روابط عاطفی پیش از ازدواجزندگی مشترک

تحقیر شدن در رابطه (همسرم منو خورد میکنه)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

احساس تحقیر شدن در رابطه و در زندگی مشترک یکی از مشکلاتی است که عمیقا روابط عاطفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌زند. این احساس باعث می‌شود که فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و نتواند آن طور که می‌خواهد در زندگی عمل کند. احتلاف سطح تحصیلی یا طبقاتی، وجود مشکلاتی در سبک‌های شخصیتی طرفین و نداشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب از جمله این عوامل هستند. اگر در رابطه یا زندگی مشترک‌تان تحقیر می‌شوید، توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

تحقیر شدن در رابطه

داشتن یک رابطه سالم، در بهداشت روان افراد تاثیر بسیار زیادی دارد. در یک رابطه سالم افراد می‌توانند صادقانه و بدون قضاوت شدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اما هنگامی که طرفین احساس کنند دائما تحت نظر هستند و همه رفتارهایشان در حال ارزیابی است، نمی‌توانند با خود واقعی‌شان در رابطه حضور داشته باشند. در نتیجه تلاش می‌کنند خود واقعی‌شان را پنهان کنند.

در این شرایط مواجه شدن با ارزیابی منفی، اعتماد به نفس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و احساس حقارت به سراغ‌تان می‌آید. بسیاری از افراد به دلیل داشتن شخصیت‌شکننده و اعتماد به نفس پایین، هر چیزی را به عنوان تحقیر شدن تعبیر می‌کنند. در واقع در این شرایط مشکل از طرف مقابل نیست، بلکه ساختار روانی فرد است که همه چیز را به عنوان یک تهدید تلقی می‌کند. با این حال ممکن است این احساس حقارت در روابط دوستی و یا با شریک احساسی به قدری زیاد شود که شما توان ادامه رابطه را نداشته باشید. در این شرایط بهتر است قبل از هرگونه تصمیم‌گیری ابتدا با یک روانشناس مشورت نمایید.

چرا عشقم مرا تحقیر می‌کند؟

دلایل مختلفی برای این رفتار وجود دارد که تعدادی از این دلایل بستگی به رفتار و عزت نفس شما و تعداد دیگری از آنها بستگی به میزان سلامت روان طرف مقابل‌تان دارد. در ادامه چند دلیل را توضیح می‌دهیم:

عزت نفس ندارید

شاید برایتان سوال پیش بیاید که وقتی من عزت نفس نداشته باشم، شریک عاطفی‌ام چطور متوجه این موضوع می‌شود؟ پاسخ واضح است. فردی که عزت نفس ندارد مسلما در رفتارها و حرف‌هایش به صورت ناخودآگاه این موضوع را نشان می‌دهد. چگونه؟ با رفتارهایی مثل باج دادن به طرف مقابل برای حفظ او در زندگی‌اش، ناتوانی در «نه» گفتن به او، بد صحبت کردن درباره خود، مثلا فرد می‌گوید:«میبینی چقدر چاق شدم؟! خیلی بده!» و… مسلما این رفتارها و حرف‌ها فریاد می‌زند که شما عزت نفس ندارید. همین موضوع باعث می‌شود طرف مقابل از ضعف شخصیتی شما سوءاستفاده کند تا به اهدافش برسد. یکی از این رفتارها تحقیر کردن شما است.

عزت نفس نداشتن طرف مقابل

یک سری از افرادی که عزت نفس ندارند، خودشان را ضعیف و قربانی نشان می‌دهند و یک سری از این افراد هم با قلدری و یا خودشیفتگی سعی دارند این ضعف درونی را پنهان کنند. پس افراد ضعیف و دارای عزت نفس پایین هم ممکن است طرف مقابل‌شان را تحقیر و خرد کنند تا در ظاهر بسیار قدرتمند و با اعتماد به نفس دیده شوند.

ضعف در مهارت‌های ارتباطی

برخی از افرادی که طرف مقابل‌شان را تحقیر می‌کنند، مهارت‌های ارتباطی لازم را ندارند. وقتی اشتباهات طرف مقابل را می‌بینند، به جای اینکه به درستی این موضوع را به او بگویند، تحقیرش می‌کنند.

