روانشناسی انگیزشی و رشد فردی

چگونه کاریزماتیک، جذاب و دلربا شویم؟ (ارتباط بین کاریزما و هوش هیجانی)

زمان مطالعه: 12 دقیقه

فرد کاریزماتیک به کسی می‌گویند که می‌تواند ارتباط خوب و عمیقی با دیگران برقرار کند و از دید دیگران، فردی جذاب به نظر می‌رسد. این افراد هوش هیجانی بالایی نیز دارند یعنی حتی در شرایط سخت، می‌توانند از پس خودشان بر بیایند و احساسات‌شان را مدیریت کنند. در این مقاله به طور کامل درباره کاریزماتیک و جذاب بودن توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تبدیل به فردی کاریزماتیک شوید. البته ما فقط راه رسیدن به آن را به شما نشان می‌دهیم و به شما آگاهی و آموزش می‌دهیم اما این شما هستید که باید این موارد را تمرین کنید و به این مهارت دست پیدا کنید. یادتان باشد که کاریزماتیک بودن، نوعی مهارت اکتسابی است و کسی از بدو تولد این مهارت را نداشته است. پس شما هم می‌توانید این مهارت را کسب کنید!


هوش هیجانی چیست؟


هوش هیجانی به معنی توانایی مدیریت استرس‌ها و ارتباط خوب برقرار کردن با دیگران، غلبه بر چالش‌ها و مدیریت آنها است. شاید این توضیحات برایتان مقداری گیج‌کننده باشد. اگر فرض کنیم شما یک فرد کاریزماتیک و یا به اصطلاح فردی با هوش هیجانی بالا باشید، ویژگی‌های زیر را خواهید داشت.  پس در ادامه ما ویژگی‌های فرد کاریزماتیک را توضیح می‌دهیم.

خودآگاهی و خودشناسی

شما توانایی شناخت احساس‌تان را دارید. می‌دانید که چگونه احساسات‌تان، بر اندیشه و رفتارتان تاثیر می‌گذارند، شما قادر به تشخیص نقاط قوت و ضعف خود هستید و اینکه اعتماد به نفس خودتان را تشخیص می‌دهید. قادر هستید به احساسات‌تان ارزش بدهید و در حین این مسیر، به آگاهی کامل برسید.

مدیریت شخصی

 شما توانایی کنترل احساسات و رفتارهای لحظه‌ای را دارید و می‌توانید این احساسات را به سمت درست مدیریت کنید. ابتکار عمل در دستان شما است و باید در این مسیر، از تعهدات پیروی کنید و بتوانید خودتان را با محیط اطراف سازگار کنید. در این مسیر باید خودتان را به درستی مدیریت کنید که به مسائل دیگر مشمول نشوید.

آگاهی اجتماعی

شما توانایی درک احساسات، نیازها و نگرانی‌های دیگران را دارید. میتوانید نشانه‌های احساسی را شناسایی کنید و در مورد آنها صحبت کنید و در این مسیر می‌توانید شناخت پویایی از دیگران داشته باشید.

مدیریت رابطه

شما توانایی ایجاد و حفظ روابط قوی را دارید. قادر به ایجا روابط معنادار هستید و می‌توانید دوستی قوی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید به صورت واضح و آشکار، ارتباط برقرار کنید و می‌توانید در این مسیر شخصی، الهام‌بخش دیگران باشید. قادر هستید در فضای تیمی به فعالیت بپردازید.

