علم روانشناسی

قانون جذب (چگونه به چیزی که فکر میکنیم میرسیم)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

قانون جذب فلسفه‌ای است که نشان می‌‌دهد افکار مثبت نتایج مثبتی را در زندگی فرد به ارمغان می‌آورند، در حالی که افکار منفی نتایج منفی را به همراه دارند. این قانون، بر این باور است که افکار نوعی انرژی هستند و انرژی مثبت باعث موفقیت در همه زمینه‌های زندگی از جمله سلامتی، مالی و روابط می‌شود. در حالی که قانون جذب در سال‌های اخیر به دلیل کتاب‌هایی مانند «راز» مورد توجه قرار گرفته است، اما فاقد شواهد علمی برای ادعاهای خود است و عموماً به عنوان یک شبه علم به آن نگاه می‌شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات علمی درباره این قانون به شما بدهیم.

قانون جذب چیست؟ چشمان خود را به دنیایی از امکانات بی پایان باز کنید

قانون جذب به چه معناست؟ به زبان ساده، این قانون توانایی جذب هر چیزی است که روی آن تمرکز می‌کنیم. اعتقاد بر این است که صرف نظر از سن، ملیت یا اعتقاد مذهبی، همه ما در معرض قوانین حاکم بر جهان، از جمله قانون جذب هستیم. این قانون جذب است که از قدرت ذهن برای ترجمه هر آنچه در افکار ما است استفاده می‌کند و آنها را به واقعیت تبدیل می‌کند.

به طور کلی، تعریف واقعی قانون جذب را می‌توان به این صورت تفسیر کرد که چیزهایی که شبیه به هم است، یکدیگر را جذب می‌کند و همه افکار در نهایت در زندگی ما ظاهر می‌شوند. اگر روی عذاب، تاریکی و چیزهای منفی تمرکز کنید، زیر آن ابر خواهید ماند. اگر روی افکار مثبت تمرکز کنید و اهدافی داشته باشید و تلاش کنید به آنها برسید، راهی برای رسیدن به آنها با اقدامات گسترده پیدا خواهید کرد. به همین دلیل است که جهان یک مکان بی نهایت زیبا است. قانون جذب حکم می‌کند که هر آنچه را که بتوان تصور کرد و در ذهن نگه داشت، در صورتی قابل دستیابی است که بر روی برنامه‌ای برای رسیدن به جایی که می‌خواهید باشید، عمل کنید.

تاریخچه قانون جذب

قبل از شروع سفر باورنکردنی به سوی روشنگری واقعی در قانون جذب، مهم است که بدانید می‌توانید آن را در زندگی خود به کار ببرید و اگر از ابزارهای صحیح استفاده شود، می‌تواند موثر باشد. صدها سال پیش اولین بار تصور می‌شد که قانون جذب توسط بودا به انسان آموخته شده است.

اعتقاد بر این است که او می‌خواست بداند که “آنچه که شما هستید، همان چیزی است که به آن فکر کرده‌اید”. این اعتقادی است که عمیقاً در قانون جذب وجود دارد. با گسترش این مفهوم در فرهنگ غربی، اصطلاح “کارما” نیز به وجود آمد، این اصطلاحی است که در جوامع متعددی رایج است. در طول قرن‌ها، بین بسیاری از افراد این درک رایج بوده است که آنچه به دنیا می‌دهید (خواه خشم یا خوشحالی، نفرت یا عشق) در نهایت چیزی است که می‌تواند به زندگی شما بازگردد.

این مفهوم ساده و آسان، سال‌ها است که در بین بسیاری از افراد محبوب بوده است. این نشان می‌دهد که ایده قدرت جذب به هیچ وجه جدید نیست. در حال حاضر برای بسیاری از ما به طرق مختلف قابل تشخیص است. اصول اصلی قانون جذب را می‌توان در آموزه‌های بسیاری از تمدن‌ها و گروه‌های مذهبی نیز کشف کرد.

در حالی که قانون جذب در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این قانون جدید نیست. این ایده‌ها ریشه‌های فلسفی دارند که به رویکرد اوایل قرن نوزدهم معروف به «اندیشه جدید» باز می‌گردد. در قرن بیستم، به ویژه با اکران فیلم «راز» در سال 2006 که بعداً به پرفروش‌ترین کتاب با همین عنوان و دنباله آن «قدرت» در سال 2010 تبدیل شد، دوباره علاقه به این ایده پیدا شد.

