روابط عاطفی پیش از ازدواجزندگی مشترک

بدست آوردن دل همسر بعد از دعوا (چگونه منطقی بحث و دعوا کنیم؟)

زمان مطالعه: 13 دقیقه

مشاجره در همه انواع روابط، رایج است. درجاتی از تعارض حتی می‌تواند سالم باشد، زیرا به این معنی است که هر دو نفر به جای اینکه همه چیز را در درون خود نگه دارند و اجازه دهند احساسات تندتر و شدیدتر شوند، خودشان را ابراز می‌کنند. اما اگر همیشه در حال بحث و جدال هستید یا اختلافات ساده به یک سکوت خصمانه یا یک مسابقه فریاد ختم می‌شود، واقعا می‌تواند به همه چیز آسیب بزند یا حتی شما را به این فکر وا دارد که در وهله اول تا این حد سازگار هستید یا خیر. یادگیری راه‌های رسیدگی سازنده به اختلافات در هر رابطه‌ای بسیار مهم است. ما همیشه می‌گوییم که درگیری اجتناب‌ناپذیر است اما نحوه برخورد شما با آن مهم است. در این مقاله درباره این موضوع توضیح می‌دهیم. در طول این مقاله بیشتر از کلمه همسر یا دوست پسر استفاده شده است اما این مقاله هم برای زنان کاربرد دارد و هم برای مردان، همچنان همه افراد چه مجرد باشند، چه در رابطه باشند و چه متاهل باشند می‌توانند این مقاله را مطالعه کنند و از آن استفاده کنند. پس به کلمات استفاده شده در این مقاله دقت نکنید. این مقاله برای همه افراد است.

چگونه به درستی و به شکل سازنده با همسرم بحث و یا دعوا کنم؟


بفهمید چرا دعوا می‌کنید

فکر کردن به موضوع بحث می‌تواند مفید باشد. لایه بیرونی چیزی است که در مورد آن صحبت می‌کنید، در حالی که لایه‌های عمیق‌تر زیری، نشان‌دهنده مسائل زیر آن هستند. به عبارت دیگر گاهی اوقات چیزی که ما در مورد آن بحث می‌کنیم تنها نشانه‌ای از اشتباه یا سوءتفاهم است، نه علت آن. به عنوان مثال، سام با شریک زندگی خود در مورد اینکه آیا او سهم خود را از کارهای خانه انجام می‌دهند وارد بحث می‌شود. در ظاهر، ممکن است این مشاجره در مورد چیز کوچکی به نظر برسد، اما می‌تواند به احساسات گسترده‌تری در مورد اینکه سم به طور کلی چگونه خود را در رابطه احساس می‌کند، کمک کند. همچنین ممکن است موقعیت‌های دیگری را به او یادآوری کند که در زندگی‌اش احساس ناامیدی و حمایت نشدن توسط افراد دیگر کرده است. برای شریک سام، این مشاجره ممکن است به نگرانی‌های عمیق‌تری در مورد اینکه سم چقدر احساس می‌کند کنترل‌کننده است، منتهی شود.

اگر متوجه شدید که شما و شریک زندگی‌تان مکررا یا در مورد موضوعات مشابهی با هم بحث می‌کنید، می‌تواند ایده خوبی باشد که به این فکر کنید که واقعا چه چیزی باعث درگیری شده است. آیا در مورد چیزی که فکر می‌کنید درباره آن بحث می‌کنید یا چیزهای دیگری در رابطه وجود دارد که شما را ناامید یا نگران می‌کند؟ ممکن است بخواهید تاثیرات دیگر را نیز در نظر بگیرید: آیا تغییرات اخیر در زندگی شما رخ داده است که ممکن است بر هر یک از شما فشار بیشتری وارد کرده باشد؟ این می‌تواند چیزی شبیه به سوگ، تشکیل خانواده جدید، تغییر خانه، مشکلات مالی، فشارهای کاری یا فقط رسیدن به یک نقطه عطف رابطه مانند رسیدن به یک تولد بزرگ.