بنابراین هوش هیجانی یا فردی که کاریزما دارد، تعاریف بسیار گسترده‌تری دارد. اما دقیقا منظور از این تعاریف چیست؟ باید دقیق بر این ویژگی‌ها فکر کنیم و ببینیم کدام یک از این مشخصه‌ها، زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ با یک نگاه دقیق می‌بینید که تمام آنها بی تاثیر نیستند. مهم این است که بدانید این رفتارها، نشانه‌ای از هوش هیجانی بالا است. مردمی که از این هوش برخوردار هستند، قادر به رفتارهای خاص و تعاملات خاص هستند، آنها قادر به تشخیص حالات عاطفی خود و همچنین وضعیت عاطفی دیگران می‌باشند. آنها می‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و در زمینه‌های مختلف همکاری داشته باشند. آنها از احساسات، به عنوان ابزاری برای درک بهتر شخص مقابل استفاده می‌کنند. هنگامی که بتوانید احساسات مختلف را تشخیص بدهید، داشتن زندگی سالم برایتان دور از دسترس نخواهد بود زیرا قادر به کنترل بیشتری در این زمینه هستید. در این مسیر می‌توانید با بهبود احساسات به جلو بروید. تمام این اتفاقات دقیقا به مانند اتفاقات زنجیره‌ای دنبال هم می‌آیند و در نهایت خواهید دید که این زنجیره می‌تواند کمک بسیار شایانی به زندگی‌تان کند.

چرا هوش هیجانی مهم است؟


 چرا ما به هوش هیجانی احتیاج داریم؟ چطور هوش هیجانی باعث می‌شود در فعالیت‌هایمان توسعه پیدا کنیم؟

هوش هیجانی بالا باعث می‌شود در محل کار عملکرد بهتری داشته باشید و همچنین ارتباط‌تان با کارمندان یا با مدیر به خوبی پیش برود. این حالت می‌تواند شما را به پیشرفت شغلی برساند. ممکن است روزی ببینید که مدیر و رهبر آن شرکت شده‌اید! همه این موارد می‌تواند با داشتن هوش هیجانی بالا و کاریزماتیک بودن اتفاق بیفتد.

سلامت جسمانی خواهید داشت

استرس همیشه می‌تواند مشکل‌ساز باشد و بدن‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. این امر می‌تواند به مشکلات جدی‌تر سلامتی در بدن‌تان تاثیر مستقیم بگذارد و در آینده نزدیک به معاینه پزشکی بیشتری نیاز باشد. اگر نتوانید استرس‌تان را کنترل کنید، منجر به فشار خون بالا، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی خواهید داشت و همچنین سیستم ایمنی بدن‌تان را تضعیف می‌کند و به روند پیر شدن بدن سرعت بیشتری می‌بخشد. در زنان استرس کنترل نشده می‌تواند موجب نابارور شدن آنها شود. هوش هیجانی می‌تواند کمک کند بیشتر احساسات خود را کنترل کنید و استرس را به طور کامل از بین ببرید.

سلامت روان خواهید داشت

این بخش دوباره به استرس کنترل نشده برمی‌گردد. استرس کنترل نشده، می‌تواند مشکلات جدی‌تری در سلامت روان‌تان ایجاد کند که در آینده، موجبات افسردگی را برایتان ایجاد می‌کند و به راحتی می‌تواند آسیب‌پذیری‌تان را بیشتر کند. اما شما می‌توانید با هوش هیجانی بالا، این احساسات را کنترل کنید و می‌توانید روابط معناداری برقرار کنید، می‌توانید به شخصیت کاریزماتیک بیشتری دسترسی پیدا کنید و با افراد مختلفی در ارتباط باشید. گاهی اوقات هنگامی که این تنش بر سلامت روان شما تاثیر می‌گذارد، دیگر نمی‌توانید ارتباطات قوی با دیگران برقرار کنید و این موضوع می‌تواند احساسات‌تان را نابود کند. در ضمن  می‌تواند به شخصیت کاریزماتیک شما هم آسیب برساند.

رابطه‌تان بهبود پیدا خواهد کرد

اگر می‌توانید احساسات خود را بیان کنید، پس شریک زندگی‌تان می‌داند با شما چگونه رفتار کند. اما اگر از هوش هیجانی برخوردار هستید، می‌توانید بیان بهتری برای احساسات‌تان داشته باشید و دیگران نیز می‌توانند بهتر شما را درک کنند. این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا با موفقیت بیشتری ارتباط برقرار کنید و روابط قوی‌تری داشته باشید.

