روابط عاطفی پیش از ازدواجزندگی مشترک

4 نشانه پایان رابطه (شکایت مداوم، تحقیر، سکوت و حالت دفاعی در رابطه یا ازدواج)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بسیاری از ما به دلایل مختلف زمانی که لازم است، از یک فرد مهم جدا نمی‌شویم. برخی از ما به دلیل ترس از تنها ماندن، یک رابطه اشتباه را ادامه می‌دهیم. برخی به دلیل تلاش کردن برای رابطه، نمی‌خواهند تسلیم شوند و همچنان ادامه می‌دهند. باور داشتن به اینکه همه چیز در رابطه خوب است، آسان‌تر است تا زمانی که اینطور نباشد. به همین دلیل بسیاری از ما نشانه‌هایی که نشان می‌دهد یک رابطه در حال فروپاشی است را نادیده می‌گیریم. دانستن اینکه دقیقا چه زمانی یک رابطه باید پایان یابد کار دشواری است و به افراد درگیر و موقعیتی که در آن زندگی می‌کنند بستگی دارد. اما شواهد نسبتا ثابتی در مورد نشانه‌های شکست یک رابطه وجود دارد که توسط دکتر جان گاتمن کشف شده است. با ما در این مقاله همراه باشید.

4 نشانه شکست رابطه


دکتر گاتمن 4 عامل فروپاشی روابط را پیدا کرد و او به این موارد، لقب 4 سوار آخرالزمان را داد.

شکایت کردن مداوم

اولین مورد، شکایت کردن است. انتقاد با شکایت کردن متفاوت است. شکایت به شخصیت افراد مربوط می‌شود تا رفتار آنها. در اینجا مثالی برای درک بهتر تفاوت بین شکایت و انتقاد وجود دارد:

انتقاد: واقعا می‌خواهم در شستشوی ظروف به من کمک کنی. کارهای زیادی است که باید انجام دهم، در حالی که تو روی مبل استراحت می‌کنی و تلویزیون تماشا می‌کنی.

شکایت: تو فقط یک خودخواه هستی. هرگز به احساس من و تمام کارهایی که برایت انجام می‌دهم اهمیت نمی‌دهی.

وقتی شکایت در یک رابطه وجود دارد ، به این معنی نیست که محکوم به پایان است بلکه زمانی که فراگیر می‌شود و تنها راهی است که می‌توانید مسائل را با یکدیگر مطرح کنید، مشکل به وجود می‌آید. اگر دائما از شریک زندگی خود شکایت و گله می‌کنید یا احساس می‌کنید که شریک زندگی‌تان دائما از شما شکایت می‌کند، احتمال دارد این مشکل در آینده به یک چیز بدتر تبدیل شود، مثل تحقیر!

حالت دفاعی

زنگ خطرهای پایان رابطه

دومین مورد، حالت دفاعی است و معمولا در پاسخ به شکایت اتفاق می‌افتد. حالت تدافعی، تلاشی برای دفاع از خود در برابر یک حمله درک شده با استفاده از یک شکایت متقابل است. در اینجا مثالی برای تفاوت بین انتقاد و پاسخ تدافعی وجود دارد:

شکایت: من احساس می‌کنم اخیرا رابطه عاطفی ما سرد شده است و احساس می‌کنم شما به نیازها و خواسته‌های من توجه نمی‌کنی.

پاسخ تدافعی: خب اگر بیشتر برای کنار من بودن وقت می‌گذاشتی، من هم به خواسته‌های تو توجه می‌کردم.

به طور کلی انسان‌ها دوست ندارند به آنها گفته شود که کار اشتباهی انجام می‌دهند. ما تمایل داریم درباره خودمان خوب فکر کنیم و چنین مکالماتی عزت نفس ما را تهدید می‌کند. حالت دفاعی در مواقع تنهایی، راهی است برای اینکه سرزنش را به گردن شریک عاطفی خود بیندازیم. شما می‌گویید مشکل شما نیستید، آنها هستند. امتناع از پذیرفتن مسئولیت حتی اندک، می‌تواند باعث شود که شریک زندگی‌تان احساس نادیده گرفته شدن داشته باشد! تدافع در رابطه نشانه بدی است. به این معنا است که شریک دفاعی حاضر نیست به رفتار خودش نگاه کند و برای جلوگیری از هر چیزی که باعث آسیب به طرف مقابلش می‌شود تلاشی کند. این بدان معنا است که شریک تدافعی با دیگری به عنوان یک هدف برای برآورده کردن نیازهای خود رفتار می‌کند و نه یک فرد کامل با نیازها و احساسات و ایده‌های خود. اگر همسرتان دائما نسبت به شما و یا شما نسبت به او واکنش تدافعی نشان می‌دهید، زمان آن رسیده است که رابطه خود را بیشتر بررسی کنید.

