علم روانشناسی

چگونه شخصیت قوی داشته باشیم (شخصیت آلفا چیست)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

زن یا مرد آلفا یک زن یا مرد قوی و موفق است که معمولا در نقش رهبری است. افراد آلفا افرادی با استعداد و جاه‌طلبی هستند که علنا مهارت‌های رهبری خود را پذیرفته‌اند. این افراد معمولا در اجتماعات و محل کار خود، در جایگاه اقتدار قرار دارند. سطح بالایی از اعتماد به نفس، ویژگی تعیین‌کننده این افراد است و به آنها اجازه می‌دهد تا به راحتی رهبری کنند. در این زمینه، «آلفا» به بالاترین رتبه در یک سلسله مراتب اجتماعی اشاره دارد. این اصطلاح برای اولین بار توسط دانشمندان محقق به عنوان راهی برای توصیف رفتار حیوانات استفاده شد. یک فرد آلفا، رهبر گروه است. با این حال، هنگامی که «آلفا» برای توصیف رفتار انسان استفاده می‌شود، این کلمه بیشتر فرهنگی است تا علمی. اگر در دسته «تیپ شخصیتی آلفا» قرار می‌گیرید، به نظر می‌رسد که شما فوق‌العاده قوی و موفق هستید. نقطه مقابل تیپ شخصیتی آلفا، تیپ شخصیتی بتا است. در این مقاله بیشتر با تیپ شخصیتی آلفا آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های شخصیتی یک فرد آلفا


اعتماد به نفس بالا

افراد آلفا در اکثر موقعیت‌ها اعتماد به نفس بالایی دارند و به ندرت (یا حتی هرگز) در مهارت‌های خود شک می‌کنند. این زنان به توانایی‌ها، ویژگی‌ها و قضاوت شخصی خود ایمان دارند. برای مثال، اگر از یک زن یا مرد آلفا خواسته شود درباره موضوعی که به خوبی از آن اطلاعی ندارد، یک سخنرانی گروهی ارائه دهد، او می‌پذیرد (حتی اگر یک صحبت کوتاه باشد). او می‌داند که می‌تواند به سرعت و به راحتی برای ارائه آماده شود و به توانایی خود برای صحبت کردن در مقابل دیگران اطمینان دارد.

برون‌گرا

برون گرا

این افراد با اعتماد به نفس در موقعیت‌های اجتماعی پیشرفت می‌کنند. آنها سخنرانان فوق‌العاده‌ای هستند و مردم به طور طبیعی به سمت آنها جذب می‌شوند. آنها در محیط‌های مشارکتی که در آن می‌توانند مهارت‌های منحصر به فرد خود را به خوبی به کار گیرند، بسیار خوب کار کنند. به عنوان مثال، یک شخص آلفا در یک محیط اجتماعی خوب صحبت می‌کند، با دیگران مشارکت می‌کند و حتی مجلس را در دستان خود می‌گیرد.

رهبر و مدیر

زنان و مردان آلفا اولین کسانی هستند که در شرایطی که به یک رهبر یا تصمیم‌گیری نیاز است، قدم می‌گذارند. در محل کار، آنها به سرعت و به طور ارگانیک به موقعیت‌های مدیریتی می‌رسند. افراد دیگر برای راهنمایی و حمایت شدن، به آلفاها مراجعه می‌کنند و این زنان بی‌باک برای تصمیم‌گیری برای گروه‌های بزرگ‌تر، مورد اعتماد هستند. به عنوان مثال، در زندگی شخصی خود، یک زن آلفا کسی است که یک برنامه سفر کامل و دقیق برای تعطیلات بعدی خانواده خود ایجاد می‌کند. در محل کار، او تیم‌ها را مدیریت می‌کند یا از طرف کل بخش خود صحبت می‌کند.

جاه‌طلب

افراد آلفا در تمام جنبه‌های زندگی خود، در محل کار، در زندگی شخصی و فراتر از آن به شدت هدفمند هستند. در محل کار، یک شخص آلفا معمولا در نقش خود برتر است. اهداف بزرگی را تعیین می‌کند و مشکلی برای دستیابی به آن هدف ندارد. او به راحتی از نردبان شغلی بالا می‌رود و هرگز از یادگیری مهارت‌های جدیدی که او را بالاتر می‌برد، دست نمی‌کشد. یک شخص آلفا همیشه در اکثر مسائل خود را به روز می‌کند و مهارت‌های جدید یاد می‌گیرد. (برای هدف‌گذاری صحیح و عالی در زندگی کتاب برایان تریسی را به شما معرفی می‌کنم. روی قسمت آبی متن بزنید و کتاب را مشاهده کنید.)

موفقیت

شخصیت‌های زن و مرد آلفا تمایل دارند اهداف خود را بی‌وقفه دنبال کنند، بنابراین معمولا موفقیتی را که برای آن تلاش می‌کنند، پیدا می‌کنند. موفقیت آنها باعث الهام بخشیدن به آنها می‌شود، مورد احترام همسالان و همکاران و اعضای جامعه قرار می‌گیرند.

