلاس‌های آموزش بزرگسالان نیز در این زمینه با هزینه کم برگزار می‌شود. در زمینه مدیریت مالی و هوش مالی، آموزش ببینید.

کمال‌گرا هستید

بدانید که هیچ کس کامل نیست و به جای اینکه وقت خود را برای رسیدن به کمال تلف کنید، فقط برای انجام کارها، مانند رسیدن به اهداف خود، تمرکز کنید. هر روز یک قدم برای رسیدن به اهداف‌تان بردارید.

کوته فکر هستید

فقط روی آینده کوتاه مدت خود تمرکز نکنید. رویاهای به اندازه کافی بزرگ داشته باشید که شما را سال‌ها جلوتر ببرد. دوراندیش باشید.

دائما در حال یادگیری نیستید

افراد موفق همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود زندگی خود با یادگیری اطلاعات یا مهارت‌های جدید هستند. چه خواندن کتاب یا شرکت در یک وبینار، هیچ فرصتی را که می‌تواند به رشد شما به عنوان یک شخص کمک کند را از دست ندهید. حتی این کلاس‌ها می‌توانند دوستی‌های خوبی را نیز ایجاد کنند. گاهی باید ترس از تغییر را کنار گذاشت.

موفقیت چیست؟

قبل از اینکه بتوانید موفقیت را برای خود تعریف کنید، باید فهرستی از آنچه برای شما و خانواده‌تان موفقیت به نظر می‌رسد، تهیه کنید. سپس، آن را با گام های عملی که می‌توانید برای رسیدن به آن موفقیت بردارید، دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر موفقیت شما داشتن یک شغل پردرآمد باشد، گام‌های بالقوه برای رسیدن به موفقیت مدنظرتان، ادامه تحصیل یا آموزش حرفه‌ای شما خواهد بود. یا اگر موفقیت را در کاری مانند نوشتن می‌بینید، آنگاه مراحل بالقوه ممکن است شامل اجرای اهداف نوشتاری روزانه یا هفتگی برای پرورش آن مهارت یعنی مهارت نویسندگی باشد. هیچ راه درست یا غلطی برای موفقیت وجود ندارد، اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید بر اساس تعریف خودتان از هدف، برای موفقیت طی کنید.

آیا موفقیت به ما احساس ارزشمند بودن و اعتماد به نفس می‌دهد؟

موفقیت در میزان اعتماد به نفس افراد نقش دارد اما اینکه بگوییم لزوما همه افراد موفق، اعتماد به نفس دارند و ارتباط‌شان با خودشان خوب است، اشتباه است. اما اینکه ما اعتماد به نفس داشته باشیم، به ما کمک می‌کند که زودتر به موفقیت برسیم. بنابراین موفقیت لزوما باعث افزایش اعتماد به نفس نمی‌شود اما داشتن اعتماد به نفس، باعث موفقیت بیشتر در زندگی می‌شود.

نکاتی برای رسیدن به موفقیت


متعهد باشید

از طریق تعهد، می‌توانید انگیزه‌ای برای پیگیری موفقیت به دست آورید. شما باید فهرستی تهیه کنید که شامل هدف شما، میزان تعهد شما به هدف و آنچه که مایلید برای رسیدن به آن هدف انجام دهید، باشد. تمرکز بر برنامه شما، بسیار مهم است. این کار کمک می‌کند که حداقل 15 دقیقه در روز را برای فکر کردن در مورد برنامه خود و تلاش برای رسیدن به آن کنار بگذارید. این کار باعث می‌شود هدف شما در ذهن شما تازه بماند و به شما امکان می‌دهد روی آن تمرکز کنید. با این حال، در تعیین میزان تعهد خود به هدف‌تان، مهم است که اطمینان حاصل کنید که انتظارات واقع‌بینانه‌ای از خود و نتیجه کارتان دارید. اگر تعهد شما پس از مدت زمان مشخصی به نتیجه نمی‌رسد، باید هدف خود را بر این اساس تنظیم کنید و در هر مرحله اگر لازم است، تجدید نظر کنید. گاهی اوقات ممکن است مفید باشد که از یکی از دوستان یا اعضای خانواده کمک بخواهید تا از شما حمایت کنند که به تعهدات خود پایبند باشید. داشتن کسی که موفقیت شما را حمایت کند واقعا می‌تواند به شما کمک کند تا به هدف خود متعهد بمانید.

