روابط عاطفی پیش از ازدواج

کتاب در مورد رابطه دختر و پسر (بهترین کتاب های روانشناسی رابطه)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از راه‌های بهبود ارتباطات و مهارت‌آموزی در خصوص ارتباطات عاطفی، خواندن کتاب است. اگر حوصله خواندن کتاب را ندارید، می‌توانید از کتاب‌های صوتی استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تعدادی از کتاب‌های مشهور و عالی در زمینه ارتباطات عاطفی و عشق را به شما معرفی کنیم.

کتاب عشق ویرانگر

کتاب عشق ویرانگر

جملات روشنگر این کتاب برای اصلاح روابط و شناسایی علت رفتارهای زوجین، باید در گوشه ذهن حک شود. باشد که در این مرز و بوم، شاهد ازدواج‌های بدون شکست باشیم. باید اضافه کنیم، این کتاب راهکارهای موثر برای تمام اقشار جامعه ارائه می‌دهد، از جمله همسران. آگاهی از روابط بین فردی و شیوه‌های رویارویی با بُعد ناشناخته شریک زندگی و عمل به راهکارهای ارائه شده در انتهای هر فصل، به عنوان روش‌های تعدیل رفتارهای غلط و تقویت و تشویق رفتارهای مثبت به شما کمک می‌کند.

این کتاب همچنین کمک می‌کند که بتوانید فرد مناسب را برای خود تشخیص دهید و انتخاب مناسبی برای ازدواج داشته باشید. به این گروه هم کمک می‌کند تا به علت کششی که به سمت این نوع شخصیت پیدا کردند، پی ببرند و با استفاده از راهکارهای سعی از ارتباط با فرد مشکل‌دار، اجتناب کنند. همچنین با مطالعه انواع شخصیت‌های آسیب‌زا با دید بازتری این بار، شخص مناسب خود را برگزینند.

با مطالعه این کتاب شما پی می‌برید که اگر همیشه متمایل به یک تیپ خاص نام برده در این کتاب می‌شوید، شما در زندگی خانوادگی و گذشته خود چه نوع تربیت و چگونه والدینی داشتید که همیشه به سمت این نوع فرد مشکل‌دار، مثل آهن‌ربا کشیده می‌شوید. در اینجا راهکارهای ارائه شده که کمک می‌کند تا خود را از بند کلیشه‌های غلط برهانید. ممکن است شما یا حتی همسر و نامزدتان، جزء گروه‌های دارای شخصیت مشکل‌دار به معنای مطلق و کامل کلمه نباشید، اما رگه‌هایی از یک، دو یا چند مدل از شخصیت‌های موجود در این کتاب را در خود داشته باشید. در نهایت با ناباوری خواهید دید که چه عواملی در شکل‌گیری این مدل شخصیت شما نقش داشته است. با مطالعه این کتاب، خود را بهتر از پیش خواهید شناخت و برای اصلاح روابط خود به تکاپو و تلاش خواهید پرداخت.

 برای والدینی که در حال تربیت فرزند هستند، نکات ریز و در لفافه‌ای بیان شده که اگر با ذهن تیزبین خود نگاهی به شکل‌گیری شخصیت مشکل‌دار بیندازیم، خواهیم فهمید که روش تربیتی که در پیش گرفتیم ممکن است شالوده رفتار کودکی را پی بریزد که در آینده با نوعی رفتار مشکل‌دارعجین می‌شود.