ممکن است شما نسبت به قبل زمان کمتری را با هم سپری کرده باشید؟ آیا اتفاقی رخ داده است که یکی یا هر دوی شما در تلاش برای غلبه بر آن هستید؟ بررسی احساسات گذشته و تلاش برای نگاه کردن به بافت وسیع‌تر موقعیت، می‌تواند راهی عالی برای رسیدن به عمق آنچه در حال وقوع است باشد.

صحبت کردن با همسر درباره موضوع پیش آمده

از آنجایی که صحبت کردن درباره مسائل باید به شیوه آرام و سازنده باشد، زمانی که احساس می‌کنید انجام دادن این کار می‌تواند بسیار سخت باشد، ممکن است بخواهید نکات زیر را امتحان کنید:

زمان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید

اگر فکر می‌کنید با احساسات خود مبارزه خواهید کرد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که وقتی هر دو آرام شدید به موضوع بازگردید و مجدد آرام‌تر صحبت کنید. به همین ترتیب، ایده خوبی است که مکالمه را در زمانی انجام دهید که هر دوی شما بتوانید روی آن تمرکز کنید، نه بلافاصله قبل از اینکه شخص به سر کار می‌رود یا تلویزیون را در پس زمینه روشن کنید. باید در شرایط مناسب صحبت شود.

سعی کنید بحث را دوستانه شروع کنید

با شلیک همه تفنگ‌ها یا با اظهار نظر کنایه‌آمیز یا انتقادات زیاد وارد نشوید. شروع با گفتن چیزهای مثبت می‌تواند مفید باشد، مانند:«احساس می‌کنم چند ماه پیش خیلی خوب پیش می‌رفتیم. من امیدوار بودم بتوانیم در مورد اینکه اخیرا چقدر با هم بحث کرده‌ایم صحبت کنیم.» با چنین جملات خوبی می‌توانید گفتگو را شروع کنید.

از عبارات «من» استفاده کنید، نه از جملات «تو»

این بدان معنی است که شریک زندگی شما کمتر احساس می‌کند که مورد حمله قرار گرفته است و شما مسئولیت احساسات خود را برعهده خواهید گرفت. به عنوان مثال، به جای گفتن«تو هرگز به من گوش نمی‌دهی»، سعی کنید بگویید:«وقتی با تو صحبت می‌کنم احساس می‌کنم صدایم شنیده نمی‌شود».

سعی کنید مسائل را از دیدگاه شریک زندگی خود ببینید

بعید است که یک مکالمه به جایی برسد، مگر اینکه هر دو شرکت‌کننده احساس کنند که به آنها گوش داده شده است. این می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که فقط هدف‌تان را به گوش دیگران برسانید، اما اگر می‌خواهید مسائل را حل کنید، واقعا مهم است که برای شنیدن حرف‌های همسرتان هم وقت بگذارید. آنها ممکن است دیدگاه کاملا متفاوتی داشته باشند، دیدگاهی که اگر می‌خواهید ریشه اشتباه را پیدا کنید، باید آن را درک کنید. سعی کنید با گفتن جملاتی مانند:”برای من منطقی است که شما چنین احساسی دارید” احساسات یکدیگر را تایید و درک کنید. این که شریک زندگی‌تان احساس کند شنیده می‌شود، می‌تواند بسیار قدرتمند باشد.

و به یاد داشته باشید:

شما ممکن است فقط در مورد مشکل سطحی بحث نکنید

به همان اندازه که دوست داریم باور کنیم که شریک زندگی‌مان همیشه یا بهتر است بگوییم، باید همیشه بفهمند که ما چه احساسی داریم، حقیقت این است که آنها با ایده‌های خود و با تاثیرات متفاوت بزرگ شده‌اند و شاید نتوانند شما را به خوبی و بدون هیچ گفتگویی درک کنند. به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید که آنها با پول کنترل می‌شوند، ممکن است الگوی آنها (در جوانی) تماما امور مالی باشد، بنابراین آنها همیشه تصور می‌کردند که کارها اینگونه باید پیش برود.

