علم روانشناسی

روانشناسی رنگ ها (شخصیت شناسی از روی رنگ مورد علاقه)

زمان مطالعه: 11 دقیقه

در گذشته‌های دور، رنگ‌ها معنی و مفهوم شناخته شده‌ای داشتند. تاثیری که رنگ‌های مختلف در زندگی افراد دارند، غیر قابل انکار است. به طور مثال مردمان قدیم رنگ سبز را نشانه معصومیت دانسته و به همین دلیل اهل بیت پیامبر همیشه سبز پوش بودند. رنگ سفید نشان صلح و رنگ قرمز نشان انقلاب و انتقام است. هنوز هم بسیاری از کشورها در مراسمات سنتی خود از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند. همچنین نحوه انتخاب رنگ در خرید پوشاک از طرف مردم می‌تواند نشانه خوبی برای تعیین حالات روحی و عواطف آنان باشد. در این مقاله قصد داریم درباره روانشناسی رنگ‌ها توضیح بدهیم.

ارتباط بین رنگ‌ها و حالات روانی، عاطفی و شخصیت


رنگ قرمز

بانو در لباس قرمز و جذاب

شخصیت افرادی که رنگ قرمز را بیشتر دوست دارند، حاکی از اراده قوی، جاه‌طلبی و انرژی است. افرادی که به طیف‌های قرمز علاقه دارند، عموما خوش‌بین، برون‌گرا، مرفه، مشتاق به زندگی هستند. افرادی که به رنگ قرمز علاقه دارند، نسبت به سایرین جذابیت و دلربایی بیشتری دارند.

 رنگ قرمز از رنگ‌های گرم است که آن را مکمل رنگ سبز می‌دانند. این رنگ از طیف کم رنگ، دارای تنوع رنگی بسیار است که طیف‌های پررنگ و قوی آن نشان‌دهنده جذابیت شخصی در فرد می‌باشد. از دیگر نکاتی که در روانشناسی رنگ قرمز به آن اشاره می‌شود، قدرت و عشق است. از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی که در این افراد دیده می‌شود، گیرایی و جذابیت ظاهری است. این افراد دارای شخصیتی جذب‌کننده هستند و به راحتی می‌توانند بر روی دیگران تاثیر بگذارند.

 این نوع ویژگی در روانشناسی رنگ قرمز، نشان‌دهنده قدرت این افراد نیز می‌باشد که آنها را فردی قدرتمند و با اقتدار کرده است. رهبری نیز در ارتباط با این ویژگی بیان می‌شود و نشان‌دهنده توانایی مدیریت و رهبری در افراد علاقه‌مند به رنگ قرمز است. رنگ قرمز باعث بالا رفتن تستسترون می‌شود و در نتیجه فرد احساس قدرت و تهاجم بیشتری خواهد داشت.

 در ابراز عشق و محبت نیز این افراد دارای حساسیت بالایی هستند و به شدت روابط عاطفی خود را تحت کنترل دارند. همچنین این افراد در ابراز هیجانات و عشق دارای شور و هیجان بسیار هستند. از دیگر ویژگی‌های بارزی که در افراد علاقه‌مند به رنگ قرمز دیده می‌شود، داشتن تحرک و جنب و جوش بالا است. ورزش کردن از علایق این دسته از افراد است که به تناسب اندام و ظاهر خود اهمیت می‌دهند.

 در روانشناسی رنگ قرمز، از نکات مهم دیگری که به آن اشاره می‌شود، علاقه این افراد به تفریح و سرگرمی است. این افراد دوست دارند با سفر کردن به نقاط مختلف جهان بروند و تجربه‌های مختلفی را کسب کنند. رنگ قرمز، رنگ گرم و پرانرژی است. به همین دلیل افرادی که به این رنگ علاقه‌مند هستند از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند.

به طور کلی این رنگ در روانشناسی رنگ قرمز شامل فعالیت، خودخواهی، عشق، شجاعت، قدرت، عصبانیت، خشم و شادی است. توجه داشته باشید که هرچقدر رنگ قرمز در طیف پررنگ تری قرار بگیرید این نشانه‌ها و نمادها در قرمز پررنگ‌تر می‌شوند.

