روابط عاطفی پیش از ازدواج

روابط ناسالم دختر و پسر (ترک رابطه سمی و یا تبدیل رابطه ناسالم به رابطه سالم)

زمان مطالعه: 16 دقیقه

احترام گذاشتن به خود و دیگران یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های رابطه سالم است. در مقابل در رابطه ناسالم، یکی از طرفین سعی می‌کند از نظر فیزیکی، احساسی، روانی، جسمانی، مالی و… بر روی طرف مقابلش کنترل و تسلط داشته باشد و از او سوءاستفاده کند برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود. شما شایسته این هستید که در رابطه خود احساس امنیت داشته باشید. این که مورد آزار و اذیت کلامی، فیزیکی و روانی قرار می‌گیرید تقصیر شما نیست. در این مقاله ابتدا درباره نشانه‌های رابطه ناسالم و سمی توضیح می‌دهیم و سپس به شما کمک می‌کنیم اگر در چنین رابطه‌ای هستید بتوانید از آن خارج شوید و آمادگی وارد شدن به رابطه سالم و موفق را پیدا کنید.

نشانه‌های رابطه عاطفی ناسالم و سمی


او به سرعت و با احساسات شدید پیش می‌رود

اگر شریک عاطفی‌تان از همان روزهای اول آشنایی بدون دیدن و شناختن شما به شما ابراز علاقه کرده است و شدیدا رابطه را با سرعت پیش می‌برد، نشان‌دهنده این است که رابطه با این فرد یک رابطه سمی است. عشق، احساسی نیست که در یک نگاه به وجود بیاید یا فورا زیاد شود. این عشق نیست، این شهوت است که به اشتباه اسمش را عشق می‌گذاریم. عشق به مرور زمان بعد از 3 ماه آشنایی و دیدار در طرفین ایجاد می‌شود. همچنین فردی که خواستار برقرار کردن رابطه سالم باشد، مرحله به مرحله و آهسته پیش می‌رود و نه اینکه از روز اول حرف رابطه زناشویی و یا ازدواج را بزند!

نسبت به شما احساس مالکیت شدید دارد

کنترل‌گری، حسادت عاشقانه افراطی، محدود کردن شما و به نوعی در قفس نگه داشتن شما یکی از نشانه‌های رابطه ناسالم است. فردی که عاشق شما باشد، شما را محدود نمی‌کند بلکه آزادی سالم را به شما می‌دهد. چنین فردی نمی‌گوید:«تو حق نداری با پسرهای فامیل حرف بزنی»، «نمی‌گوید تو حق نداری کار کنی»، «نمی‌گوید تو حق نداری بدون من از خونه بری بیرون» و… یک فرد سالم به شما اعتماد خواهد کرد و نه اینکه بی دلیل بی اعتماد باشد و با کنترل و محدود کردن شما بخواهد شما را در کنار خودش حفظ کند. این عشق نیست، این یک مشکل و سم است!

باجگیری عاطفی می‌کند

او برای رسیدن به خواسته‌هایش، بسیار زیرکانه احساسات و ذهن شما را کنترل می‌کند و کاری می‌کند تا شما کاری را بکنید که او می‌خواهد. مثلا با منتقل کردن احساس گناه و عذاب وجدان به شما، شما را مجبور می‌کند که با او ازدواج کنید، یا کمک مالی بزرگی در حق او بکنید یا با او رابطه جنسی داشته باشید. یا با گریه کردن و ضعیف نشان دادن خود، شما را احساساتی می‌کند تا به خواسته‌هایش برسد. این هم یکی از نشانه‌های مهم روابط سمی است!

شما را از دوستان و خانواده‌تان دور می‌کند

در یکی از موارد فوق گفتیم محدود کردن شما جزء علائم رابطه ناسالم است. یکی از این علائم این است که او شما را به منزوی و تنها شدن دعوت کند و به نوعی شما را از دوستان و خانواده‌تان دور کند. مثلا شما را محدود کند یا با گفتن حرف‌هایی مثل:«میخوام تمام وقت آزادتت رو با من بگذرونی» شما را به سمت از دست دادن ارتباطات اجتماعی سالم‌تان ببرد. این هم یکی از نشانه‌ها است.

