روابط عاطفی پیش از ازدواجزندگی مشترک

چیکار کنم رفتارش باهام عوض بشه؟ (چطوری همسرم رو تغییر بدم؟)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

برای  افرادی که مدام سعی می‌کنند دیگران را نجات دهند، وقت آن رسیده که خود را نجات دهند. تروما و آسیب در بدن ما وجود دارد اما اغلب در روابط ما آشکار می‌شود. یکی از نمونه‌های آسیب‌های روحی در دوران کودکی گیر افتادن در خیال نجات شخص دیگر است. تلاش برای نجات شریک عاشقانه، می‌تواند راهی ناخودآگاه برای درمان ارام کردن موقتی خود باشد. در این مقاله درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که آیا تلاش برای تغییر دادن و اصلاح طرف مقابل درست است و نتیجه دارد یا خیر؟

چرا تمایل داریم طرف مقابل را تغییر دهیم و اصلاح کنیم؟

چطوری رفتار شوهرم رو عوض کنم؟

این آسیب‌های دوران کودکی و نوجوانی می‌آید. مانند کودکانی که از نظر عاطفی، مراقبانی در دسترس نداشتند یا والدین افراد مریض احوالی بودند یا مشکلات زیادی داشتند که بچه‌ها مجبور می‌شدند از والدین مراقبت کنند یا از لحاظ احساسی و روانی هوای آنها را داشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود فرزندان، افرادی به شدت ایثارگر شوند و خود را فراموش کنند و مدام در نقش ناجی برای دیگران باشند. این فرزندان بچگی نکردند و از همان اول نقش ناجی را در خانواده داشتند. در نتیجه وقتی بزرگ می‌شوند نیز، از زمان حال خود واقعا لذت نمی‌برند و تمام تمرکزشان روی دیگران است.

چطور از نقش ناجی در روابط خارج شویم؟


ابتدا این موضوع را بپذیرید

بپذیرید که شما به دلیل آسیب‌های دوران کودکی، یاد گرفتید که همیشه ناجی دیگران باشید و تمایل دارید دیگران را اصلاح کرده و تغییر دهید. بپذیرش مسئله و درک بخش آسیب‌دیده شخصیت خود، قدم اول برای تغییر است.

این نکته مهم را درک کنید

این نکته مهم را درک کنید که شما نمی‌توانید به زور و اجبار دیگری را تغییر دهید چون هر انسانی، اراده و اختیار خاص خودش را دارد و ربات نیست که بتوانید او را دستکاری و تغییر دهید. اگر مدام نقش درمانگر و پزشک یا حامی را بخواهید برای طرف مقابل بازی کنید بدون اینکه او مستقیما از شما کمک گرفته باشد، شما ارزش کلام خود را نزد آن فرد از دست می‌دهید و هر بار که شروع به صحبت کنید احتمالا آن فرد چنین چیزی را خواهد گفت (حتی فقط در ذهنش):«باز این شروع کرد!» وظیفه شما در رابطه، این است که فقط نقش خود را بازی کنید و نه نقش دیگری را! اگر این رابطه، رابطه عاطفی است، شما فقط همسر یا معشوقه او هستید نه درمانگر و ناجی او! پس حواس‌تان باشد که در نقش دیگری فرو نروید و رابطه را خوب حفظ کنید.

به خودتان کمک کنید

می‌دانید بهترین نوع کمک به دیگران چیست؟ این است که خودتان روی خودتان عمیق کار کنید و خود را شفا دهید. وقتی دیگران نتیجه درمان و آگاه شدن شما را ببینند و تغییرات را در شما و زندگی‌تان مشاهده کنند، قطعا انگیزه پیدا می‌کنند تا در راه شما قدم بگذراند و از شما کمک خواهند گرفت. این بهترین راه کمک کردن به دیگران است!

از مشاور کمک بگیرید

بهترین زوج درمانگر ایران

در صورتی که نمی‌توانید دست از ایثارگر و ناجی بودن خود در روابط بردارید، نیاز است با مشاور متخصص صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند. رویکرد طرحواره درمانی در علم روانشناسی به نحو احسن در زمینه آسیب‌های دوران کودکی می‌تواند به شما کمک کند.

سخن پایانی

کمک کردن به یار عاطفی خوب است اما به شرطی که خودش از شما کمک بگیرد و بگوید که می‌خواهد تغییر کند و به حمایت شما نیاز دارد. اگر همیشه نقش ایثارگر و ناجی را در زندگی دیگران بازی می‌کنید و نمی‌توانید این رفتار خود را کنترل کنید، احتمالا دچار آسیب‌ها و تله‌های ذهنی هستید. جای نگرانی نیست! توسط راهکارهای این مقاله یا با صحبت با یک مشاور مجرب، این مسائل حل می‌شوند. در نتیجه هم شما به آرامش خاطر می‌رسید و شفا پیدا می‌کنید و هم روابط‌تان بهبود پیدا می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!