احساسات فیزیکی را دنبال کنید

اگر اوضاع بیش از حد شدید و منزجرکننده می‌شود، می‌تواند ایده خوبی باشد که وقت بگذارید و زمانی که هر دو احساس آرامش کردید، به موضوع برگردید و صحبت کنید. گفتن چیزی که بعدا از آن پشیمان می‌شوید، فقط دعوا را بدتر می‌کند و می‌تواند باعث آسیب جدی به احساسات هر دوتان شود.

آماده باشید

اغلب تنها راه رسیدن به یک راه حل این است که هر دو طرف رابطه، مقداری از نظرشان را ارائه دهند. اگر هر دو شما به شدت به نتیجه دلخواه خود پایبند باشید، احتمالا دعوا ادامه خواهد داشت. ممکن است یکی یا هر دوی شما نیاز به مصالحه داشته باشید تا بتوانید چیزهای گذشته را حل کنید. گاهی اوقات، یک راه حل ناقص، بهتر از بی راه حلی است.

نبایدهای بحث و دعوا


کارهای مخرب زیادی وجود دارد که افراد در جر و بحث انجام می‌دهند که به جای کمک به حل آن، تعارض را بدتر می‌کند. سعی کنید از هر یک از موارد زیر اجتناب کنید:

عقب نشینی

این یک عقب نشینی کامل و امتناع از بحث در مورد یک موضوع است. عقب نشینی معمولا توسط افرادی استفاده می‌شود که درگیری را دوست ندارند و بنابراین سعی می‌کنند از آن اجتناب کنند. در روابط بسیار متداول است که یکی از طرفین به طور معمول عقب نشینی کند در حالی که دیگری از تلاش برای دریافت پاسخ ناامید می‌شود.

انتقاد

اظهار نظر منفی، یعنی انتقاد کردن اشتباه هم باعث تشدید بحث و دعوا می‌شود. این می‌تواند باعث شود که طرف مقابل احساس حمله و تهدید کند. این رفتار اغلب یک واکنش بسیار تدافعی ایجاد می‌کند و بنابراین می‌تواند محرک یک مسابقه فریاد واقعی باشد.

تحقیر

به عنوان مثال، تمسخر، جنگ‌طلبی یا کنایه زدن به طرف مقابل. “فکر می‌کنی خیلی باهوشی.” این بسیار بی ثمر است و می‌تواند باعث شود طرف مقابل احساس تحقیر کند.

حالت دفاعی

دفاع پرخاشگرانه و توجیه کردن خود برای شخص مقابل. احتمالا طرف مقابل احساس می‌کند که مورد حمله قرار گرفته و مشاجره احتمالا تشدید می‌شود.

درگیر کردن شخص ثالث در دعوا

قطعا ایده خوبی نیست که دوستان یا خانواده را درگیر دعوا کنید. دوباره بخوانید: ایده خوبی نیست! دنیای بیرون را درگیر مشکلات شخصی خود نکنید. دوستان، مادر یا هر کس دیگری را درگیر نکنید. مگر اینکه آگاهانه بخواهید اعتماد را با دوست پسر یا شوهرتان بشکنید. مهم نیست که چقدر با خویشاوندان‌تان خوب کنار می‌آیید یا چقدر با بهترین دوست خود صمیمی هستید. خانواده یا دوستان (ناخودآگاه) همیشه در کنار کسی هستند که مدت زیادی او را می‌شناسند و بنابراین هرگز نمی‌توانند به درستی میانجیگری کنند. یک مرد تقریبا همیشه وقتی مشکلات شخصی خود را به دیگران می‌گویید احساس خیانت و شرم می‌کند. او می‌خواهد به دنیای بیرون نشان بدهد که همه چیز خوب است. نشان دادن ضعف یا مشکلات شخصی خود به دنیای بیرون، بدترین کار برای مردان است. راه ارتباط مجدد پس از یک دعوای بزرگ این است که در خلوت با هم ارتباط برقرار کنید، رو در رو. حتی اگر نیاز به زمان و صبر داشته باشید.