او خرابکاری می‌کند

او موفقیت‌ها، روزهای خوب زندگی و هر چیزی که برایتان ارزشمند است را خراب می‌کند با کارهایی مثل تهدید کردن، تحقیر کردن و کوچک شمردن دستاوردهایتان، پشت سر شما حرف زدن و انتشار شایعاتی درباره شما و…

شما را تحقیر می‌کند

کسی که شما را تحقیر می‌کند مسلما خواستار برقرار کردن رابطه سالم نیست چون کسی که واقعا عاشق شما باشد، به شما اعتماد به نفس می‌دهد و کمک می‌کند رشد کنید و نه اینکه شما را تحقیر و کوچک کند. این رفتار یک فرد عاشق و سالم نیست.

به شما احساس گناه می‌دهد

اگر او شما را بابت اشتباهات و یا شکست‌ها یا حال بدش سرزنش می‌کند و به شما بابت مسائل شخصی خودش احساس گناه می‌دهد، یعنی رابطه‎تان سمی است.

احساساتش ثبات ندارد

او یک روز گرم است و یک روز سرد و بی عاطفه و مثلا چندین روز ناگهان غیب می‌شود و جواب پیام‌تان را نمی‌دهد و روز بعدی برمی‌گردد و آنقدر عاشقانه و صمیمانه صحبت می‌کند که انگار نه انگار که رفته بود! این نرمال نیست و نشان‌دهنده رابطه ناسالم است.

خیانت می‌کند

بار اول را می‌توان بخشید اما اگر تکرار شد بدانید او انتخاب می‌کند که این اشتباه را تکرار کند! تعهد یکی از ویژگی‌های رابطه سالم است. اگر در رابطه‌تان تعهد و مسئولیت‌پذیری وجود ندارد، شک نکنید که رابطه‌تان اشتباه و ناسالم است.

از لحاظ جسمی به شما آسیب می‌زند

علتش هر چه که باشد، هیچکس حق ندارد به شما آسیب جسمی بزند. منظور از آسیب جسمی رفتارهایی مثل سیلی زدن، مشت زدن به شما، هل دادن شما و یا به طور کلی کتک زدن است.

از لحاظ جنسی از شما سوءاستفاده می‌کند

سوءاستفاده جنسی یعنی برقراری رابطه جنسی با زور و اجبار و تهدید زمانی که خودتان رضایت قلبی ندارید. این موضوع برای روابط بعد از ازدواج هم صدق می‌کند. همچنین به انجام دادن حرکات و رفتارهای جنسی اشتباه و یا خشن که شما تمایلی به آن ندارید سوءاستفاده جنسی گفته می‌شود. آسیب این مورد، به اندازه تجاوز جنسی است!

سوءاستفاده کلامی می‌کند

شما را با اسامی و القاب زشت و ناشایست صدا می‌زند و یا توهین و بی احترامی کلامی می‌کند.

از لحاظ احساسی سوءاستفاده می‌کند

سوءاستفاده احساسی مثل سرزنش کردن شما بابت هر چیزی، سعی کند به شما احساس بدی درباره خودتان بدهد، عزت نفس‌تان را نابود کند، مدام از شما عیبجویی و انتقاد کند، خیانت کند و…

وقتی شما به چیزی نه می‌گویید، به جواب‌تان احترام نمی‌گذارد

اگر شریک عاطفی‌تان به جواب‌های منفی شما احترام نمی‌گذارد و همچنان اصرار می‌کند که باید کاری که می‌گوید را انجام بدهید، یعنی در رابطه ناسالم هستید.

او می‌گوید که ارزشمندی شما در یک ویژگی خلاصه می‌شود

اگر او می‌گوید یا در رفتارهایش نشان می‌دهد که ارزشمندی شما فقط در یک ویژگی خاص خلاصه شده است، به این معنا است که در رابطه ناسالم هستید. مثلا ممکن است او ارزشمندی شما را در این بداند که شما باید با او رابطه جنسی برقرار کنید، وگرنه آدم بی ارزشی هستید یا ممکن است ارزشمندی شما را در دارایی‌هایی مثل ماشین، خانه و پول‌هایتان بداند و یا در ظاهرتان.

عادات اشتباهی دارد که به شما آسیب می‌زند

مثلا عادت دارد سیگار بکشد، عادت دارد در هنگام عصبانیت به شما آسیب بزند یا عادت دارد ماده مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی مصرف کند و… این موارد نشان‌دهنده رابطه ناسالم است.

او به شما حس بدی درباره بدن‌تان می‌دهد

اگر او به نقاطی از اندام شما گیر می‌دهد و مدام از آنجا انتقاد می‌کند و حس بدی به شما می‌دهد، می‌تواند یکی از نشانه‌های رابطه ناسالم باشد.

