بارداری و تربیت فرزندزندگی مشترک

چیکار کنم شوهرم راضی بشه بچه دار بشیم؟ (همسرم بچه دوست نداره)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

وقتی یک فرد نمی‌خواهد بچه‌دار شود، مهم است که دلایل خود را هم بیان کند. صحبت درباره بچه‌دار شدن یا نشدن را نباید به بعد از ازدواج موکول کنید، بلکه قبل از ازدواج باید این موضوع را مشخص کنید و بعد برای ازدواج تصمیم‌گیری کنید چون موضوع مهمی است. اصلا فکر نکنید که می‌توانید نظر طرف مقابل را بعد از ازدواج تغییر دهید! چون در اکثر مواقع یا نظر افراد عوض نمی‌شود یا ممکن است به خاطر شما در مقطع زمانی کوتاه نظرش عوض شود اما زمانی که بخواهید برای بچه‌دار شدن اقدام جدی انجام دهید، مجدد مخالفت کند. اگر شما هم در این شرایط هستید که بچه می‌خواهید ولی همسرتان موافق نیست، درک می‌کنیم که شرایط سختی است، به همین دلیل این مقاله را برایتان نوشتیم تا به شما کمک کنیم. پس با ما همراه باشید.

دوست پسرم میگه من بچه نمیخوام. چه کار کنم؟

وقتی او بچه نمی‌خواهد، شما باید تصمیم بگیرید که چقدر بچه‌دار شدن برای آینده‌تان مهم است؟ متقاعد کردن دوست پسر برای بچه‌دار شدن پس از ازدواج می‌تواند اشتباهی باشد که باید از آن اجتناب کرد. این بدان معنا است که اگر به شدت احساس می‌کنید که بچه می‌خواهید، یا به رابطه پایان دهید یا راهی برای یادگیری نحوه کنار آمدن با بچه‌دار نشدن پیدا کنید.

شوهرم بچه نمیخواد. چیکار کنم؟

وقتی صحبت از این است که وقتی شوهرتان بچه نمی‌خواهد چه کارکنید، باید تصمیم بگیرید آیا ارزشش را دارد که به خاطر شوهرتان از این خواسته منصرف شوید یا اینکه میل شما به بچه‌دار شدن خیلی زیاد است؟

اگر همسرم نمی‌خواهد بچه‌دار شود چه کار کنم؟

در برخی موارد، لزوما این نیست که یک زن نمی‌خواهد بچه‌دار شود، بلکه بیشتر به این دلیل است که عوارض آن را دشوار  می‌پندارد و از احتمال بارداری جلوگیری می‌کند یا حتی ممکن است ترس از بارداری و زایمان داشته باشد. در این صورت باید با همسرتان صحبت کنید و دلایل او را بشنوید.

9 کاری که وقتی همسرتان بچه نمی‌خواهد، بهتر است انجام دهید


سرزنش نکنید

سرزنش کردن همسرتان، اغلب راحت‌ترین گزینه است، به خصوص اگر مدت زیادی است درباره موضوع بچه‌دار شدن در حال بحث هستید، اما این روش اصلا مناسب نیست. بهتر از قبل از ازدواج درباره موضوع بچه‌دار شدن گفتگو کنید اما اگر الآن ازدواج کردید و به مشکل برخوردید، حالا باید با همسرتان گفتگوی سالم و بدون قضاوت، سرزنش و بی‌احترامی داشته باشید تا به نتیجه برسید.

سازش کنید

ممکن است بگویید من و همسرم در موضوع بچه‌دار شدن با هم اختلاف داریم، اما به این معنی نیست که دیگر اصلا نمی‌توانید با هم سازش کنید. هنگامی که شریک زندگی شما بچه نمی‌خواهد، شاید ایده فرزندخواندگی موثر باشد و یا در یک برنامه مدرسه یا مربیگری با کودکان داوطلب شوید تا نیازتان به گذراندن وقت با بچه‌ها تا حدودی ارضاء شود.

اجازه بدهید کمی زمان بگذرد

اگر شریک زندگی‌تان در حال حاضر بچه نمی‌خواهد یا می‌گوید «الآن وقتش نیست»، این امکان را برای آینده باز می‌گذارد. مشکل این پاسخ این است که چگونه کسی می‌تواند بفهمد در آینده همسرش آماده بچه‌دار شدن می‌شود یا نه؟ باید اصلاحات قطعی ایجاد شود تا هر فرد راضی باشد و بتواند بدون هیچ شکی، به جلو حرکت کند.