از مسیر رسیدن به موفقیت، درس بگیرید

به جای تمرکز دقیق بر نتایج و دستاوردهای خود، به گام‌های کوچک مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت توجه کنید. اگر به خود اجازه دهید از پیروزی‌های کوچک در طول سفر موفقیت خود لذت ببرید، رسیدن به هدف شما هر روز به یک ماجراجویی جدید تبدیل می‌شود و احتمال اینکه در مسیر خود باقی بمانید بیشتر خواهد بود. با انجام این کار، چیزهای جدید و هیجان‌انگیزی را در طول مسیر یاد خواهید گرفت که می‌تواند به رشد شما به عنوان یک فرد کمک کند.

مثبت فکر کنید

ایجاد یک ذهنیت مثبت، به موفق شدن شما کمک زیادی می‌کند. مهم است که افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید تا بدون توجه به چالش‌هایی که پیش رو دارید، به خودتان انگیزه بدهید که به تلاش ادامه دهید. به این فکر کنید که نوزادان چه زمانی راه رفتن را یاد می‌گیرند. آنها هنگام افتادن روی زمین متوقف نمی‌شوند. آنها دوباره برمی‌خیزند و به راه خود ادامه می‌دهند تا زمانی که یک روز بتوانند به راحتی حرکت کنند و به زودی بدوند. در مسیر رسیدن به موفقیت، احتمالاً چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید و متفاوت از قبل فکر می‌کنید. اهداف شما یک شبه محقق نمی‌شوند. آنها برای محقق شدن، به تمرین و انضباط نیاز دارند، بنابراین بسیار مهم است که در مورد روند کار، مثبت فکر کنیم.

دیدگاه خود را تغییر دهید

گاهی اوقات در طول سفر موفقیت، باید دیدگاه خود را تغییر دهید تا یک موقعیت چالش‌برانگیز را به موقعیتی بهتر تبدیل کنید. وقتی روز یا هفته بدی را سپری می‌کنید، در عوض تصور کنید که روز یا هفته خوبی بوده است. به خود فرصت و زمان بدهید تا فقط با استفاده از مثبت‌اندیشی به موقعیت خود فکر کنید و ببینید که روز یا هفته شما چقدر تغییر می‌کند. انجام این کار برای مدت طولانی می‌تواند کل زندگی شما را تغییر دهد.

با خودتان صادق باشید

اگر متوجه می‌شوید که رسیدن به هدف‌تان متوقف شده است، ممکن است لازم باشد با خودتان صادق باشید. بعد از اینکه به نتیجه رسیدید، سعی کنید راه حلی بیابید تا خود را به سمت موفقیت سوق دهید. خود را به چالش بکشید تا از منطقه امن ذهن خود خارج شوید. این کار ممکن است به معنای یک سری تلاش‌های بیشتر، صحبت با یک مدیر در مورد ارتقاء شغلی یا حتی ثبت نام در یک کلاس دانشگاهی باشد که قبلاً به آن فکر نکرده بودید.