مدام جدا می‌شوید

اگر هر اتفاقی که می‌افتد جدا می‌شوید و مجدد برمی‌گردید و دوباره همین چرخه ادامه دارد یعنی یک جای رابطه‌تان می‌لنگد و رابطه سالمی نیست. رابطه سالم جدایی ندارد!

به احساسات شما اهمیت نمی‌دهد

مثلا اگر در جین رانندگی با سرعت بالا و پرخطر به او بگویید که می‌ترسید و می‌خواهید سرعت را کم کند، او گوش نمی‌دهد و به کار خود ادامه می‌دهد.

دروغ می‌گوید

دروغگویی به هر دلیلی که باشد اشتباه است و اعتماد را از بین می‌برد. بنابراین یکی از ویژگی‌های ناسالم این است که طرفین یا یکی از آنها دروغ می‌گوید.

وقتی می‌خواهید درباره موضوعی جدی صحبت کنید، او از این موقعیت اجتناب می‌کند

اگر او هرگز حاضر نمی‌شود درباره مشکلات‌تان با هم صحبت کنید یا بحث‌های جدی داشته باشید یعنی رابطه‌تان ناسالم است. این رفتار باعث می‌شود شما هم کم کم درباره هیچ چیزی صحبت نکنید و همه چیز را در خودتان انباشته کنید.

وقتی موفقیت کسب می‌کنید او توجهی نمی‌کند

وقتی موفقیتی کسب می‌کنید به جای آن که به شما تبریک بگوید و شاد باشد، این موضوع را نادیده می‌گیرد یا حتی موفقیت‌تان را کوچک و بی ارزش جلوه می‌دهد.

شوخی‌های زشت با شما می‌کند

به عنوان مثال می‌گوید:«من میذارم میرم» یا «میرم زن دوم می‌گیرم» شوخی کردن در رابطه خوب است اما نه شوخی‌هایی از این قبیل که به طرف مقابل حس بدی منتقل کند.

بدقول است

هر قولی می‌دهد به آن عمل نمی‌کند و زیر حرفش می‌زند. این یکی از نشانه‌های رابطه ناسالم است.

او در شرایط سخت در کنارتان نیست

وقتی به کمک یا همدلی او نیاز دارید او غیب می‌شود و اصلا سراغ‌تان را نمی‌گیرد. این نشانه خوبی نیست که فرد فقط زمانی که نیاز دارد به سمت شما بیاید.

فکر می‌کنید او پدر خوبی نخواهد شد

اگر در آینده بخواهید ازدواج کنید و بچه‌دار شوید اما حالا حس می‌کنید او پدر خوبی نخواهد شد، این هم نشانه‌ای است که نباید نادیده گرفت چون تربیت فرزند بسیار اهمیت دارد و باید پدر و مادر بچه، سلامت باشند تا بتواند فرزندی خوب و سالم تربیت کنند.

تفاوت‌های زیادی بین‌تان وجود دارد

بین هر فردی تفاوت وجود دارد اما اگر این تفاوت‌ها زیاد و غیر قابل مدیریت باشد، مشکل‌ساز است. تفاوت‌هایی مثل تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی، خانوادگی و… مهم هستند مخصوصا برای ازدواج.

پنهان‌کاری می‌کند

مثلا وقتی دیر به خانه می‌رسد و می‌پرسید چرا دیر کرده است، جواب نمی‌دهد یا دروغ می‌گوید یا مثلا می‌بینید از حساب بانکی‌اش پول زیادی برداشت شده است و وقتی می‌پرسید متوجه می‌شوید که کار بزرگی انجام داده است اما به شما نگفته بود.

بد دعوا می‌کنید

وقتی دعوا می‌کنید فقط به هم آسیب می‌زنید و مشکلات‌تان را حل نمی‌کنید و به نتیجه خوبی نمی‌رسید. دعواهای تکراری و بی نتیجه نشان‌دهنده رابطه ناسالم است.

حس می‌کنید برایش کافی نیستید

اگر شریک عاطفی‌تان به شما این حس را می‌دهد که برایش کافی نیستید، می‌تواند نشان‌دهنده رابطه ناسالم و اشتباه باشد. در رابطه‌ای که احساس امنیت و عزت نفس وجود نداشته باشد، می‌توان گفت آن رابطه سمی است.