قدرتمند

زن آلفا

با موفقیت و رهبری، قدرت به دست می‌آید و زنان و مردان آلفا، مقدار زیادی از آن را دارند. این افراد قوی در موقعیت‌هایی هستند که قدرت و احترام را برای آنها به  ارمغان می‌آورد. افراد آلفا از نظر روحی و جسمی، افرادی قوی و انعطاف‌پذیر هستند. به عنوان مثال زنان آلفا اغلب در پست‌های اجرایی محل کار هستند. آنها از گرفتن تصمیمات سخت در مورد مسائل حساس نمی‌ترسند. به همین دلیل مورد احترام همکاران هستند.

اظهار نظرکننده

این افراد آنچه در ذهن‌شان است را با قدرت و احترام می‌گویند. آلفاها موقعیت‌ها را طوری می‌خوانند که آنها را می‌بینند. در مقابل افرادی که آنها را به چالش می‌کشند می‌ایستند و در صورت نیاز، رهبری را بر عهده می‌گیرند. به عنوان مثال، یک زن آلفا از «نه» گفتن هراسی ندارد. او از زمان و انرژی خود محافظت می‌کند.

از نظر جنسی فعال است

زنان و مردان آلفا به جذابیت و سکسی بودن معروف هستند، حتی زمانی که برای جذابیت سنتی مناسب نیستند. آنها معمولا نسبت به سایر افراد فعال‌تر از نظر جنسی هستند و بدون ترس شروع به رابطه جنسی با همسر خود می‌کنند.

چگونه بفهمم من یک فرد آلفا هستم؟


مردم به سمت شما کشیده می‌شوند

وقتی وارد اتاق می‌شوید، مردم متوجه ورود شما می‌شوند. دیگران با شما ارتباط برقرار کرده و صحبت می‌کنند. حتی دوست دارند از شما راهنمایی و مشاوره بگیرند.

شما به مهارت‌های خود اطمینان دارید

شما می‌دانید که مهارت‌های لازم برای هدایت هر موقعیت و حل هر مشکلی را دارید. از آنجایی که به خود و توانایی‌های خود ایمان زیادی دارید، به ندرت خونسردی خود را از دست می‌دهید.

دیگران را برای موفقیت، تشویق و الهام می‌دهید

به دیگران کمک می‌کنید تا آنها نیز موفق شوند و به اهداف خود برسند. این حمایت می‌تواند مالی، روحی روانی و احساسی باشد.

شما فرد مصممی هستید

شما فردی هستید که برنامه‌ریزی می‌کنید و تمام تلاش خود را برای پایبند بودن به اهداف و برنامه‌هایتان می‌کنید. فرد مصمم و با انگیزه‌ای هستید و هرطور که شده به اهداف خود می‌رسید.

شما عاشق یادگیری هستید

شما همیشه در حال یادگیری مهارت‌های جدید در زندگی حرفه‌ای خود هستید و همچنین دوست دارید، سرگرمی‌های جدیدی داشته باشید. حتی اگر برنامه شما پر است، همیشه برای یادگیری چیزهای جدید وقت می‌گذارید، زیرا کسب دانش، یکی از علایق واقعی شما در زندگی است.

چطور به یک فرد آلفا تبدیل شوم؟


تصمیم بگیرید چه اهدافی دارید و تلاش کنید به آنها برسید

افراد آلفا هدف‌گذاران دقیقی هستند و این کار، نیاز به تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک دارد. زمانی را برای فکر کردن به آنچه واقعا در زندگی می‌خواهید، چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت، اختصاص دهید. سپس هر هدف را به گام‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید و از اولین گام شروع کنید. نوشتن اهداف‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا افکارتان را مرتب کنید و اهداف‌تان را ملموس‌تر نشان دهید.

صریح و صادقانه ارتباط برقرار کنید

افراد آلفا ساده و صادقانه صحبت می‌کنند. شما لزوما نیازی به توضیح بیشتر در مورد چیزها ندارید، مگر اینکه به طور خاص از شما خواسته شود. آلفاها همچنین به کلمات خود اهمیت می‌دهند و با لحنی مثبت ارتباط برقرار می‌کنند.

سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید

هیچ اشکالی ندارد که احساس خود را نشان دهید، اما زمان و مکانی برای آن وجود دارد. اگر در محل کار احساسات شدیدی از خود نشان دهید، همکاران‌تان ممکن است توانایی شما را در انجام کارها زیر سوال ببرند. این یک ننگ ناعادلانه است، اما احساسات عموما با بی‌ثباتی همراه است و افراد آلفا می‌دانند که قوی به نظر رسیدن به رسیدن به اهداف‌شان کمک می‌کند. نیازی نیست احساسات خود را پشت درهای بسته یا اطراف افرادی که به شما نزدیک هستند سرکوب کنید، اما همیشه آرامش خود را در جمع حفظ کنید.

سخن پایانی

اگر تیپ شخصیتی شما برخلاف تیپ آلفا است اما دوست دارید به فردی مدیر و قوی تبدیل شوید، دقطقا مثل شخصیت آلفا، خبر خوب این است که شما می‌توانید با کار کردن روی نقاط ضعف خود، شخصیت قوی و آگاه از خود بسازید. در این زمینه مشاوره، کتاب‌های مرتبط، دوره‌های آموزشی توسعه فردی و… به شما کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!