روابط عاطفی پیش از ازدواجزندگی مشترکمشکلات فردی

از کجا بفهمیم همسرمان دروغ میگوید؟ (نحوه برخورد با فرد دروغگو و دورو)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

گاهی وقت‌ها در زندگی با افرادی مواجه می‌شویم که نمی‌دانیم او به ما دروغ می‌گوید یا صادق است. دوست داریم متوجه این موضوع شویم اما نمی‌دانیم چگونه. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه متوجه دروغگویی کسی شوید. اما توجه داشته باشید که وجود فقط یکی دو نشانه، نمی‌تواند ثابت کند که طرف مقابل به شما دروغ می‌گوید، بلکه باید نشانه‌های بیشتری وجود داشته باشد تا ما مطمئن شویم. پس زود قضاوت نکنید!

چگونه می‌توانید بفهمید که کسی به شما دروغ می‌گوید؟


خب، این موضوع پیچیده است. تحقیقات دکتر لیان تن بریکن، روانشناس دانشکده بازرگانی هاس در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، و همکارانش، نشان می‌دهد که غرایز ما برای قضاوت درباره دروغگویان در واقع نسبتاً قوی است – اما ذهن آگاه ما گاهی اوقات ما را ناکام می‌کند. خوشبختانه، نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم هنگام تلاش برای تشخیص دروغ به دنبال آنها باشیم.

دکتر لیلیان گلس، تحلیلگر رفتار، کارشناس زبان بدن، و نویسنده کتاب «زبان بدن دروغگویان» گفت:«وقتی سعی می‌کنید بفهمید کسی دروغ می‌گوید، ابتدا باید بفهمید که شخص به طور معمول چگونه عمل می‌کند. برخی عادات، مانند اشاره کردن یا اشتراک‌گذاری بیش از حد اطلاعات، ممکن است کاملاً در شخصیت یک فرد باشد. به خاطر داشته باشید که این علائم فقط نشانه‌های احتمالی عدم صداقت هستند – نه اثبات قطعی. بعلاوه، برخی از دروغگویان آنقدر ماهر هستند که ممکن است با نشان ندادن هیچ یک از این نشانه‌ها دروغ بگویند.» با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است کسی به شما دروغ بگوید:

افرادی که دروغ می‌گویند تمایل دارند موقعیت سر خود را به سرعت تغییر دهند

اگر می‌بینید که وقتی یک سوال مستقیم از او می‌پرسید ناگهان سرش را حرکت می‌دهد، ممکن است در مورد چیزی به شما دروغ گفته باشد. گلس می‌گوید:«سر جمع می‌شود یا به عقب تکان می‌خورد، خم می‌شود، یا خمیده می‌شود یا به پهلو خم می‌شود. این اغلب درست قبل از اینکه انتظار می‌رود فرد به یک سوال پاسخ دهد، اتفاق می‌افتد.»

تنفس آنها نیز ممکن است تغییر کند

گلس می‌گوید:«وقتی کسی به شما دروغ می‌گوید، ممکن است به سختی نفس بکشد. “این یک عمل بازتابی است.”» او افزود که وقتی تنفس آنها تغییر می‌کند، شانه‌های آنها بالا می‌رود و ممکن است صدای آنها کم عمق شود. “در اصل، آنها از نفس افتاده‌اند زیرا ضربان قلب و جریان خون آنها تغییر می‌کند. بدن شما این نوع تغییرات را زمانی که عصبی هستید و احساس تنش می‌کنید یا وقتی دروغ می‌گویید، تجربه می‌کند.

آنها تمایل دارند خیلی ساکن بایستند

رایج است که مردم وقتی عصبی می‌شوند بی قرار می‌شوند، اما گلس می‌گوید که باید مراقب افرادی هم باشید که اصلاً حرکت نمی‌کنند. گلس می‌گوید:«”این ممکن است نشانه‌ای از “مبارزه” عصبی اولیه باشد، زیرا بدن در موقعیت قرار می‌گیرد و خود را برای رویارویی احتمالی آماده می‌کند. زمانی که صحبت می‌کنید و درگیر مکالمه معمولی می‌شوید، طبیعی است که بدن خود را با حرکات ظریف، آرام و در بیشتر موارد ناخودآگاه به اطراف حرکت دهید. بنابراین اگر حالتی سفت و سخت و بدون حرکت مشاهده کنید، اغلب این حالت یک نشانه است.

