بارداری و تربیت فرزند

چیکار کنم از زایمان نترسم؟ (توکوفوبیا چیست؟)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

توکوفوبیا، ترس شدید از زایمان است. این مشکل باعث می‌شود برخی از افراد برای جلوگیری از باردار شدن اقدامات بیش از حد انجام دهند. این افراد اگر باردار شوند، ممکن است از هر هفته بارداری به جای لذت بردن، از آن وحشت داشته باشند. با درمان و حمایت بیشتر از آنها، می‌توان بر این وضعیت غلبه کرد. قصد داریم در این مقاله درباره ترس از زایمان یا توکوفوبیا صحبت کنیم.

فوبیا چیست؟

ترسیدن از چیزهایی که واقعا خطرناک و آسیب‌زا هستند طبیعی است. برای بسیاری از افراد، این ترس شامل ترس از بارداری و زایمان می‌شود. اما این افکار به ندرت فعالیت‌های روزانه را مختل می‌کنند.

فوبیا ترس شدیدی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود از آن موقعیت بخواهید اجتناب و دوری کنید. ممکن است افکار و رفتارهای غیرمنطقی را تجربه کنید که کنترل آنها دشوار است. در برخی موارد، فوبیاها مانع از دستیابی به اهداف زندگی مانند بچه‌دار شدن یا گسترش خانواده می‌شوند.

توکوفوبیا چیست؟

توکوفوبیا ترس شدید از زایمان است. این عارضه عمدتاً در زنان رخ می‌دهد اما تعداد کمی از مردان هم به این فوبیا مبتلا هستند.

انواع توکوفوبیا


دو نوع توکوفوبیا وجود دارد:

  • توکوفوبیا اولیه در افرادی رخ می‌دهد که هرگز باردار نشده‌اند.
  • توکوفوبیا ثانویه پس از یک رویداد آسیب‌زا در دوران بارداری یا زایمان ایجاد می‌شود. این مورد ممکن است شامل زایمان سخت یا مرده‌زایی باشد.

توکوفوبیا ممکن است از ترس‌های دیگر ناشی شود، از جمله:

  • آلگوفوبیا: ترس از درد.
  • هافوفوبیا: ترس از لمس شدن.
  • یاتروفوبیا:ترس از پزشکان.
  • نوزوکومفوبیا:ترس از بیمارستان.
  • چاقی‌هراسی: ترس از افزایش وزن.
  • پدوفوبیا: ترس از کودکان.
  • تاناتوفوبیا: ترس از مردن.
  • تریپانوفوبیا: ترس از سوزن.

آیا توکوفوبیا دارم؟

ترس از زایمان

بسیاری از افراد در مورد زایمان، احساس اضطراب می‌کنند. توکوفوبیا باعث می‌شود که برخی افراد از باردار شدن خودداری کنند چون از زایمان به شدت می‌ترسند. افرادی که باردار می‌شوند ممکن است در مورد آن احساس هیجان نداشته باشند و سعی کنند کودک در حال رشد خود را پنهان کنند.

دلیلی وجود ندارد که از توکوفوبیا احساس خجالت کنید و شما نباید این احساسات را به تنهایی تجربه کنید. صحبت کردن با پزشک خود و همچنین یک روانشناس متخصص در این زمینه، می‌تواند یکی از اولین گام‌ها برای تسکین شما باشد. درمان می‌تواند باردار شدن و برنامه‌ریزی برای زایمان را کمتر استرس‌زا کند.

علت توکوفوبیا چیست؟


علل توکوفوبیا عبارتند از:

  • داشتن سابقه سوء استفاده یا تجاوز جنسی که باعث می‌شود از باردار بودن احساس شرم کنید.
  • احساس فشار برای داشتن زایمان طبیعی بدون عارضه.
  • شنیدن تجربیات بد دیگران در هنگام زایمان.
  • عدم اطلاع از اینکه احتمال بروز عوارض در هنگام زایمان کم است.
  • ناآگاهی درباره مراحل زایمان.
  • پیش‌بینی تغییرات سبک زندگی، مانند عدم توانایی در کنترل برنامه خود.