شما را با دیگران مقایسه می‌کند

مقایسه کردن در رابطه، یکی از رفتارهای سمی و آسیب‌زننده است چرا که باعث نابود شدن عزت نفس‌تان می‌شود. پس اگر شریک عاطفی‌تان چنین رفتاری را انجام می‌دهد، باید گفت در رابطه اشتباه و آسیب‌زننده هستید.

احساس تنهایی می‌کنید

البته این موضوع دو علت دارد. علت اول فردی و مربوط به شخص شما است. اگر طرحواره محرومیت هیجانی در شما فعال باشد، با هر کس و در هر جمعی که باشید، احساس تنهایی خواهید کرد اما علت بعدی این است که در رابطه ناسالم قرار گرفته باشید و چون نیازهایتان برطرف نمی‌شود و با او رابطه خوب و صمیمانه‌ای ندارید، احساس تنهایی دارید حتی زمانی که با او هستید.

عشق در ارتباط شما نیست

شما بسیار کم به هم ابراز علاقه می‌کنید، به ندرت با یکدیگر تماس فیزیکی برقرار می‌کنید و به ندرت برای یکدیگر هدیه می‌خرید. این هم یکی از نشانه‌ها است.

او خودش را ارزشمندتر از شما می‌داند

اگر پارتنر شما، خودش را از شما برتر و ارزشمندتر می‌داند و ارزشمندی شما را زیر سوال می‌برد به این معنا است که در رابطه سمی و آسیب‌زننده قرار گرفتید.

چطور به کسی که در رابطه ناسالم است کمک کنم؟


می‌توانید این کارها را انجام بدهید:

حرف‌هایش را بشنوید و در کنارش باشید

اگر می‌خواهد با شما درد و دل کند اجازه بدهید این کار را انجام بدهد. به خوبی به حرف‌هایش گوش بدهید و در کنارش باشید.

کمکش کنید بفهمد که در رابطه اشتباهی است

به او بگویید که در رابطه اشتباه و آسیب‌زننده است. او شایسته رابطه سالم و موفق است. به او بگویید که نشانه‌هایی که می‌بیند، نرمال و درست نیست بلکه اشتباه است و باید جدی بگیرد!

کمکش کنید رابطه را ترک کند

با هم درباره نحوه کات کردن رابطه و راهکارهایی که باید بعد از جدایی اجرا کند آموزش ببینید و از منابع معتبر مطالب بخوانید. بهتر است او را تشویق کنید که در این راه از کمک حرفه‌ای مشاور هم استفاده کند. در این شرایط افراد نیاز به حمایت حرفه‌ای و تخصصی دارند و ممکن است به همراه شما با سختی بیشتری از پس آن بر بیاید یا ممکن است آنقدر وابسته باشد که از پس آن بر نیاید.

آیا رابطه ناسالم قابل ترمیم و درست شدن است؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که روابط سمی محکوم به فنا هستند اما همیشه اینطور نیست. اگر هم شما و هم طرف مقابل‌تان بخواهید تغییر کنید و رابطه‌تان را ترمیم کنید، می‌توانید در این مسیر موفق شوید. اما اگر فقط شما یا پرتنرتان آمادگی تغییر و تلاش باشد، متاسفانه این مسیر ترمیم رابطه با شکست مواجه خواهد شد.

چگونه بفهمم که می‌توانم رابطه را ترمیم کنم؟


اگر در رابطه‌تان این نشانه‌ها وجود دارد، می‌توانید امیدوار باشید که بتوانید رابطه را ترمیم کنید و به سلامت برسانید:

هر دوتان مسئولیت‌پذیر و آماده تغییر هستید

اگر هم شما و هم شریک عاطفی‌تان مسئولیت اشتباهات‌تان را پذیرفتید و آماده تغییر هستید، می‌توانیم امیدوار باشیم که رابطه‌تان قابل ترمیم شدن است.

هر دوتان تمایل دارید روی رابطه‌تان سرمایه‌گذاری کنید

آیا هر دوتان حاضر هستید رابطه را بهبود ببخشید و برایش تلاش کنید؟ اگر پاسخ هر دوتان یک جواب «بله» قاطعانه است پس می‌توان امیدوار بود.

به جای سرزنش کردن یکدیگر، روی خودتان متمرکز شده‌اید

اگر به جای سرزنش کردن روی خودتان متمرکز هستید، اشتباهات‌تان را شناسایی کردید و در حال کار کردن روی خودتان هستید، پس می‌توانید رابطه را ترمیم کنید. البته در این مرحله نیز هر دوتان باید این کار را بکنید.