عواملی که حواس‌تان را پرت می‌کنند را از خودتان دور کنید

فهرستی از چیزهایی در زندگی خود تهیه کنید که وقت شما را می‌گیرد یا حواس شما را پرت می‌کند. این عوامل حواس‌پرتی‌ها می‌توانند یک تلفن، یک برنامه تلویزیونی یا حتی یک شخص باشند که باعث استرس یا تلف شدن وقت شما می‌شوند. تلفن خود را خاموش کنید و وقتی که زمان تمرکز بر روی هدف‌تان فرا رسید، آن را در اتاق دیگری قرار دهید. تلویزیون را خاموش کنید و ریموت کنترل را در جای دیگر اتاق قرار دهید. فقط با افرادی در تماس باشید که تاثیر مثبتی بر زندگی شما می‌گذارند. اکنون بهترین زمان برای شروع تغییر عادات است تا بتوانید بدون حواس‌پرتی روی دستیابی به موفقیت تمرکز کنید.

روی خودتان حساب کنید

برای رسیدن به اهداف‌تان نمی‌توانید فقط روی دیگران حساب کنید. بهترین دوست شما نمی‌تواند به جای شما در کلاس شرکت کند. مادرتان نمی‌تواند برایتان ترفیع شغلی بگیرد. شریک زندگی شما نمی‌تواند وزن اضافی را برای شما کم کند. اینها همه چیزهایی هستند که باید به تنهایی انجام دهید. تکیه کردن به دیگران برای حمایت عاطفی می‌تواند مفید باشد، اما همانطور که شما نیازهای خود را دارید، دوستان و خانواده شما نیز نیازهای خود را دارند. مهم است که خود را برای رسیدن به اهداف خود مسئول بدانید.

به برنامه‌ریزی ادامه بدهید

هنگام کار بر روی اهداف خود به یک برنامه زمانبندی پایبند باشید. با توجه به تقویم شخصی خود چالش‌هایی مانند “تا پایان ماه، یک مایل را درهفت دقیقه خواهم دوید” یا “تا پایان سال 5000 دلار پس‌انداز خواهم کرد” چالش هایی را برای خود ایجاد کنید. شما نقطه شروع خود را در تقویم خود خواهید داشت و پیشرفت را مشاهده خواهید کرد. اگر اهداف خود را برنامه‌ریزی کنید و آنها را در یک تقویم دنبال کنید، همیشه مدرکی دال بر پیشرفت خود خواهید داشت. داشتن چیزی ملموس، انگیزه‌ای عالی برای ادامه کار به سمت موفقیت است.

هوش هیجانی خود را تقویت کنید

برخی از کارشناسان معتقدند که هوش هیجانی ممکن است در روند موفقیت، اهمیت داشته باشد. هوش هیجانی به توانایی درک، استفاده و استدلال از احساسات اشاره دارد. افراد با هوش عاطفی بالا می‌توانند نه تنها احساسات خود، بلکه احساسات دیگران را نیز درک کنند.

شجاع باشید

موفق‌ترین افراد جهان اغلب شجاعت بزرگی را از خود نشان می‌دهند. آنها حاضرند ریسک کنند، حتی در مواجهه با شکست‌های احتمالی. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد شجاع از احساسات مثبت برای غلبه بر ترس استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

موفقیت تعاریف متفاوتی دارد. برای یک فرد موفقیت، خرید یک ماشین است، برای فرد دیگر، خرید یک خانه، برای فرد دیگر کسب مدرک دانشگاهی و… تعریف ثابتی برای موفقیت وجود ندارد. بنابراین موفقیت را فقط در یک چیز نبینید. برای خودتان هدف تعیین کنید و با داشتن ذهنیت مثبت و تلاش به هدف‌تان برسید. موفقیت‌های کوچک‌تان را جشن بگیرید تا اعتماد به نفس‌تان تقویت شود و خودتان را باور داشته باشید. هرچقدر اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و احساس خودباوری‌تان زیاد باشد، احتمال موفقیت‌تان نیز بیشتر خواهد شد. عواملی که باعث می‌شوند شکست بخورید را شناسایی کنید و سعی کنید آنها را رفع کنید. اگر برای موفقیت در کاری، نیاز به انگیزه، خودباوری و برنامه منظم دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!