آیا قانون جذب واقعی است؟

همانطور که قبلاً بحث شد، قانون جذب و ارزش‌های آن در طول تاریخ دیده شده است. تعداد زیادی از زنان و مردانی که اثر خود را در این جهان به جا گذاشته‌اند، قانون جذب را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های روی زمین نشان داده‌اند. بسیاری از شاعران، هنرمندان، دانشمندان، و متفکران بزرگی مانند شکسپیر، بلیک، امرسون، نیوتن و بتهوون که همه این پیام را از طریق آثار متعدد خود منتقل می‌کنند. بسیاری از طرفداران مدرن قانون جذب نیز وجود دارند. از جمله آنها می‌توان به اپرا وینفری، جیم کری و دنزل واشنگتن اشاره کرد. چالش برانگیزترین بخش آنچه قانون جذب ارائه می‌دهد این است که متوجه شوید تک تک تصمیمات شما در زندگی، چه خوب و چه بد، تنها توسط شما شکل گرفته است. برای بسیاری، این می‌تواند یک قرص تلخ برای بلعیدن باشد، به خصوص اگر احساس می‌کنید که ضربات شدیدی در زندگی به شما یا عزیزان‌تان وارد شده است.

قوانین جذب


طرفداران پیشنهاد می‌کنند که اصول جهانی وجود دارد که قانون جذب را تشکیل می‌دهد:

چیزهای مشابه به هم جذب می‌شوند

این قانون نشان می‌دهد که چیزهای مشابه به یکدیگر جذب می‌شوند. این بدان معناست که مردم تمایل دارند افرادی را جذب کنند که شبیه خود هستند، اما همچنین نشان می‌دهد که افکار افراد تمایل به جذب نتایج مشابه دارند. اعتقاد بر این است که تفکر منفی باعث جذب تجربیات منفی می‌شود، در حالی که تفکر مثبت، تجربیات مطلوب را ایجاد می‌کند.

طبیعت از از جای خالی متنفر است

این قانون جذب نشان می‌دهد که حذف چیزهای منفی از زندگی شما می‌تواند فضایی را برای چیزهای مثبت بیشتری ایجاد کند تا جای خود را داشته باشند. این بر اساس این تصور است که غیرممکن است که یک فضای کاملاً خالی در ذهن و زندگی خود داشته باشید. طرفداران این فلسفه می‌گویند از آنجایی که چیزی همیشه این فضا را پر می‌کند، مهم است که آن فضا را با مثبت بودن پر کنیم.

زمان حال همیشه عالی است

این قانون بر این ایده تمرکز دارد که همیشه کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود لحظه حال انجام دهید. در حالی که ممکن است همیشه به نظر برسد که زمان حال به نحوی ناقص است، این قانون پیشنهاد می‌کند که به جای احساس ترس یا ناراحتی، باید انرژی خود را روی یافتن راه‌هایی متمرکز کنید تا لحظه حال را به بهترین شکل ممکن بسازید.

نحوه استفاده از قانون جذب


طبق قانون جذب، شما واقعیت خود را خلق می‌کنید. آنچه روی آن تمرکز می‌کنید همان چیزی است که وارد زندگی خود می‌کنید. این نشان می‌دهد که آنچه شما معتقدید در زندگی شما اتفاق می‌افتد، همان چیزی است که اتفاق می‌افتد. برخی از کارهایی که می‌توانید برای گنجاندن قانون جذب در زندگی خود انجام دهید عبارت‌اند از:

  • قدردان باشید
  • اهداف خود را تجسم کنید
  • به دنبال نکات مثبت در یک موقعیت باشید
  • یاد بگیرید چگونه تفکر منفی را شناسایی کنید
  • از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید
  • وقایع منفی را به شیوه‌ای مثبت‌تر بازگو کنید

در حالی که قانون جذب ممکن است راه حلی فوری برای همه چالش‌های زندگی نباشد، اما می‌تواند به شما کمک کند که دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به زندگی پرورش دهید. همچنین ممکن است به شما کمک کند انگیزه خود را برای ادامه کار در جهت اهداف خود حفظ کنید.

