مشکلات فردی

چگونه شب امتحان درس بخونیم (روش درس خواندن برای امتحانات)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فرض کنید یک امتحان مهم در پیش دارید. اگر فقط یک هفته تا امتحان باقی مانده باشد، ممکن است استرس داشته باشید و مطمئن نباشید از کجا شروع کنید. خوشبختانه یک هفته می‌تواند زمان کافی برای آماده شدن برای آزمون باشد. فقط هر روز کمی مطالعه کنید تا بتوانید سطح استرس خود را پایین نگه دارید. حتی ممکن است در حین مطالعه لذت هم ببرید. اگر به زودی امتحان مهم در پیش دارید، این مقاله برای شما است تا با برنامه مطالعاتی قوی پیش بروید، مطالب در ذهن‌تان بماند و بتوانید نتیجه عالی از آزمون خود بگیرید.

چگونه یک هفته قبل از امتحان مطالعه درسی عالی داشته باشم؟


پیدا کردن زمان برای مطالعه می‌تواند بسیار سخت باشد، اما اگر از قبل برنامه‌ریزی کنید، آسان‌تر خواهد بود. برنامه هفته خود را مرور کنید و زمانی را که می‌توانید برای مطالعه استفاده کنید، مشخص کنید. لازم نیست همه این کارها را در یک زمان انجام دهید، بنابراین اشکالی ندارد که چندین جلسه مطالعه کوتاه را برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ها را در تقویم خود علامت بزنید تا فراموش نکنید. می‌توانید از یک تقویم فیزیکی یا تقویم موبایل خود استفاده کنید. سعی کنید هر روز حداقل 1 ساعت مطالعه کنید تا بتوانید مطالب را واقعا یاد بگیرید.

  • اگر برنامه روزانه یکسانی دارید، می‌توانید جلسات مطالعه خود را برای یک زمان خاص برنامه‌ریزی کنید، مانند هر روز از ساعت 4 تا 5:30 بعدازظهر. همچنین می‌توانید جلسات را تقسیم کنید، مانند 6 تا 7 صبح و 5 تا 5:45 بعدازظهر.

اگر برنامه شما در روزهای مختلف، متفاوت است، برای رویدادهای روزانه خود جداگانه برنامه‌ریزی کنید

  • محتوای کلاس خود را طوری سازمان‌دهی کنید که مرور کردن آن راحت باشد. می‌توانید کلمات و عبارات مهم را هایلایت کنید یا زیر آن خط بکشید یا جدا در دفتر یادداشت کنید.

  • اگر همیشه در یک مکان خاص مطالعه می‌کنید، سعی کنید گاهی محیط مطالعه خود را عوض کنید مثلا یک بار در پارک خلوت مطالعه کنید و یا در کتابخانه یا حتی یک کافه.
  • مکانی آرام و راحت برای مطالعه انتخاب کنید. برای مطالعه به مکان خاصی نیاز ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید، یک مکان آرام با یک میز و صندلی مناسب است که بتوانید وسایل خود را در آن پهن کنید. قبل از شروع جلسه مطالعه، مکانی را مشخص کنید که در آن احساس راحتی می‌کنید. علاوه بر این، از اطرافیان‌تان بخواهید که مزاحم شما نشوند.
  • حواس‌پرتی را از فضای مطالعه حذف کنید. منحرف شدن تمرکز بسیار آسان است، بنابراین تمام تلاش خود را برای حذف حواس پرتی‌های احتمالی انجام دهید. با خلوت کردن فضا شروع کنید تا مکان مرتب و منظمی برای مطالعه داشته باشید. سپس تلوزیون را خاموش کنید و گوشی خود را سایلنت کنید تا وسوسه آنها نشوید. اگر از رایانه خود برای مطالعه استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. اگر از رایانه خود برای مطالعه استفاده می‌کنید، از برنامه‌ها و وب سایت‌هایی استفاده کنید که به طور موقت دسترسی شما را به رسانه‌های اجتماعی مسدود می‌کنند. به این ترتیب در حین مطالعه وسوسه نمی‌شوید و حواس‌تان پرت نمی‌شود.
  • متون مهم را با صدای بلند بخوانید تا به شما کمک کند آنها را به خاطر بسپارید. خواندن با صدای بلند ممکن است به تعمیق درک شما از متن کمک کند. برای مرور قسمت‌هایی که در اولین مطالعه خود، آن را برجسته کرده‌اید یا  قسمت‌هایی که متوجه نشده‌اید، به متن خود برگردید، این قسمت‌های متن را با صدای بلند بخوانید تا به شما در پردازش آنها کمک کند. این کار را زمانی انجام دهید که در خانه یا جایی که هستید، تنها باشید. اگر یک گروه مطالعه دارید، همگی می‌توانید به نوبت متن‌ها را با صدای بلند بخوانید.
  • مطالب خود را خلاصه کنید تا به شما در شناسایی مفاهیم اصلی کمک کند. به احتمال زیاد آزمون شما، مفاهیم کلیدی را که در مورد یک موضوع آموخته‌اید پوشش می‌دهد. خوشبختانه، خلاصه‌نویسی به شما کمک می‌کند تا این مفاهیم کلیدی را پیدا کنید و بدانید چه چیزی را مطالعه کنید. پس از خواندن بخشی از متن، آن را در یادداشت‌های خود خلاصه کنید.
  • برای کمک به حفظ کردن اطلاعات، فلش کارت بسازید. فلش کارت‌ها برای مطالعه چیزهایی مانند واژگان، حقایق و فرآیندها بسیار مفید هستند. فلش کارت‌های خود را با استفاده از کارت‌های فهرست یا برش مربع‌های کاغذ ایجاد کنید. یک اصطلاح، سوال یا تاریخ را در یک طرف بنویسید، سپس پاسخ را در طرف دیگر. همچنین می‌توانید فلش کارت‌های از پیش ساخته شده را به طور آنلاین چاپ کنید. فلش کارت‌های خود را در طول هفته قبل از آزمون همراه داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید آنها را بیرون بکشید و وقتی چند لحظه فرصت دارید، آنها را مرور کنید.

