زندگی مشترک

علت کاهش میل جنسی مردان و زنان (چیکار کنم میل جنسیم زیاد بشه؟)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

از دست دادن میل جنسی (میل جنسی) یک مشکل رایج است که بسیاری از مردان و زنان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. اغلب با مسائل مربوط به رابطه، استرس یا خستگی مرتبط است، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی زمینه‌ای، مانند کاهش سطح هورمون هم باشد. میل جنسی هر کس متفاوت است و چیزی به نام میل جنسی “طبیعی” وجود ندارد. اما اگر متوجه شدید که عدم تمایل شما به رابطه جنسی، آزاردهنده است یا بر روابط شما تأثیر می‌گذارد، ایده خوبی است که کمک بگیرید و به دنبال درمان باشید.

علل کاهش میل جنسی


مشکلات در رابطه با همسر

افرادی که در رابطه با همسرشان مشکلات زیادی دارند، کم کم میل جنسی‌شان را از دست می‌دهند و نسبت به همسرشان بی میل می‌شوند. آن قدر مشکل و اختلاف بین‌شان وجود دارند که حل نشده است و باعث شده از هم دور شوند.

رابطه آشنایی طولانی با نامزد یا شریک عاطفی

وقتی در رابطه آشنایی به مدت طولانی قرار می‌گیرید و مدام با هم رابطه جنسی دارید بدون تنوع و هیجان، کم کم نسبت به هم سرد و بی میل می‌شوید. به همین دلیل است که می‌گویند نباید عقد و رابطه آشنایی طولانی مدت باشد چون باعث سردی و بی میلی و تکراری شدن رابطه زناشویی می‌شود.

از دست رفتن جذابیت جنسی

گاهی در رابطه عاطفی و زندگی مشترک، طرفین جذابیت‌شان را برای هم از دست می‌دهند چون مثلا به ظاهر و پاکیزگی‌شان اهمیت نمی‌دهند و یا رفتارهای تکراری در رابطه انجام می‌دهند که کم کم این رفتارها جذابیت‌شان را از دست می‌دهند. همه این موارد می‌تواند باعث کاهش جذابیت شما از دید همسرتان یا برعکس شود. پس مهم است که رفتارهایی انجام بدهید که جذابیت‌تان حفظ شود حتی بعد از چندین سال زندگی مشترک.

شک داشتن به یکدیگر

اعتماد یکی از پایه‌های اصلی رابطه و زندگی مشترک است. وقتی اعتماد دو طرفه از بین برود، علاقه و عشق نیز کاهش می‌یابد. بنابراین به دنبال آن، میل جنسی افراد نسبت به یکدیگر هم دچار آسیب می‌شود. دیگر افراد نمی‌توانند به هم اعتماد کنند و با هم عاشقانه رابطه برقرار کنند. گاهی حتی به دلیل داشتن شک و تردید نسبت به یکدیگر، اصلا مایل نیستند با هم رابطه زناشویی برقرار کنند و کلا رابطه جنسی از زندگی‌شان حذف می‌شود.

داشتن مشکلات جنسی

مشکلات جنسی انواع مختلفی دارند که همه این موارد باعث می‌شوند زوجین نسبت به هم سرد شوند چون نمی‌توانند رابطه‌ای رضایت‌بخش و لذت‌بخش داشته باشند. مشکلات جنسی مثل:

  • واژینیسموس
  • زودانزالی و دیرانزالی
  • اختلال نعوظ
  • خشکی واژن
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
  • و….

داشتن مشکلات روانی

استرس، اضطراب، افسردگی، نداشتن اعتماد به نفس و نداشتن رضایت از عملکرد جنسی و… همه این موارد باعث می‌شود زوجین نتوانند رابطه جنسی خوب و با کیفیت برقرار کنند و نسبت به هم سرد می‌شوند.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، طبیعتا میل جنسی هم کاهش می‌یابد. یک فرد مسن یا میانسال دیگر قدرت جنسی به اندازه یک فرد جوان را ندارد. به همین دلیل زوجین میانسال، رابطه جنسی کمتری نسبت به زوجین جوان برقرار می‌کنند.