الگوبرداری از والدین

اگر فرد والدینی را داشته باشد که از کودکی او را مدام تحقیر کرده‌اند، ممکن است همین نوع رفتار را با همسر یا شریک عاطفی‌اش داشته باشد چون او پی نبرده است که این رفتار اشتباه است.

با احساس تحقیر شدن در رابطه چه کار کنیم؟


احساس تحقیر شدن توسط شریک عاطفی می‌تواند کل رابطه را تحت تاثیر قرار دهد. هر چقدر دیرتر برای رفع احساسات منفی خود اقدام کنید، رابطه عاطفی نیز با صدمات بیشتری مواجه خواهد شد. به همین خاطر به جای نادیده گرفتن این مشکل، با آن رو به رو شده و راه حلی برای آن بیابید. در ادامه مقاله، راه حل‌هایی را توضیح می‌دهیم:

از بیان احساسات خود نهراسید

ریشه بسیاری از مشکلات که افراد در رابطه خود تجربه می‌کنند این است که احساسات‌شان را از هم پنهان کرده و از طریق گفتگو مسائل را حل نمی‌کنند. همین امر باعث می‌شود که سوتفاهم‌ها هر روز بیشتر شده و فاصله عاطفی بیشتری نیز میان زوجین شکل بگیرد. شما می‌توانید در فضای صمیمانه احساسات‌تان را با یکدیگر در میان بگذارید و تلاش کنید تا در کنار هم به راه حلی برای این مشکل خود دست یابید.

هرچند وقت یک بار، کیفیت رابطه خود را مرور کنید

برای اینکه سطح رابطه‌تان بالاتر برود، لازم است هر چند وقت یک بار زمانی برای مرور دوباره آن اختصاص دهید. در این زمان می‌توانید بیشتر به مسائلی که شما را آزار می‌دهد بپردازید و نظرات فرد مقابل را هم گوش دهید. اگر به طور منظم اقدام به این امر کنید می‌توانید مسائلی را که منجر به سوتفاهم می‌شود را شناسایی کرده و رابطه را بهبود ببخشید.

وضعیت روانی خود را بررسی کنید

گاهی اوقات احساس تحقیر شدن ناشی از ضعف‌های درونی روانی است. اگر شما تحت فشارهای روحی بسیاری قرار گرفته باشید و اعتماد به نفس‌تان آسیب دیده باشد، از نظر سلامت روان با مشکل مواجه خواهید شد. در نتیجه احتمال اینکه رویدادهای رابطه را سوءبرداشت کنید و تصویر منفی اغراق‌آمیزی از آن داشته باشید بیشتر می‌شود. چرا که در این شرایط، آسیب‌پذیری روانی‌تان افزایش یافته است.

به همین خاطر در کنار راهکارهای مطرح شده به سنجش وضعیت سلامت روان خود بپردازید و با کمک یک روانشناس تلاش کنید تا احساسات خود را بهتر از قبل مدیریت کنید و به عملکرد سابق خود بازگردید.

مقابله به مثل نکنید

تحمل بی احترامی یا توهین و تحقیر شدن کار سختی است و گاهی موجب ناراحتی زیاد و خشم شما می‌شود. با این وجود هرگز شما هم شروع به توهین نکنید چرا که وضعیت را بدتر می‌کند و رابطه تبدیل به میدان جنگ می‌شود.

وابستگی‌تان را کم کنید

وابستگی زیاد در رابطه عاطفی حکم سم را دارد. فرقی نمی‌کند که شما در رابطه آشنایی پیش از ازدواج باشید یا ازدواج کرده باشید. وابستگی زیاد باعث می‌شود، بی احترامی و تحقیرهای طرف را تحمل کنید. برای از بین بردن وابستگی‌تان باید یاد بگیرید به تنهایی و بدون حضور کسی از زندگی لذت ببرید. انگیزه داشته باشید و برای رسیدن به اهداف‌تان تلاش کنید.

همچنین راهکارهای زیر برای کم کردن وابستگی مفید است:

  • زمان‌هایی را به تفریح با خانواده و دوستان‌تان اختصاص بدهید.
  • تفریحات اختصاصی داشته باشید.
  • در مقابل وسوسه ارسال پیام و تماس از طرف مقابل بایستید و خودتان را سرگرم کنید.