چطور مطمئن بشم خوب درس را یاد گرفتم؟

چند روز قبل از امتحان، یک تست تمرینی از خود بگیرید تا پیشرفت خود را بررسی کنید

انجام تست‌های تمرینی به شما کمک می‌کند تسلط خود را بر محتوای درسی بررسی کنید و زمینه‌هایی را که هنوز باید مطالعه کنید را شناسایی کنید. با آزمون تمرینی خود، مانند امتحان واقعی رفتار کنید. برای خود وقت بگذارید، فقط بر دانش خود تکیه کنید. پس از نمره دادن به آزمون تمرینی، زمان بیشتری را صرف مطالعه مطالبی کنید که با آنها مشکل داشتید. از آزمون‌ها و تکالیف گذشته خود برای ایجاد آزمون تمرینی استفاده کنید. اگر مربی شما نسخه‌های قبلی آزمون را در اختیارتان گذشته است، از آنها به عنوان آزمون‌های تمرینی استفاده کنید. همچنین می‌توانیم نمونه سوالات و آزمون‌ها را در اینترنت جستجو و پیدا کنید.

ازکسی بخواهید شما را در مورد مطالب یاد گرفته شده، امتحان کند

گاهی اوقات مفید است که شخص دیگری درک شما از محتوا را بررسی کند. برگه بررسی، راهنمای مطالعه و فلش کارت‌های خود را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده بدهید. از آنها بخواهید به طور تصادفی در مورد مطالب از شما سوال بپرسند. سپس تمام تلاش خود را برای پاسخ به آنها انجام دهید. اگر پاسخ اشتباهی دریافت کردید، سوال را یادداشت کنید تا بتوانید قبل از آزمون مجددا به مطالب بازگردید و مرور کنید.

هر ساعت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید تا دچار خستگی ذهنی نشوید

احتمالا می‌خواهید زمان مطالعه خود را به حداکثر برسانید، بنابراین ممکن است در مورد استراحت کردن احساس گناه کنید. با این حال، استراحت درواقع به شما کمک می‌کند در طول جلسات مطالعه، تمرکز بیشتری داشته باشید. برنامه‌ریزی کنید که در هر ساعت مطالعه، حداقل 10 دقیقه استراحت کنید. اگر به اندازه کافی استراحت می‌کنید، مطمئن باشید که مطالب در ذهن‌تان می‌مانند.

غذاهای سالم بخورید تا به شما کمک کند تمرکز خود را حفظ کنید

خوردن تنقلات در حین مطالعه می‌تواند به شما کمک کند تا از جلسات مطالعه خود لذت بیشتری ببرید. میان وعده‌های مناسب را انتخاب کنید تا مغز شما بهترین عملکرد خود را داشته باشد. اینجا چند گزینه عالی برای میان وعده‌های حین مطالعه به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • میوه‌ها مانند برش‌های سیب، انگور یا تکه‌های پرتقال
  • آجیل، ذرت بو داده
  • ماست یونانی
  • سبزیجات مانند هویج یا کلم بروکلی

به موسیقی گوش دهید تا درس خواندن سرگرم‌کننده‌تر باشد

مطالعه ممکن است شبیه یک کار طاقت فرسا باشد، اما گوش دادن به موسیقی می‌تواند به شما کمک کند. موسیقی می‌تواند شما را آرام کند و ممکن است به شما کمک کند حداقل کمی از مطالعه لذت ببرید. به طور کلی، گوش دادن به آهنگ‌های کلاسیک یا موسیقی با صداهای طبیعت، بهترین کار هنگام مطالعه است و به بهبود تمرکز هم کمک می‌کند.

سخن پایانی

با اینکه تمام راهکارهای گفته شده در این مقاله به شدت کاربردی هستند اما سبک مطالعه‌ای هر شخص منحصر به فرد است و نمی‌توان برای هر فرد یک نسخه را پیچید. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر مشکل در مطالعه و یادگیری دروس دارید یا کنکوری هستید و به دنبال برنامه درسی خوب هستید، از مشاوران تحصیلی ما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!