تاثیر قانون جذب


در حالی که قانون جذب فاقد پشتوانه علمی است، طرفداران پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند تغییرات مثبتی در زندگی فرد ایجاد کند. برخی از دلایلی که چرا افراد ممکن است مزایای این فلسفه را تجربه کنند عبارت‌اند از:

جلوه‌های معنوی

معنویت به خودی خود با مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش استرس، سلامتی بهتر، افسردگی کمتر و رفاه بهتر مرتبط است. بسیاری از مردم معتقدند که این فلسفه با همسو کردن خدا یا جهان با خواسته‌های ما کار می‌کند. این تصور نشان می‌دهد که مردم همه از انرژی ساخته شده‌اند و این انرژی در فرکانس‌های مختلف عمل می‌کند. به همین دلیل، مهم است که فرکانس انرژی را با افکار مثبت تغییر دهیم، به ویژه قدردانی از آنچه در حال حاضر داریم.

با استفاده از افکار و احساسات مثبت و سپاسگزاری، و با تمرکز بر رویاهای خود به جای ناامیدی، می‌توانیم فرکانس انرژی خود را تغییر دهیم. در نتیجه قانون جذب چیزهای مثبتی را وارد زندگی ما می‌کند. آنچه جذب می‌کنیم بستگی به این دارد که کجا و چگونه توجه خود را متمرکز کنیم، اما باید باور داشته باشیم که قبلاً مال ما بوده یا به زودی خواهد بود.

رفاه بیشتر

استفاده از قانون جذب نیز ممکن است تاثیرات مثبتی بر سلامت روان داشته باشد. با تمرکز بر دستیابی به یک واقعیت جدید، و با باور به امکان‌پذیر بودن آن، تمایل داریم بیشتر ریسک کنیم، فرصت‌های بیشتری را متوجه شویم و آغوش خود را به روی فرصت‌های جدید باز کنیم. برعکس، وقتی باور نداریم، تمایل داریم فرصت‌ها را بدون توجه از خود بگذرانیم.

وقتی باور داریم که لایق چیزهای خوب نیستیم، به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که شانس خوشبختی ما را خراب می‌کند. با تغییر خودگویی و احساسات خود در مورد زندگی، الگوهای منفی زندگی خود را معکوس می‌کنیم و الگوهای مثبت، سازنده و سالم‌تری ایجاد می‌کنیم. یک چیز خوب به دیگری منتهی می‌شود و جهت یک زندگی می‌تواند از یک مارپیچ رو به پایین به یک صعود به سمت بالا تغییر کند.

تحقیقات در مورد خوش‌بینی نشان می‌دهد که افراد خوش بین از سلامتی بهتر، شادی بیشتر و موفقیت بیشتری در زندگی برخوردارند. آنها دارای ویژگی‌هایی هستند که به آنها اجازه می‌دهد افکار خود را بر موفقیت‌های خود متمرکز کنند و از نظر ذهنی شکست‌های خود را به حداقل برسانند.

تغییر گفتار با خود می‌تواند زندگی شما را در جهت مثبت تغییر دهد. درمان شناختی-رفتاری، یک درمان پرکاربرد و مؤثر برای بسیاری از بیماری‌ها، بر این ایده استوار است که شناسایی و تغییر خودکار افکار منفی می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد و به افراد در دستیابی به رفاه روانی بهتر کمک کند.

نکاتی برای تمرین قانون جذب


تمرین‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند قانون جذب را در زندگی خود به اجرا درآورید. برخی از ایده‌ها عبارتند از:

نوشتن افکار

نوشتن افکارتان می‌تواند به شما کمک کند بهتر یاد بگیرید الگوهای فکری همیشگی خود را بشناسید تا ببینید که آیا به خوش‌بینی یا بدبینی گرایش دارید و در مورد تغییر الگوهای منفی افکار بیشتر بدانید.

یک تابلوی خلق و خو بسازید

یک یادآوری بصری ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند ذهنیت مثبتی داشته باشید، با انگیزه بمانید و روی اهداف خود تمرکز کنید.

پذیرش را تمرین کنید

به جای تمرکز بر آنچه در حال حاضر اشتباه است یا آنچه باید تغییر کند، روی پذیرش چیزها همانطور که هستند کار کنید. این بدان معنا نیست که شما به تلاش برای ساختن آینده‌ای بهتر ادامه نمی‌دهید، فقط به این معنی است که با آرزوی متفاوت بودن اوضاع در حال حاضر گرفتار نخواهید شد.

خودگویی مثبت را تمرین کنید

اگر با انتقاد بیش از حد از خود دست و پنجه نرم می‌کنید، هدف خود را تعیین کنید که هر روز درگیر خودگویی مثبت باشید. با گذشت زمان، این ممکن است بسیار آسان‌تر شود و ممکن است دریابید که اتفاقا حفظ یک ذهنیت منفی دشوارتر است. پس هر روز با خود مثبت صحبت کنید و به خود عشق بورزید از لحاظ کلامی، مثلا هر آنچه که دوست دارید از همسر یا خانواده یا دوستان‌تان بشنوید به عنوان یک محبت، همان جملات را به خودتان بگویید.

