زندگی مشترک

شوهرم کتکم میزنه (مردی که دست بزن دارد)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

گاهی دیده می‌شود که برخی از مردان به دلایل مختلف باعث ایجاد خشونت خانگی می‌شوند و زنانِ خود را به صورت جسمانی یا روانی آزار می‌دهند. کتک خوردن زن توسط مرد هیچ توجیه منطقی ندارد. با این حال بسیاری از مردان که دست بزن دارند معتقدند که علت اینکه همسرشان را کتک می‌زنند مواردی از قبیل زیر است:

  • دست خودم نیست
  • تقصیر خودش بود
  • روی اعصاب من است
  • جوری که می‌خواهم با من رفتار نمی‌کند

در مورد کتک خوردن زن، حتی اگر زن مقصر ایجاد دعوا و تنش باشد، باز هم مرد حق این را ندارد که دست روی زن بلند کند چون این نوعی دفاع از حقوق خود به روشی غلط می‌باشد. بدیهی است که حفظ سلامت و آرامش روان در زندگی مشترک از هر امری واجب‌تر است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که اگر برای شما هم چنین اتفاقی افتاده است، چگونه باید با شوهرتان برخورد کنید و چگونه باید از بروز مجدد این رفتار، پیشگیری کنید.

آیا باید در چنین زندگی بمانم؟

بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند که زیر بار مشت و لگد همسر خود باقی بمانند و این وضعیت را تحمل کنند، گاهی تنها به این دلیل که صاحب فرزند هستند. این افراد چنین تفکری دارند که من به عنوان یک مادر باید هر سختی و شرایطی را تحمل کنم اما خوب است بدانید که فرزندانی که کتک خوردن مادر خود را می‌بینند در بزرگسالی به انواع مشکلات روانی از جمله اضطراب و افسردگی، اختلالات شخصیت و… مبتلا می‌شوند. همچنین این کودکان، این شیوه رفتاری را از پدر و مادر خود می‌آموزند.

به طوری که پسر بچه‌ها وقتی که بزرگ شوند و ازدواج کنند، طبق الگوبرداری از پدرشان، همسر حود را کتک می‌زنند و دختران اگر ازدواج کنند و در معرض خشونت خانگی قرار بگیرند تصور می‌کنند که باید این وضعیت را تحمل کنند و حق‌شان در زندگی این است که کتک بخورند چون به این شرایط عادت دارند.

البته بهترین کار این است که در ابتدا ترجیح‌مان حفظ زندگی‌مان باشد و با بروز هر مشکلی به سرعت ناامید نشویم و زندگی مشترک، همسر و فرزندمان را رها نکنیم اما اگر مرد همکاری نمی‌کند تا این مشکل حل شود، حتما باید از زوج درمانگر کمک و مشورت بگیریم تا بهترین تصمیم را بگیریم که هم به نفع ما و هم به نفع همسر و فرزندان باشد.

زوج درمانگر و سکس تراپیست

مردی که دست بزن دارد، تغییر می‌کند یا خیر؟

در ابتدا باید به علت این مسئله پی برد و دید که آیا همسرمان از رفتار خودش پشیمان است یا خیر؟ بدیهی است که احتمال تغییر و اصلاح مردی که از رفتارش ابراز پشیمانی می‌کند بسیار بیشتر از مردی است که به هیچ عنوان حاضر به پذیرش اشتباه خود نیست.

اگر با همسری مواجه هستیم که تحریک‌پذیر، پرخاشگر و عصبی است و در پی تحریک‌پذیری خود شروع به کتک زدن می‌کند، ولی در ادامه می‌توانیم امید داشته باشیم که در صورت پذیرش اشتباه و تمایل به تغییر و شروع روند درمانی می‌تواند تغییر کند.

ولی اگر همسری داریم که در عین حال که ما را کتک می‌زند، از رفتار خود لذت می‌برد و به هیچ عنوان ابراز پشیمانی نمی‌کند و حاضر به دریافت هیچ نوع خدمات روانشناختی و طی کردن مسیر درمانی نیست، بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر نجات خود باشیم و به سرعت مراحل جدایی را طی کنیم.