با ترس‌هایتان بجنگید

ترس از دست دادن طرف مقابل‌تان یا ترس از تنهایی باعث می‌شود در خیلی از مواقع در مقابل توهین‌های او سکوت کنید و رفتارهای او را هرطور که شده تحمل کنید حتی به قیمت شکسته شدن غرورتان و یا شکسته شدن قلب‌تان. باید با این واقعیت رو به رو شوید که هر چقدر در مقابل این تحقیرها و توهین‌ها سکوت کنید باعث می‌شود ارزش شما کمتر شده و از شما دورتر شوند. نباید برای نگه داشتن طرف مقابل‌تان دست و پا بزنید. یک رابطه عاطفی سالم و درست به این شکل نیست. زمانی که شما با این ترس رو به رو می‌شوید و آن را از بین می‌برید، مطمعنا به این نتیجه می‌رسید که لایق رابطه‌ای هستید که در آن با احترام با شما رفتار شود.

تحقیر شدن در رابطه چه پیامدهای منفی دارد؟

فرد به مرور احساس می‌کند که عزت نفس سابق را نداشته و اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد. همچنین در شروع رابطه با دیگران به مشکل بر می‌خورد و همیشه جایگاه پایین‌تری برای خود در نظر می‌گیرد. این مسئله با تاثیرات نامطلوب در زمینه‌های مختلف شغلی، تحصیلی و روابط بین فردی همراه است.

سوالات متداول


  1. تحقیر چیست؟

تحقیر رفتار یا حرف‌هایی است که ارزشمندی شما را زیر سوال می‌برد. شما را ضعیف و ناتوان نشان می‌دهد و فرد تحقیرکننده را قدرتمند نشان می‌دهد.

  1. اگر تحقیر در رابطه با مثال بزنیم، چه می‌توانیم بگوییم؟

مثال‌های زیادی وجود دارد مثل فحش دادن به شریک عاطفی، مسخره کردن او در تنهایی یا در جمع، مسخره کردن یا کوچک شمرده اهداف و یا موفقیت‌های شریک عاطفی و…

  1. وقتی تحقیرم میکنه اون لحظه چیکار کنم؟

  • سریع پاسخ ندهید
  • مقابله به مثل نکنید
  • حرف‌ها یا رفتارهایش را به خودتان نگیرید
  • محیط را ترک کنید
  • بعد که آرام شدید با او صحبت کنید و بگویید که به شدت از رفتار یا حرف‌هایش ناراحت شدید و بگویید که حق ندارد با شما این گونه صحبت یا رفتار کند
  1. همسرم در رابطه جنسی منو تحقیر میکنه. آیا این طبیعیه؟

در حین رابطه جنسی افراد، ضمیر ناخودآگاه افراد فعال می‌شود. چیزهایی که همسرتان می‌گوید نشان می‌دهد که آسیب‌هایی به همراه خود دارد. اگر او اشتباهش را قبول می‌کند، با او صحبت کنید تا با هم به سکس تراپیست و در صورت نیاز به روان درمانگر مراجعه کنید تا آسیب‌ها درمان شود و این مشکل نیز حل شود.

سخن پایانی

تحقیر شدن از سمت فرد موردعلاقه حس دردناکی است و به شدت به اعتماد به نفس فرد آسیب می‌زند. از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تحقیر و توهین در رابطه اتفاق بیفتد، مشخص نکردن حد و مرز در ابتدای رابطه، پایین  بودن عزت نفس، تجربیات ناموفق و تلخ گذشته و وجود طرحواره بی ارزشی در فرد است. همچنین اگر طرف مقابل مهارت‌های ارتباطی را به خوبی بلد نباشد، از تحقیر و توهین شما برای بیان نارضایتی‌هایش استفاده می‌کند. این رفتارهای نامناسب تاثیرات منفی زیادی را به جای  می‌گذارد. از جمله پایین آمدن اعتماد به نفس، افسردگی و سردی رابطه. اگر در رابطه‌تان تحقیر می‌شوید و نمی‌دانید باید چگونه رفتار کنید یا دو دل هستید که جدا شوید یا خیر،  می‌توانید درباره این موضوع با مشاور خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!