36 شیوه بهبود مهارت‌های ارتباطی از طریق تقویت هوش هیجانی بالا


شما باید قادر به برقراری ارتباط با خودتان و دیگران باشید تا هوش احساسی (هیجانی) بهتری داشته باشید و کاریزماتیک باشید، بنابراین در این بخش ما به بحث درباره روش‌های مختلف برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و کاریزماتیک شدن، اشاره می‌کنیم.

از زبان بدن خود آگاه باشید

دست‌تان را در حین صحبت کردن، زیاد تکان ندهید، اصلا به پاهایتان نگاه نکنید و در حین گفتگو سعی نکنید بازوهایتان را ببندید. آیا این متن درست است؟ نه! شما باید از زبان بدن‌تان آگاه باشید. زبان بدن دیگران را هم در حین گفتگو مشاهده کنید. آنها می‌توانند نشان بدهند که چه احساسی درباره شما و گفتگویی که با هم دارید، دارند. زبان بدن گویای حس درون است، پس تسلط بر آن می‌تواند تاثیر مثبت زیادی را روی زندگی شما بگذارد.

ازکلمات بی فایده در کلام‌تان استفاده نکنید

 سعی کنید از کلمات و آواهایی مثل اِ، هوم، هم، مثلا، زیاد استفاده نکنید، این موارد، چهار کلمه بی فایده‌اند و به صورت معمول ممکن است در کلام‌تان دیده شوند. چون این انحرافات به بهبود مکالمه کمک نمی‌کند و حتی می‌تواند اعتماد به نفس‌تان را کم کند. سعی کنید استفاده از آن را ترک کنید. از مکث‌های زیاد و ناخوشایند در کلام‌تان جلوگیری کنید.

صحبت‌های کوچک و مفید داشته باشید

این بخش می‌تواند به شما کمک کند، صحبت‌های مفید و کوتاه برای دیگران مطرح کنید و اگر به آنها علاقه نشان دادند، سپس می‌توانید صحبت‌های کوتاه‌تان را به یک مکالمه تبدیل کنید و با این روش، بهتر و مفیدتر ارتباط برقرار کنید. اگر سخنرانی رسمی انجام می‌دهید، سعی کنید با داستان شروع کنید، این طوری مردم بیشتر به شما گوش می‌دهند.

سوال بپرسید و صحبت‌های طرف مقابل را تکرار کنید

 اگر شما نسبت به صحبت‌های طرف مقابل سوال بپرسید، و حتی حرف زدن‌هایش را به نشانه فهمیدن درست، تکرار کنید، نشان خواهد داد که به شنیدن صحبت‌هایش علاقه دارید.

حواس پرتی را دور کنید

 زمانی که شخصی با شما صحبت می‌کند، از تلفن همراه‌تان استفاده نکنید. این حرکت می‌تواند بی‌ادبی تلقی شود.

پیام‌تان را برای شخص مقابل تغییر دهید

 اگر با همکاران‌تان صحبت می‌کنید، سعی کنید از صحبت‌های متفاوت استفاده کنید. هنگام استفاده از این روش، حتما از دیدگاه فرد مقابل آگاه باشید.

صحبت‌تان باید مختصر و مفید باشد

همیشه هنگامی که با شخصی صحبت می‌کنید، سعی کنید واضح و آشنا به متن صحبت کنید و همچنین تلاش کنید صحیح، منطقی، کامل و مودبانه به نکات اشاره کنید.

همدلی خودتان را افزایش دهید

سعی کنید همدلی بیشتری ایجاد کنید تا بتوانید بیشتر دیگران را درک کنید. حتی گاهی اوقات سعی کنید خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید تا بیشتر بتوانید شرایط آن را بفهمید. در این صورت می‌توانید دقیق‌تر صحبت‌هایش را گوش دهید و به او کمک کنید.

