مشکلات فردی

چه قرصی برای حمله پانیک خوبه؟ (درمان پانیک اتک یا حمله وحشت زدگی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حمله پانیک یا حمله وحشت‌زدگی می‌تواند تجربه تلخ و وحشتناکی باشد اما خبر خوب این است که راهکارهایی وجود دارد که به کمک آنها می‌تواند حمله پانیک را متوقف کرده و به لحظه حال بازگردید. در این مقاله درباره تعدادی از این تکنیک‌ها صحبت می‌کنیم. نکته اینجا است که فکر نکنید که فقط با یک بار انجام دادن، می‌توانید حمله پانیک را درمان کنید. تمام این تکنیک‌ها را باید حداقل 3 ماه و مرتب انجام دهید. البته در همان روزهای اول هم متوجه تاثیر مثبت این تکنیک‌ها می‌شوید.

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با احساس وحشت‌زدگی، احساس دیوانه شدن و از دست دادن کنترل، تپش قلب، تنگی نفس یا احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه، سرگیجه یا احساس سبکی سر، نفس نفس زدن، احساس مرگ و یا غش کردن شناخته می‌شود. این موارد نشانه‌های اصلی حمله پانیک هستند ولی ممکن است در کنار این نشانه‌ها، حالت تهوع، سردی و یا لرزش دست و پا و موارد دیگر نیز دیده شود. حمله پانیک معمولا بین 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و بعد به خودی خود فروکش می‌کند. در برخی از افراد ممکن است فقط در مواقع خاص اتفاق بیفتد و در برخی از افراد ممکن است روزی چندین بار اتفاق بیفتد.

آیا حمله پانیک، همان سکته قلبی است؟

به دلیل اینکه علائم حمله پانیک نزدیک به حمله قلبی است، گاهی بیماران احساس می‌کنند که دچار حمله قلبی شدند و ممکن است هر لحظه اتفاق بدی برایشان بیفتد. در صورتی که حمله پانیک هیچ ربطی به حمله قلبی یا سکته ندارد. حمله پانیک یا پانیک اَتَک در اثر افکار اضطراب‌آور در فرد ایجاد می‌شود و اگر فرد سراغ آزمایش خون یا نوار قلبی برود، پزشک می‌گوید که شما هیچ مشکل جسمی ندارید.

آیا پانیک اتک می‌تواند باعث مرگ شود؟

درمان حمله پانیک

خوشبختانه خیر. در طول سالیان سال تحقیق و پژوهش محققان در سراسر جهان، این نتیجه حاصل شد که هرگز، حتی یک بار هم گزارش نشده که کسی در اثر حملات پانیک فوت کرده باشد. در حمله پانیک به دلیل هجوم افکار اضطراب‌آور، فرد احساس می‌کند که خواهد مرد ولی هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد.

راهکارهای درمان حمله پانیک یا حمله وحشت‌زدگی


لازم به ذکر است که از این تمرینات هم باید در حالت عادی که دچار حمله نشدید استفاده کنید و هم در حین حمله پانیک باید انجام دهید.

فعالیت فیزیکی داشته باشید

در حین حمله پانیک، شما احساس می‌کنید که از لحظه حال و واقعیت جدا شدید و انگار در محیط و فضای دیگری هستید. احساس می‌کنید هیچ کنترلی روی روان، افکار و جسم خود ندارید. به همین دلیل در حین حمله پانیک و یا در حالت عادی باید تمرکز کنید و یک سری تمرینات فیزیکی انجام دهید تا دوباره به لحظه حال بازگردید. تمریناتی را در ادامه این بخش برای شما آوردیم.

  • دست خود را روی یک سطحی که در کنارتان است بکشید مثلا روی دسته مبل و تمام تمرکز خود را به کار بگیرید تا جنس، شکل و جزئیات آن سطح را احساس کنید. این کار باعث افزایش تمرکز و بازگشتن به لحظه حال می‌شود.
  • یوگا انجام دهید. اگر یوگای حرفه‌ای بلد نیستید یا دوست ندارید یاد بگیرید، می‌توانید به تمرینات کششی شبیه به یوگا هم بسنده کنید.
  • پیاده‌روی کنید و یا در فضای باز قدم بزنید. این فضای باز نیاز نیست یک مسافرت طولانی باشد. می‌توانید در حیاط یا پشت بام یا بالکن خانه و یا حتی در پارک محله‌تان قدم بزنید.