کتاب ازدواج بدون شکست

کتاب ازدواج بدون شکست

از دیدگاه تئوری انتخاب، مهم‌ترین دستورالعمل‌های ژن‌های انسان که هیچ راهی برای فرار از آن وجود ندارد و همگان از آن پیروی می‌کنند، پنج نیاز اساسی است که باید در تمام عمر آنها را ارضا کنیم. این نیازها عبارت‌اند از:

  • نیاز به عشق و احساس تعلق
  • نیاز به آزادی
  • نیاز به پیشرفت و خودشکوفایی
  • نیاز به تفریح

ما انسان‌ها می‌دانیم که هوش، ذکاوت و قدرت یادگیری در وجود ما است، ولی ریاضیات، نگارش، فیزیک و شیمی در وجود ما نیست و باید آنها را یاد بگیریم. به همین دلیل به کلاس می‌رویم یا معلم خصوصی می‌گیریم یا کتاب می‌خوانیم. اما برای ازدواج می‌پنداریم چون به رشد جسمانی و بلوغ جنسی رسیده‌ایم، ژن‌ها ما را به جفت‌جویی سوق می‌دهند، پس آماده‌ایم و به یادگیری رفتار با جفت یا همسر و چگونگی با هم ماندن نیاز نداریم! در این زمینه کمتر به آموزش احساس نیاز می‌کنیم. فکر می‌کنیم چون گرایش به جنس مخالف، خود به خود اتفاق می‌افتد، کنار آمدن و همزیستی با او نیز ساده به نظر می‌رسد و خود به خود شکل می‌گیرد. اما واقعیت این است که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و در نتیجه، ما امروز با مشکلات زناشویی فراوانی رو به رو هستیم.

این کتاب با الهام از تئوری انتخاب، به دنبال آن است که راه و شیوه موثر کنار آمدن و همزیستی رضایت‌بخش و گام به گام را آموزش دهد. مطالعه این کتاب و به کارگیری توصیه‌های آن و مهم‌ترین آنها، دست کشیدن از روانشناسی کنترل بیرونی (یعنی اینکه شرایط و دیگران، زندگی ما را کنترل می‌کنند)، زندگی زناشویی شادمانه و مسرت‌بخش را برایتان به ارمغان می‌آورد. اولین شرط برای اثربخشی آموزه‌های این کتاب این است که زندگی زناشویی یک انتخاب است و این انتخاب هرگز روی ژن‌های ما برنامه‌ریزی نشده. ما باید درباره آن بیاموزیم و این سیستم پیچیده را بهتر بشناسیم.

اگر بخواهید و کوشش کنید، در این کتاب روش‌های بازیافت صمیمیت از دست رفته زیادی یاد می‌گیرید؛ اما باید هشدار دهیم، که این کار نیازمند کوشش واقعی شما است. شاید لازم باشد از این پس شکلی از زندگی را در پیش بگیرید که شیوه‌ای که از تولد تاکنون زندگی کرده‌اید، به کلی متفاوت باشد. نام و مشخصات تمام شخصیت‌هایی که در این کتاب آمده ساختگی است، اما ویژگی شخصیت‌ها و شرح حال‌شان براساس تجارب واقعی نوشته شده است.

کتاب تئوری انتخاب

کتاب تئوری انتخاب

 این کتاب درباره اهمیت روابط خوب در زندگی موفق است. نویسنده این کتاب گفته است:«در این کتاب می‌خواهم بگویم که به جز بیماری، فقر و مصائب و عوارض کهنسالی، سایر مشکلات مهم بشر مثل خشونت، بزهکاری، بدرفتاری با کودکان، بدرفتاری با همسر، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، شیوع روابط جنسی زودهنگام و بدون عشق و ناراحتی‌های هیجانی، معلول روابط غیر رضایت‌بخش هستند.» کل کتاب نشان می‌دهد که چه کار کنیم تا با یکدیگر بهتر کنار بیاییم. آشنایی با نظریه انتخاب، قبل از ازدواج بسیار حیاتی و ضروری است. در نظریه انتخاب، باید علی رغم دشوار بودن، این قضیه را بپذیریم که ما تمام زندگی خود را خلق می‌کنیم و همه چیز بر عهده ما است.