آنها ممکن است کلمات یا عبارات را تکرار کنند

گلس می‌گوید:«این به این دلیل اتفاق می‌افتد که آنها سعی می‌کنند شما و خودشان را در مورد چیزی متقاعد کنند. آنها در حال تلاش برای تایید این دروغ در ذهن خود هستند. برای مثال، او ممکن است بارها و بارها بگوید:«”من این کار را نکردم… نکردم…”. تکرار، همچنین راهی برای خرید زمان برای خود، برای جمع آوری افکار خود است.»

آنها ممکن است اطلاعات زیادی ارائه دهند

وقتی کسی مدام می‌گوید و اطلاعات زیادی به شما می‌دهد – اطلاعاتی که درخواست نشده و به ویژه جزئیات بیش از حد – به احتمال بسیار زیاد او حقیقت را به شما نمی‌گوید. “دروغگوها اغلب زیاد حرف می‌زنند، زیرا امیدوارند با تمام حرف زدن و ظاهر گشاده رویی خود، دیگران آنها را باور کنند.”

آنها ممکن است دهان خود را لمس کنند یا بپوشانند

گلس می‌گوید:«یک نشانه‌ آشکار دروغ‌گویی این است که وقتی فرد نمی‌خواهد با موضوعی برخورد کند یا به سؤالی پاسخ دهد، به‌ طور خودکار دست‌هایش را روی دهانش می‌گذارد. وقتی بزرگسالان دست‌هایشان را روی لب‌هایشان می‌گذارند، به این معنی است که همه چیز را فاش نمی‌کنند و فقط نمی‌خواهند حقیقت را بگویند. “آنها به معنای واقعی کلمه ارتباطات را قطع می‌کنند.”

آنها تمایل دارند به طور غریزی قسمت‌های آسیب‌پذیر بدن را بپوشانند

این ممکن است شامل نواحی مانند گلو، سینه، سر یا شکم باشد.

آنها تمایل دارند پاهای خود را به هم بزنند

گلس توضیح داد:«این بدن است که قدرت را به دست می‌گیرد. به هم زدن پاها به شما می‌گوید که دروغگوی احتمالی ناراحت و عصبی است. همچنین به شما نشان می‌دهد که او می‌خواهد موقعیت را ترک کند. او می‌گوید که آنها می‌خواهند دور شوند. “این یکی از راه‌های کلیدی برای تشخیص فرد دروغگو است. فقط به پاهای آنها نگاه کنید. پاهای آنها می‌تواند چیزهای زیادی بگوید.”

ممکن است صحبت کردن برای آنها دشوار شود

گلس می‌نویسد:«اگر بازجویی ضبط شده از یک مظنون مجرم را تماشا کنید، اغلب متوجه خواهید شد که صحبت کردن برای او روز به روز دشوارتر می‌شود. این به این دلیل است که سیستم عصبی خودکار جریان بزاق را در مواقع استرس کاهش می‌دهد که البته غشاهای مخاطی دهان را خشک می‌کند.” سایر علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارت‌اند از: گاز گرفتن ناگهانی لب یا لب‌های جمع شده.

ممکن است بدون پلک زدن زیاد به شما خیره شوند

زمانی که مردم دروغ می‌گویند، معمولاً تماس چشمی را قطع می‌کنند، اما دروغگو میتواند برای کنترل و دستکاری شما، تماس چشمی را حفظ کند. گلس می‌گوید:«وقتی مردم حقیقت را می‌گویند، اغلب گهگاه چشم‌های خود را به اطراف تغییر می‌دهند و حتی ممکن است هر از گاهی به دور نگاه کنند.» از سوی دیگر، دروغگوها از نگاهی سرد و ثابت برای کنترل استفاده می‌کنند. یکی دیگر از علائمی که باید مراقب آن باشید، چشمک زدن سریع است.

آنها تمایل زیادی به اشاره دارند

گلس می‌گوید:«وقتی یک دروغگو دشمنی می‌کند یا حالت تدافعی به خود می‌گیرد، سعی می‌کند از شما ایراد بگیرد. اگر دروغگو با یک دروغ مواجه شود، ممکن است حرکات پرخاشگرانه‌ای مانند اشاره کردن از خود بگیرد.»

دروغ گفتن هرگز احساس خوبی ندارد، به خصوص وقتی کسی باشد که قرار است کاملاً به او اعتماد کنید. مثلا درک اینکه چرا شریک عاطفی‌تان به شما دروغ می‌گوید، می‌تواند به شما کمک کند که به عدم صداقت او رسیدگی کنید و برای ایجاد اعتماد روی رابطه‌تان با هم کار کنید. در این مقاله، ما برخی از دلایلی که شریک عاطفی یا همسرتان ممکن است به شما دروغ بگوید و چگونه می‌توانید با او در مورد آن به شیوه ای سالم و محترمانه صحبت کنید، شرح داده‌ایم.

