علم روانشناسی

بهترین کتاب های مدیریت مالی (پرفروش ترین کتاب های موفقیت و ثروت)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

برای موفق شدن در زمینه مالی، فرقی نمی‌کند که کجا و در چه شرایطی زندگی می‌کنید، باید درباره مدیریت مالی یاد بگیرید و اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات را می‌توان از طریق دوره‌های آموزشی کسب و تمرین کرد و یا از طریق کتاب. به دلیل اینکه امروزه اکثر دوره‌های آموزشی افراد حرفه‌ای در زمینه مدیریت مالی با قیمت گرانی فروخته می‌شود، مطالعه کتاب می‌تواند راه مقرون به صرفه‌تری باشد. شاید بگویید من مدیریت دخل و خرج‌هایم را بلدم و نیازی به مطالعه ندارم. باید بدانید که موضوع فقط مدیریت مالی نیست، موضوع ذهنیتی است که درباره پول داریم. اغلب ما افراد ذهنیت منفی درباره پول داریم، مثلا فکر می‌کنیم پول باعث فساد و خیانت و… می‌شود. پس چطور می‌توانیم پول بیشتری بدست بیاوریم وقتی در عمق وجود خود از پول می‌ترسیم یا آن فراری هستیم؟ ابتدا باید ذهنیت خودمان را اصلاح کنیم تا بعد دانش مدیریت مالی در زندگی‌مان واقعا نتیجه بدهد. در این مقاله، کتاب‌های مفید و مشهور در این زمینه را به شما معرفی می‌کنیم.

کتاب مدیریت پول

کتاب مدیریت پول

این کتاب، گزیده‌ای از مطالب چاپ شده با موضوعات مختلف است که از روزنامه‌ها و مجلات علمی دنیا انتخاب شده و عرضه گردیده است. این جلد به نام مدیریت پول، اختصاص به گزیده‌هایی درباره نحوه مدیریت بهینه مالی دارد.

برای مدیریت پول می‌بایست مطابق با سن خود عمل کنیم. به این معنی که برای سه گروه سنی مختلف 20 تا 30 سال،30 تا 40 سال،50 تا 60 سال (گروه دوم) و افرادی که بازنشسته‌اند (گروه سوم) استراتژی‌های مناسب وجود دارد. که در این کتاب توضیح داده شده است. بخشی از توصیه‌های این کتاب را در ادامه با هم می‌خوانیم:

گروه‌های دهه‌های20 و 30

خانه بخرید: این کار بهترین سرمایه‌گذاری شما خواهد بود خصوصا اگر یک خانه شخصی به جای یک واحد آپارتمان بخرید.

سهام خوب بخرید

افراد این گروه سنی می‌بایست 70 درصد سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود را به بورس‌های سهام اختصاص دهند، مابقی نیز صرف خرید اوراق قرضه خواهد شد.

برای بازنشستگی برنامه بریزید

اگر می‌خواهید زودتر بازنشسته شوید، از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. تقریبا در نیمی از همه گروه‌های کاری، افراد دوست دارند قبل از 65 سالگی بازنشسته شوند، اما موفق به انجام این کار نمی‌شوند. افرادی که به این خواسته می‌رسند، این هدف را در 20 تا 30 سالگی خود داشته‌اند که در این سنین زمان زیادی برای جمع‌آوری سرمایه دارند. اینها با پس‌انداز 20 تا 25 درصد خود و زندگی در خانه‌های ارزان‌تر به هدف خود می‌رسند.

گروه‌های سنی 40 و 50

به سرمایه‌گذاری در بازار سهام ادامه دهید

50 تا 60 درصد سرمایه‌گذاری شما در خرید سهام و مابقی اوراق قرضه باشد. وقتی 10 سال از بازنشستگی شما سپری شد، نیز همین ترکیب را حفظ کنید ولی به شکلی که ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد، عمل کنید.

برخی از موارد دیگری که در این کتاب یاد می‌گیرید، شامل موارد زیر است:

  • سرمایه خود را هر چند سال یک بار مرور کنید.
  • دلبندان خود را از برنامه‌ریزی‌های خود مطلع سازید.
  • با تهیه لیستی از بدهی‌های خود ببینید چقدر بدهی را می‌توانید پرداخت کنید تا ظرف 6 ماه همه آنها تسویه شود.