خوب گوش کنید

 اطمینان حاصل کنید که به حرف‌هایش توجه دارید و فعالانه گوش بدهید. مهارت شنیداری‌تان را برای رسیدن به این هدف، تقویت کنید.

برای خودتان و نظرات‌تان ارزش قائل باشید

 اطمینان حاصل کنید که نظرات‌تان برای دیگران اهمیت دارد و شنیدن آن برایشان بسیار مهم است. این موضوع می‌تواند اعتماد به نفس‌تان را ارتقا بدهد و زمانی که احساس کنید برای جمع مهم هستید، در نتیجه می‌توانید کاری کنید که صحبت‌هایتان هم برایشان مفید باشد و همچنین برای شخصیت کاریزماتیک شما موثر باشد.

خواسته‌ها و نیازهای خودتان را بدانید

 شما باید بدانید که خواسته‌هایتان را چگونه بدون بی اعتنایی به حقوق دیگران بیان کنید و این موضوع را تمرین کنید تا در آن ماهر شوید.

افکارمنفی را به روش‌های مثبت بیان کنید

هرگز اجازه ندهید افکار منفی در قضاوت‌تان ایجاد شود، سعی کنید به دنبال رویکردهای مثبت باشید.

اطمینان حاصل کنید که در برابر انتقادها می‌توانید احساسات‌تان را کنترل کنید

می‌دانم که هیچ کس دوست ندارد در مقابل انتقاد قرار بگیرد اما اگر فقط بتوانید به بازخوردهایی که در برابر شما صحبت می‌شود به دقت گوش کنید، اولین و مهم‌ترین قدم را برای بهبود ارتباطات‌تان برداشته‌اید.

یاد بگیرید نه بگویید

گاهی اوقات ممکن است مکالمه شما به سمت مسیر ناراحت‌کننده پیش برود، سعی کنید رفتاری نشان بدهید که مایل به انجام آن کار نیستید و همچنین نسبت به آن تهاجمی نیستید و با یک معذرت‌خواهی می‌توانید نه بگویید. در این شرایط حتی می‌توانید کمی هم بی ادب باشید.

 در یک زمان، تنها یک مکالمه داشته باشید

 چند کار را همزمان انجام ندهید و سعی نکنید همزمان با دو نفر مکالمه داشته باشید. مردم نمی‌خواهند توجه شما به آنها تقسیم شود. آنها نمی‌خواهند احساس خاصی نسبت به آنها داشته باشید. مکالمه با فردی دیگر را به زمان دیگر موکول کنید و توجه‌تان را روی یک نفر بگذارید.

به چشمان مخاطب‌‍تان نگاه کنید و صحبت کنید

 این کار می‌تواند تا حدودی مشکل باشد اما این کار می‌تواند حقیقتی را مشخص کند و باعث می‌شود فرد بیشتر به شما علاقه نشان بدهد و تمایل داشته باشد بیشتر با شما صحبت کند.

حداقل دو سوال بپرسید

 این امر به آنها نشان می‌دهد که صحبت‌شان برای شما جذاب است که درباره چیزی که می‌گویند سوال هم مطرح می‌کنید.

مواردی را بنویسید

 سخت است تمام نکات را در سر نگه دارید. برای نشان داد اهمیت صحبت‌های طرف مقابل برای شما و همچنین برای فراموش نکردن نکاتی که در صحبت‌هایش وجود دارد، یادداشت‌برداری کنید. این بخش بسیار مهم است.

خواندن و پاسخ به ایمیل

ایمیل‌های مهم را بخوانید و به آنها پاسخ بدهید، بی جواب گذاشتن ایمیل‌ها و یا پیام‌ها، شخصیت‌تان را در نظر دیگران منفی می‌کند.

فرض کنید اهداف دیگران، خوب و مناسب است

 این بخش را می‌توانید برای رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید، هنگامی که نمی‌توانید دیگران را ببینید، پس نمی‌توانید بفهمید صحبت‌های آنها چه معنی دارد، و به زمان بیشتری نیاز دارید، اما در این زمان می‌توانید فکر کنید شخصی مناسب دارای اهداف خاص و مناسب است.