چرا شریک عاطفی‌ام به من دروغ می‌گوید؟


او سعی می‌کند احساسات شما را جریحه‌دار نکند

گاهی برای اینکه کسی را ناراحت نکنیم دروغ‌های سفید می‌گوییم. اگر شریک عاطفی‌تان در مورد چیز کوچکی به شما دروغ بگوید، مثلاً ژاکتی را که برایش خریده‌اید دوست دارد یا نه، ممکن است سعی کند احساسات خوب شما را حفظ کند. دروغ‌هایی از این دست بدخواهانه نیستند، اما کاملاً ضروری هم نیستند. اگر می‌خواهید شریک عاطفی‌تان با شما روراست باشد، به او بگویید که تا زمانی که با شما صادق باشد، برایتان مهم نیست که احساسات شما کمی جریحه‌دار شود.

  • اگر او سعی می‌کند احساسات شما را جریحه‌دار نکند، ممکن است پاسخ‌های کوتاهی بدهد یا سعی کند موضوع را به سرعت تغییر دهد.
  • ممکن است چیزی شبیه این بگویید:” عزیزم، آیا واقعاً ژاکتی را که برایت گرفتم دوست داری؟ می‌توانی صادق باشی – می‌خواهم مطمئن شوم که چیزی است که واقعاً دوست داری تا بدانم در آینده چه چیزی برایت تهیه کنم.”

او از یک عادت بد خجالت می‌کشد

مردم اغلب در مورد چیزهایی که در مورد خودشان دوست ندارند دروغ می‌گویند. شاید شریک عاطفی‌تان به شما بگوید که سیگار را ترک کرده است، اما قبل از خواب مخفیانه سیگار می‌کشد یا شاید سعی می‌کند سالم‌تر غذا بخورد، اما درباره فست فودی که در راه خانه می‌گیرد دروغ می‌گوید. او احتمالاً دروغ می‌گوید زیرا از کاری که انجام می‌دهد خوشش نمی‌آید، و می‌داند که شما هم دوست ندارید.

  • اگر نسبت به یک سوال ساده، رفتار دفاعی داشته باشد، ممکن است بتوانید بگویید که او چیزی را پنهان می‌کند.
  • شما می‌توانید با شریک عاطفی خود در مورد عادات بد او به روشی غیر اتهامی صحبت کنید.

شریک زندگی‌تان نمی‌خواهد شما عصبانی شوید

مردم اغلب دروغ می‌گویند زیرا نمی‌خواهند با هیچ عواقبی کنار بیایند. اگر شریک عاطفی‌تان کاری کرد که می‌داند به خاطر آن عصبانی خواهید شد، ممکن است در مورد آن به شما دروغ بگوید تا دعوا نکنید. او ممکن است این کار را به این دلیل انجام دهد که از رویارویی با خشم شما خوشش نمی‌آید یا فقط نمی‌داند چگونه با احساسات منفی شما کنار بیاید. می‌توانید با گفتن چیزی شبیه به این، درباره این موضوع با او صحبت کنید:

  • “من نیاز دارم که با من صادق باشی، حتی اگر فکر می‌کنی من ممکن است عصبانی باشم. روابط ما باید بر اساس اعتماد بنا شود و در حال حاضر، من احساس نمی‌کنم که بتوانم بهت اعتماد کنم.”

او می‌خواهد موضوعی را خصوصی نگه دارد

در روابط سالم، شرکا اجازه دارند حریم خصوصی سالمی داشته باشند. این لزوماً چیز بدی نیست، اما اگر دائماً در مورد چیزهایی که نمی‌خواهد شما بفهمید دروغ می‌گوید، می‌تواند مشکل‌ساز شود. می‌توانید با او در مورد تعیین حد و مرز صحبت کنید و مطمئن شوید که احساس می‌کند به اندازه کافی در رابطه شما حریم خصوصی دارد. خوب است که با شریک زندگی خود حد و مرز تعیین کنید، اما اگر اسرار یکدیگر را حفظ نکنید، مشکل‌ساز می‌شود.