سطح پایین هورمون‌ها

برخی از افراد که مشکلات هورمونی دارند یعنی سطح ترشح هورمون‌هایشان کم است، مسلما میل جنسی کمتری نیز دارند. اگر هورمون‌هایشان تنظیم شود و به اندازه ترشح شود، می‌تواند این مشکل حل شود.

داشتن مشکلات جسمانی

داشتن مشکلات جسمانی مثل کمردرد و… هم می‌تواند میل جنسی را کاهش بدهد چون فرد دیگر نمی‌تواند رابطه جنسی خوبی را برقرار کند و دچار مشکل می‌شود. همچنین بیماری‌های جسمانی مزمن و سخت مثل دیابت، سرطان و… می‌تواند میل جنسی را کاهش بدهد.

عوارض جانبی داروها

برخی از داروها مثل داروهای ضدافسردگی، باعث کاهش میل جنسی می‌شوند. این داروها باید قطع شوند و داروهای جایگزین برای فرد تجویز شود که چنین عارضه‌ای نداشته باشد و یا باید دوز دارو کاهش یابد.

بارداری، زایمان و شیردهی

در زمان بارداری به علت تغییرات هورمونی، تغییرات در میل جنسی و خلق و خو هم ایجاد می‌شود. به همین دلیل میل جنسی کاهش می‌یابد و ممکن است خانم باردار تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد. در این شرایط گاهی مردان به همسرشان خیانت می‌کنند و نمی‌توانند او را درک کنند چون از علت بی میلی همسرشان مطلع نیستند.

تمرکز کردن روی بچه‌داری

بعد از بچه‌دار شدن، برقرار کردن رابطه زناشویی ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد البته می‌توان این شرایط را مدیریت کرد. اگر زوجین این شرایط را مدیریت نکنند و برای اوقات تنهایی‌شان برنامه‌ریزی نکنند، کم کم رابطه زناشویی از زندگی‌شان حذف شده و آنها هم نسبت به یکدیگر بی میل می‌شوند.

راهکارهای افزایش میل جنسی


درمان بیماری‌های جسمانی

اگر بیماری‌های جسمانی مثل دیابت، سرطان، فشار خون و… دارید حتما پیگیری کنید برای درمان و آن را پشت گوش نیندازید چون توضیح دادیم که این بیماری‌ها می‌توانند میل جنسی‌تان را کم کنند. پس حتما برای چکاپ و درمان به پزشک مراجعه کنید.

درمان بیماری‌های روانی

مهم است که اگر دچار استرس، اضطراب، افسردگی، عزت نفس پایین و… هستید حتما پیگیری کنید برای حل شدن این مشکلات. لازم است در این زمینه‌ها از روانشناس کمک بگیرید و نه اینکه خودتان با روش‌های غیرحرفه‌ای تلاش کنید و نتیجه لازم را نبینید.

برنامه‌ریزی کردن برای برقراری رابطه جنسی

اگر بچه دارید یا مشغله‌های ذهنی و فکری زیادی دارید و سرتان شلوغ است، همچنان باید برای برقرار کردن رابطه جنسی برنامه‌ریزی کنید. نباید به خاطر هیچ چیزی رابطه جنسی‌تان را خراب کنید یا آن را انجام ندهید چون در این صورت هم خودتان آسیب می‌بینید و هم زندگی مشترک‌تان خراب خواهد شد.

از ژل‌های روان‌کننده استفاده کنید

اگر به خاطر خشکی واژن و یا درد در حین دخول میل جنسی‌تان کم شده است، می‌توانید در حین رابطه جنسی از ژل‌های روان‌کننده استفاده کنید. انجام دادن این کار باعث می‌شود دخول راحت‌تر و بدون درد انجام شود و میل جنسی و لذت‌تان بیشتر شود. البته توجه داشته باشید که اگر از کاندومی استفاده می‌کنید که خودش ژل روان‌کننده رویش دارد، دیگر نیاز نیست از ژل به صورت جداگانه استفاده کنید. همچنین اگر از ژل روی کاندوم استفاده می‌کنید، این ژل باید بر پایه آب باشد تا کاندوم را سوراخ نکند. وقتی به داروخانه می‌روید تا ژل را تهیه کنید، از فردی که در داروخانه کار می‌کند بپرسید که کدام ژل برای کاندوم مناسب است و آن را پاره نمی‌کند. آنها بهتر می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

مشکلات جنسی‌تان را درمان کنید

اگر دچار اختلال نعوظ یا مشکلات جنسی دیگر هستید، آن را پیگیری کنید تا درمان شود. می‌توانید در این زمینه از سکس تراپیست کمک بگیرید تا مشکلات جنسی باعث کاهش میل جنسی و خراب شدن زندگی‌تان نشود.

