مشکلات فردی

دلم گرفته چیکار کنم؟ (وقتی حالم خوب نیست چیکار کنم)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همه ما گاهی به اصطلاح «دلمان می‌گیرد» و انگار بی‌حوصله هستیم یا غم و حس و حال سنگینی رو وجودمان حاکم می‌شود. در این شرایط افراد کارهای متفاوتی انجام می‌دهند تا از این حس و حال خارج شوند. یک سری از کارها اشتباه است و تاثیر منفی روی ما می‌گذارد و حال‌مان خراب‌تر می‌شود. بنابراین باید دقت کنیم که در شرایط حال بد که آسیب‌پذیرتر از شرایط عادی هستیم، چه کاری برای تغییر روحیه‌مان انجام می‌دهیم. در این مقاله پیشنهادات عالی به شما ارائه می‌دهیم.

اشتباهات افراد وقتی دل‌شان می‌گیرد!


درد و دل و صحبت با هر کسی

متاسفانه یک سری از افراد حرف‌های دل‌شان را با دیگران تقسیم می‌کنند و با دیگران در مورد دردهایشان صحبت می‌کنند تا مثلا آرام و تخلیه شوند. غافل از اینکه آن فرد شاید راهنمایی‌های به شدت اشتباهی بکند یا با باورها و افکار اشتباه‌تان موافقت کند و حال‌تان خراب‌تر شود. خیلی وقت‌ها پیش آمده که درمانجویان و افرادی که با آنها جلسات مشاوره داریم، دقیقا به خاطر صحبت با دوستان و آشنایان درباره مشکلات‌شان حال‌شان خراب شده و مراجعه کردند تا بدانند راهکار درست چیست؟! در کل بهتر است برای درد و دل به درون خودتان (که تمرینات را ارائه خواهیم داد)، به خدا و مشاور و روانشناس مراجعه کنید چون آدم‌ها اکثرا طرز فکر سمی خودشان را به شما تزریق می‌کنند و علمی و با آگاهی صحبت نمی‌کنند. مگر اینکه اطرافیان شما اهل آموزش دیدن و آگاهی باشند و بتوانید با آنها صحبت‌های مفید و درستی داشته باشید.

سیگار کشیدن، پرخوری و هرگونه رفتار اشتباه

حالم بده سیگار می کشم

با سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر، پرخوری، پرخوابی و رفتارهای اشتباه درست است که برای لحظاتی حال‌تان بهتر می‌شود چون از مشکل فرار کردید ولی وقتی اثرات این رفتارها به پایان برسد که خیلی هم زود این اتفاق می‌افتد، فکر نمی‌کند که دوباره همان افکار، احساسات و همان مشکلات زندگی مجدد شما را اذیت خواهند کرد؟! چون شما با این رفتارها مشکل اصلی که افکارتان است را حل نکردید که انتظار داشته باشید بعد از انجام این رفتارها دیگر هرگز حال‌تان بد نشود! از طرفی هرچقدر از حل کردن مشکلات و درمان افکار منفی‌تان فرار کنید، به همان نسبت با گذر زمان مشکلات شدیدتر از قبل می‌شود و عملا این کار به ضرر شما است. پس به جای لحظه‌ای دور شدن از مشکلات و بازگشت دوباره به آغوش مشکلات بزرگ‌تر، آن را حل کنید. در ادامه روش این کار را توضیح می‌دهیم.

وارد رابطه شدن بدون فکر

برخی از افراد که فکر می‌کنند چون دل‌شان گرفته و حال خوشی ندارند، باید وارد رابطه عاطفی شوند یا رابطه جنسی برقرار کنند. اگر شما بدون فکر و بدون بررسی افکاری که حال‌تان را بد می‌کند وارد رابطه شوید تا یک نفر دیگر شما را خوشحال کند، قطعا رابطه‌تان هم شکست می‌خورد و آسیب شدیدتری به شما وارد می‌شود! این نکته را بدانید که شما وقتی پر از حال بد و افکار منفی هستید، با همین افکار سمی وارد رابطه می‌شوید. می‌دانیم که افکار باعث رفتارهای مخرب هم می‌شوند مثل کنترلگری، شکاکی، وابستگی و… شما با این افکار و رفتارها رابطه را خراب می‌کنید. قطعا جدایی هم چیز آسانی نیست که بگوییم اشکالی ندارد! پس دقت کنید که چرا و با چه کسی و با چه افکار و رفتارهایی وارد رابطه می‌شوید تا شکست بدی نخورید!

دلم گرفته. چیکار کنم؟


پس تا اینجا یاد گرفتیم به جای انجام دادن رفتارهای اشتباه و موقتی و از چاله در چاه افتادن، توانایی مدیریت حال و احساسات‌مان را بدست بیاوریم و روی مهارت حل مسئله کار کنیم. موارد زیر را هنگام حال بد امتحان کنید و ببینید نتیجه‌اش چقدر با رفتارهای اشتباه بالا فرق دارد!

مراقبه و مدیتیشن

  • یک شمع روشن کنید و در محیط تاریک یا نیمه تاریک مراقبه کنید و به خودتان و خدا نزدیک شوید.
  • گریه کنید. سوگواری کنید، غم‌تان را به شکل درست تخلیه کنید اما بعد حتما یک رفتار مثبت را آگاهانه انجام دهید از بین مواردی که در این بخش برایتان آوردیم.
  • ورزش کنید حتی 5 دقیقه یا پیاده‌روی کنید چون توسط هورمون‌هایی که به دلیل تحرک فیزیکی در بدن ما ترشح می‌شود، سریع مودمان تغییر می‌کند.
  • مسئله‌ای که ذهن‌تان را درگیر کرده را یادداشت کنید. سپس بنویسید سهم شما و سهم دیگران در ایجاد شدن این مسئله چیست؟ صادقانه بنویسید. سپس هر راه حلی که به ذهن‌تان می‌آید را مثل یک بارش فکری بنویسید و در نهایت توسط بررسی کردن مزایا و معایب هر کدام از راه حل‌ها، راه حل درست را انتخاب کنید و به آن عمل کنید.
  • با کودک درون‌تان صحبت کنید و مثل یک مادر حامی و پشتیبان، به حرف‌هایش گوش کنید و به او عشق بورزید. این کار را می‌توانید روی کاغذ یا در مراقبه در حالت تصویرسازی ذهنی انجام دهید.

بهترین زوج درمانگر ایران

 

  • با روانشناس صحبت کنید. صحبت با یک روانشناس متخصص فقط برای افرادی که حال وخیمی دارند نیست. بلکه همین موارد کوچک با صحبت با یک روانشناس بع سرعت می‌تواند حل شود.

سخن پایانی

یادمان باشد که مسئول احساسات‌مان خودمان هستیم و نه آدم‌های دیگر. هر کس مسئول افکار خود و مشکلات خودش است. پس به جای قربانی بودن و احساس ضعف و وابسته بودن به آدم‌ها برای داشتن حال خوب، خودمان در هنگام حال بد، آگاهانه فکر، احساس وو رفتار کنیم و عادات زندگی‌مان را در هنگام حال بد عوض کنیم. این گونه به راحتی نتیجه کار عوض خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!