  • می‌توانید چیزی شبیه به این بگویید:«”فکر می‌کنم می‌فهمم چرا دروغ گفتی. فکر نمی‌کنم مشکلی نداشته باشد، اما احتمالاً باید در مورد حریم خصوصی صحبت کنیم. آیا احساس می‌کنی در رابطه‌مان به اندازه کافی برای خود وقت می‌گذاری؟”»

در دوران کودکی به دروغ گفتن عادت کرده است

شریک عاطفی شما ممکن است تصور کند که او نیز باید به شما دروغ بگوید. وقتی افراد دوران کودکی رفتار آسیب‌زا دارند و بچه‌ها گاهی به دلیل گفتن حقیقت تنبیه می‌شوند یا جدی گرفته نمی‌شوند. اگر اینطور باشد، شریک عاطفی شما ممکن است از زمانی که جوان‌‌تر بوده عادت به دروغ گفتن داشته باشد و ممکن است این کار را انجام دهد، زیرا برای مدت طولانی این کار را انجام داده است.

  • می‌توانید با گفتن این جمله به او در این مورد صحبت کنید:«”می‌دانم که وقتی کوچک بودی باید زیاد دروغ می‌گفتی، و این برای تو منصفانه نبود. با این حال، این برای من عادلانه نیست که همیشه دروغ بگویی.”»
  • درمان چنین ترومایی بدون کمک حرفه‌ای می‌تواند دشوار باشد. اگر این مشکل شریک عاطفی شما است، ممکن است از درمان بهره‌مند شود. شما هم می‌توانید او را برای گرفتن کمک تخصصی از روانشناس تشویق کنید.

او می‌خواهد دروغی را که به شما می‌گوید باور کند

مردم گاهی اوقات دروغ می‌گویند تا زندگی خود را بهتر کنند. اگر شریک عاطفی‌تان به شما دروغی می‌گوید که زندگی او بهتر شود (مثلا درباره این موارد شاید دروغ بگوید: چقدر پول در می‌آورد، چقدر کارش را خوب انجام می‌دهد، چند تا دوست دارد)، ممکن است این دروغ را گفته باشد زیرا آرزو می‌کند که این دروغ درست باشد. این دروغ را توجیه نمی‌کند، اما حداقل می‌دانید که از یک موضوع مخرب نیامده است.

  • می‌توانید با گفتن این جمله در مورد دروغی مانند این با او صحبت کنید:«”آیا فکر می‌کنی در مورد وضعیت شغلی خود صادق نبودی چون آرزو می‌کردی که شغل پردرآمدی داشته باشی؟ من می‌توانم بفهمم که این موضوع از کجا آمده، اما فکر می‌کنم مهم است که ما حقیقت را به هم بگوییم.”»

او می‌خواهد احساس کند که تحت کنترل است

مردم گاهی اوقات دروغ می‌گویند تا بتوانند روایت زندگی خود را کنترل کنند. اگر چیزی با آن روایت مطابقت نداشته باشد، ممکن است حقیقت را منحرف کنند تا جایی که در آن جا بیفتد. به عنوان مثال، شریک عاطفی شما ممکن است با والدینش دعوا کند، اما او در مورد آن به شما چیزی نمی‌گوید زیرا می‌خواهد اوضاع طوری به نظر برسد که او می‌خواهد.

  • می‌توانید با او در این مورد صحبت کنید:«می‌دانم گفتن چنین چیزهایی خجالت‌آور است، اما من شریک زندگی‌ات هستم. من همه چیز را در مورد زندگی‌‌ام به تو می‌گویم، حتی چیزهایی که احساس خوبی نسبت به آنها ندارم. می‌خواهم تو هم مثل من احساس راحتی در رابطه داشته باشی عزیزم.”

او مشکلات مالی دارد

شریک عاطفی شما ممکن است در مورد بدهی یا درآمد خود دروغ بگوید. اگر اینطور است، احتمالاً به این دلیل است که او از مسائل مالی خود احساس خجالت می‌کند و نمی‌خواهد شما در مورد آنها بدانید. او همچنین ممکن است در مورد پول دروغ بگوید زیرا فکر می‌کند اگر حقیقت را بدانید ممکن است او را رد کنید. پول موضوع مهمی است که باید در مورد آن با پارتنر صحبت کنید، به خصوص اگر جدی هستید یا قصد دارید جدی باشید.