به اندازه کافی بخوابید

داشتن خواب کافی و با کیفیت شبانه باعث می‌شود خوب استراحت کنید و خستگی‌تان را در کنید و میل به برقرار کردن رابطه جنسی داشته باشید. پس استراحت شبانه تاثیر می‌گذارد روی میزان میل جنسی‌تان.

تمرینات ذهن آگاهی انجام بدهید

برای اینکه بتوانید فقط روی سکس تمرکز کنید در آن لحظه و از آن لذت ببرید، ذهن آگاهی را تمرین کنید. تمرینات ذهن آگاهی میل مدیتیشن و یوگا، به افزایش میل جنسی و بهبود رابطه زناشویی‌تان کمک زیادی می‎کند.

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید

برای اینکه از عملکرد خود در رابطه رضایت داشته باشید و میل داشته باشید فعالانه در رابطه جنسی مشارکت کنید، نیاز است اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید. اجازه ندهید ظاهرتان یا موارد دیگر اعتماد به نفس‌تان را از شما بگیرند. خودتان را با بازیگران پورن مقایسه نکنید و فکر نکنید فقط آنها هستند که جذاب هستند. خود واقعی‌تان باشید و راحت باشید.

مصرف الکل را کاهش بدهید

زیاد نوشیدن مشروبات الکلی باعث اختلال در عروق خونی می‌شود و خون رسانی به اندام‌ها کاهش می یابد. پس مهم است که مصرف الکل را کاهش بدهید و به حداقل برسانید تا خون رسانی به اندام‌های جنسی خوب انجام شود و با هوشیاری و بدون مشکل بتوانید رابطه جنسی برقرار کنید.

مشکلات زندگی مشترک‌تان را حل کنید

برای اینکه ارتباط‌تان بهبود پیدا کند و عشق، علاقه، احترام و اعتماد بین شما و همسرتان در جریان باشد، مهم است که مشکلات‌تان را با هم حل کنید. اگر مشکلات بسیار کهنه و زیاد هستند و یا راه حلی برای آن بلد نیستید، به جای نادیده گرفتن مشکلات، آنها را به کمک زوج درمانگر حل و فصل کنید.

سبک تغذیه‌ای سالم داشته باشید

مهم است که سبک تغذیه‌ای‌تان سالم و خوب باشد. غذاهای پرچرب و ناسالم اگر زیاد مصرف شوند، برایتان مشکلات جسمانی را ایجاد می‌کنند که این مشکلات بر روی میل جنسی، بی تاثیر نیستند.

ورزش کنید

هرچقدر فعالیت بدنی‌تان زیاد و مناسب باشد، میل جنسی‌تان هم به همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد. پس بی تحرک نباشید.

به تناسب اندام برسید

افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، میل جنسی‌شان هم کاهش می‌یابد. پس اگر اضافه وزن دارید، حتما از راه‌های سالم سعی کنید به تناسب برسید تا قدرت جنسی بدن‌تان از بین نرود.

 از سکس تراپیست کمک بگیرید

اگر میل جنسی کمی دارید اما نمی‌دانید علتش چیست و با موارد فوق هم درمان نمی‌شود، به این معنا است که باید از کمک حرفه‌ای در این زمینه بهره‌مند شوید. برای این منظور می‌توانید از سکس تراپیست کمک بگیرید تا ابتدا این موضوع ریشه یابی شود و سپس راهکارهای درمانی تخصصی به شما داده شود.