گفتن “تمام شد”

من اغلب می‌شنوم که دوست دخترها یا همسران عصبانی هنگام دعوا چنین فریاد می‌زنند:

  • فقط گم شو!
  • تمام شد!
  • من هرگز نمی‌خواهم تو را دوباره ببینم!
  • اگر این کار را بکنی، بین ما همه چیز تمام می‌شود!

صادقانه بگویم، وقتی زنان تهدید به پایان دادن به چیزهایی می‌کنند، لحظه‌ای است که کل بحث برای مردان تمام می‌شود. وقتی زنی این حرف را می‌زند، تمام عقلانیت از بین می‌رود و مردها دیگر شما را جدی نمی‌گیرند. این همیشه یک تهدید تو خالی و یک کار پست و بی احترامی است. اگر رابطه خوبی دارید، می‌توانید بدون تهدید بحث کنید. شما نمی‌توانید پس از دعوا دوست پسر خود را با تهدید به انجام کاری که می‌خواهید انجام دهید، وادار کنید. در واقع، شما فقط او را دورتر خواهید کرد. شما می‌توانید به عنوان یک زوج، خوب بحث کنید و بعد از دعوا با یکدیگر گفتگوی شفابخشی داشته باشید، زمانی که می‌دانید رابطه محکمی دارید. اگر هر بار که مشاجره دارید او را تهدید کنید که ترکش می‌کنید (یا او این را به شما بگوید) به احتمال زیاد روزی این اتفاق می‌افتد. جدایی یک گزینه واضح نیست، بنابراین دعوا باید در نهایت بر روی راه حل مشکلات متمرکز شود.

نمی‌توانم در بحث و دعوا خودم را کنترل کنم، چه کار کنم؟

ممکن است کمی طول بکشد تا رفتارهای منفی را تغییر دهید و یاد بگیرید که به شیوه‌ای سازنده و آرام مخالفت کنید. اگر به الگوهای رفتاری خاصی عادت کرده‌اید، ممکن است قبل از این که آماده شروع همکاری بهتر با یکدیگر شوید، کمی تمرین لازم داشته باشید. با این حال، سعی کنید به آن پایبند باشید، زیرا زمانی که به حل مشکلات به شیوه سازنده و آرام عادت کنید، می‌توانید تغییرات واقعا مثبتی را در رابطه‌تان ایجاد کنید. روابط همیشه در حال پیشرفت هستند. اگر دوباره متوجه شدید که در حال در جا زدن هستید، به اتقاقی که افتاده نگاه کنید، به این فکر کنید که هر کدام از شما می‌توانست بهتر انجام دهد و درباره آن صحبت کنید. سپس خود و همسرتان را ببخشید و ادامه دهید. تغییر کردن زمان می‌برد اما با تمرین و تلاش به حقیقت می‌پیوندد.