رایج‌ترین اشتباهات در برنامه‌ریزی اقتصادی

سرمایه‌گذاری افراطی

دراغلب موارد، در سرمایه‌گذاری‌ها، برگشت پول بیشتر به ریسک بیشتری نیاز دارد، از همین رو شما در اضطراب به سر می‌برید. چیزی که در تجربه شخصی و حرفه‌ای خود همواره از آن دفاع کرده‌ام، موضوعی اساسا متفاوت است که آن را کافی می‌نامم. تمرکز بر بودجه به جای تمرکز بر اهداف شخصی. برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به شدت بر روی مدیریت دارایی، به جای تطبیق بودجه‌های شما یا اهداف شخصی‌تان تاکید می‌کنند. برنامه‌ریزی برای زندگی، می‌بایست قبل از برنامه‌ریزی اقتصادی باشد. زیرا کلمه کافی نسبی است و مسئله بسیار شخصی است.

قبل از هر سرمایه‌گذاری، می‌بایست در مورد کسادی بازار آن مطلع باشید. چه خطری وجود دارد؟ چه چیز علت مشکل می‌تواند باشد، احتمال آن چیست؟ چگونه می‌توان ریسک را حذف یا آن را به حداقل رساند؟

در این کتاب چه مواردی را یاد می‌گیرم؟

  • چگونه با یک درآمد زندگی کنیم؟
  • چگونگی محاسبه دخل و خرج
  • تصحیح یک گزارش حساب غلط
  • سیاهه‌های بررسی چک‌ها
  • چگونه باید از زیر بار قرض بیرون آمد؟
  • چگونه بیشترین بهره را از کوپن‌های تخفیف داشته باشید؟
  • تله‌هایی که باید از آن پرهیز کنید
  • شما چه کارهایی برای پس‌انداز بیشتر انجام داده‌اید؟
  • چیزی که بانک‌های اعتباری به شما نمی‌گویند
  • شش استراتژی ساده برای مدیریت پول
  • 6 گام برای مدیریت امور مالی خانواده در شرایط مضیقه مالی
  • کاهش دادن هزینه‌ها
  • ایجا اهدافی برای خانواده
  • تعیین محدودیت‌ها
  • چگونه در آخر هر ماه پول بیشتری در کیف‌مان داشته باشیم؟

کتاب برنامه‌ریزی مالی

با عبور از عصر کشاورزی و ورود به عصر صنعتی انقلابی در تولید و ارائه خدمات صورت گرفته است. در این عصر که عصر مجازی نام گرفته است بی‌شمار شغل‌ها و کسب و کارهای جدید به وجود آمده است. بیشتر شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و… درآمدهای زیادی بدست می‌آورند. بنابراین، بیکار بودن و عدم وجود شغل، بهانه‌ای بیش نیست. هر شخصی می‌تواند برای خودش کارآفرینی نماید و مهارت خود را تبدیل به ثروت کند ولو با حداقل درآمد. آنچه موجب تمایز اشخاص می‌شود، لزوما سطح درآمد نیست، بلکه برنامه‌ریزی مالی و علم پول است. این کتاب کمک می‌کند تا اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت زندگی خود را مستند کنید. برای خودتان بودجه‌ریزی کنید و از جریان‌های نقدی و ورودی و خروجی آگاه شوید و پول خود را مدیریت کنید، چون اگر پول‌تان را مدیریت نکنید، پول شما را مدیریت خواهد کرد.

انسان‌ها در مقابل موج‌های زندگی دو دسته هستند. عده کمی با آینده‌نگری و از طریق آموزش و افزایش مهارت‌های خود و سرمایه‌گذاری مناسب، سوار بر موج‌ها می‌شوند و از موج‌سواری لذت می‌برند. در مقابل، عده بی‌شماری بدون تدبیر و دوراندیشی فقط سرگرم امور روزانه هستند و غافل از اتفاقات آینده. موج تورم، معضلات اقتصادی، اجتماعی و … ضربه سنگینی بر پیکره آنها وارد می‌کند. این کتاب به ما کمک می‌کند تا موج‌های اقتصادی زندگی خود را بهتر بشناسیم و برنامه‌ریزی مالی درستی برای مخارج آتی انجام دهیم. مخارجی نظیر خرید آپارتمان، تحصیل فرزندان، مسافرت‌ها، خرید خودرو، ازدواج فرزندان، بیمه درمان و عمر و بازنشستگی.

