زندگی مشترک

دخترم/پسرم اصلا به حرفم گوش نمیده (چگونه بچه حرف گوش کن تربیت کنیم)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا تا به حال فریاد زده‌اید که «چرا فرزندم به حرفم گوش نمیده؟». اگر همینطور است، باید بگوییم که شما تنها نیستید. همه ما می‌خواهیم که وقتی فرزندان ما در خطر هستند، به حرف‌هایمان گوش دهند اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد! وقتی احساس می‌کنیم فرزندان به ما بی‌احترامی یا بی‌توجهی می‌کنند، بهترین اقدام چیست؟ والدین محترم بودن در چنین شرایطی دشوار است اما نشدنی نیست. در این مقاله 13 دلیل مطرح می‌کنیم که نشان  می‌دهند چرا فرزند شما به حرف‌تان گوش نمی‌دهد. شما هم می‌توانید با خواندن این مقاله، علت را بیابید و سپس بدانید که باید چه کار کنید.

13 دلیل برای اینکه فرزندان به حرف‌های والدین‌شان گوش نمی‌دهند


ارتباط بین شما و فرزندتان با کیفیت نیست

اگر فرزند شما احساس کند شما کم به او توجه می‌کنید یا ارتباط‌تان با هم خوب و صمیمانه نیست، از دستورات شما سرپیچی خواهد کرد و به شما اهمیت نخواهد داد. شما باید هر روز حداقل 10 دقیقه برای فرزند خود وقت بگذارید، با او صحبت کنید، فعالیت‌های سرگرم‌کننده انجام دهید و… این تایم نباید با سرزنش فرزندان، عیب‌جویی کردن از آنها یا بحث کردن پر شود، بلکه باید از زمان‌تان به خوبی استفاده کنید.

فرزند شما نمی‌خواهد کاری که می‌کند را متوقف کند

فرزند نوجوانم به حرفم گوش نمیده

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که غرق یک فعالیت لذت‌بخش شوید و نتوانید آن را متوقف کنید؟ حتی با اینکه می‌دانید آن فعالیت برای شما مضر است. مثلا زیاد خوابیدید با اینکه کارهای زیادی داشتید، سیگار کشیدید، پرخوری کردید و… فرزند شما هم همینطور است. وقتی که فرزند شما در حال بازی کردن است و به حرف‌تان گوش نمی‌دهد، با فریاد کشیدن یا کتک زدنش او را از اتاق بیرون نیاورید چون این کار نه تنها به فرزندتان و رابطه بین‌تان آسیب می‌زند، بلکه او را لجبازتر می‌کند. پس این رفتارها کمکی به حرف شنو کردن فرزندتان نمی‌کند. بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کنید و بعد از اتمام کارش، با او فعالیت بهتری انجام دهید و اجازه بدهید از آن لذت ببرد. همین کار را هر روز تکرار کنید و با هم ارتباط خوب و لذت‌بخشی را بسازید.

او فقط صدای شما را نشنیده است!

کودکان و به خصوص نوجوانان وقتی غرق در انجام دادن فعالیتی لذت‌بخش هستند، معمولا صدای اطراف‌شان را نمی‌شنوند. آنها تمرکز بسیار بالایی روی کار خود دارند. اگر می‌خواهید فرزندتان به حرف‌تان گوش دهد، ابتدا صبر کنید کارش تمام شود و بعد بروید پیش او بنشینید، او را دعوت کنید که با شما صحبت کند، ارتباط چشمی و فیزیکی برقرار کنید و عوامل حواس‌پرتی را خاموش کنید، مثل موبایل، تلویزیون و…

کودک شما درک کاملی از زمان ندارد

کودکان در سن کم هنوز مفهوم زمان را بلد نیستند. وقتی به آنها می‌گویید:«5 دقیقه دیگه برمی‌گردم و تا اون موقع باید اتاقت رو جمع کرده باشی!» او نمی‌داند 5 دقیقه دقیقا کی تمام می‌شود. پس شما برمی‌گردید و می‌بینید هنوز او مشغول بازی است. این تقصیر او نیست. شما باید متناسب با سن فرزندتان به او مفهوم زمان را آموزش بدهید. مثلا در کودکان، این کار باید به صورت بصری انجام شود. مثلا بگویید:«تا وقتی که من میرسم آشپزخانه و ظرف‌ها را می‌شویم تو هم لطفا اتاقت رو مرتب کن عزیزم.»

فرزند شما نمی‌خواهد آن کار را انجام دهد

وقتی این اتفاق می‌افتد، به جای عصبانیت، ابتدا از او بپرسید که چرا نمی‌خواهد انجام دهد؟ حتما دلیلی دارد. از دید او به قضیه نگاه کنید. یا کار را کم می‌کنید و یا کار دیگری به او می‌دهید تا انجام دهد.