مایل هستید از مشاور کمک بگیرید

اگر هر دوتان دیدگاه درستی درباره مشاور دارید و حاضر هستید از او کمک بگیرید یعنی امیدی برای سالم شدن رابطه‌تان وجود دارد اما اگر از مشاور فرار می‌کنید و می‌خواهید همه چیز را یک تنه انجام بدهید، باید بگوییم که ممکن است موفق نشوید!

چطور از رابطه سمی و ناسالم خارج شوم؟


ارزش خود را دوباره ارزیابی کنید

این که شما چندین سال، حتی 10 سال با کسی در ارتباط باشید، با او مثلا سفر رفته باشید یا رابطه جنسی برقرار کرده باشید، به این معنا نیست که شما برای هم مناسب هستید یا رابطه‌تان سالم است! ارزش یک رابطه به مدت زمان آن یا کارهایی که در آن انجام داده‌اید ربطی ندارد! ارزش خود را دوباره ارزیابی کنید و بدانید که شما لیاقت رابطه سالم را دارید. این که این رفتارها را در رابطه می‌بینید اصلا عادی و نرمال نیست. نباید از آنها چشم‌پوشی کنید. در بلندمدت، این رفتارها چنان به شما آسیب خواهند زد که بعدا چندین ماه یا سال باید تحت درمان روانشناس باشید تا بتوانید دوباره سلامتی خود را بدست بیاورید. پس ارزشمندی‌تان را بدانید و خودتان را لایق هر فرد و هر رابطه‌ای ندانید.

مزایا و معایب ادامه دادن رابطه را یادداشت کنید

بنویسید که این رابطه چه مزایا و معایبی برایتان دارد؟ آیا اینطور نیست که تعداد معایب و آسیب‌های آن بیشتر از تعداد مزایای آن باشد؟ اگر رابطه، یک رابطه سمی باشد قطعا همینطور خواهد بود. پس وقتی این موارد را یادداشت کنید، با چشمان خودتان خواهید دید که این رابطه اشتباه است و باید آن را ترک کنید.

یادتان باشد که قبلا چه کسی بودید!

اگر در یک رابطه ناسالم باشید احتمالا زندگی و حال روحی و روانی و جسمانی‌تان بسیار بدتر از زمانی است که در رابطه با این فرد نبودید. اگر اینطور است پس به خودتان یادآوری کنید که این فرد شما را سمی و بیمار کرده است در صورتی که شما قبلا اینطور نبودید و وضعیت‌تان حداقل کمی بهتر بود. پس با ترک کردن او، می‌توانید همچنان به سلامتی خود برگردید.

به او بگویید که می‌خواهید رابطه را قطع کنید

با قرار ملاقات حضوری و یا در فضای مجازی به او بگویید که همه چیز باید تمام شود و شما روی تصمیم‌تان مصمم هستید. قاطع باشید. اگر فکر می‌کنید او با شما طوری رفتار خواهد کرد که احساسات‌تان را درگیر کند تا همچنان بمانید، بهتر است در فضای مجازی از طریق پیام رابطه را تمام کنید و یکدیگر را نبینید تا در دام نیفتید.

برایش نامه بنویسید

بعد از جدایی حق دارید که پر باشید از هیجانات منفی و ترس‌ها اما این موارد باید تخلیه شوند تا شما به آرامش و پذیرش جدایی برسید. نباید ماه‌ها یا حتی سال‌ها همه این انرژی منفی را در خود دفن کنید چون به شدت آسیب‌زننده هستند. نحوه تخلیه‌شان هم این نیست که بروید با او حرف بزنید یا سرش فریاد بزنید یا بروید او را بکشید. روش‌های سالم‌تری هستند مثل نوشتن نامه. برایش نامه بنویسید و تمام احساسات و حرف‌های ناگفته‌تان را بدون سانسور، بنویسید. قرار نیست این نامه برایش ارسال شود. هدف، فقط تخلیه هیجانات شما است.

خودتان را با افراد مثبت احاطه کنید

برای اینکه حال‌تان بهتر شود و احساس تنهایی نکنید، لازم است منزوی نباشید و خودتان را با افرادی که یکدیگر را دوست دارید و افراد مثبتی هستند احاطه کنید. در این شرایط مهم است که در کنار چه افرادی باشید. پس دقت کنید!