در بخشی از این کتاب را با هم بخوانیم:

به کتاب «برنامه‌ریزی مالی، خوش آمدید» در این کتاب قصد داریم با استفاده از روش‌های اثبات شده و تمرین‌هایی که در اختیارتان قرار می‌دهیم کمک کنیم تا شما برنامه مالی خودتان را داشته باشید. این کتاب شما را با برنامه‌ریزی مالی آشنا می‌کند. با دانستن اینکه، امروز دقیقا کجا ایستاده‌اید، می‌توانید اهداف مالی دستیافتنی برای خود تعیین کنید و موفقیت‌تان را قدم به قدم پیگیری کنید. در فصل‌های جلوتر به شما کمک خواهیم کرد تا اشتباهات مالی‌تان را کنار بگذارید و آنها را با عادات مسئولانه جایگزین کنید.»

در این کتاب چه مواردی را یاد می‌گیرم؟

  • تا چه حد از وضع مالی‌تان اطلاع دارید؟
  • نگرانی‌هایتان را شناسایی کنید
  • خلاصه‌نویسی‌های شخصی‌تان را کامل کنید
  • هدف‌گذاری کنید
  • پیشبینی مقدار درآمد سالانه داشته باشید
  • پیشبینی هزینه‌های سالانه داشته باشید
  • مخارج زندگی را بنویسید
  • ارزش خالص‌تان را مشخص کنید
  • سوابق کارت اعتباری‌تان را مرور کنید

کتاب پول نوشته تونی رابینز

کتاب پول

در این کتاب، تونی رابینز استعداد خاص خود را برای ساده کردن پیچیدگی‌ها نشان می‌دهد، به صورتی که نظرات برجسته‌ترین سرمایه‌گذاران جهان را در درس‌های عملی و کاربردی خلاصه می‌کنند که هم سرمایه‌گذاران ناوارد و هم افراد حرفه‌ای و ماهر از آن سود می‌برند.

این کتاب، اصلا یک کتاب مالی متداول و معمول نیست. این کتاب حاوی نظرات مهم دیدگاه‌هایی است که زندگی شما را غنی می‌سازد. بسیاری از کتاب‌های موجود به جای محتوای مفید، فقط رنگ و لعاب ظاهری دارند. ولی تونی متفاوت است. این کتاب زندگی‌تان را تغییر می‌دهد. در این کتاب، تونی استادانه داستان‌هایی مطرح می‌کند و با مهارت روند سرمایه‌گذاری را برای خوانندگان ساده می‌کند. او آموزش آنها را شروع کرده و به آنها کمک می‌کند تا برنامه‌ای موثر برای آینده خود بریزند.

کتاب افزایش هوش مالی، شاه راه ثروت

کتاب افزایش هوش مالی

در حال حاضر یکی از بدترین بحران‌های مالی در تاریخ کشورمان را تجربه می‌کنیم. بحرانی که می‌تواند نه تنها خودمان، بلکه فرزندان‌مان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. نمی‌توان بیش از این روی این نکته تاکید کرد که آن تحول اقتصادی که امروز با آن مواجه هستیم، تنها از بین رفتن اعتبار نیست، بلکه بحرانی است که گریبانگیر رکن اصلی سرمایه‌داری شده است.

یکی از ناکامی‌های عمده ما در ساختار آموزشی، عدم توانایی ما برای ارائه آموزش مالی به دانش آموزان است. به نظر می‌رسد مدرسین، پول را موضوعی ناپاک می‌دانند و بر این باورند که دوست داشتن پول، ریشه تمام بدی‌ها است. همان طور که اغلب ما می‌دانیم، این دوست داشتن پول نیست که پلید است، بلکه نداشتن پول است که سبب بدی می‌شود. این که کاری را انجام می‌دهیم که از آن متنفریم، بد است. این که سخت کار کنیم و پول کافی برای تامین خانواده نداشته باشیم، بد است. برای برخی از افراد، تا خرخره زیر قرض بودن، بد است. در افتادن با عزیزان‌مان به خاطر پول بد است. حریص بودن بد است. دست زدن به جنایت یا کارهای غیر اخلاقی، برای بدست آوردن پول، بد است. پول به خودی خود بد نیست. پول فقط پول است.