کودکان نمی‌توانند روی چند مورد همزمان تمرکز کنند

هر روز به کودک خود 1 کار برای انجام دادن بدهید. ابتدا اجازه دهید همین کار را تمام کند و سپس سراغ کار بعدی بروید. برخی از والدین برای توسعه دادن مغز و هوش کودک خود، همزمان به او چند کار برای انجام دادن می‌دهند، مثلا می‌گویند:«اول بیا این میز رو برای مامان تمیز کن و بعد بیا آشپزخونه این سالاد رو با هم درست کنیم.» بهتر است مرحله به مرحله به کودک خود بگویید که چه کار کند و نه همزمان.

فرزندتان می‌خواهد کار مورد علاقه خودش را انجام دهد

همه ما این گونه هستیم که وقتی قرار است کاری که به آن علاقه داریم را انجام بدهیم، انگیزه بسیار بالایی داریم. پس اگر می‌خواهید کودک یا فرزند شما کاری که باید را انجام دهد، آن کار را همزمان با کار مورد علاقه او انجام دهید. مثلا بگویید:«بیا هم کارتون ببینیم و هم دندان‌هایت را مسواک بزنیم.» نکته بعدی اینکه وقتی انجام داد، هر از چند گاهی به او پاداش بدهید، این پاداش می‌تواند یک شکلات یا اسباب بازی مورد علاقه باشد.

فرزندتان شرطی شده است و حتما می‌خواهد داد بزنید

چیکار کنم بچم حرف شنو بشه؟

وقتی شما همیشه چند بار درخواست‌تان را تکرار می‌کنید اما فرزندتان انجام نمی‌دهد، سپس مجبور می‌شوید داد بکشید و بعد او به فرمان شما گوش می‌دهد، این یعنی او شرطی شده است. تا زمانی که شما داد نزنید انجام نمی‌دهد. برای رفع کردن این مشکل باید یک درخواست را نهایتا دو بار با آرامش بگویید و صبر کنید تا انجام دهد.

فرزند شما دوست ندارد مدام به او تذکر دهید

وقتی مدام به او تذکر می‌دهید، این حالت برایش خسته‌کننده می‌شود و دیگر حرف‌تان را نادیده می‌گیرد. تکرار درخواست‌ها، فقط حرف شما را بی‌ارزش می‌کند!

او از سرزنش‌های شما خسته شده است

کودکان و همچنین ما بزرگسالان، این ویژگی را داریم که وقتی کسی یک تذکر را بارها و بارها تکرار می‌کند، ما خسته می‌شویم و دیگر گوش‌هایمان را به روی آن فرد می‌بندیم تا اذیت نشویم! به جای سرزنش کردن یا تهدید، بگویید:«عزیزم بیا این وسایل اتاقت رو با هم جمع کنیم و بعد بریم مهمانی.»

شما هم به فرزند خود گوش نمی‌دهید

اگر مادر یا پدری باشید که همیشه درگیر کارها و مشغله‌های خودش است و کم پیش آمده با لذت و عشق پیش فرزند خود بنشیند و بگوید:«خب عزیزم بیا با هم حرف بزنیم. من با جان و دل بهت گوش میدم.» همین موضوع باعث می‌شود که فرزندتان هم شنونده خوبی نباشد!

شما نیازهای یکدیگر را درک نمی‌کنید

هر نیازی که نسبت به فرزندتان دارید، مثل نیاز به درک شدن یا مورد احترام قرار گرفتن، دقیقا همین را باید شما در مقابل فرزندتان انجام دهید تا او هم یاد بگیرد. رابطه یک طرفه هرگز ممکن نیست وجود داشته باشد.

او می‌خواهد مستقل باشد

به خصوص در سنین بالای کودکی و نوجوانی اکثر مواقع به این دلیل فرزندان به حرف والدین‌شان گوش نمی‌دهند. نیاز به مستقل بودن، نیاز طبیعی در بچه‌هاست و باید بابت آن خوشحال باشید. اگر بتوانید این نیاز را به درستی برطرف کنید، عزت نفس و آینده فرزند خود را تضمین می‌کنید. وقتی می‌خواهید او کاری را انجام دهد، اکثر مواقع اجازه دهید او به شیوه خودش انجام دهد حتی اگر خرابکاری کند. این که او را تشویق کنید خودش راهش را انتخاب کند و کارش را اصلاح کند، به شدت موثر است.

سخن پایانی

به فرزندان خود فرصت یادگیری و رشد بدهید. پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید و با صبوری از شکست‌هایش عبور کنید. در کنار این موارد حتما به 13 نکته فوق توجه کرده و رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!