مشکلات فردی

چگونه در جمع با اعتماد به نفس حرف بزنیم (در محل کار می ترسم نظر بدم!)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و نظر دادن در محل کار، می‌تواند عملکرد شغلی فرد را بهبود ببخشد و او را به درجات بالای شغلی و مالی برساند. چرا که هرچقدر شایستگی، دانش و عزت نفس خود را در محل کار نشان بدهیم، به همان نسبت به پیشرفت خواهیم کرد. در غیر این صورت اگر بیش از حد فرد خجالتی باشد و نتواند ابراز وجود کند، پسرفت می‌کند و یا در محل کار احساس ضعف و ناتوانی نسبت به دیگران خواهد داشت. اگر شما هم این مسئله را دارید و رنج می‌برید، تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

چطور در محل کار با اعتماد به نفس باشم؟

در جمع با اعتماد به نفس باش

کار کردن در زندگی، بخشی است اجتناب‌ناپذیر چرا که برای حفظ بقاء به آن نیاز داریم اما باید در انتخاب شغل دقت کنیم، یعنی محل کار و شغلی را انتخاب کنیم که از لحاظ احساسی و روانی نیز مناسب ما است.

در یکی از تحقیقات اخیر، محققان دریافتند که تن صدا و نحوه بیان‌مان در محل کار می‌تواند تعیین کند که ما چقدر در آن مکان اعتماد به نفس داشته باشیم و چقدر در کارمان رشد کنیم. به علاوه اگر در محل کار، نظرات‌مان را بیان کنیم و ابراز وجود کنیم، فرصت رشد بیشتری خواهیم داشت. این موضوع، محیط کار را برایمان لذت‌بخش‌تر هم می‌کند.

برخی از افراد که در محل کارشان دچار خواب‌آلودگی و خستگی می‌شوند، اگر ابراز وجود سالم را یاد بگیرند و در جلسات، با اعتماد به نفس صحبت کرده و نظرات‌شان را رد و بدل کنند، می‌توانند در محیط کار با شور و اشتیاق بیشتری حاضر شوند. در ادامه 2 راهکار می‌آوریم که با تمرین کردن آنها به شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس و حس خودباوری بیشتری در محل کار داشته باشید.

توانایی‌های خود را دست کم نگیرید

وقتی نوبت رسیدن به موفقیت و استفاده از پتانسیل خود در محل کار می‌شود، شک کردن به خود و نداشتن اعتماد به نفس می‌تواند بدترین دشمن شما باشد. کسی که به توانایی‌های خودش ایمان ندارد، معمولا این افکار را در سر دارد:

  • «فکر نمی‌کنم ایده من به اندازه کافی خوب باشد. بهتر است آن را نگویم.»
  • «اگر بگویم، دیگران درباره من چه فکری خواهند داشت؟!»
  • «اگر این ایده خوب بود، قطعا قبلا به ذهن فرد دیگری می‌رسید.»
  • «چیزی که می‌خواهم بگویم و کاری که انجام می‌دهم، چیز خاصی نیست چون قبلا خیلی‌ها آن را گفته‌اند و انجام داده‌اند. من کار خاصی نمی‌کنم.»

این افکار باعث می‌شود شما به جایگاهی که لایقش هستید نرسید. پس شجاعت را در خود تمرین کنید. می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

با اعتماد به نفس حرف زدن در جلسات کاری

  • اینکه بخواهید ایده و نظر خود را به تعداد زیادی از همکاران‌تان به طور همزمان بگویید، می‌تواند بسیار اضطراب‌آور باشد به خصوص اگر بار اول‌تان است و یا قبلا انجام دادید اما تجربه منفی از این موضوع دارید. پس بهتر است این گونه شروع کنید. اول ایده خودتان را به یکی دو نفر از همکاران مورد علاقه و قابل اعتماد خود بگویید. در حین گفتن، حواس‌تان به صدا و زبان بدن‌تان باشد. طوری صحبت کنید که انگار شجاع هستید. ژست افراد شجاع را به خود بگیرید.
  • بعد از انجام تمرین فوق، ایده خود را با رئیس خود در میان بگذارید. این کار باعث تقویت انگیزه و تعهد شما نسبت به کارتان می‌شود و همچنین می‌توانید از نظرات و تجربیات مافوق‌تان نیز استفاده کنید تا کارتان بالاترین بازدهی را داشته باشد.
  • در مقابل نظرات و مخالفت‌های دیگران گارد نگیرید و آن را دلیل بر بد بودن ایده‌تان ندانید. شما می‌توانید از نظرات دیگران استفاده کنید تا ایده‌تان بهتر شود و در جهت هدف‌تان روان‌تر حرکت کنید.

از قضاوت شدن نترسید

در یکی از تحقیقات روانشناسی مشخص شده است که ترس از قضاوت شدن و ترس از اینکه دیگران روی ما برچسب بگذارند، از دلایل رایج برای صحبت نکردن در محل کار است. افرادی که این ترس را دارند، به دلایل زیر دوست ندارند در محل کار صحبت کنند:

هیچکس از تحقیر شدن یا شکست خوردن لذت نمی‌برد اما موضوع اینجا است که در مسیر رسیدن به موفقیت، همه حداقل چند بار شکست خوردند. شکست، باعث افزایش تجربیات ما می‌شود، نقاط ضعف‌مان را به ما نشان می‌دهد تا با رفع کردن آنها بیشتر پیشرفت کنیم. پس از این موضوع نترسید. به جای فرار کردن از شکست‌ها، شجاعت خود را تقویت کنید تا توان مقابله داشته باشید:

  • از قبل برنامه‌ریزی کنید که چه می‌خواهید بگویید و نتیجه ایده‌تان چه می‌شود (منظورمان نتایج مثبت است یعنی با اجرا شدن ایده شما، شرکت یا سازمانی که در آن فعال هستید، چه تغییرات مثبتی را تجربه خواهد کرد). وقتی از قبل صحبت‌تان را نوشته باشید و بررسی کرده باشید، با آمادگی وارد جلسه کاری می‌شوید و می‌توانید بهترین تاثیر را روی دیگران بگذارید. خودتان نیز اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
  • چشمان خود را ببندید و فرض کنید در محل کار خود آن قدر قوی شدید که با صدای بلند ایده یا نظرتان را برای همه توضیح می‌دهید. آنها هم با لبخند و توجه به شما گوش می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند. حداقل به مدت 21 روز و روزی 2 بار این تصویرسازی را انجام دهید. وقتی در ذهن‌تان بر این اضطراب غلبه کنید، می‌توانید راحت‌تر در دنیای واقعی هم بر آن پیروز شوید.
  • سپس کم کم با همکاران نزدیک‌تر تمرین کنید. وقتی دیدید آنها به شما بازخورد خوبی نشان می‌دهند و تشویق می‌کنند که این ایده را با  مافوق‌تان در میان بگذارید، اقدام کنید برای این کار و تمام، شما پیروز شدید!

سخن پایانی

آنچه که امروز از آن می‌ترسید، قرار است به شما درس شجاعت بدهد تا پیشرفت کنید. پس از آن فرار نکنید بلکه قدم قدم بر آن پیروز شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!