مشکلات فردی

چرا هیچ دوستی ندارم و تنهام؟ (چطور یک دوست و رفیق خوب پیدا کنم؟)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

داشتن روابط دوستانه خوب برای هر کسی لذت‌بخش است. به طوری که افراد علاقه دارند روابط دوستانه خودشان را پایدار و محکم نگه دارند. برای برقراری روابط دوستانه قوی بایستی در شرایط خوب و بد کنار دوستان‌تان باشید، با آنها وقت بگذرانید و تماس یکدیگر را زمانی که ازهم دور هستید حفظ کنید. در نهایت باید مهارت گفتوگو دوستانه را بلد بوده و تا حد امکان از سوءبرداشت‌ها به دور باشید. در این مقاله قصد داریم درباره روابط دوستانه توضیح بدهیم.

چرا هیچ دوستی ندارم؟


روابط خانوادگی

مهم‌ترین علل در پیدا نکردن دوست، تربیت خانوادگی است. بعضی از خانواده‌ها روابط محدود و بسته را به فرزندان‌شان آموزش می‌دهند یا آنها را محتاط، محافظه‌کار و غیر اجتماعی بار می‌آورند. در چنین مواقع مشاور خانواده می‌تواند با تحلیل الگوی رفتاری و سیستم خانواده علت را برطرف کند و به فرزند کمک کند که وی فراتر از الگوهای خانواده رفتار کند.

همیشه شکایت کردن

مدام شکایت کردن می‌تواند علت این باشد که هیچ دوستی نداریم. افرادی که اغلب شکایت می‌کنند متوجه رفتارشان نمی‌شوند. همیشه نالیدن می‌تواند سبب شود مردم ما را فردی بدبین و منفی‌باف ببینند و یا اینکه همیشه حس کنیم قربانی حرف‌های دیگران شده‌ایم. همیشه نالیدن ما را خودخواه کرده و هنگامی که ناله می‌کنیم تنها خودمان هستیم و فکر می‌کنیم بسیار بد است که تحت حمایت دیگران قرار بگیریم. به هر حال هر کس دیگری امکان دارد از ناله ما خسته شود و این دلیلی است که هیچ دوستی نداریم.

خجالتی بودن

یکی از اصلی‌ترین علل نداشتن دوست خوب، ناتوانی در برقراری ارتباط با سایرین به علت خجالتی بودن است. علت خجالتی بودن، یک موضوع مفصل است ولی به طور کلی این مسئله از اعتماد به نفس پایین، احتیاط و محافطه‌کاری افراطی، عدم باور داشتن به خود و… ناشی می‌شود.

مغرور بودن

درست یا غلط، افراد مغرور همیشه سعی دارند به سایرین از بالا نگاه کنند. غرور افراطی آنها سبب می‌شود سایرین را کمتر از خود ببینند و نخواهند با نزدیک شدن به آنها سطح خودشان را پایین بیاورند. اشتباه بودن این طرز تفکر کاملا مشخص است و باعث تنها بودن این افراد می‌شود.

غیبت کردن درباره دیگران

اشخاص زیادی وجود دارند که تمایل به شایعه‌پراکنی بین دوستان دارند. این مشکل زمانی بروز می‌کند که شما درباره یک دوست پیش دیگران سخن‌چینی می‌کنید و دیگران خواهند فهمید شما چطور پشت سر آنها رفتار می‌کنید. این دیدگاه سبب می‌شود که دوستان‌تان اعتمادشان را نسبت به شما از دست بدهند، با شما صادق نباشند و در آخر، دوستی‌شان را با شما بهم بزنند.

چگونه روابط دوستانه خود را حفظ کنیم؟


اعتماد بین‌تان را شکل دهید

دوست داشتن فردی که به او اعتماد دارید، آسان است. روابط پایدار و با دوام تنها براساس اعتماد ساخته می‌شوند و تنها با وجود اطمینان است که محیط امن و آرامی برای رشد روابط دوستانه و پایدار به وجود می‌آید. اگر خواستار یک رابطه دوستانه کامل و بی‌نقص هستید، باید اعتماد کاملی به گذشته، آینده و حال خود داشته باشید. چنین شرایطی به سادگی به دست نمی‌آید بلکه نیازمند زمان و همچنین تلاش شما است. اعتماد به آسانی از بین می‌رود و شرایط به سختی به حالت اول برمی‌گردد اما اگر ذهن خودتان را بر روی آن متمرکز کنید پاداش شما چیزی نیست جز یک رابطه دوستانه و صمیمانه که همیشه آرزویش را داشتید.

زمانی که دوستان شما نیاز به گفتوگو دارند به صحبت‌هایش گوش دهید

شنونده خوب بودن یکی از پایه‌های اصلی پایدار ماندن روابط دوستانه است. اگر در جریان هستید که دوست‌تان روز بدی را سپری کرده است، اجازه بدهید احساسات و عواطفش را بدون اینکه قضاوتش کنید با شما در میان بگذارد. به وسیله گوش کردن فعالانه یعنی با نشان دادن توجه‌تان به او کمک کنید تا احساسات بیشتری را برایتان بازگو کند.

