مشکلات فردی

نمیتونم درس بخونم چیکار کنم (چگونه از مسیر کنکور لذت ببریم)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

درس خواندن سخت و پرفشار است. ممکن است در حین درس خواندن، حوصله‌تان سر برود یا به دلیل اینکه یک بخش از درس را متوجه نمی‌شوید، ناامید شوید و انگیزه‌تان را از دست بدهید. خبر خوب اینجا است که شما می‌توانید از روش‌های مختلف برای لذت‌بخش‌تر کردن مطالعه و درس خواندن خود استفاده کنید و حتی آن را به یک نوع تفریح کردن تبدیل کنید! برای یادگیری این روش‌ها، تا آخر مقاله همراه باشید.

چطور از درس خواندن لذت ببرم؟


سبک یادگیری خود را تعیین کنید

انواع مختلف سبک‌های یادگیری وجود دارند که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم. اگر بتوانید به تنهایی یا به کمک مشاور، سبک یادگیری متناسب با شخصیت خود را پیدا کنید، می‌توانید از درس خوندن و مطالعه بیشتر لذت ببرید.

  • برخی از افراد بصری هستند یعنی با عکس‌ها بیشتر یاد می‌گیرند. مثلا فرض کنید یک فرد بصری درباره اجزای قلب در حال مطالعه است. اگر کارکرد اجزای مختلف قلب را فقط به صورت نوشته بخواند، نه تنها حوصله‌اش سر می‌رود، بلکه احساس می‌کند که اصلا مطالب در ذهنش نمی‌ماند. یک فرد بصری اگر با عکس، اجزای قلب را یاد بگیرد، می‌تواند مطالعه موثر و خوبی داشته باشد.
  • اگر شنیداری باشید، باید درس را به صورت شنیداری یاد بگیرید. می‌توانید از معلم بخواهید که در کلاس درس، صدای او را ضبط کرده و در منزل از طریق گوش کردن به صدای او یاد بگیرید یا اینکه بعد از مدرسه یا دانشگاه، آن درس را توسط ویدیو یا صوت اساتید دیگر یاد بگیرید.
  • اگر شما با توضیح دادن درس برای یک شخص دیگر یا با صدای بلند مطالعه کردن، یاد می‌گیرید، حتما از این روش استفاده کنید.

با دوستان‌تان درس بخوانید

چطوری با دوستام درس بخونم؟

اگر با دوستان‌تان خوش می‌گذرد و دوست دارید گروهی درس بخوانید، حتما گاهی این روش را امتحان کنید. در نظر داشته باشید که باید دوستی را انتخاب کنید که او هم هدفش درس خواندن باشد و با هم رابطه خوبی داشته باشید. حتی می‌توانید گاهی لوکیشن درس خواندن‌تان را تغییر دهید. مثلا اگر عادت دارید همیشه در منزل او درس بخوانید، این بار به یک پارک خلوت یا یک کافه بروید.

از مشاور تحصیلی یا معلم خصوصی کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید در برخی از دروس گیر افتادید و تنهایی از پس آنها برنمی‌آیید، بهتر است از مشاور تحصیلی و یا معلم خصوصی کمک بگیرید.

هدفگذاری کنید

در طول روز زمانی را به تصویرسازی آینده ایده‌آل خود اختصاص دهید. وقتی شما هدف داشته باشید و بدانید که بعد از اتمام مدرسه یا دانشگاه، وارد چه حوزه شغلی می‌خواهید بشوید و چه هدفی دارید، مرور این هدف باعث انگیزه و نیرو در شما می‌شود. همچنین برای دوران تحصیلی خود، هدفگذاری کنید. هدف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین کنید. مثلا بنویسید «می‌خواهم در ریاضی نمره 18 بگیرم» این می‌شود هدف کوتاه‌مدت. «می‌خواهم معدل این نیمسال تحصیلی‌ام 17 شود» این می‌شود هدف بلندمدت. سپس برای رسیدن به تک تک این اهداف، نقشه راه تعیین کنید. یعنی برای رسیدن به نمره 18 در ریاضی باید چه کاری انجام بدهید؟ اگر نیاز است کتاب کمک درسی تهیه کنید یا معلم خصوصی بگیرید، حتما انجام دهید. نوشتن نقشه راه کمک می‌کند که مسیر رسیدن به هدف برای شما واضح باشد و اضطراب‌تان کاهش پیدا کند.