چگونه رابطه را بعد از دعوا ترمیم کنیم؟


به او زمان دهید

در جایی که زنان ترجیح می‌دهند بعد از بحث کردن، مرتب کردن و تجزیه و تحلیل جزئیات بحث را انجام دهند، اکثر مردان پس از دعوا به کمی زمان برای خود نیاز دارند. آنها اغلب نمی‌توانند فورا ذهن‌شان را مرتب کنند. مردان اغلب فقط زمانی می‌خواهند صحبت کنند که فرصت فکر کردن داشته باشند. بنابراین گاهی اوقات به آنها فرصت دهید تا به خودشان بیایند. مجبور کردن آنها به صحبت در مورد یک حادثه بلافاصله پس از وقوع آن، فقط مقاومت بیشتری را در آنها ایجاد می‌کند و ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود. یکی از دلایل اصلی دور شدن مردها این است که ابتدا باید خودشان مسائل را پردازش کنند و بعد برای صحبت کردن آماده شوند. آنها به زمان نیاز دارند تا فکر کنند یا بحث را کاملا فراموش کنند. بنابراین صحبت کردن همیشه گزینه اول نیست. در عوض، کمی صبر کنید تا بعد از دعوا یک گفتگوی شفابخش داشته باشید. برای یک سکوت کوتاه آماده باشید. اگر خیلی سریع شروع به صحبت در مورد آن کنید، برخی درگیری‌ها در یک رابطه تشدید می‌شوند. البته این موضوع فقط مختص مردان نیست و در برخی از زنان هم وجود دارد.

شما اغلب می‌توانید با عذرخواهی، رابطه را بهبود بخشید

 نمیگوییم که فقط شما یا طرف مقابل‌تان مقصر هستید چون معمولا داستان مقصری دو طرفه دارد. آیا شما خیانت کردید؟ پس در این صورت احتمالا تقصیر شما است. اگر اینکه خیانت کرده باشید چون ماه‌ها است از طرف شوهر یا دوست پسرتان توجهی ندیده‌اید و نمی‌خواهد با شما بخوابد و… پس شاید شما آنقدرها هم مقصر نباشید. اگر واقعا می‌خواهید رابطه را بهبود ببخشید، باید حقیقت را قبول کنید. ما خیانت را مثال زدیم اما اشتباه شما یا او هر چه که باشد باید هر دوتان اشتباهات‌تان را بپذیرید و بابتش عذرخواهی کنید تا رابطه ترمیم شود. البته بعد از عذرخواهی کردن هم نباید مجدد همان اشتباه را تکرار کنید.

مطالعه‌ای توسط مایکل ای. مک کالو در سال 1998 نشان داد که عذرخواهی نه تنها شانس بخشش را افزایش می‌دهد، بلکه در واقع می‌تواند رابطه را بهبود ببخشد. در موقعیت‌هایی که به وضوح تقصیر شما است، ممکن است راحت‌تر بتوانید عذرخواهی کنید. اما در مناطق خاکستری این موضوع کمی پیچیده‌تر است. مردم (بله،حتی مردان نیز) اگر فقط تا حدی مقصر باشند، ابراز تاسف بسیار دشوار است. بنابراین آنها تمایل دارند برای عذرخواهی تلاشی بیهوده داشته باشند. آنها چیزی شبیه این خواهند گفت:”من متاسفم که A را انجام دادم، اما اگر تو B را انجام نمی‌دادی من هرگز کاری را که انجام دادم، انجام نمی‌دادم.”

این نوع بهانه‌ها کمکی نمی‌کند. گاهی اوقات بهتر است غرور خود را کنار بگذارید و بابت کاری که انجام داده‌اید عذرخواهی کنید. مردان اغلب می‌توانند خیلی چیزها را ببخشند، تا زمانی که نفس آنها در خطر نباشد. آیا این به طور خاص وظیفه یک زن است؟ نه به هیچ وجه. آگاه باشید!عذرخواهی نکنید، اگر در واقع هنوز عصبانی هستید و یا دنبال انتقام هستید. او نمی‌تواند سیگنال‌های مختلط را با هم کنترل کند.

با کمتر صحبت کردن می‌توانید مشاجره با دوست پسر یا همسرتان را حل کنید

مردان گاهی اوقات اگر با کلمات بمباران شوند ممکن است گیج شوند. این اغلب باعث ایجاد سوءتفاهم در هنگام مشاجره با دوست پسر یا شوهرتان می‌شود. به علاوه، اگر زیاد صحبت کنید، او دیگر گوش نمی‌دهد و حتی مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنید. لطفا فراموش نکنید که گاهی اوقات بازپس گرفتن آن چه گفته‌اید دشوار است. مطمئن شوید که بعد از دعوا به صحبت در مورد آن ادامه ندهید، زیرا ممکن است همه چیز دوباره شروع شود. کمی برای خنک شدن اعصاب‌تان وقت بگذارید، تا چیزی نگویید که ممکن است بعدا پشیمان شوید.