مشکلات احتمالی قانون جذب

یکی از مشکلات کتاب‌هایی مانند «راز» و همچنین تفسیر برخی افراد از قانون جذب این است که نشان می‌دهد، این باور درست است که باعث می‌شود چیزهای خوبی به سراغ ما می‌آیند. این دیدگاه خوش‌بینانه است که رفتارهای پیشگیرانه را هدایت می‌کند که به نوبه خود نتایج فوق‌العاده‌ای را در زندگی افراد خوش‌بین به ارمغان می‌آورد. برای اینکه باورها بر رفتار تأثیر بگذارند، داشتن مواردی مانند موارد زیر، مهم است:

  • اهداف
  • ذهن آگاهی
  • تعهد
  • انگیزه
  • جدول زمانی
  • چالش‌ها
  • پشتیبانی و حمایت

منتقدان «راز» و سایر کتاب‌های مربوط به قانون جذب همچنین به این نگرانی واقعی اشاره می‌کنند که ممکن است افراد شروع به سرزنش خود برای رویدادهای منفی که خارج از کنترل آنها است بکنند، مانند تصادفات و جراحات، اخراج کارکنان به دلیل رکود مالی، یا بیماری‌های مزمن و… ما همیشه نمی‌توانیم شرایط‌مان را کنترل کنیم، اما می‌توانیم واکنش‌هایمان را نسبت به آنها کنترل کنیم. در این راستا، قانون جذب می‌تواند خوش‌‌بینی و نگرش فعالانه‌ای را که با تاب‌آوری در موقعیت‌های سخت همراه است فراهم کند، اما نباید از آن به عنوان ابزاری برای سرزنش خود استفاده کرد. پاسخ شما به چالش‌هایی که با آن رو به رو هستید می‌تواند شما را قوی‌تر کند. به این ترتیب، قانون جذب زمانی می‌تواند مفید باشد که چنین قدرتی را تشویق کند.

سوالات متداول


  1. آیا واقعا بدون هیچ تلاشی و فقط با داشتن ذهن مثبت، می‌توان به خواسته‌ها رسید؟

قطعا خیر. فکر نمی‌تواند معجزه کند. برای رسیدن به خواسته‌ها، داشتن ذهن مثبت و امیدوار و تلاش کردن در جهت رسیدن به آن خواسته اهمیت دارد. اگر تلاش نباشد و فرد الکی امیدوار باشد، اتفاقی نمی‌افتد و همچنین اگر فرد سخت تلاش کند اما امیدوار نباشد و ذهن منفی داشته باشد، همچنان به جایی نخواهد رسید. پس این دو یعنی تلاش و ذهن مثبت باید در کنار هم وجود داشته باشد تا نتیجه بدست بیاید.

  1. آیا می توان با قانون جذب، فردی را علاقه‌مند کرد؟

داشتن ذهن امیدوار و مثبت در رسیدن به خواسته‌ها نقش دارد اما این همه چیز نیست. فرد باید برای جذب فرد مورد علاقه‌اش تلاش کند، باید مهارت شناختن آن فرد را داشته باشد و همچنین باید مهارت‌های ارتباطی را بلد باشد تا بتواند رابطه خوبی با آن فرد برقرار کند. البته در مبحث جذب عشق، فقط این موضوع کافی نیست. طرف مقابل هم باید در دسترس باشد، باید بخواهد وارد رابطه شود، باید بخواهد عاشق شود و باید مناسب باشد. پس در مبحث جذب عشق، کنترل همه چیز دست شما نیست و به طرف مقابل هم بستگی دارد.

سخن پایانی

قانون جذب تا کنون ثابت نشده است که کاملا علمی است. این قانون جزء شبه علم محسوب می‌شود. پس نمی‌توان به صورت کامل به آن متکی بود. البته قدرت ذهن تا کنون ثابت شده است اما این قسمت از قانون جذب که می‌گوید فقط با تفکر مثبت می‌توانید به آنچه که می‌خواهید برسید، اشتباه محض است چون نمی‌شود فقط با خیال بافی و بدون تلاش، به چیزی دست پیدا کرد. به هر حال خوب است که به قدرت ذهن ایمان داشته باشیم و از قدرتی که داریم به نحو احسن برای بهبود خود و زندگی‌مان استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!