در کتاب تئوری انتخاب یاد می‌گیریم عصبانیت را مهار کنیم. خودکشی یکی دیگر از رفتارهای کلی است که وقتی فکر می‌کنیم دیگر نمی‌توانیم بر زندگی خود کنترل موثر داشته باشیم به آن رو می‌آوریم. در این کتاب درباره این مسئله نیز صحبت شده است. در این کتاب یاد می‌گیرید چطور مسائل زناشویی خود را حل کنید.

کتاب به حرف دلت گوش نکن: چگونه عاشق می‌شویم؟

کتاب

با نگاهی به روانشناسی، متوجه می‌شویم که عشق، معجزه‌آسا است. عاشق شو ولی عاقلانه! با گسترش و همه گیر شدن فناوری در سراسر جهان، روابط بین افراد روز به روز از طریق رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی، مانند پیامک، تلگرام و اینستاگرام و…. رو به افزایش است، اما متاسفانه این رسانه‌های جمعی به جای رشد و پیشرفت روابط انسانی، در بسیاری از موارد، زمینه‌سازآسیب‌های فردی و اجتماعی شده‌اند. یکی از آسیب‌ها، معنای اشتباه رایج عشقی است که در موارد زیادی به دوستی و ازدواج‌های ناکام می‌انجامد و زندگی فردی و خانوادگی را از هم می‌پاشد. در این اثر، نگارنده به جای تاثیر گرفتن از آثار کشورهای دیگر که متفاوت با فرهنگ جامعه ما است، پای درد و دل مراجعانش نشسته و کوشیده با شناخت کامل مشکلات و آسیب‌های آنها، راهکارهای عملی برای آن ارائه دهد.

با توجه به افزایش طلاق رسمی و عاطفی، یکی از مشکلات و معضلات جامعه ما، آشنا نبودن افراد با چگونگی ایجاد عشق و نگاه علمی به آن است. برای مثال پس از عاشق شدن، به دلیل چیرگی هورمون‌ها بر فرد، پند و نصیحت دادن اصلا راه‌گشا نیست! حتی اگر در واقعیت، معشوق آنها بدترین مرد یا زن روی زمین باشد، فرد قربانی، نقاط ضعف او را نمی‌بیند. به همین دلیل است که گفته می‌شود «چشم عاشق کور است.» پس در جایی که گوش‌ها از آموزه‌ها و اندرزها اشباع است، به ویژه اندرز در زمینه عشق رمانتیک، نویسنده از نصیحت پرهیز کرده و به دلایل روان شناختی و جامعه شناختی شکست‌های عاطفی پرداخته است. او با پرهیز از شعارهای توخالی و تجاری، از دیدگاه‌های روانشناختی و علمی به شناخت آسیب‌ها و بحران‌های روابط می‌پردازد.

البته همیشه افراد به قصد فریب، وارد بازی عشق نمی‌شوند و گاهی به اشتباه شیفته شخصی می‌شوند که به دلایل مشکلات عمیق شخصیتی و اخلاقی، شخص مناسبی برای دوستی یا ازدواج نیست. درواقع همواره کسی قصد فریب ما را ندارد. گاهی ما عاشق نقاب دیگران و فانتزی‌های ذهنی یا تصویری می‌شویم که در خودمان از دیگران می‌سازیم. در این کتاب نویسنده کوشیده است تا با افزایش سطح آگاهی و اطلاعات خوانندگان، در راستای دستیابی به زندگی موفق گام بردارد، زیرا معتقد است ناآگاهی، عدم تلاش و پشتکار، افکار و باورهای غلط، شیوه نادرست زندگی، نیاموختن مهارت‌های زندگی، عدم خودشناسی و نشناختن ویژگی‌های منفی در نقاط تاریک شخصیت، زمینه بروز قریب‌الوقوع اشتباهات رایج در روابط است.