اگر می‌خواهید رابطه را بهبود ببخشید، واضح اما محترمانه صحبت کنید

مردان زبان ساده و واضح را دوست دارند. آنچه را که در ذهن دارید بگویید.

اگر عصبانی هستید؟ فقط بگویید.

اگر نارحت هستید؟ فقط بگویید.

یک مرد نسبت به یک زن، توده مغز سفید بسیار کمتری دارد (و از آن استفاده می‌کند)، بنابراین نمی‌تواند به سرعت و آسانی شما ارتباط برقرار کند. به هر حال، مردان ارتباط شفاف را دوست دارند زیرا آنها، آن را ترجیح می‌دهند. آنها، آن را دوست دارند زیرا تنها راهی است که می‌توانند یک زن را درک کنند. بارها شنیده‌ام که زنان جملاتی از این قبیل می‌گویند: بله اما، مطمئنا او این را می‌فهمد…

اگر بخواهم این را برایش توضیح دهم، پس او واقعا احمق است…

این طور نیست که او این را نمی‌فهمد…

حقیقت این است که مردان اغلب منظور شما را به عنوان یک زن درک نمی‌کنند. مردان از نظر عاطفی به اندازه زنان رشد نکرده‌اند. مردان به حقایق، مشکلات و راه حل‌ها فکر می‌کنند. بنابراین مردان به دستورالعمل‌های ساده و واضح در مورد آن چه از آنها انتظار می‌رود نیاز داریم. شاید فکر کنید که کمی اغراق می‌کنم، اما در عمل هر روز می‌بینم که این اتفاق می‌افتد. زنانی که به دلایلی از دست شوهرشان عصبانی هستند، اما مردان نمی‌دانند چرا.

وقتی از دست مردی عصبانی می‌شوید، چون نمی‌تواند چیزها را حس کند و یا ذهن‌تان را بخواند، مثل این است که به دنبال دعوا با یک معلول باشید زیرا نمی‌تواند راه برود. فقط آنچه را که می‌خواهید به وضوح بیان کنید، آن گاه به احتمال زیاد بحث حل خواهد شد، یا اینکه می‌توان از بحث بعدی جلوگیری کرد.

آیا شما همه چیز را امتحان کرده‌اید، اما به نظر می‌رسد که شریک زندگی شما نمی‌تواند دعوا را پشت سر بگذارد؟ شاید به زمان بیشتری نیاز دارد… می‌توانید او را متهم کنید که حاضر نیست شما را ببخشد یا ساکت و گوشه‌گیر است، اما این به شما کمکی نمی‌کند. اگر می‌دانید چه چیزهایی را دوست دارد، از آن استفاده کنید تا به او نشان دهید که هنوز به او اهمیت می‌دهید. به خشم او با عشق پاسخ دهید.

  • برای او یک فنجان قهوه درست کنید.
  • غذای مورد علاقه‌اش را آماده کنید.
  • پاهای او را ماساژ دهید.
  • او را بخندانید.
  • لباس گرمی را بپوشید که واقعا دوست دارد.
  • چیزی نپوشید که دوست ندارد.
  • کمی آرایش کنید.

دیوانه نشوید و زیادروی نکنید، اما گاهی اوقات می‌تواند موارد فوق به شما کمک کند که بیشتر حواس‌تان به همسرتان باشد. به او نشان دهید که حداقل برای آرامش او تلاش        می‌کنید. اغلب این امر می‌تواند حسن نیت زیادی ایجاد کند. این همچنین به او یک سیگنال واضح می‌دهد. مثل این است که به او می‌گوید:”عصبانی بودن اشکالی ندارد، اما من همچنان با تو مهربان خواهم بود.” این باعث می‌شود او احساس کند که زمان و مکان لازم برای غلبه بر مسائل را دارد. از آنجایی که او را به خاطر عبوس و عصبانی بودن سرزنش نمی‌کنید و از آنجا که فقط با او مهربان هستید، عصبانی ماندن برای او دشوارتر خواهد بود.