مواد غذایی که میل جنسی را افزایش می‌دهد


  • آجیل
  • بیدمشک
  • زعفران
  • خوردن سیب
  • مصرف زغال اخته
  • شنبلیله
  • شکلات
  • قهوه
  • عسل
  • توت فرهنگی
  • انجیر
  • موز
  • سیب زمینی

سوالات متداول


  1. آیا این نرمال است که نخواهم سکس داشته باشم؟

می‌توان گفت نرمال نیست چون همه ما آدم‌ها به صورت غریزی در خودمان میل و نیاز جنسی داریم اما گاهی عوامل متعددی باعث می‌شود نخواهیم سکس داشته باشیم مثل اضطراب، افسردگی، داروهای خاص و… این موضوع باید برطرف شود.

  1. زوجین چند بار در هفته رابطه جنسی برقرار می‌کنند؟

نمی‌توان تعداد خاصی را تعیین کرد چون بستگی به زوجین دارد اما حداقل یک بار هفته زوجین باید رابطه جنسی داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند.

  1. چرا تحریک نمیشم؟

کاهش هورمون‌های جنسی، عوامل روانی و جسمانی یا بی علاقگی نسبت به همسر می‌تواند از جمله دلایل تحریک نشدن باشد.

  1. آیا داشتن ماهی یک بار رابطه جنسی، جزء ازدواج بدون سکس محسوب می‌شود؟

بله زوجینی که ماهی یک بار یا کمتر رابطه جنسی برقرار می‌کنند، ازدواج بدون سکس محسوب می‌شوند.

  1. آیا باید در ازدواج بدون سکس بمانم؟

این یک تصمیم شخصی است. اگر همسرتان به هیچ وجه نمی‌خواهد این مشکل را حل کند و با شما همکاری نمی‌کند، در کنارش اگر مشکلات سخت و حل نشده با همسرتان دارید، ممکن است طلاق بهترین راه باشد برای اینکه سلامت روان و جسم‌تان حفظ شود و در آرامش زندگی کنید. به هر حال عجولانه تصمیم نگیرید و حتما درباره جدایی با یک مشاور مشورت کنید.

  1. مردان بیشتر سکس می‌خواهند یا زنان؟

مردان معمولا به دلیل هورمون‌ها و غریزه‌شان نیاز بیشتری به سکس دارند اما این نیاز و میل جنسی در مردان و زنان وجود دارد.

  1. نداشتن رابطه جنسی چه آسیب جسمی به زنان می‌زند؟

اگر به مدت طولانی رابطه جنسی نداشته باشید، واژن به شدت سفت می‌شود، دیواره‌های آن نازک‌تر شده و آسیب‌پذیرتر می‌شود، بنابراین احتمال پارگی یا خون ریزی افزایش می‌یابد. وقتی این اتفاق می‌افتد زنان از برقراری رابطه جنسی اجتناب می‌کنند چون ترس‌شان بیشتر می‌شود.

  1. بعد از رابطه جنسی چه کار کنیم؟

  • اندام تناسلی‌تان را با آب خالی یا با شستشودهنده واژن بشویید
  • مثانه‌تان را خالی کنید
  • یک لیوان آب بنوشید
  • لباس‌های گشاد بپوشید
  • دست‌هایتان را بشویید
  1. در چه سنی مردان دیگر رابطه جنسی برقرار نمی‌کنند؟

معمولا از سن 75 تا 85 سالگی مردان دیگر تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند.

  1. کدام ویتامین به افزایش میل جنسی کمک می‌کند؟

ویتامین D کمک می‌کند هورمون‌های جنسی بیشتر ترشح شود، بنابراین میل و قوای جنسی‌تان افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

نمی‌توان گفت چه میزان میل جنسی طبیعی است اما آنچه که مشخص است این است که میل جنسی باید تا حدی باشد که فرد بتواند به صورت منظم و با رضایت و لذت دو طرفه با همسرش رابطه جنسی برقرار کند. اگر این گونه نباشد یعنی مشکلی وجود دارد. عوامل جسمانی، روانی و جنسی می‌تواند بر روی میل جنسی تاثیر منفی بگذارد و آن را به شدت کم کند. پس با برطرف شدن این عوامل، می‌توان به میل جنسی مطلوب و سالم رسید. اگر در این زمینه نیاز به کمک تخصصی داشتید، حتما با یک سکس تراپیست صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!