در تعیین رشته، رشته موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید

اگر در حال تعیین رشته برای دبیرستان یا دانشگاه خود هستید، حتما اول به خودشناسی برسید تا علاقه‌مندی‌هایتان را بشناسید و بعد برای انتخاب رشته مطابق با این اطلاعات اقدام کنید. وقتی شما وارد رشته تحصیلی می‌شوید که به اکثر دروس آن علاقه دارید، انگیزه بیشتری برای مطالعه دارید و مسیر برایتان آسان‌تر می‌شود.

در کنار درس، برای انجام کارهای موردعلاقه‌تان داوطلب شوید

در زمان کنکور فقط باید درس بخونم و هیچ فعالیت دیگه ای انجام ندم؟

هر فردی علاقه‌مندی‌هایی دارد و باید برایشان ارزش قائل شود. نباید تمام مدت در حال درس خواندن باشید چون خسته و دلزده می‌شوید و در نهایت نتیجه بدی می‌گیرید. در طول روز باید با کارهای موردعلاقه‌تان هم بپردازید و خود را سرگرم کنید تا وقتی به درس برمی‌گردید، انرژی و تمرکز بالایی داشته باشید. توصیه می‌کنیم به جای گردش در فضای مجازی یا انجام بازی‌های کامپیوتری یا موبایلی، در گروه‌های اجتماعی عضو شوید و با هم فعالیت‌های گروهی لذت‌بخش انجام دهید. مثلا اگر نقاشی دوست دارید، در کلاس نقاشی ثبت نام کنید، اگر نویسندگی دوست دارید، به کلاس نویسندگی بروید و… همچنین در این گروه‌ها می‌توانید دوستان خوبی را پیدا کنید.

از فضای مجازی به نفع درس‌هایتان استفاده کنید

می‌توانید در فضای مجازی، صفحات معلمان خوب را دنبال کنید و از تکنیک‌های آنها استفاده کنید. این هم باعث تنوع در یادگیری و مطالعه موثر می‌شود.

مزایای درس خواندن و مطالعه را بدانید

از لحاظ ذهنی و روانی، مطالعه و درس خواندن، مزایایی دارد مثل:

  • درس خواندن باعث تقویت مغز می‌شود و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل افرادی که در زندگی‌شان دائما در حال مطالعه و یادگیری هستند، ریسک کمتری برای مبتلا شدن به بیماری‌هایی مثل آلزایمر را دارند.
  • درس خواندن باعث تقویت حافظه و تمرکز می‌شود.
  • همچنین کسانی که درس می‌خوانند و با سواد هستند، از لحاظ جسمی و سبک زندگی، وضعیت بهتری را برای خود می‌سازند چون آگاهی بیشتری نسبت به سایر آدم‌ها دارند.

سخن پایانی

مطالعه و درس خواندن گاهی طاقت‌فرسا می‌شود، به همین دلیل باید روش‌هایی را بلد باشیم که به کمک آنها بتوانیم شرایط را بهتر کنیم، تمرکز و انگیزه‌مان را تقویت کنیم و به مسیر ادامه دهیم. چرا که درس خواندن، بخشی از مسیر ما برای رسیدن به اهداف است. اگر دهمی، یازدهمی و دوازدهمی هستید و برای شیوه مطالعه یا تعیین رشته نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از مشاوران تحصیلی مجموعه روان سالم کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!