مشکلات فردی

قدم کوتاهه ناراحتم (قد کوتاه و اعتماد به نفس)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بسیاری از افراد به اشتباه، احساس ارزشمندی خود را به ظاهر فیزیکی خود، از جمله مواردی که نمی‌توانند آن را کنترل کنند، مانند قد، گره می‌زنند. افراد در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف هستند. با این حال، این تفاوت دلیلی برای داشتن عزت نفس پایین نیست. پذیرفتن خود به گونه‌ای که هستید، نه تنها با وجود قد کوتاه‌تان، می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی شادتری داشته باشید. اگر شما هم قد کوتاهی دارید و به خاطر این موضوع احساس بی‌ارزشی می‌کنید، تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بهبود عزت نفس شما، حتی با وجود قد کوتاه


محرک‌های خود را بشناسید

چه چیزی باعث می‌شود شما بابت قد کوتاه خود خجالت بکشید؟ حرف دیگران، شرایط یا افکار و باورهای خودتان؟ محرک‌ها را شناسایی کنید.

افکار خود را مجددا تنظیم کنید

زوج درمانگر و سکس تراپیست

وقتی افکار منفی در مورد خود دارید، خود را در چرخه‌ای از عزت نفس پایین گرفتار می‌کنید. برای داشتن احساس بهتر نسبت به خود، تشخیص زمان وقوع این نوع افکار و یافتن راه‌هایی برای غلبه بر آنها ضروری است. اگر متوجه شدید که درباره قدتان فکر منفی می‌کنید، دست بردارید و به جای آن از خودتان تعریف کنید و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. این کار نشانه مثبت‌اندیشی سمی نیست، بلکه واقع‌بینی است! واقع‌بینی یعنی روی نقاط ضعف قابل تغییر کار می‌کنم، نقاط قوتم را هم می‌بینم و قدرشان را می‌دانم و نقاط ضعف غیر قابل تغییر را می‌پذیرم و دیدم را نسبت به آن عوض می‌کنم.

بین نظر منفی خودتان و واقعیت تفاوت قائل شوید

افکار منفی

در بسیاری از مواقع، تشخیص اینکه چه چیزی فقط یک نظر است و چه چیزی یک واقعیت دشوار است. گفتگوی درونی ما تمایل به اغراق در نظرات دارد، اما ما فکر می‌کنیم آنها واقعیت هستند. واقعیت، اندازه قد شما است. به عنوان مثال، من 156 سانتی متر هستم. عقیده، احساسی است که شما در مورد قد خود دارید. به عنوان مثال: «من واقعا کوتاه هستم، بنابراین هیچ کس به من احترام نمی‌گذارد.» این باور اشتباه شما است چون قد نشان‌دهنده شخصیت و ارزش شما نیست. افراد طبق شخصیت و انسانیت ما به ما احترام می‌گذارند و همه ما ارزشمند هستیم.

قاطع باشید، بدون اینکه پرخاشگر باشید

اگر فکر می‌کنید افرادی با شما بدرفتاری می‌کنند یا به دلیل قدتان شما را مسخره می‌کنند، سعی کنید قاطعانه‌تر و محکم‌تر رفتار کنید. به یاد داشته باشید که قاطعیت به این معنا نیست که شما باید نامهربان یا پرخاشگر باشید. قاطعیت به دیگران نشان می‌دهد تا با شما با احترام رفتار کنند. قاطع بودن لازمه زندگی است و روی تقویت عزت نفس تاثیر مثبتی دارد. برای مثال، به کسی که شما را مسخره می‌کند بگویید:«من به عقیده شما احترام می‌گذارم ولی قد هیچکس نشان‌دهنده شخصیتش نیست. خیلی از افراد قد بلندی دارند ولی انسانیت و شخصیت خوبی ندارند و قابل احترام نیستند.» یا بگویید:«شما اجازه ندارید مرا مسخره و تحقیر کنید. اگر مجدد این رفتار را تکرار کنید، من مکالمه/رابطه‌مان را قطع می‌کنم!»

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

حتی اگر قد کوتاه باشید، می‌توانید بدن خود را دوست داشته باشید. در مورد همه چیزهایی که بدن‌تان برای شما فراهم می‌کند، فکر کنید. شما دست‌ها و پاهایی سالم دارید، برای حرکت از مکانی به مکان دیگر می‌روید و حتی توانایی برقراری ارتباط بین افکار و احساسات خود دارید. از هوش خوبی برخوردار هستید. تمام اندام‌هایتان به شما کمک می‌کنند و کارهای مهمی انجام می‌دهند. در شخصیت و رفتارتان نقاط قوت زیادی وجود دارد و… این موارد را باید یادداشت کرده و مرور کنید.