با وجود این که درباره زیبایی، اهمیت و مفهوم عشق در ادبیات و تاریخ، بر کسی پوشیده نیست، اما اگر همین عشق در مسیر درست قرار نگیرد، بسیار ویرانگر و مخرب خواهد شد. به طوری که گفته می‌شود در دنیا، قدرت این نیرو از هر نیروی دیگری، حتی از میل جنسی بیشتر است. برای نمونه اگر فردی که در بازی عشق قرار گرفته است، از سوی معشوق خود طرد شده، ممکن است به رفتارهایی خطرناک چون مزاحمت برای آن فرد، ضرب و شتم، اسیدپاشی، قتل و… دست بزند، زیرا این طردشدگی باعث خشم، انتقام و نفرت می‌شود. فرد طرد شده نیز ممکن است مایوس شود و به انواع بیماری‌های جسمی مانند سندرم قلب شکسته، حمله قلبی، سکته، فشار خون بالا و انواع بیماری‌های روانی مانند اضطراب و افسردگی که گاهی منجر به خودکشی می‌شوند، مبتلا شود. بنابراین نویسنده با تقویت حس پرسشگری در فرد، به منظور پرورش نگرش ژرف به مسائل پیرامون عشق و تقویت حس معناجویی در زندگی، به خوانندگان کمک می‌کند تا معنا و حقیقت هستی و زندگی را درک و کشف کنند، زیرا مسیر دست‌یابی به کمال و رستگاری و آرامش حقیقی از درک و شناخت زبان هستی می‌گذرد.

همچنین نویسنده با در اختیار گذاشتن آگاهی و اطلاعات علمی برای خوانندگان عزیز، هشدارهای لازم را در راستای ارتباطی سالم و سازنده، به آنان گوشزد می‌کند. در این اثر، ابتدا به برخی مشکلات مراجعان به دفتر مشاوره نویسنده اشاره شده و پس از آن به تفصیل، موضوع عشق بررسی می‌شود.

 آیا تو نیمه گمشده من هستی؟

کتاب آیا تو آن نیمه گمشده ام هستی؟

 این کتاب، کتاب دیگری است که می‌گوید شما در مقابل همسر آینده خود نشسته‌اید. از نوع نگاهش پیداست که دلواپس است و شما همان طور که بر خطوط کلی چهره‌اش خیره شده اید، به آینده این ارتباط می‌اندیشید. می‌دانید که او قصد دارد با شما ازدواج کند. شما به او عشق می‌ورزید، حتی تصور این که روزی بدون او زندگی کنید برایتان دشوار است، اما تصور ازدواج با او، شما را تا سر حد مرگ می‌ترساند. اگر با او پیمان زناشویی ببندید و بعدها متوجه شوید که با فرد دیگری سازگاری بهتری دارید، چه رخ می‌دهد؟ از کجا می‌توانید اطمینان بیابید که او واقعا همان گمشده شما است؟ هرگز در بدترین رویاهای خود تصور نمی‌کردید که زندگی مشترک‌تان به این جا ختم شود، زیرا اطمینان داشتید این زندگی دوام پیدا خواهد کرد و او مناسب‌ترین فرد برای زندگی است. این کتاب همچنین شش اشتباه بزرگ ابتدای رابطه را توضیح می‌دهد. به علاوه علائم هشداردهنده‌ای که ناشی از نادیده گرفتن مشکلات بالقوه هستند. رفتارهایی مثل مصرف مشروبات الکلی و فقط دیدن نکات مثبت و انکار ناسالم بودن رابطه. همه این موارد را در کتاب آیا تو نیمه گمشده من هستید، می‌آموزید.

سخن پایانی

خواندن کتاب و مهارت‌آموزی بسیار مهم است به خصوص در زمینه ارتباطات. چرا که اگر ارتباطات ما خوب نباشند و مهارت‌های لازم را نداشته باشیم، این موضوع بر روی سلامت روان و کل زندگی‌مان تاثیر منفی می‌گذارد. مهارت‌های ارتباطی را باید آموخت. هیچکس ماهر به دنیا نیامده است. یکی از راه‌ها، کتاب خواندن است که در این مقاله کتاب‌های خوبی را در این زمینه به شما معرفی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!