چرا مرد، همسرش را کتک می‌زند؟


الگوبرداری از والدین

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، کودکانی که خشونت خانگی را مشاهده می‌کنند، جدا از اینکه در معرض خطر انواع آسیب‌ها و اختلالات روانشناختی هستند، این رفتار را از پدران خود الگو می‌گیرند. متاسفانه این افراد با توجه به تفکری که دارند، به هیچ عنوان حاضر به تغییر و پذیرش اشتباه خود نیستند و معتقدند که شیوه درست اداره زندگی و حل مشکلات همین است. بنابراین تغییر این افراد تقریبا غیرممکن است مگر اینکه خودشان احساس نیاز به درمان کنند.

ژنتیک

همه ما می‌دانیم که ژنتیک نقش بزرگی در بسیاری از خصوصیات ما دارد. برخی از مردان با توجه به ژنی که از خاندان خود به ارث برده‌اند، میزان تستوسترون بالایی در بدن خود دارند. چنین مردانی متوجه تحریک‌پذیری بالای خود هستند و حتی ممکن است از این شرایط رنج نیز ببرند. اگر تنها عامل بروز رفتارهای پرخاشگرانه، ژنتیک باشد و این افراد در محیط زندگی خود شاهد رفتارهای پرخاشگرانه پدران خود نبوده باشند، می‌توان به بهبود و تغییرشان امیدوار بود. البته شرط درمان‌پذیری و تغییر این است که فرد مشکلش را بپذیرد و تمایل به درمان داشته باشد.

مصرف مواد مخدر

بروز رفتارهای پرخاشگرانه، یکی از عوارض و پیامدهای اصلی مصرف مواد است. افرادی که به مصرف مواد مخدر و قرص‌های روان گردان اعتیاد دارند، بسیار مستعد پرخاشگری و رفتارهای آسیب‌رسانی به دیگران دارند. تنها در شرایطی می‌توان به درمان‌پذیری این افراد امیدوار بود که قصد ترک مواد را داشته باشند.

برای مقابله با همسری که دست بزن دارد چه باید کرد؟

زنانی هستند که از بیان مشکل به خانواده یا دوستان خجالت می‌کشد و با سکوت کردن خود را دچار اضطراب، افسردگی و بیماری‌های روانی و جسمی می‌کنند. اما برخی نیز به فکر رهایی از خشونت می‌افتند و تلاش می‌کنند که یا همه چیز را درست کنند یا جدا شوند.

ابتدا باید شرایط روحی و روانی همسرتان و زندگی مشترک شما بررسی شود. برای این کار با یک مشاور خانواده صحبت کنید. می‌توانید در فاز پشیمانی، همسرتان را متقاعد کنید که برای زوج درمانی به همراه شما مراجعه کند. بازگشت به زندگی مشترک را مشروط به دریافت مشاوره کنید. به وعده‌های کلامی دل نبندید و محکم باشید. اما اگر راهکار موثر واقع نشود، به تنهایی به یک مشاور مراجعه کنید و راهکار بخواهید.

زوج درمانگر و سکس تراپیست

راهکارهایی عمومی، برای مقابله با همسر پرخاشگر و خشن

  • جر و بحث نکنید. زمانی که اوضاع متشنج است، آتش خشم همسرتان را شعله‌ورتر نکنید.
  • تنها زمانی با همسرتان صحبت کنید که آرام است.
  • قبول کنید که شما مستحق کتک خوردن نیستید و خود را مقصر ندانید.
  • به جای امن پناه ببرید تا خشم همسرتان فروکش شود. می‌توانید در اتاق بمانید.
  • اگر جان‌تان در خطر است، فورا خانه را ترک کنید.
  • فراموش نکنید که اگر به همسرتان اعلام کنید که در حال ترک خانه هستید، ممکن است باز هم خودتان را در معرض خطر قرار دهید. بهتر است خارج شدن از خانه را برای زمانی بگذارید که تنها هستید.
  • با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.

آیا طلاق گرفتن در این شرایط، کار درستی است؟

زمانی که در آرامش هستید و خطری شما را تهدید نمی‌کند، به خوبی در مورد زندگی‌تان فکر کنید. سوالات زیر را از خودتان بپرسید و صادقانه و منطقی پاسخ بدهید:

  • آیا این رابطه قابل بازسازی است؟
  • همسرتان می‌تواند و میخواهد تغییر کند؟

گام اول برای تغییر کردن شرایط این است که همسرتان متوجه اشتباهش شود و خود مایل به تغییر باشد. اگر همسرتان حاضر به دریافت مشاوره نیست یا نشانه‌های زیر را در او  می‌بینید احتمال تغییر در او کم است:

– به شما اجازه خروج از خانه یا مراجعه به مشاور را نمی‌دهد.