رنگ زرد

لباس زرد رنگ

این رنگ را رنگ نور می‌نامند. رنگ زرد بیش از هر رنگ دیگری می‌تواند تداعی‌کننده طلوع خورشید و گرما باشد. در بسیاری از آثار هنری، این رنگ را برای توصیف روشنایی و حالت روحانی مورد استفاده قرار داده‌اند. بنفش ارغوانی مکمل این رنگ می‌باشد. افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند، معمولا شخصیتی درون‌گرا و منطقی دارند. افراد علاقه‌مند به رنگ زرد، زمینه خوبی برای فیلسوف شدن دارند.

 افراد علاقه‌مند به رنگ زرد بسیار خلاق و تنوع‌طلب می‌باشند. این دسته از افراد دوست دارند روش‌های مختلفی را برای انجام یک کار امتحان کنند و از روزمرگی خسته می‌شوند. این افراد وجودشان غنی از شور و اشتیاق و سرخوشی است.

معمولا در بین افراد، بسیار اجتماعی هستند. آنها زندگی را به دید یک تفریح نگاه می‌کنند و آن را اصلا سخت نمی‌گیرند. افرادی که رنگ زرد را دوست دارند، معمولا ذهن آماده‌ای برای ورود به دنیای تجارت دارند. مورد تحسین قرار گرفتن و دانا دیده شدن را دوست دارند و سعی دارند تا در زمینه‌هایی که به هوش نیاز است، موفق شوند. چون انسان‌های منطقی هستند، قبل از انجام هر کاری آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند. به همه این موارد، کمی لجباز بودن را هم اضافه کنید. علاقه به رهبری گروهی که در آن فعالیت می‌کنند را دارند.

رنگ سبز

رنگ سبز، رنگ طبیعت

تولد، بخشندگی، تعادل، ایمنی، نشاط و آرامش. این گزینه‌ها فقط مقداری از تاثیرات فراوان رنگ سبز بر ذهن آدم‌ها است. رنگی که زیبا و محبوب است و هر سلیقه‌ای را تامین می‌کند. بسیاری معتقدند رنگ سبز شفابخش روح خسته انسان است. سبز، اعتماد و اطمینان را جلب می‌کند. انسان‌های آرام، خونسرد و درون‌گرا، رنگ سبز را بسیار دوست دارند. از این رو در رنگ درمانی برای انسان‌هایی که به راحتی غلیان می‌کنند و سودایی مزاجند، رنگ سبز به کار برده می‌شود تا به آنان کمک کند که نیروهای کنترل نشده خود را بهتر مهار کنند. سبز بالا برنده احساسات است و بر ناحیه هیپوفیز مغز تاثیر مثبتی دارد. این رنگ، فعالیت‌های بدن را هماهنگ و متعادل می‌کند. علاقه‌مندان به رنگ سبز، شخصیت‌های هماهنگ و صلح‌جویی هستند. آنها خواهان یک زندگی جاری هستند و ترجیح میدهند در یک محیط طبیعی زندگی کنند. آنها متعادل‌ترین افراد در طیف رنگی هستند. همچنین اتصالی قدرتمند با طبیعت دارند. سبزها، رها، مهربان، اهل بیان و ارتباط هستند. آنها می‌کوشند تا بدن، ذهن و روحی متعادل داشته باشند.

سبزها زندگی را از طریق قلب‌شان دریافت می‌کنند. اولین انگیزه‌های آنها، خشنودی و هماهنگی است. آنها هرچقدر به طبیعت نزدیک‌تر باشند، خوشحال‌ترند. معمولا به حداقل‌ها نیز راضی می‌شوند. سبزهام، بدون آن که در ابتدا بخواهند با کسی رقابت کنند، زیباترین و گران‌بهاترین لباس‌ها را می‌پوشند و مشاغل خوبی دارند. سبزها شادی و رضایت را در زندگی‌شان وارد می‌کنند. آنها معتقدند که زندگی بشر، خودشگفت‌ترین موهبت است. سبزها شخصیت‌های پرحرف و اهل برقراری ارتباط هستند. آنها معمولا آنچه را فکر می‌کنند، با احساس بیان می‌کنند. سبزها نیاز دارند در مورد خودشان و مشکلات‌شان صحبت کنند، تا بتوانند آنها را روشن‌تر بفهمند و بنابراین بهتر احساس‌شان کنند. اگر ناراحت یا خسته باشند، خشم‌شان را کلامی خالی می‌کنند.