سوالات متداول


  1. آیا طبیعی است که با همسرم دعوا می‌کنم؟

دعوا کردن در اصل چیز بدی نیست و کاملا طبیعی است. مهم این است که دعواها طولانی و تکرارشونده نباشد و رابطه‌تان را خراب نکند. وگرنه دعوا و بحث به هر حال در هر رابطه یا زندگی پیش می‌آید.

  1. آیا طبیعی است که هر روز با همسرم دعوا می‌کنم؟

علی رغم اینکه دعوا کردن طبیعی است اما هر روز دعوا کردن آن هم بر سر موارد بی اهمیت و یا تکراری، می‌تواند به نوعی زنگ خطر و نشانه بدی باشد که البته با بررسی کردن رابطه و رفتارهایتان و با حل مشکل، می‌توانید این مسئله را هم حل و فصل کنید.

  1. رایج‌ترین موضوعی که همسران با هم درباره‌اش دعوا می‌کنند چیست؟

تحقیقات نشان داده‌اند که رایج‌ترین موضوعات دعوا در بین زوجین، سکس و مسائل مالی است.

  1. بعد از دعوا همسرم مرا نادیده می‌گیرد. چه کار کنم؟

  • کمی به او زمان بدهید تا آرام شود
  • برایش کاری را انجام بدهید که دوست دارد و او را خوشحال می‌کند
  • با او صحبت کنید و بپرسید که چه چیزی او را اذیت می‌کند و چه کار می‌توانید بکنید برای اینکه حالش بهتر شود
  • بابت اشتباهات‌تان در بحث و دعوا از او عذرخواهی کنید
  • برایش غذای مورد علاقه‌اش را درست کنید
  1. بعد از دعوا چقدر به همسرم فرصت آرام شدن بدهم؟

این موضوع بستگی به شخصیت همسرتان، شدت بحث و میزان اهمیت موضوع بحث دارد اما به طور کلی بهتر است چند ساعت به یکدیگر فرصت آرام شدن بدهید.

  1. بعد از دعوا به همسرم چی بگم؟

می‌توانید از این جملات خوب استفاده کنید:

  • من میخوام این مشکل رو حل کنم و امیدوارم تو هم به من کمک کنی که راه حلی رو پیدا کنیم.
  • ممنون میشم اگه اجازه بدی من هم دیدگاه خودم رو توضیح بدم تا بیشتر همدیگه رو درک کنیم.
  • بهم بگو الآن چیکار میتونم برات بکنم تا آروم و خوشحال بشی؟
  • بابت بحثی که داشتیم متاسفم و واقعا حس بدی دارم.
  • میخوام بدونی من دوستت دارم.
  • شخصیتی که در بحثی که داشتیم بهت نشون دادم، اون شخصیتی نیست که دوست دارم در کنار تو داشته باشم. ببخشید اگه ناراحتت کردم.

سخن پایانی

بحث و دعوا در رابطه چیز طبیعی است اما اگر زیاد اتفاق بیفتد یا زوجین مهارت مدیریت بحث و دعوا را نداشته باشند و ندانند که در حین و بعد از آن چگونه باید با هم برخورد کنند، ممکن است رابطه آسیب شدیدی ببیند. بنابراین لازم است مهارت‌های ارتباطی و مهارت مدیریت هیجانات را یاد بگیریم تا دعواها رابطه را خراب نکنند. ما در این مقاله این موضوع را آموزش دادیم. این کار تمرین زیادی می‌خواهد اما در آخر موفق خواهید شد آنها را اجرا کنید. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!