کارهای جدید انجام بدهید

درگیر افکارتان نشوید. در رفتار و عمل کاری را انجام بدهید که به نفع‌تان است. به نفع‌تان نیست که همینطوری زانوی غم بغل بگیرید و کاری نکنید. بلکه به نفع‌تان است که زندگی‌تان را دوباره شروع کنید و کارهای جدید انجام بدهید. با جدا شدن از فرد ناسالم، زندگی تمام نشده است! خودتان را محدود نکنید.

از رابطه تمام شده درس بگیرید

درس این نیست که دیگر به کسی اعتماد نکنید، عاشق نشوید یا خودتان را بابت این رابطه سرزنش کنید. درس یک چیز ارزشمند و درست است! درس خارج شدن از یک رابطه ناسالم می‌تواند این باشد که شما اکنون یاد گرفتید که ارزشمند هستید و جای شما در کنار هر فردی نیست. شما یاد گرفتید که چه چیزهایی به شما آسیب می‌زند و باید مواظب چه نشانه‌هایی در رابطه بعدی باشید. یاد گرفتید که معیارهایتان چیست و با چه فردی باید وارد رابطه شوید و…

هر چیزی که شما را به یاد او می‌اندازد را از زندگی‌تان حذف کنید

این گام بسیار مهم است. چرا؟ چون تحقیقات نشان داده‌اند که عشق همان قسمت‌هایی از مغز را فعال می‌کند که ماده مخدر فعال می‌کند. پس عشق، نوعی ماده مخدر است. این موضوع را دانشمندان از کجا متوجه شدند؟ از گرفتن عکسبرداری‌هایی مثل MRI از افراد عاشق و افراد معتاد به ماده مخدر. پس اگر چیزهایی که عشق را به شما یادآوری می‌کند در کنارتان باشد، نباید انتظار داشته باشید حال‌تان خوب شود چون دائما وسوسه خواهید شد و سمت این نشانه‌ها خواهید رفت و حال‌تان بدتر خواهد شد. مثل این می‌ماند که روی زخم‌تان نمک بپاشید. پس باید این وسوسه‌ها کنار گذاشته شوند تا کم کم فراموشی اتفاق بیفتد.

او را ببخشید

می دانیم که سخت است کسی را ببخشید که با شما بدرفتاری کرده است اما بدانید که او آدم سالمی نیست و از آدم بیمار و مشکل دار هم انتظاری نباید داشته باشید. او با شما دشمنی نداشته است. فقط به خاطر سبک تربیتی‌اش و مشکلاتی که دارد، بلد نیست چگونه باید به درستی رفتار کند. او عمدا این کارها را با شما نکرده است. با درک کردن این موضوع می‌توانید به بخشش برسید. بخشش به معنای فراموش کردن نیست. بخشش به معنای درک علت رفتارهای طرف مقابل و رسیدن به واقعیت و آرامش است.

تمرینات خودمراقبتی انجام بدهید

شما اکنون بیشتر از هر شرایط دیگری احتیاج دارید از خودتان مراقبت کنید. اگر خودتان را رها کنید، اتفاقات بدی خواهد افتاد. تمرینات خودمراقبتی زیادی هستند که می‌توانید هر روز انجام بدهید. این تمرینات نیازی به امکانات خاص یا ثروت ندارند. حتی اگر یک دقیقه وقت بگذارید، می‌توانید از این تمرینات انجام بدهید. تنبلی را کنار بگذارید. اگر می‌خواهید این اوضاع خوب شود، باید تلاش کنید. قرار نیست معجزه شود. شما باید معجزه را رقم بزنید.

از مشاور کمک بگیرید

تاکید می‌کنیم که حتما در این مسیر از مشاور کمک بگیرید تا آسیب‌هایی که در رابطه دیدید درمان شود و به شما به صورت حرفه‌ای و علمی کمک شود که حال‌تان بهتر شود و بتوانید آینده‌ای خوب برای خودتان رقم بزنید. اگر در شرایط این چنینی هستید می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم کمک بگیرید و یا دوره آموزشی بازگشت به سبک زندگی سالم پس از جدایی را تهیه کنید.

چرا درگیر رابطه ناسالم شده‌ام؟


ناآگاهی

متاسفانه در جامعه ما ناآگاهی زیادی در زمینه عشق و رابطه عاطفی وجود دارد. همین ناآگاهی‌ها باعث می‌شود شما نتوانید فرد مناسب را از فرد نامناسب تشخیص بدهید و ناخواسته وارد رابطه اشتباه شوید. پس بدست آوردن دانش و آگاهی در این زمینه و آموزش دیدن بسیار ضروری است. متاسفانه این آموزش‌ها در اغلب خانواده‌ها، مدارس یا دانشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد. شما باید با خواندن کتاب، صحبت با مشاور، گوش کردن به پادکست‌های علمی، مطالعه کردن مقالات علمی و معتبر و… این آموزش‌ها را دریافت کنید.