مکالمه را به درستی ببندید

 باید اطمینان حاصل کنید که مکالمه را با موفقیت به پایان بردید و هیچ نکته‌ای را جا نگذاشتید و مطمئن شوید تمام افراد مقابل‌تان موضوع صحبت را درک کرده‌اند.

با شجاعت به دیگران بگویید در مورد چه فکر می‌کنند؟

شما باید مطمئن شوید دیگران نسبت به بحث شما ارتباط برقرار کرده‌اند، زیرا بسیاری احساس می‌کنند که صحبت‌هایشان برای دیگران بی ارزش است و این رفتار می‌تواند بسیار بد تلقی شود.

تمرین کنید  

اگر با ارتباط برقرار کردن مشکل دارید، چه راهی می‌تواند برای بهبود آن توصیه شود؟ جلوی آینه صحبت کردن یا شاید صحبت کردن با حیوان خانگی یا حتی یک عروسک می‌تواند مفید باشد.

سیگنال‌های تضاد هم ارسال نکنید

 اگر مجبور به ارسال پیام منفی هستید، پس حرکات و حالات صورت‌تان را نیز مطابق پیام‌تان تغییر دهید، تظاهر نکنید که با ماهیت پیام‌تان فرق دارید. اگر می‌خواهید کسی را اخراج کنید، نباید نشان دهید نسبت به این موضوع خوشحال هستید و باید برای یک لحظه جدی باشید و جسورانه رفتار کنید.

کلام‌تان را بسازید

این بخش به طور خاص به نحوه ارتباط اشاره دارد. اطمینان حاصل کنید که به وضوح و آشکارا صحبت می‌کنید و اگر مردم نمی‌توانستند منظورتان را بفهمند، تنها کلمات جدیدی استفاده کنید و مقداری صدایتان را بالا بیاورید.

کلمات‌تان را به درستی تلفظ کنید

 گاهی اوقات مردم به خاطر تلفظ غلط یک کلمه، شما را قضاوت خواهند کرد. اگر نمی‌توانید آن کلمات را ادا کنید، به دنبال کلمات ساده‌تر بگردید.

از کلمات مناسب استفاده کنید

 اطمینان حاصل کنید کلمات مورد استفاده شما درست استفاده می‌شود یا خیر. از کلمات فانتزی که فکر می‌کنید تاثیرگذار هستند، استفاده نکنید زیرا شما را مانند یک احمق نشان می‌دهد و هیچکسی را هم تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

 آهسته صحبت کنید

 اطمینان حاصل کنید مکالمه شما کاملا طبیعی باشد و اجازه ندهید که عصبانیت یا هیجان، سرعت صحبت‌های شما را بالا ببرد. مراقب باشید که سرعت ادا کردن کلمات‌تان را رعایت کنید و در صورت نیاز، نفس عمیق بکشید.

صدایتان را بسازید

 اگر صدای بلندی دارید ممکن است بتوانید آواز تمرین کنید. اگر صدای آرامی دارید می‌تواند آرامش‌بخش و مطلوب باشد. با این وجود این نکته به علاقه شما بستگی دارد که صدایتان به کدام سمت هدایت شود. درواقع شما باید روی صدایتان کنترل داشته باشید.

صدایتان را یکنواخت نکنید

اگر صدایتان یکنواخت است، بهتر است آن را تغییر دهید. سعی کنید پویایی‌های مختلف را برای تحریک صدایتان امتحان کنید، در غیر این صورت بسیار خسته‌کننده می‌شود و شنونده به خواب می‌رود.

از حجم مناسب صدا استفاده کنید

 اطمینان حاصل کنید که حجم صدایتان برای محیط اطراف مناسب باشد. اگر در جمع بزرگی هستید، باید مطمئن شوید صدایتان به همه می‌رسد و اگر در جمع کوچکی هستید، باید آرام صحبت کنید تا مجاورین شما اذیت نشوند.