علائم توکوفوبیا چیست؟


توکوفوبیا بر افکار و رفتارهای شما تأثیر می‌گذارد. بسیاری از افراد مبتلا به توکوفوبیا از افسردگی نیز رنج می‌برند. علائم توکوفوبیا را در ادامه مقاله معرفی می‌کنیم:

  • از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • از لحاظ عاطفی با جنین خود ارتباط برقرار نکنید.
  • در مورد بارداری احساس هیجان و شور و اشتیاق نداشته باشید.
  • سعی کنید این واقعیت را که باردار هستید پنهان کنید.
  • احساس جدایی از شریک یا عزیزان خود کنید.

پیامدهای منفی ترس از زایمان


افرادی که ترس شدید از زایمان دارند بیشتر احتمال دارد که:

  • زایمان سزارین را انتخاب کنند، حتی اگر یک زایمان طبیعی واژینال ایمن امکان‌پذیر باشد.
  • اگر باردار شدند به دنبال سقط جنین باشند.
  • نوزادشان را برای فرزندخواندگی بگذارند.

توکوفوبیا چگونه تشخیص داده می‌شود؟


توکوفوبیا اغلب در طول معاینه پزشکی به دلایل زیر تشخیص داده می‌شود.

  • افرادی که باردار نیستند: در طول معاینات سالانه، از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در مورد پیشگیری از بارداری و برنامه‌ریزی برای تشکیل خانواده سؤال می‌کنند. این یک فرصت عالی برای بحث در مورد نگرانی‌های خود در مورد زایمان است.
  • افرادی که باردار هستند: معاینات منظم قبل از تولد شامل سؤالاتی در مورد سلامت روان شما می‌شود. پاسخ صادقانه به این سوالات به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند تا توکوفوبیا را تشخیص دهند.

توکوفوبیا چگونه درمان می‌شود؟


یک درمان رایج توکوفوبیا، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. انجام CBT به کمک روانشناس، به شما کمک می‌کند تا جنبه‌هایی از زایمان را که به فوبیا دامن می‌زنند، شناسایی کنید. همچنین می‌توانید با کار با یک متخصص سلامت روان روش‌های مقابله سالم را بیاموزید.

آیا درمان‌های دیگر می‌توانند به من در مقابله با توکوفوبیا کمک کنند؟


روش‌های دیگر برای غلبه بر توکوفوبیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای ضد افسردگی

داروهای اعصاب و روان

 اگر افسردگی دارید، داروهای ضد افسردگی می‌توانند کمک کنند. این داروها مواد شیمیایی مغز که مسئول تنظیم خلق هستند را متعادل می‌کنند. البته توجه کنید که این دارو را با تجویز روان پزشک مصرف کنید و نه خودسرانه. البته همیشه هم نیازی به مصرف دارو نیست. بهتر است ابتدا برای درمان فوبی خود، به روانشناس مراجعه کنید و اگر نیاز شد، روانشناس شما را به روان پزشک نیز ارجاع خواهد داد.

هیپنوتیزم درمانی

 هیپنوتیزم درمانی هم یکی از روش‌های درمانی است. در حالی که در حالت هیپنوتیزم هستید، روانشناس متخصص در این زمینه، به شما کمک می‌کند تا افکار ناخودآگاهی را که شما را عقب نگه می‌دارند کشف کنید.

کاهش استرس

 یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک‌های آرامش‌بخش، ذهن شما را پاک می‌کند. این کار ممکن است باعث شود که در مورد زایمان احساس اطمینان بیشتری کنید.

نحوه پیشگیری از توکوفوبیا

در حالی که توکوفوبیا قابل پیشگیری نیست، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید تأثیر آن را بر زندگی خود کاهش دهید. ترس از زایمان طبیعی است. اما این نباید شما را از شروع یا گسترش خانواده باز دارد. اگر احساس اضطراب می‌کنید، هرگز دیر نیست که نگرانی‌های خود را با روانشناس خود در میان بگذارید.

همچنین توصیه می‌کنیم به تجربیات منفی دیگران در زمینه زایمان و بارداری گوس ندهید چون قرار نیست شرایط همه افراد یکسان باشد. شنیدن این تجربیات، فقط باعث افزایس ترس در شما می‌شود و سودی به همراه ندارد. اگر می‌خواهید درباره بارداری و زایمان اطلاعات کسب کنید، می‌توانید با خواندن مقالات یا کتاب‌های معتبر یا از طریق صحبت با یک پزشک متخصص، این کار را انجام بدهید.