طرحواره‌ها

هر کدام از طرحواره‌ها باعث می‌شوند شما جذب افراد اشتباه شوید. پس شناسایی طرحواره‌ها و درمان‌شان را جدی بگیرید. درمان‌شان زیاد طول نمی‌کشد اما پیامدهایی که برای جوانب مختلف زندگی‌تان ایجاد می‌کنند، می‌توانند با شدت زیاد و بلندمدت باشند. اگر می‌خواهید تست طرحواره‌ها را انجام بدهید و یا این تله‌های ذهنی را درمان کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم بهره‌مند شوید.

عاشق فردی شبیه به والد جنس مخالف شدن

گاهی اوقات ما به صورت ناخودآگاه عاشق فردی می‌شویم که از لحاظ ظاهری، شخصیتی یا رفتاری، شبیه والدین ما است به خصوص والد جنس مخالف. اگر والد جنس مخالف ما فرد خوبی نباشد و ناسالم باشد، پس ما ممکن است جذب افراد ناسالم بیشتری بشویم و مسلما درگیر روابط ناسالم هم می‌شویم اما اگر والد جنس مخالف ما آدم خوبی بوده باشد و ما هم او را دوست داشته باشیم، اینکه عاشق فردی شبیه به او شویم، بد نیست. پس این موضوع هم می‌تواند شما را به سمت روابط ناسالم بکشاند.

چطور رابطه ناسالم را به رابطه سالم تبدیل کنیم؟


در قسمت‌های قبلی این مقاله توضیح دادیم که اگر قصد داریم رابطه‌تان را به سلامت برسانید، باید هر دوتان تلاش کنید و کارهای زیر را انجام بدهید:

با هم ارتباط سازنده برقرار کنید

ارتباط برقرار کردن سازنده، خود مبحث گسترده‌ای است و نوعی مهارت است که نام آن مهارت‌های ارتباطی است که باید آموزش ببینید و تمرین کنید تا در آن ماهر شوید اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه درباره‌اش توضیح بدهیم می‌توانیم بگوییم که ارتباط برقرار کردن به صورت سازنده شامل این بخش‌ها است:

  • با لحن و جمله‌بندی خوب و مناسب صحبت کردن
  • خوب و با دقت گوش دادن
  • رعایت کردن زبان بدن مثبت و با اعتماد به نفس
  • در زمان و مکان مناسب صحبت کردن

مشکلات را شناسایی کنید

در گام بعدی باید مشکلات رابطه را شناسایی کنید و به صورت دقیق آنها را تعریف کنید.

مشکلات را ریشه یابی کنید

ببینید ریشه و علت مشکلات چه مواردی هستند؟ آیا نداشتن مهارت در گفتگو یا مدیریت رابطه باعث ایجاد شدن این مشکلات شده است؟ آیا داشتن الگوهای رفتاری و احساسی نامناسب ریشه این مشکلات است و یا نداشتن سلامت روان؟ ریشه و علتش هر آنچه که باشد ابتدا باید شناسایی شود و بعد شما و شریک عاطفی‌تان سعی کنید این مسائل را برطرف کنید تا اصل مشکلات حل شوند. می‌توانید برای حل کردن این مشکلات مدتی توافق کنید و از هم دور باشید تا روی خودتان متمرکز شوید و کار کنید.

بدانید چه می‌خواهید

نیازها و خواسته‌ها و هدفی که از رابطه دارید را یادداشت کنید و بعد این موارد را با هم در میان بگذارید. اگر افراد مناسبی برای یکدیگر باشید، باید نیازها، خواسته‌ها و هدف‌تان از رابطه یکسان یا بسیار شبیه به هم باشد.

برای بهبود رابطه تلاش کنید

وقتی روی خودتان کار کردید و مشکلات هم حل شدند، سعی کنید ابراز علاقه، قدردانی، احترام، تعهد، مسئولیت‌پذیری، اعتماد و… را در رابطه با هم ایجاد کنید و به این موارد هر روز پایبند باشید. به علاوه برای یکدیگر وقت بگذارید. وقت با کیفیت. این یعنی کار کردن روی رابطه و تلاش برای بهبود آن.

