زندگی مشترک

همسرم فیلم پورن میبینه، چیکار کنم؟ (علت اعتیاد متاهل ها به فیلم های غیراخلاقی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

«همسرم فیلم‌های پورن می‌بیند!» آیا باید نگران این موضوع بود یا باید با این موضوع مشکلی نداشت؟ صرف نظر از این، صحبت در مورد اینکه چرا مردان یا زنان متاهل پورن تماشا می‌کنند، موضوع ساده‌ای نیست، اما شما در هر صورت در این مقاله به دنبال پاسخ هستید. اینکه همسرتان فیلم‌های پورن تماشا می‌کند، قطعا به علت ناقص یا جذاب نبودن شما نیست! بنابراین حتی اگر همسرتان به شما بگوید که تقصیر شما است، باز هم تصمیم او است که به پورن نگاه کند و ارتباطی به شما ندارد. حتما در ادامه با ما همراه باشید تا علل این موضوع را از لحاط علمی با هم بررسی کنیم و به راهکارها نیز بپردازیم.

دلایل رایجی که مردان یا زنان متاهل فیلم پورن نگاه می‌کنند چیست؟


آنها این عادت را از سنین پایین شروع کردند

هر چه یک پسر یا دختر در سن پایین‌تر برای اولین بار در معرض تصاویر مستهجن قرار بگیرد، عمیق‌تر بر او در طول زندگی تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان داده است که کودکان یا نوجوانانی که در معرض پورن‌گرافی قرار می‌گیرند، بیشتر تمایل دارند آنچه را که دیده‌اند، بدون درک کردن واقعیت، در رابطه خود تکرار کنند. دیدگاه آنها نسبت به رابطه جنسی به راحتی تغییر می‌کند تا به جای صمیمیت، ارتباط سالم و عشق، بر قدرت، رضایت از خود، ترس یا خشونت تمرکز کنند. اگر همسرتان در اوایل کودکی شروع به تماشای پورن کرده است، احتمالا این عادت در او ایجاد شده است و ترک کردن آن سخت‌تر از زمانی است که برای اولین بار در زندگی‌اش از این نوع فیلم‌ها را تماشا کرده است.

پورن‌گرافی تاثیرات عمیقی بر مغز دارد

تاثیر فیلم های پورن روی مغز

مطالعات نشان می‌دهد که چشم‌انداز فیزیکی مغز در واقع با تماشای فیلم‌های پورن تغییر می‌کند. دیدن این فیلم‌ها، مسیرهای عصبی جدیدی را در مغز ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بارها در دام تمایل به دیدن مجدد تصاویر پورن‌گرافی راحت‌تر بیفتید. مثل آسفالت کردن و بازسازی یک جاده است تا هر بار سفر در آن آسان‌تر شود. با دیدن فیلم‌های پورن یا این نوع عکس‌ها، فرآیندهای شیمیایی در مغز رخ می‌دهد که محققان آن را با فرایند اعتیاد به کوکایین مقایسه کرده‌اند. مراکز پاداش در مغز در حالت کامل هستند و با هر بار تکرار، نویدبخش احساسات سرخوشی (هر چند موقتی) هستند. خبر بد این است که با هر رویارویی با پورن، فقط کمی شوک بیشتری لازم است تا به همان میزان لذت بالای قبلی برسید. خبر خوب این است که شواهد قوی وجود دارد که مغز را می‌توان دوباره سیم‌کشی کرد تا اثرات نامطلوب پورن بر روی مغزمعکوس شود.

ممکن است او در یک چرخه معیوب گرفتار شده است

برای بسیاری از مردان و زنان، رسیدن به لذت جنسی، یک درمان کوتاه‌مدت برای اضطراب، افسردگی، استرس یا احساس ناامنی است. مشکل این است که نشان داده شده است پورن‌گرافی این احساسات منفی را افزایش می‌دهد. ایده کلی این است: همسر شما فیلم‌های مستهجن را مشاهده می‌کند تا مثلا از اضطراب خلاص شود و واقعا هم تاثیر دارد، اما فقط برای مدت کوتاهی. با این حال، آنچه بعد از آن اتفاق می‌افتد، احساس شرم و پشیمانی است. شرم به اضطراب بیشتر تبدیل می‌شود. او به همان جایی که شروع کرده بود، بازگشته است. اگر همسر شما در یک چرخه منفی گرفتار شده است، ممکن است برای او سخت باشد که بفهمد چگونه از آن خارج شود.