مراقب توصیه‌های مالی اشتباه باشید!

در بخشی از کتاب درباره این می‌خوانیم که امروزه، بسیاری از کارشناسان مالی همچنان به مردم توصیه می‌کنند:«سخت کار کنید، پول پس‌انداز کنید، در سطحی پایین‌تر از امکانات‌تان زندگی کنید و در صندوق‌های مشترک، سرمایه‌گذاری کنید.» مشکل این توصیه این است که توصیه بدی است. صرفا به این دلیل منسوخ شده است که قوانین پول تغییر کرده است. این قوانین در سال 1971 تغییر کرده‌اند. امروز با یک نظام سرمایه‌داری جدید رو به رو هستیم. روش مبتنی بر پول پس‌انداز کردن، بدهی خود را تسویه کردن و داشتن سرمایه‌گذاری‌های متنوع، در دوران سرمایه‌داری قدیم کارایی داشت. کسانی که به شعار سرمایه‌داری قدیم «سخت کار کنید و پول پس‌انداز کنید» عمل می‌کنند، در عصر سرمایه‌داری جدید، با مشکل مالی رو به رو خواهند شد.

اطلاعات در مقابل آموزش

همان طور که اغلب ما می‌دانیم، ما اکنون در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم. مشکل عصر اطلاعات، حجم بالای اطلاعات است. امروزه، اطلاعات بسیاری موجود است. معادله زیر نشان می‌دهد، چرا آموزش مالی تا این حد مهم است.

بدون آموزش، نمی‌توان اطلاعات را به دانش مفید تبدیل کرد. بدون دانش مالی، مردم دچار مشکل مالی می‌شوند. بدون دانش مالی، مردم کاری انجام می‌دهند، مثل خرید خانه و فکر می‌کنند، خانه آنها یک دارایی است. یا این که پول پس‌انداز می‌کنند و نمی‌دانند که از سال 1971، پول آنها دیگر پول نیست بلکه یک ارز است. یا این که فرق بین بدهی خوب و بدهی بد را نمی‌دانند. یا این که چرا ثروتمندان پول بیشتری کسب می‌کنند و در عین حال مالیات کمتری می‌دهند. این کتاب در مورد توصیه مالی نیست، این کتاب به شما نخواهد گفت چه کنید. این کتاب درباره این نیست که شما به لحاظ مالی باهوش‌تر شوید، تا بتوانید اطلاعات مالی خود را تجزیه و تحلیل کنید و مسیر خود را به سوی سعادت مالی بیابید. به طور خلاصه، در این کتاب می‌خوانید که هوشمندتر و ثروتمندتر شوید. این کتاب به افزایش هوش مالی شما کمک می‌کند.

کتاب‌های موثر دیگر در زمینه هوش و مدیریت مالی

کتاب های موفقیت و ثروت

  • کتاب بخواهید تا به شما داده شود
  • کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید
  • کتاب موفقیت و راز ثروت
  • کتاب اثر مرکب
  • کتاب 4 اثر فلورانس اسکاول شین
  • کتاب قدرت در درون ماست
  • کتاب موفقیت نامحدود در 20 روز
  • کتاب چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟
  • کتاب محدودیت صفر
  • کتاب پدر پولدار، پدر فقیر
  • کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد
  • کتاب قدرت حال
  • کتاب قورباغه‌ات رو قورت بده

سخن پایانی

می‌دانیم که هر چیزی سواد و دانش می‌خواهد. این سواد و دانش را باید با مطالعه و تحقیق روزانه بدست بیاوریم. یکی از روش‌های بدست آوردن دانش مالی، خواندن کتاب‌های مفید در این زمینه است. در این مقاله چندین کتاب مشهور و کاربردی در این زمینه به شما معرفی شده است. امیدواریم با مطالعه و کسب دانش مالی، بتوانید تغییرات عالی در زندگی خود ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!