مکث کنید

 اطمینان حاصل کنید که هنگام برقراری ارتباط، چند مکث کوتاه را به صحبت‌هایتان وارد کنید. این مکث‌ها کمک خواهند کرد که دیگران زمان لازم برای درک بیشتر صحبت‌هایتان را داشته باشند. مکث باعث می‌شود شما شایسته‌تر و بزرگ‌تر نشان داده شوید.

صحبت‌هایتان باید معنا داشته باشند و قابل فهم باشند

اطمینان حاصل کنید که هر چه می‌گویید معنا دارد. مثلا برای تعریف فیلم، از دیالوگ‌های آن فیلم استفاده کنید.

قدردانی کنید

 اطمینان حاصل کنید که از شنونده در پایان بحث قدردانی کنید.

چطور می‌توانیم کاریزمای درونی‌مان را تقویت کنیم؟


شما باید آپدیت باشید

 لازم است علاوه بر جذابیت ظاهر، به بقیه موارد هم توجه کنید. آرشیو اخبار را نگاه کنید که اگر لازم شد از آنها استفاده کنید. از علایق و سرگرمی‌های خودتان اطلاعاتی کسب کنید و… سعی کنید در موضوعاتی که به آنها علاقه دارید، تا حد امکان به روز و آپدیت باشید.

با صدای بسیار بلند صحبت نکنید

اعتماد به نفس زیادی، آدم‌ها را می‌ترساند. آدم هایی که زیادی بلند حرف می‌زنند، با اعتماد به نفس به نظر می‌رسند و گاهی بقیه از آنها می‌ترسند. آدم‌ها از این که از همان اول خودشان را ضعیف ببینند، گریزانند. پس با تُنی متوسط و مناسب حرف بزنید. این کار به شما قیافه آدم حسابی‌ها را می‌دهد، جوری که پدر و مادرتان که شما را ببینند، باورشان نمی‌شود که شما همان پسر و یا دختری هستید که هزار بار سر سفره باید به او تذکر بدهید که ملچ ملوچ نکن و… این کار، آدم جذابی از شما خواهد ساخت.

نظر طرف مقابل را هم بپرسید و فقط گوینده نباشید

برای به سر ذوق آوردن طرف مقابل، بعد از حرف زدن، نظرش را درباره آن مسئله بپرسید. به طرف‌تان احساس مهم بودن بدهید. آدم‌ها از این که دیده شوند و حرف‌هایشان شنیده شود، لذت می‌برند. طرف مقابل باید احساس کند برایش ارزش قائل هستید و قبولش دارید. حتی اگر با حرف‌هایش مخالف بودید، یک بخش از حرف‌هایش را که موافق بودید پیدا کنید و بگویید این بخش از حرف‌هایش را بیشتر قبول دارید.

سکوت را بشکنید

برای شکستن سکوت، با پرسیدن سوال شروع کنید. مثلا بپرسید:«این طرف‌ها رستوران خوب سراغ دارید؟» یا می‌توانید از وقایع پیش رو صحبت کنید. از شباهت‌ها صحبت کنید و…

شادی‌تان را حفظ کنید

انتخاب‌هایی در زندگی انجام بدهید که خوشحال‌تان کند. همیشه بر احساسات خود آگاهی داشته باشید. برای خودتان زندگی کنید و از خود، سلامتی و روحیه‌تان مراقبت کنید.

سوالات متداول


  1. آیا کاریزما یک مهارت است؟

بله و اگر بخواهیم فردی کاریزماتیک باشیم، باید این مهارت را با آگاهی و تمرین کسب کنیم. هیچکس از بدو تولد، کاریزماتیک به دنیا نیامده است.