به مزایای کوتاه قد بودن فکر کنید

احتمالا از اینکه نمی‌توانید به قفسه بالای آشپزخانه خود یا حتی قفسه میانی برسید و در وسایل نقلیه بزرگ و در دید از پشت فرمان ماشین مشکل دارید، ناراحت هستید. اما آیا به مزایای کوتاه قد بودن فکر کرده‌اید؟ فکر کردن به این مثال‌ها ممکن است به شما کمک کند تا افکار خود را در مورد قد خود تغییر دهید. ورزشکاران کوتاه قد، مانند بوکسورها و… اغلب سریع‌تر و چابک‌تر از همتایان بزرگ‌تر خود هستند. افراد کوتاه قد راحت‌تر از افراد بلند قد می‌توانند یار خود را پیدا کنند و افراد به اصطلاح بغلی هستند. اگر فکر کنید چنین نقاط قوتی را می‌توانید پیدا کنید.

بپذیرید که زیبایی ظاهر، سلیقه‌ای است و ملاک مشخصی وجود ندارد

وقتی در یک مکان عمومی هستید، به تنوع در اندازه، شکل و جزئیات ظاهر افراد توجه کنید. بخشی از چیزی که شما را منحصر به فرد می‌کند، ظاهر شما است که یکی از عناصر آن، قد شما است. همچنین معیار و ملاک مشخصی برای زیبایی وجود ندارد. اگر از افراد بپرسید که زیبایی را چطور تعریف می‌کنند، می‌بینید که تعاریف مختلفی وجود دارد. قطعا میلیون‌ها یا میلیاردها نفر هستند که ظاهر شما را دوست دارند.

اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید

اگر افکار منفی شما ناشی از محیط بیرون است، لازم است محیط و آدم‌های زندگی‌تان را تا حد امکان تغییر دهید. دوستان جدیدی پیدا کنید و در محیط‌های بهتری حضور داشته باشید.

روی سلامت جسمانی خود کار کنید

به طور کلی سالم بودن به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. برای حفظ وزن سالم، خوب غذا بخورید و هر روز تلاش کنید شیرینی‌ها و غذاهای بیش از حد فرآوری شده را حذف کنید. مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید و حداقل 25 تا 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

لباس مناسب بپوشی

طوری لباس بپوشید که در آن اعتماد به نفس داشته و راحت باشید. شما مجبور نیستید از مد و نظرات دیگران پیروی کنید. شما استایل خاص و مناسب خود را داشته باشید. طوری لباس بپوشید که تا حدودی شما را قدبلندتر و کشیده‌تر نشان بدهد. مثلا رنگ‌های تیره و یکدست بپوشید. از پوشیدن لباس‌هایی با طرح راه راه افقی خودداری کنید. طرح راه راه عمودی شما را بلندقدتر نشان می‌دهند. از لباس‌های گشاد یا بزرگ، حتی اگر شیک هستند، خودداری کنید.

کفش‌های پاشنه بلند بپوشید

اگر خانم هستید و از قد خود ناراضی هستید، علاوه بر موارد فوق و تقویت عزت نفس، می‌توانید در مجالس کفش پاشنه بلند بپوشید تا بلندقدتر دیده شوید.

سخن پایانی

ظاهر هر فرد منحصر به فرد خودش است و همه ما زیبا هستیم. چیزی که باعث می‌شود از ظاهر خود ناراضی باشیم، باورهای اشتباهی است که درباره ظاهر در ذهن‌مان است. این باورها از خانواده، مدرسه، محیط و به خصوص تبلیغات فضای مجازی و تبلیغات مد در ذهن‌مان ایجاد شده. با کار کردن روی این باورها و داشتن دیدگاه درست و واقع‌بینانه درباره زیبایی ظاهری و مد، و همچنین رعایت یک سری نکاتی که در این مقاله هم ذکر شده، می‌توانید حتی با وجود داشتن قد کوتاه، از عزت نفس و جذابیت بالا بهره‌مند شوید. برای کار کردن روی عزت نفس خود به صورت عمیق، می‌توانید از خدمات مشاوره ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!