  • می‌توانید چیزی شبیه این بگویید:«”می‌دانم پول برای برخی افراد یک موضوع تابو است، اما فکر می‌کنم صحبت در این مورد مهم است. من در مورد امور مالی خود صادق بوده‌ام؛ آیا تو هم می‌توانی همین کار را انجام بدهی؟”

او یک اعتیاد را پنهان می‌کند

متأسفانه، مردم اغلب در مورد چیزی که به آن معتاد هستند دروغ می‌گویند. مهم نیست که او وقت خود را صرف چه کاری می‌کند، ممکن است به شما دروغ بگوید تا آن را از شما دور نگه دارد تا بتواند به انجام آن ادامه دهد. مردم همچنین از سر شرم در مورد اعتیاد خود دروغ می‌گویند. اگر تصمیم دارید با شریک عاطفی خود در مورد اعتیاد صحبت کنید، به خاطر داشته باشید که او ممکن است برای ترک کامل به کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشد.

  • می‌توانید چیزی شبیه این بگویید:«”عزیزم، دوستت دارم، اما دیگر نمی‌توانم ببینم که این کار را با خودت می‌کنی. فکر می‌کنم مشکلی داری و به کمک جدی نیاز داری.”
  • معتادان اغلب قول می‌دهند که از دروغ گفتن دست بردارند، اما به هر حال گاهی همچنان به این کار خود ادامه می‌دهند. حواس‌تان به اعمالش باشد و نه فقط به حرف‌ها و قول‌هایش.

خیانت می‌کند

متأسفانه، افراد گاهی اوقات به دلیل خیانت کردن‌شان دروغ می‌گویند. اگر پارتنر شما در مورد اینکه کجا می‌رود یا با چه کسی است دروغ می‌گوید، ممکن است با شخص دیگری به شما خیانت کند. نیازی به این نتیجه‌گیری نیست، اما ممکن است بخواهید به دنبال پرچم‌های قرمز دیگر باشید. علائمی که نشان می‌دهد ممکن است شریک زندگی شما خیانت کند عبارت‌اند از:

  • او در مورد تلفن، تماس‌ها و پیام‌های خود رازدار است و دوست ندارد شما درباره آنها مطلع باشید
  • او در اواخر شب به کسی زنگ می‌زند یا پیامک می‌دهد
  • شما نمی‌توانید او را برای مدت طولانی در کنار خود نگه دارید
  • او هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی با شما کمتر صمیمی است

او با سلامت روانش مشکل دارد

دروغگویی گاهی با مشکلات روانی همراه است. برای مثال، اگر پارتنر شما ADHD (اختلال نقص توجه و بیش فعالی) داشته باشد، ممکن است دروغ بگوید. اگر پارتنر شما اختلال شخصیت مرزی داشته باشد، ممکن است دروغ بگوید تا زندگی‌اش با روایتی که برای خودش ساخته است، برایتان بیان کند. اینها تنها 2 نمونه از بیماری‌های روانی هستند که می‌توانند منجر به دروغگویی شوند، و لزوماً به این معنا نیست که شریک عاطفی شما یکی از آنها را دارد. با این حال، اگر زیاد دروغ می‌گوید یا احساس می‌کند نمی‌تواند این عادت منفی را ترک کند، ممکن است لازم باشد با یک متخصص سلامت روان مشورت کند.

  • فقط یک متخصص دارای مجوز می‌تواند مشکل سلامت روانی پارتنر شما را تشخیص دهد. اگر فکر می‌کنید او نیاز دارد، می‌توانید او را تشویق کنید که با یک پزشک یا متخصص سلامت روان قرار ملاقات بگذارد.
  • ممکن است چیزی شبیه این بگویید:«”عزیزم، فکر می کنم ممکن است با دروغ گفتن مشکل داشته باشی. من واقعاً فکر می‌کنم از صحبت کردن با یک درمانگر سود می‌بری تا بفهمی چرا احساس می‌کنی نیاز به دروغ گفتن دائمی داری.»”

سخن پایانی

قطعا دروغگویی یک رفتار سمی و منفی است که می‌تواند روابط فرد را به شدت دچار مشکل کند. ما در این مقاله درباره علائم دروغگویی، علت‌ها و راه‌های برخورد با پارتنر یا همسر دروغگو را آورده‌ایم. مجدد یادآوری می‌کنیم که اگر دروغگویی، ریشه در شخصیت فرد داشته باشد و عادت او باشد، او نیاز دارد به کمک روانشناس، این مشکل را ریشه‌یابی و حل کند اما اگر زیر بار این تغییر نمی‌رود، لازم است برای حفظ سلامت روان و عزت نفس خود، برای آن ارتباط، تصمیم جدی‌تری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!