از زوج درمانگر فرار نکنید

اگر برای کار کردن روی خودتان و یا حل مشکلات رابطه، نیاز به کمک تخصصی دارید، از زوج درمانگر فرار نکنید و حتما کمک بگیرید اگر رابطه برایتان مهم است و می‌خواهید به نتیجه خوبی برسید. در این مورد هم می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم کمک بگیرید.

سوالات متداول


  1. چرا نمیتونم به تنهایی رابطه‌مون رو نجات بدم؟

رابطه از دو نفر تشکیل شده است و نه یک نفر. طرف مقابل یک ربات نیست که بتوانید احساسات، افکار و رفتارهایش را کنترل کنید و خودتان یک تنه رابطه را درست کنید. اگر او مقاومت کند یا نخواهد تغییر کند، این اتفاق نخواهد افتاد. پس برای بهبود رابطه نیاز به همکاری او هم دارید.

  1. میگه دوستم داره اما این رفتارها رو هم داره. یعنی عاشقم نیست؟

عشق را با عشق واقعی اشتباه نگیرید. ما در علم روانشناسی انواع عشق داریم. عشق‌های ناسالم زیادی وجود دارند. پس هر کسی که گفت عاشق شما است، لزوما عاشق واقعی نیست.

  1. ازدواج با فرد ناسالم چه عواقبی دارد؟

  • طلاق
  • افسردگی
  • اضطراب
  • از دست دادن سلامت جسمانی
  • آسیب دیدن فرزندان در خانواده پرتنش و ناسالم
  • و….

پس خارج شدن از چنین رابطه‌ای، عواقب کمتری دارد نسبت به اینکه بخواهید این روند را ادامه بدهید.

  1. چه زمانی باید رابطه را ترک کنم؟

وقتی:

  • آزار جسمی، جنسی، روانی یا احساسی به شما وارد شد
  • او خیانت کرده است
  • در رابطه بلاتکلیف هستید
  • او اعتیاد دارد
  • احترام شما را نگه نمی‌دارد
  • بین‌تان فاصله زیادی وجود دارد
  • ناراحتی‌ها و قهرهای طولانی مدت اتفاق می‌افتد
  1. چطور بفهمم او آدم درستی برای من نیست؟

  • شما بیشتر از آن شخص برای رابطه تلاش و سرمایه‌گذاری می‌کنید و بیشتر از او مایل به حفظ ارتباط هستید
  • رابطه بعد از هر مشاجره بهبود نمی‌یابد بلکه بدتر هم می‌شود
  • شما به او بیشتر عشق می‌ورزید
  • شما امیدوار هستید که او تغییر کند
  • به او اعتماد ندارید
  1. دوستش دارم. چطور ازش جدا بشم؟

شما فقط وابسته هستید. وابستگی هم قابل درمان است. چرا نمی‌گویم عاشق هستید؟ چون چطور می‌توان عاشق کسی بود که به شما آسیب می‌زند؟ این عشق نیست، وابستگی است و نداشتن عزت نفس و حس خودارزشمندی. به جای ماندن در رابطه اشتباه، از مشاور کمک بگیرید تا مسائل فردی‌تان حل شوند و عزت نفس‌تان تقویت شود. وقتی این موضوع حل شود، حس عشق و وابستگی نیز از بین خواهد رفت.

سخن پایانی

رابطه دو نوع دارد: رابطه سالم و رابطه ناسالم. در رابطه ناسالم یک یا همه این موارد وجود ندارند: احترام، اعتماد، عشق، صمیمیت، هیجان و سلامت روان دو طرفه. این نوع رابطه به شدت آسیب‌زننده است و در این رابطه از یکی از طرفین سوءاستفاده‌های مختلفی می‌شود. اگر هر دو نفر بخواهند و حاضر باشند می‌توانند رابطه را به سلامت برسانند اما هرگز با تلاش یک طرفه نمی‌توان به جایی برسید. در این مقاله به صورت کامل درباره این نوع رابطه توضیح دادیم و گفتیم که اگر طرف مقابل‌تان برای بهبود رابطه همکاری      نمی‌کند، بهترین تصمیم خروج از رابطه و نجات دادن خودتان از این وضعیت است. به صورت کامل در این زمینه هم راهنمایی‌تان کردیم که بتوانید از رابطه اشتباه خارج شوید. در زمینه خروج از رابطه ناسالم یا بهبود رابطه، می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!