تحقیر

مورد سوم تحقیر است. وقتی به دیگران بی‌احترامی می‌کنیم، درواقع تحقیر می‌کنیم. تحقیر را می‌توان به طریق مختلف بیان کرد:

– وقتی به دیگران توهین می‌کنیم

– به آنها طعنه می‌زنیم

– از آنها تقلید می‌کنیم

– با نگاه‌مان تحقیر می‌کنیم

– آنها را مسخره می‌کنیم

هدف از این رفتارها این است که دیگری را کوچک جلوه دهد و به آنها احساس بی‌ارزشی بدهد. رفتار تحقیرآمیز با شریک عاطفی نشان می‌دهد که شما برای او و احساسات و نیازهایش احترامی قائل نیستید. وقتی تحقیر در یک رابطه وجود دارد بدان معنا است که زوجین برای هم احترامی قائل نیستند و فقط در تلاش برای تسلط بر روی هم هستند. عشق و احترام در رابطه کمتر می‌شود و دشمنی و کینه بیشتر خواهد شد.

سکوت کردن افراطی

اخرین مورد سکوت کردن و بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر است. این مخرب‌ترین رفتاری است که می‌توان انجام داد! همانطور که حالت دفاعی، پاسخی به شکایت است، بی‌تفاوتی و سکوت نیز پاسخی به تحقیر است. بی‌تفاوتی زمانی اتفاق می‌افتد که شنونده از تماس چشمی اجتناب کرده و کناره‌گیری می‌کند، خاموش می‌شود و یا به سادگی از پاسخ دادن به پارتنر خود دست می‌کشد. این احساس زمانی است که شما ترجیح می‌دهید هر کاری انجام دهید به جز گفتگو! شما فقط در مواقع ضروری صحبت می‌کنید و شریک عاطفی شما در برابر ارتباط برقرار کردن با شما، با فرار یا سکوت پاسخ می‌دهد.

آیا با وجود این نشانه‌ها در رابطه، شما باید جدا شوید؟

کات شدن رابطه

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که زوج‌ها گاهی اوقات درگیر شکایت، حالت تدافعی، تحقیر و بی‌تفاوتی می‌شوند، اما استفاده مداوم از یک یا چند مورد از این رفتارها، نشانه قطعی است که چیزی در رابطه شما درست نیست. البته اگر هر دوی شما مایل به تغییر و ترمیم رابطه خود هستید، یک زوج درمانگر می‌تواند راهبردهای ارتباطی اشتباه شما را متوقف کند و ابزارهایی در اختیار شما قرار بدهد تا به طور موثر احساسات خود را به اشتراک بگذارید. در غیر این صورت، چنین رابطه‌ای محکوم به شکست است.

سخن پایانی

در هر رابطه‌ای مشکلاتی وجود دارد، این موضوع طبیعی است اما اگر این مشکلات زیاد شود، دو طرف رابطه یا یکی از زوجین تلاشی برای بهبود اوضاع نکند و یا در رابطه، به سلامت روان و زندگی شخصی زوجین آسیب برسد، در این صورت زوجین باید نگران رابطه خود باشند. حتی با وجود این نشانه‌ها هم می‌توان رابطه را ترمیم کرد اما تنها در صورتی که زوجین یا یکی از آنها از زوج درمانگر کمک بگیرد. در غیر این صورت، ادامه دادن چنین رابطه‌ای منجر به مشکلات روانی و جسمی و کاهش عزت نفس خواهد شد. همچنین اگر فرزندی در زندگی‌شان باشد، او هم به شدت آسیب خواهد دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!