به انتخاب آنها احترام بگذارید

اشکال ندارد که گاهی مخالف باشید. اگر دوست‌تان می‌خواهد کاری انجام دهد ولی شما نظر مخالف دارید، بگذارید اون کاری که می‌خواهد را انجام بدهد. اگر شما نظرتان را گفتید اما دوست‌تان فکر دیگری در سر داشت، کنار بایستید. کاری که او قرار است انجام دهد شاید برای زندگی خودش درست باشد اما برای شما نه!

اطلاعات شخصی را محرمانه نگه دارید!

با رشد رابطه طبیعی است که یک سری اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارید. اگر دوست‌تان با شما یک رازی را در میان گذاشت، به این دلیل است که به شما اعتماد دارد و می‌داند که این راز بین خودتان باقی می‌ماند. با برملا کردن رازهایش به او خیانت نکنید. چرا که بسیاری از دوستی‌ها فقط بر اثر همین مسئله خراب می‌شوند.

در دوستی‌ها نسبت به هم وفادار باشید

وفاداری یکی از مهم‌ترین ابعاد دوستی خوب است. حسادت، دشمنی و بی‌اعتمادی نسبت به هم احساسات منفی هستند که توان شما را برای وفادار بودن در یک رابطه دوستانه کم می‌کند. سعی کنید از ایجاد این احساسات در روابط خودتان پیشگیری کرده و از آنها عبور کنید. از بدگویی کردن دوستان در نزد دیگران بدون حضور وی خودداری کنید و در صورت رنجیده بودن از دوست‌تان، اجازه دهید بعد از رسیدن به آرامش نسبی به طور مستقیم و نرمی رنجش خودتان را با او در میان بگذارید. از انتخاب‌های دوست‌تان حمایت کنید و تنهایش نگذارید و همیشه کنارش باشید.

ویژگی‌های اخلاقی یک فرد سالم برای دوستی


  • کسی نگران رفتار و گفتار او نیست
  • مودب است
  • می‌توان به او اعتماد کرد
  • وفای به عهد برای او در رابطه جدی است و خوش قول است
  • روزانه 5 دقیقه برای رفع حسادت خود نسبت به دیگران وقت می‌گذارد
  • بسیار منصف است و آن قدر برای خود احترام قائل است که به کسی خیانت نمی‌کند
  • روزانه 10 دقیقه برای شناخت خود و ترمیم رابطه با دوستانش برنامه‌ریزی می‌کند
  • دارای ثبات فکری است و به تناسب شرایط، مخاطب افکار و مواضع خود را تغییر نمی‌دهد
  • انسان‌ها را به خوب و بد تقسیم نمی‌کند بلکه ضعف‌ها و توانایی آنها را کنار هم می‌بیند
  • معمولا منطقی است و طرز تفکر خوب و درستی دارد
  • بیشتر با رفتار خود دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا گفتار

ویژگی افراد سمی

شاید میان شما آدم‌هایی باشند که همیشه ساز مخالف می‌زنند و همیشه منفی‌نگر هستند. به طوری که وقتی وارد جمعی می‌شوند، آن فضای دوستانه را از بین می‌برند. ویژگی اصلی همچین آدم‌هایی این است که خودرای و منفی‌نگر هستند. حسود هستند و تحمل بسیاری از رفتارهای خوب و پیشرفت و ترقی دیگران را ندارند.  زود دیگران را قضاوت می‌کنند و در مورد زمین و زمان نظر می‌دهند و می‌نالند. همچین آدم‌های انتقادگر بسیار خوبی هستند و وای به حال روزی که بخواهید یک مسئله شخصی را به آنها بگویید. در این صورت وارد ریز زندگی شما شده، شما را محکوم می‌کنند و حتی اگر دست‌شان برسد اطرافیان و خانواده شما را هم درگیر می‌کنند. به علاوه بهانه‌تراش‌های بسیار خوبی هستند و اگر درباره کارشان پرس و جو کنید همیشه تقصیرها را گردن این و اون می‌اندازند و آدم‌های فوق‌العاده بی‌مسیولیتی هستند. این آدم‌ها در ریز زندگی شخصی دیگران دخالت کرده و اطلاعات دیگران را بازگو می‌کنند و همیشه کنجکاو زندگی دیگران هستند. آدم‌های دروغ‌سازی هستند و در مورد گذشته، حال و آینده آن قدر بزرگ‌نمایی می‌کنند که طرف مقابل شک می‌کند آیا حرف‌هایش را بپذیرم یا نپذیرم؟ و این آدم باعث می‌شود هم وقت شما گرفته شود و هم قدرت ذهنی شما را درگیر کند. کنترل‌کننده هستند. این آدم‌ها دوست دارند جوری جلوه‌گر شوند که انگار همه چیز را می‌دانند و کنترل همه امور به دست آنها است و خودشان همه چیز را می‌دانند.