او نمی‌داند که این یک عادت مخرب است

گاهی اوقات آنچه که پورن ارائه می‌دهد، آسیبی را که به شخص، مغز او یا روابط او وارد می‌کند پنهان می‌کند. یکی از آسیب‌ها این است که او نسبت به آنچه پورن با او، شما و ازدواج‌تان می‌کند کور می‌شود.

اگر همسرتان عادت دارد فیلم‌های پورن تماشا کند، چه باید کرد؟


این راهکارها را دنبال کنید.

از او سوال کنید

ابتدا در مورد این موضوع با همسرتان صحبت کنید. او ممکن است خیلی خجالت بکشد که شما این موضوع را متوجه شدید، اما برای اینکه به ریشه این وضعیت بپردازد، باید مسائل اصلی را که در وهله اول باعث می‌شود او به پورن نگاه کند، شناسایی کنید. به احتمال زیاد این ربطی به شما ندارد، بنابراین سعی کنید آن را به خودتان نگیرید. دریابید که آیا چیزی است که او هم به عنوان یک مشکل ببیند و آیا می‌خواهد روی آن کار کند و کنار بگذارد؟ یا فکر می‌کند پورن مشکلی ندارد و اصلا آن را مشکل نمی‌بیند؟ اگر اینطور است، پس از او بپرسید که آیا او فکر می‌کند که این موضوع چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ سعی کنید احساسات و دیدگاه خود را در مورد آن به اشتراک بگذارید و با آرامش توضیح دهید تا متوجه شود که حتی اگر برای او مشکلی نیست، برای شما مشکل ایجاد می‌کند.

 از او بپرسید که به نظر او تاثیرات پورن بر ازدواج شما چیست؟ بسیاری از زنان و مردان واقعا آرزو می‌کنند که به پورن معتاد نشده باشند، اما مطمئن نیستند که چگونه چرخه شرم و گناه را که پس از آن به وجود می‌آید را متوقف کنند. شرم ممکن است باعث شود او احساس کند نمی‌تواند با کسی در مورد آن صحبت کند و او را در چرخه معیوب نگه می‌دارد. با پرسیدن سوالاتی بدون قضاوت از او، ممکن است تنها فردی باشید که با او صحبت می‌کند و این می‌تواند اولین گام در روند بهبودی‌اش باشد.

سرزنش نکنید. مهربان باشید

یادتان باشد شما هم مشکلات و ضعف‌هایی دارید. در نظر بگیرید که دوست دارید دیگران بعد از یک اشتباه یا زمانی که می‌خواهید بر یک ناحیه ضعیف غلبه کنید، چگونه با شما رفتار کنند؟ آیا می‌خواهید با شما خشن و انتقادی و عصبانی باشند؟ یا می‌خواهید که او دلسوز باشد و مایل باشد که به شما کمک کند تا بر این مشکل غلبه کنید؟ او به شما نیاز دارد که شریک زندگی‌اش باشید و به احتمال زیاد می‌تواند از حمایت شما بهره‌مند شود. برای بسیاری از مردان و زنان، تماشای پورن چیزی نیست که بخواهند انجام دهند، فقط از لحاظ ذهنی به آن معتاد شدند.

به همسرتان کمک کنید عادت را ترک کند (در صورت تمایل خودش)

اجازه دهید همسرتان روند بهبودی خودش را هدایت کند و ایده‌هایی که فکر می‌کند به او کمک می‌کند که این موضوع را کنار بگذارد ارائه دهد. در این صورت او احساس خواهد کرد که مسئولیت خودش را به عهده می‌گیرد و تحت کنترل و اجبار شما  نیست. تا حد امکان شنونده و دلسوز باشید. در صورت تمایل خودش می‌تواند از او حمایت کنید برای ترک این عادت.

از زوج درمانگر کمک بگیرید

در صورتی که همسرتان قبول نمی‌کند که دیدن فیلم‌های پورن تاثیر منفی روی شما و رابطه‌تان می‌گذارد، بهترین کار این است که خودتان به تنهایی یا همراه با او به زوج‌درمانگر مراجعه کنید و کمک بگیرید.

سخن پایانی

حتی اگر همسرتان فانتزی‌های جنسی ناسالمی دارد که در فیلم‌های پورن اجرا می‌شود و از شما هم انتظار دارد که به آنها عمل کنید، هرگز این کار را نکنید چون انجام دادن رفتارهایی که در رابطه جنسی مورد رضایت شما نیست، می‌تواند آسیب روانی سنگینی به شما وارد کند! اگر از طرف همسرتان تحت فشار هستید و یا رابطه زناشویی لذت‌بخشی ندارید، حتما حتی به تنهایی با سکس‌تراپیست صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!