دلایل را یادداشت کنید

از همسرتان بخواهید چراها و دلایل خود را برای بچه‌دار نشدن یادداشت کند. سپس با همکفری یکدیگر برای هر دلیل، راهکار منطقی تعیین کنید.

به همسرتان عزت نفس بدهید

برخی از افراد نمی‌خواهند بچه‌دار شوند چون از عزت نفس پایینی برخوردار هستند و تصویری که از خود در ذهن‌شان دارند، تصویر پرقدرت و ارزشمندی نیست. در خانم‌ها معمولا اینطور است که نمی‌خواهند بچه‌دار شوند چون که اندام‌شان بهم می‌ریزد و یا از عوارض روانی و جسمی بارداری می‌ترسند یا حس می‌کنند ممکن است مادر خوبی برای فرزندشان نباشند. یکی از دلایل دیگر هم این است که می‌ترسند اگر بچه‌دار شوند، استقلال خود را از دست بدهند. در مردان هم معمولا این موضوع به تصویری که از پدر شدن خود دارند برمی‌گردد.

درباره تقسیم مسئولیت‌ها صحبت کنید

ممکن است همسرتان نگران این باشد که اگر بچه‌دار شوید، قرار است تمام مسئولیت‌ها روی دوش‌های او باشد و این موضوع شود که از کار و اهداف شخصی‌اش دور شود. در این صورت لازم است با همسرتان صحبت کنید و بگویید که از او حمایت خواهید کرد. سپس تقسیم مسئولیت کنید به طوری که هر فرد هم به خانواده‌اش رسیدگی کند و هم به اهداف شخصی‌اش.

درباره مسائل مالی به توافق برسید

نگرانی‌های مالی می‌تواند همسرتان را به این باور برساند که فرزندان به تنهایی خرج و مخارج زیادی دارند که والدین باید از پس آن بربیایند. مسائل مالی بدون شک می‌تواند مشکلاتی را برای زوج‌های امیدوار به بچه‌دار شدن ایجاد کند، اما لزوما نباید دلیلی برای بچه‌دار نشدن باشد. اگر همسرتان به صراحت نشان دهد که به دلیل نداشتن پول کافی در حال حاضر بچه نمی‌خواهد، شاید راه‌هایی برای ایجاد درآمد بیشتر وجود داشته باشد. شاید کسی بتواند راهی برای کار از راه دور بیابد و در آن صورت نیازی به پرستار برای کودک نباشد و در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. شما همچنان باید تعیین کنید که آیا راهی برای سازش در این شرایط وجود دارد و یکی از شما حاضر است کوتاه بیاید یا خیر؟

از زوج درمانگر کمک بگیرید

اگر رابطه با همسرتان خوب نیست و به همین دلیل است که همسرتان قصد بچه‌دار شدن ندارد، توصیه می‌کنیم اول برای حل مشکلات‌تان به زوج درمانگر مراجعه کنید. قبل از بچه‌دار شدن باید محیط خانوادگی پر از عشق و محبت و صمیمیت را ایجاد کنید چون بچه‌ها از سن خیلی کم متوجه شرایط و جو خانوادگی می‌شوند. پس حتما این مورد را اصلاح کنید.

به پزشک مراجعه کنید

برای زنان و مردان مهم است که برای سلامت باروری به پزشک مراجعه کنند تا هم میزان سلامتی‌تان بررسی شود و هم توضیحات لازم را بشنوید و تصمیم‌گیری درستی انجام دهید.

سخن پایانی

وقتی یکی از زوجین بچه نمی‌خواهد اما دیگری بچه می‌خواهد، همیشه نباید به معنای پایان رابطه باشد. مسیرهای دیگری هم برای زوجین وجود دارد تا سازش کنند. گام دیگر در این فرایند این است که بدانید اگر نمی‌توانید به یک راه حل دست پیدا کنید، زمان آن فرا رسیده است که از روانشناس کمک بخواهید. مشاوران حرفه‌ای می‌توانند با نشان دادن دیدگاه‌ها و راهکارهای درست به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!