  1. چگونه بفهمم که آیا من هم کاریزماتیک هستم یا خیر؟

اگر جواب‌تان به بیشتر سوالات زیر مثبت است، می‌توان گفت که کاریزماتیک هستید:

  • بیشتر مثبت‌اندیش و واقع بین هستید تا بدبین
  • متواضع هستید
  • حس شوخ طبعی دارید
  • در لحظه حال زندگی می‌کنید و نه در گذشته یا در آینده
  • به مردم علاقه‌مند هستید و دوست دارید با دیگران ارتباط برقرار کنید
  • سخاوتمند و نوع دوست هستید
  1. آیا درون‌گراها هم می‌توانند کاریزماتیک باشند؟

درون‌گرایی با خجالتی و یا منزوی بودن فرق می‌کند. اگر یک فرد درون‌گرا، مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد حتی می‌تواند بسیار بیشتر از یک فرد برون‌گرا، کاریزماتیک باشد و عملکردش در اجتماع و ارتباطات خوب باشد. پس تیپ شخصیتی ربطی به کاریزماتیک بودن یا نبودن ندارد. در هر دو تیپ شخصیتی، افراد جذاب و کاریزماتیک وجود دارند.

  1. چه مواردی در ظاهر یک دختر، او را جذاب‌تر می‌کند؟

معیارهای هر فرد درباره زیبایی ظاهری متفاوت است اما در کل بسیاری از افراد این موارد را جذاب می‌دانند:

  • سینه‌های نسبتا بزرگ، پر و خوش فرم
  • لب‌های متوسط و زیبا
  • لبخند
  • ناحیه باسن و لگن نسبتا عریض
  • موهای سالم
  • تن صدای خوب و مناسب
  • پوست تمیز و لطیف
  • چشمان نسبتا بزرگ
  1. آیا دختران و پسران خجالتی، جذاب هستند؟

کمی خجالتی بودن برای دیگران جذاب است اما نه تا حدی که فرد به خاطر خجالت اصلا نتواند با کسی ارتباط برقرار کند!

  1. آیا کمتر صحبت کردن، جذاب است؟

اگر می‌خواهیم در یک ارتباطی جذاب و کاریزماتیک دیده شویم، باید بین صحبت کردن و شنونده بودن تعادل برقرار کنیم یعنی نه فقط گوینده باشیم و نه فقط شنونده. به علاوه باید سعی کنیم مختصر و مفید صحبت کنیم و از حاشیه‌سازی زیاد دوری کنیم تا فرد را با حرف‌های زیاد و پرحاشیه، خسته نکنیم. درواقع کم یا زیاد صحبت کردن جذاب نیست بلکه به اندازه صحبت کردن و به اندازه گوش کردن است که جذاب است.

  1. چگونه بدون صحبت کردن، جذاب باشیم؟

ارتباط چشمی برقرار کنید. 3 ثانیه ارتباط چشمی برقرار کنید و بعد چند ثانیه نگاه‌تان را بردارید و مجدد ارتباط چشمی برقرار کنید. انجام دادن این کار، حتی بدون گفتن هیچ حرفی، شما را جذاب‌تر می‌کند چون با نگاه کردن به چشمان طرف مقابل، درواقع شما عمیقا با درون او ارتباط گرفته‌اید.

سخن پایانی

فرد کاریزماتیک، شخصی است که بر دیگران اثرگذار بوده و حضورشان با ارزش و مفید است. این افراد خودآگاهی بالایی دارند و همچنین در مهارت‌های ارتباطی قوی عمل می‌کنند. البته که در کنار آن، به ظاهر خود نیز اهمیت می‌دهند و ظاهری آراسته، تمیز و مرتب دارند در کنار همه این جذابیت‌های رفتاری که در مقاله به طور کامل شرح دادیم. همچنین یکی از ویژگی‌های اصلی یک فرد کاریزماتیک، هوش هیجانی بالای او است. کاریزماتیک و جذاب بودن، ویژگی اکتسابی است. پس با تمرین و کار کردن روی خودتان و بهبود ارتباط‌تان با درون خودتان، می‌توانید به این هدف برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!