چطور از روابط دوستانه سمی خارج شویم؟

در مرحله اول این است که اولا فاصله بگیریم و از رویارویی مستقیم آنها خودداری کنیم چون باعث می‌شوند شما کاملا درگیر ذهنیت آنها شوید و بعد اگر می‌بینید آن اشخاص را نمی‌شود به هر نحوی از زندگی حذف کرد، افراد دیگری را جایگزین کنید که بتوانید با آنها روابط دوستانه سالم‌تری را داشته باشید.

چگونه ارتباط دوستانه برقرار کنم؟


خودتان پیش‌قدم شوید

اگر افرادی دور و بر خود دارید، همیشه منتظر ننشینید که دیگران به سمت شما بیایند و بخواهند با شما ارتباط برقرار کنند یا دیگران پیام بدهند یا تماس بگیرند. گاهی اوقات خودتان در ارتباطات پیش‌قدم شوید تا دیگران هم ببینند که شما مشتاق صحبت کردن با آنها هستید و بعد خودشان هم تلاش کنند ارتباط دوستانه را حفظ کنند. اگر همیشه گوشه‌گیر باشید و شروع‌کننده ارتباط نباشید، کم کم دیگران حس می‌کنند که شما اصلا علاقه به آنها ندارید و از شما دور خواهند شد.

در فعالیت‌های مختلف شرکت کنید تا دیده شوید

به کلاس ورزشی بروید تا با افراد زیادی آشنا شوید، در جمع‌های دوستانه‌تان شرکت کنید، به کتابخانه بروید و…. وقتی در فعالیت‌های مختلف شرکت کنید، می‌توانید با آدم‌های بیشتر و جدیدتری آشنا شوید و ارتباط دوستانه با دیگران برقرار کنید.

گوش شنوای خوبی باشید

خوب به حرف‌های یکدیگر گوش بدهید و گوش شنوای خوبی باشید تا بتوانید ارتباط دوستانه خوبی با هم برقرار کنید. صحبت کردن و شنیدن به حرف‌های یکدیگر، جزو مهارت‌های ارتباطی است که هر دو در کنار هم باید وجود داشته باشد تا یک ارتباط برقرار باشد.

با هم در تماس باشید

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که باید با دوستان‌تان در تماس باشید. اگر تماس را قطع کنید یا تلاشی برای ارتباط با دیگران نکنید، نباید انتظار داشته باشید که آن ارتباط به خوبی ادامه پیدا کند.

«بله» بگویید

به پیشنهادات خوب دوستان‌تان «بله» بگویید. مثلا اگر از شما درخواست می‌کنند که با هم بیرون بروید، بله بگویید. اگر به پیشنهادات دوستان‌تان بیشتر اوقات «نه» بگویید، باعث می‌شوید آن ارتباط ادامه پیدا نکند و کم کم دیگر پیشنهادی از طرف دوستان‌تان دریافت نخواهید کرد.

لبخند بزنید و ارتباط چشمی برقرار کنید

برای اینکه ارتباط دوستانه خوب برقرار کنید، باید زبان بدن مثبتی داشته باشید که به دل طرف مقابل بنشیند و دوست داشته باشد با شما در ارتباط باشد. به عنوان مثال باید ارتباط چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید. نباید دست به سینه بایستید، اخم کنید یا مدام به ساعت‌تان نگاه کنید که انگار عجله دارید و ارتباط‌تان برایتان خوشایند نیست! این نکته را در نظر داشته باشید که زبان بدن بیشتر از صحبت و گفتار شما، پیام به طرف مقابل منتقل می‌کند. پس باید بیشتر روی آن متمرکز شوید و آن را کنترل کنید.

از او تعریف کنید

برای اینکه بتوانید ارتباط دوستانه برقرار کنید، یکی از راهکارها این است که از او تعریف و تمجید کنید. وقتی خوبی دیگران را ببینید و بازگو کنید، بیشتر به دل او می‌نشینید و  ارتباط‌تان با او قوی‌تر می‌شود.

مثبت باشید

هرچقدر به دیگران انرژی مثبت بدهید و کمتر افسرده باشید و آه و ناله کنید، جذابیت بیشتری خواهید داشت و بهتر می‌توانید ارتباط دوستانه برقرار کنید. پس به انرژی که به دیگران منتقل می‌کنید دقت داشته باشید.

سخن پایانی

حتی اگر آدم گوشه‌گیری هستید، داشتن دوست لازم است. زمانی که در یک رابطه عاطفی هستید، دوست‌های خود را ترک نکنید چون آنها بسیار باارزش و مهم هستند. سعی کنید بین خود و دیگران جو محبت بنا کنید که حتی اگر بخواهیم آدم سمی را وارد جمع کنیم، آن شخص نتواند جمع دوستانه را مختل کند. اگر فردی هستید که هیچ دوستی ندارید و نمی‌توانید ارتباطات دوستانه برقرار کنید، توصیه می‌کنیم برای چک کردن علت این موضوع و حل شدن این مشکل، با مشاور صحبت کنید. گاهی تله‌های ذهنی مثل طرحواره انزوای اجتماعی باعث می‌شود افراد در ارتباطات ضعیف عمل کنند. با درمان این طرحواره و یادگیری مهارت‌های ارتباطی، این مشکل می‌تواند حل شود. در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!