تنفس عمیق را تمرین کنید

در حین حمله پانیک، شما به طور ناخودآگاه از شدت ترس و اضطراب، کوتاه کوتاه و تند تند نفس می‌کشید. یک حالتی شبیه به نفس نفس زدن ایجاد می‌شود. به علت اینکه اکسیژن کافی به مغزتان نمی‌رسد، مغز آلارم خفگی را روشن می‌کند و ناگهان اضطراب و حمله پانیک تشدید می‌شود. در صورتی که اگر شما تمرکز کنید و تمرینات تنفسی انجام دهید و اکسیژن‌رسانی به بدن‌تان درست شود، حمله پانیک هم متوقف می‌شود. برای این تمرین، ادامه این بخش را مطالعه کنید:

  • دست خود را روی قفسه سینه خود بگذارید و تمرکزتان را روی ورود و خروج هوا بگذارید. هوا را از بینی وارد کرده و از دهان خارج کنید. ریتم تنفس را باید کنترل کنید و آن را کم کم به آرامش رسانده و عمیق‌تر کنید.

اگر این تمرین را در شرایط عادی که در حالت اضطراب نیستید انجام دهید، در حین حمله پانیک، اجرای آن برایتان بسیار آسان خواهد بود.

برنامه خود مراقبتی روزانه داشته باشید

متاسفانه برخی از افراد گمان می‌کنند که وقتی در شرایط سخت زندگی هستند، نباید از خود مراقبت کنند چون حوصله ندارند یا حال‌شان خوب نیست. در حالی که در شرایط سخت زندگی، اتفاقا خیلی بیشترر از قبل باید از خود مراقبت کنید. روش خود مراقبتی هر فرد متفاوت است. یک نفر دوست دارد ورزش کنید، یک نفر دوست دارد مدیتیشن و مراقبه انجام دهد، یک نفر دوست دارد نقاشی بکشد و… درواقع باید مجموعه‌ای از فعالیت‌های موردعلاقه و آرامش‌بخش خود را در طول روز انجام دهید تا استرس و اضطراب تمام سلامتی و زندگی شما را در بر نگیرد.

مراقب عادات غذایی‌تان باشید

خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار، برای فردی که دچار حملات پانیک می‌شود، مثل سَم می‌ماند. پس مقدار آن را بسیار کم کنید و یا حتی مصرف آن را قطع کنید. همچنین خوراکی‌های دیگری که احساس می‌کنید محرک اضطراب شما هستند را نیز از برنامه غذایی خود حذف کنید. بیشتر سعی کنید خوراکی‌های سالم و شب‌ها از دمنوش‌های آرامش‌بخش و شیر گرم شده استفاده کنید.

ویتامین مصرف کنید

البته حتما قبل از مصرف ویتامین، آزمایش خون بدهید و با پزشک خود مشورت کنید. اگر برایتان مضر نیست، از پزشک‌تان بخواهید که ویتامین برای شما تجویز کند. ویتامین‌هایی مثل امگا3، منیزیم و… برای کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.

از روانشناس کمک بگیرید

افکار و باورهای اضطراب‌آور، نیاز به درمان‌های روان شناختی دارند و قطعا فقط با مصرف ویتامین، ورزش یا مراقبه درمان نمی‌شوند. ما در این مقاله فقط می‌توانیم تکنیک‌های عمومی را به شما توصیه کنیم چون تمرینات روان شناختی برای هر فرد به صورت خاص طراحی می‌شوند. اگر بخواهیم از این تکنیک‌ها در محل عمومی مثل مقاله صحبت کنیم، ممکن است حال شما یا فرد دیگری بدتر شود و ما مسئول حال بد شما باشیم. پس حتما از روانشناس کمک بگیرید. تکنیک‌هایی مثل رفتار درمانی شناختی، طرحواره درمانی، هیجان‌مدار و… برای درمان کامل اختلال پانیک به شدت موثر هستند.

زوج درمانگر و سکس تراپیست

آیا برای درمان پانیک، حتما باید قرص مصرف کنم؟

خیر! تمام بیماران پانیک نیاز به قرص ندارند. پس ابتدا سراغ روانشناس بروید. اگر نیاز باشد، روانشناس شما را به روان پزشک ارجاع می‌دهد تا در کنار جلسات مشاوره، قرص هم مصرف کنید تا درمان شما سریع‌تر طی شود.

سخن پایانی

اختلال پانیک یا حمله وحشت‌زدگی، نوعی از اختلالات اضطرابی است که بسیار شایع است. پس اگر شما هم علائم گفته شده در این مقاله را دارید، بدانید که تنها نیستید. در مجموعه روان سالم، تاکنون صدها نفر که انواع اختلالات اضطرابی را داشتند درمان شدند و قطعا اگر شما هم مراجعه کنید، می‌توانید به جمع درمانجویان درمان شده بپیوندید. پس ناامید نشوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!