مشکلات فردی

چطور دیگران رو ببخشیم؟ (چیکار کنم کینه ای نباشم؟)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

وقتی کینه را رها کنید، احساس خواهید کرد وزنه‌ای سنگین از روی شانه‌هایتان برداشته شده است. دیگر ذهن شما با کینه، عصبانیت یا غم تیره نخواهد شد. آیا این احساس آرامش، رهایی و آزادی زیبا نیست؟ برای دست کشیدن از کینه باید به حالت بخشش برسید و خود را خالی از خشم کنید البته به روش درست و سالم. اما چگونه؟ این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.

چطور از خشم و کینه رها بشم؟


همدلی را تمرین کنید

وضعیت را از دید آن فردی که به شما بدی کرده است ببینید. چرا او این رفتار را انجام داده است؟ او چگونه در چه خانواده‌ای ترتبیت شده است؟ چه آسیب‌هایی در درون خود دارد؟ ارتباطش با خودش چگونه است؟ همه این موارد روی رفتارها و نحوه صحبت کردن ما تاثیرگذار است. اگر ما در شرایط سخت و پر از آسیبی بزرگ شده باشیم، طبیعی است که با دیگران هم بدرفتاری کنیم و به دیگران آسیب بزنیم و این کار را عمدا انجام نمی‌دهیم!

به مواقعی که دیگران را ناخواسته آزار می‌دهید فکر کنید

به یاد دارید زمانی که با یک نفر با لحن بدی صحبت کردید یا کاری کردید که او از دست شما ناراحت شد، آن فرد شما را چگونه بخشید؟ به زمانی بیندیشید که دیگران شما را بخشیدند و نسبت به کسانی که فکر می‌کنید به شما ظلم کرده‌اند محبت کنید تا از خشم و کینه رها شوید.

افکار و احساسات خود را در یک دفترچه یادداشت کنید

گزارش خود را از وضعیت یادداشت کنید. چه شد؟ چرا ناراحت شدید و چه کسی به شما ظلم کرد؟ این تمرین به شما کمک می‌کند تشخیص دهید، ناراحتی که احساس می‌کنید ناشی از احساسات آسیب دیده‌ای است که هنوز دارید. نوشتن همه چیز روی کاغذ، به شما کمک میکند تا احساسات خود را درک کنید. نوشتن همه چیز، ذهن شما را از هرگونه توشه مرتبط با کینه خالی می‌کند. بیرون آوردن همه این افکار به شما فضای بیشتری برای پر کردن فضای ذهن با افکار مثبت را می‌دهد و به شما کمک می‌کند رها شوید.

آنچه نیاز به شفا دارد را شناسایی کنید

به ریشه موضوع بپردازید. در نظر بگیرید که آیا این وضعیت و اتفاقی که بین شما و او رخ داده، ناشی از سوء تفاهم است؟ ابتدا با درک علت برای شروع دریابید که چگونه مشکل را حل کنید و چه کسی را ببخشید.

بعداز اینکه تاثیرات کینه را روی خود در نظر گرفتید، از خود بپرسید که همه اینها به چه کسی کمک می‌کند؟

آیا به شخصی که از او ناراحت شدید واقعا آسیبی می‌رسد یا همه این آسیب‌ها فقط به شخص شما بازمی‌گردد؟!

در صورت تمایل به دنبال آشتی با آن شخص باشید

با فردی که به شما توهین کرده صحبت کنید. از او بخواهید در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کند و احساسات خود را با او در میان بگذارید، ابراز ناراحتی کنید. وقتی طرف مقابل عذرخواهی کرد و اشتباهش را پذیرفت، می‌توانید آن را بپذیرید و ارتباط‌تان را با او ادامه دهید.

در غیر این صورت، تصمیم‌گیرنده خودتان هستید.

در مورد اتفاقی که افتاده زیاد فکر نکنید

به جای اینکه این افکار را وسواس‌گونه در خود تکرار کنید، اوقات خود را و ذهن‌تان را با کارها و افکاری پر کنید که مفید هستند و به ارامش و رشد شما کمک می‌کنند. تکرار کردن اتفاقات بد در ذهن خود، هیچ سودی ندارد.

با یک مشاور صحبت کنید

بهترین زوج درمانگر ایران

صحبت با یک مشاور به شما کمک می‌کند که آن اتفاق را از بیرون ببینید، بررسی کنید و درس آن را دریافت کنید. در نتیجه با کار کردن روی خودتان می‌توانید این چرخه را قطع کنید و اجازه ندهید کسی از شما سوءاستفاده کند یا به شما آسیب بزند! علاوه بر این، تکنیک‌های علم روانشناسی به تخلیه شدن خشم‌تان کمک می‌کند و راحت‌تر می‌توانید به بخشش و رهایی برسید.

بخشش یعنی چه؟

بخشش به این معنی نیست که شما باید همه چیز را فراموش کنید و تظاهر کنید که اتفاق خاصی نیفتاده است. همچنین بخشش به این معنی نیست که باید با طرف مقابل ارتباط دوستی را ادامه دهید. بخشش یعنی شما به طرف مقابل می‌گویید که چقدر از آسیبی که به شما زده ناراحت و عصبانی هستید و سپس می‌توانید حتی تصمیم بگیرید که ارتباط‌تان را با او قطع کنید! اما در کنار این موضوع، حتما باید شما هم از این اتفاق درس بگیرید. در غیر این صورت احتمالش زیاد است که همین سواستفاده و همین اتفاق با فرد دیگری یا حتی با همان فرد برای شما تکرار شود. به این نکته هم توجه کنید که درس هر اتفاق یک مورد مثبت است که باید یاد بگیریم. به عنوان مثال درس این اتفاقات این نیست که نباید به هیچکس اعتماد کرد یا همه آدم‌ها بد شدند. بلکه درس این اتفاق این است که  حواس‌تان را جمع کنید و آدم‌ها را به درستی بشناسید و بعد تصمیم بگیرید که اعتماد کنید یا خیر.

سخن پایانی

 رهایی از کینه و خشم فقط به سود شما است. به خاطر داشته باشید هر کسی هر سواستفاده‌ای که به شما کرده است، پاسخش را خواهد گرفت و قطعا او از درون رنج می‌کشد که با شما این کار را کرده! نباید شما خودتان را به خاطر انتقام‌جویی از فرد دیگر نابود کنید. اگر درگیر خشم و کینه هستید و سلامتی‌تان در خطر است، حتما با یک مشاور و روانشناس خوب صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!