آیا توکوفوبیا قابل درمان است؟

بله این فوبی نیز همانند فوبی‌های دیگر، قابل درمان است. فقط کافی است از روانشناس کمک بگیرید و مراجعه کنید. اگرچه ممکن است این ترس به میزان کمی با شما بماند اما همین که بدانید چگونه می‌توانید ترس‌تان را در لحظه کم کنید، به شما کمک زیادی می‌کند.

چه چیز دیگری در مورد غلبه بر توکوفوبیا مهم است؟


داشتن افراد حامی در کنار خود

داشتن یک شبکه پشتیبانی می‌تواند مقابله با توکوفوبیا را آسان‌تر کند. دوستان و عزیزانی را که تأثیر مثبتی در زندگی شما دارند، شناسایی کنید. این افراد ممکن است بارداری را تجربه کرده باشند یا تجربه نداشته باشند. اما می‌توانید برای شنیدن کلمات محبت‌آمیز و تشویق روی آنها حساب کنید.

همچنین می‌توانید در مورد زایمان از طرق زیر، اطلاعات بیشتری کسب کنید:

شرکت در کلاس‌های دوران بارداری

این کلاس‌ها شما را راهنمایی می‌کنند که در طول زایمان چه انتظاراتی داشته باشید. می‌توانید در اواخر بارداری، در این کلاس‌ها شرکت کنید.

گذراندن کلاس‌های اوایل بارداری

 این کلاس‌ها برای افرادی است که در مراحل اولیه بارداری هستند یا می‌خواهند باردار شوند.

گشت و گذار در بیمارستان یا مرکز زایمان

 اکثر این مکان‌ها، تورهای راهنما را ارائه می‌دهند و به شما فرصت می‌دهند تا سؤال کنید و با این مکان‌ها بیشتر آشنا بشید تا از ترس‌تان کاسته شود.

پیوستن به یک گروه پشتیبانی

در برخی از بیمارستان‌ها یا مراکز مشاوره، گروه درمانی انجام می‌شود. شما در گروه درمانی، با افرادی شبیه به خودتان آشنا می‌شوید و به کمک مربی یا مشاور گروه، می‌توانید بر ترس‌ها و نگرانی‌های خود غلبه کنید. همچنین به یکدیگر در گروه، انرژی مثبت می‌دهید، با هم صحبت می‌کنید و همدلی می‌کنید. گروه درمانی، از جمله مواردی است که در هر شرایطی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

چند نکته برای شوهران

محبت شوهر به همسر باردار

اگر همسرتان ترس از زایمان دارد، نکات زیر را رعایت کنید تا بتوانید به او کمک کنید، یک زایمان خوب و سالم داشته باشد. توجه کنید که شما می‌توانید کمک زیادی به او بکنید.

  • با کلمات و رفتارهایتان به همسرتان در طول روز آرامش بدهید. می توانید او را نوازش کنید، ببوسید و در آغوش بگیرید.
  • ماساژ دادن بدن و همچنین ناحیه پیشانی همسرتان، می‌تواند به او آرامش زیادی بدهد. به خصوص اگر این ماساژ، به همراه روغن‌های مخصوص باشد.
  • با او کتاب‌های مفید در زمینه زایمان و دوران بارداری بخوانید تا هر دو آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنید.
  • در کارهای خانه به او کمک کنید تا فشارهای اضافی را از روی دوش‌هایش بردارید. هرچقدر همسرتان خودش را خسته کند، بیشتر دچار استرس و اضطراب خواهد شد.
  • با او کارهای آرامش بخش انجام دهید. مثل یوگا، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش بدون کلام و…

او را تشویق کنید که به روانشناس مراجعه کند. حتی می‌توانید همراهش در جلسات حضور داشته باشید، البته اگر خودش نیز تمایل دارد.

سخن پایانی

توکوفوبیا یک ترس شدید از زایمان است. طبیعی است که در مورد ناشناخته های بسیاری که با زایمان یک نوزاد همراه است، مضطرب باشیم. اما نباید اجازه دهید این موضوع شما را از شروع یا گسترش خانواده باز دارد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. روش های زیادی برای غلبه بر این ترس وجود دارد. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا از خوشی های دوران بارداری و خوشامدگویی به نوزاد جدید قدردانی کنید و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!