– دیگران یا شما را مقصر رفتارهای خشن خود می‌داند.

– شما را فردی پرخاشگر می‌داند.

– از شما می‌خواهد که در قبال تغییر رفتار، کاری برایش انجام دهید که به نفع‌تان نیست. برای مثال بخشش مهریه و…

– مدتی به طور موقت دست از کتک زدن بر می‌دارد، اما باز هم شدیدتر آن را تکرار می‌کند.

– شما را تهدید می‌کند که در صورت جدایی، بلایی سرتان می‌آورد.

در این صورت، جدایی و طلاق بهترین راه حل است. اگر نمی‌توانید با حرف‌ها، رفتارها و یا زورگویی‌های همسرتان مقابله کنید، حتما با یک روانشناس درباره این موضوع صحبت کنید تا آموزش ببینید که چگونه باید در مقابل زورگویی‌های همسرتان رفتار کنید.

سوالات متداول


  1. آیا کتک زدن خانم یک جرم محسوب می‌شود؟

بله کتک زدن، جزو خشونت خانگی محسوب می‌شود و یک جرم به حساب می‌آید. خانم اگر چندین پرونده داشته باشد که ثابت کند همسرش او را کتک زده است، می‌تواند از او طلاق بگیرد.

  1. مجازات خشونت خانگی چیست؟

اگر خانم از همسرش به خاطر خشونت خانگی شکایت کند و با آثار این خشونت این موضوع را ثابت کند، مرد به چند ماه حبس و یا پرداخت جزای نقدی می‌تواند محکوم شود.

  1. آیا می‌توان همسری که کتک می‌زند را به زندان انداخت؟

اگر فرد با آثار کتک روی بدنش این موضوع را ثابت کند، می‌تواند همسرش را چند ماه به زندان بیندازد.

  1. همسرم من رو کتک میزنه اما هنوزم دوستش دارم. چیکار کنم؟

اگر با وجود اینکه می‌بینید در این زندگی آرامش و امنیت ندارید و آسیب دیدید اما همچنان به همسرتان متعهد هستید و عاشقش هستید، این موضوع نشان می‌دهد که طرحواره‌های فعالی در شما وجود دارد که این چنین مردی برایش جذاب است. احتمالا در شما طرحواره بی اعتمادی/بدرفتاری فعال است و باور مرکزی شما این است که همه افراد قصد دارند به نوعی به من آسیب بزنند یا سوءاستفاده کنند. از آنجایی که این نوع زندگی مشترک، باور مرکزی‌تان را تایید می‌کند، شما همچنان به این شرایط و به این فرد وابسته هستید. دوم اینکه ممکن است طرحواره‌هایی در شما فعال باشد که عزت نفس‌تان را از شما می‌گیرد. در این صورت ممکن است باور مرکزی شما این باشد که من جذاب و دوست داشتنی نیستم و لایق چیزهای خوب و عالی نیستم. مجددا چون این شرایط این باور مرکزی شما را تایید می‌کند، شما همچنان احساسات فعال دارید. در هر صورت باید حتما برای نجات دادن خود از این شرایط آسیب‌زا، به طرحواره درمانگر مراجعه کنید. می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم کمک بگیرید.

سخن پایانی

همانطور که شرح داده شد، می‌توان به درمان و تغییرپذیری برخی از مردان که دست بزن دارند امیدوار بود، اما این تغییرپذیری منوط به پذیرش اشتباه و اقدام برای درمان است. نکته‌ای که وجود دارد این است که برای تغییر این افراد، مراجعه به روانشناس و طی کردن روند درمانی حتما لازم است. ما در این مقاله به اهمیت ابراز پشیمانی در درمان پذیری اشاره کردیم، ولی دقت کنید که این ابراز پشیمانی را با فریب دادن اشتباه نگیرید. برخی از مردان که دست بزن دارند فقط به قصد فریب همسرشان است که ابراز پشیمانی می‌کنند ولی در واقع اصلا از کار خود پشیمان نیستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!