اگر غمگین شوند، اشک‌هایشان جاری می‌شود. اگر حسادت کنند، عکس‌العمل آنها را فورا خواهید دید. بیشتر سبزها در مورد احساسات‌شان فکر نمی‌کنند بلکه با آن زندگی می‌کنند. آنها معمولا از برقراری ارتباط با غریبه‌ها نمی‌ترسند و خیلی زود دوست پیدا می‌کنند. در میان مشاغل و جایگاه‌های مناسب برای سبزها، می‌توان به باغبانی، محقق محیط زیست، کشاورزی، کارگران اجتماعی، دامپزشکی، معلم، تراپیست، مشاور و منشی اشاره کرد.

رنگ آبی

دختر زیبا در لباس آبی رنگ

 در میان همه مردم دنیا، آبی‌ها عاشق‌ترین، پرورش‌دهنده‌ترین و حمایت‌کننده‌ترین افراد هستند. آنها مجبور به انجام این کار نیستند، بلکه این خصوصیات به سادگی در طبیعت‌شان وجود دارد. آنها مهارت‌های مردمی فوق‌العاده‌ای دارند. دیگران آنها را به خاطر طرز برخورد گرم و آرام‌شان و برق جادویی نگاه‌شان می‌شناسند. حضور دلربای آنها اثری آرام‌بخش همانند یک آسمان آبی با امواج اقیانوسی را دارد. بسیاری از افراد به صورت قابل درکی جذب آبی‌ها می‌شوند و اگر چه تنها 10% از کل جمعیت جهان هستند، اما تاثیر عظیمی بر روی ذهن‌های دیگران می‌گذارند. یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌هایشان، توانایی عجیب آنها به عشق ورزیدن بی‌قید و شرط تا جایی که از لحاظ انسانی امکان دارد است.

 آنها هنگام صحبت کردن، از لحاظ احساسی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند تا عقلی. آبی‌ها اشک‌شان لب مشک‌شان است. اشک آنها در مواقع ناراحتی یا شادی بدون اینکه فکر کنند مردم می‌گویند آنها شکننده‌اند، جاری می‌شود. نقطه قوت دیگر آبی‌ها در ارتباط برقرار کردن آنها است. آنها به طور طبیعی در تعامل با دیگران مهارت دارند. شهود به آبی‌ها، توانایی آگاه شدن یا حس کردن تفکر و احساسات دیگران را می‌دهد. بعضی‌ها این توانایی را حس ششم توصیف می‌کنند.

وقتی تعارضی رخ می‌دهد، آبی‌ها ممکن است توانایی‌شان را برای برقرار کردن ارتباط خاموش کنند یا آن را از دست بدهند، زیرا در چنین موقعیت‌هایی بسیار هیجان‌زده می‌شوند.

رنگ سفید

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید نماد کمال، خلوص، بی‌گناهی، برابری، سادگی و خودکفایی و شروع جدید است. سفید، آغاز و شروع هر چیزی است و به همین دلیل به عنوان نماد بی‌گناهی شناخته می‌شود. رنگ سفید نماد تمییزی و پاکیزگی است، استرس را از فرد دور می‌کند و او را برای حرکت به سوی آینده آماده می‌کند. سفید نماد برابری و وحدت است. رنگ سفید به خاطر تعادل و برابری تمام رنگ‌های موجود در آن، عدالت و بی‌طرفی را نشان می‌دهد. همچنین رنگ سفید نماد کارایی در افراد است.

 اگر رنگ سفید را دوست دارید، شخصیت متعادل و پایدار دارید و می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید. به تمیز بودن اهمیت زیادی می‌دهید و هرگونه کثیفی و آلودگی می‌تواند شما را ناراحت و عصبانی کند. افرادی که به رنگ سفید علاقه دارند، بسیار کمال‌گرا هستند و هیچ گونه کمبود و نقصی را قبول نمی‌کنند. قبل از انجام هر کاری به خوبی فکر می‌کنند و سپس اقدام به انجام آن کار می‌کنند. افرادی که به رنگ سفید علاقه‌مند هستند، زندگی ساده و بدون تجملات را ترجیح می‌دهند.

رنگ صورتی

چرا برخی از مردان، دوست دارند لباس های صورتی بپوشند؟

رنگ صورتی درواقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولا نشانگر عشق است. رنگ صورتی نمادی از عشق و محبت به اطرافیان است. در روان‌شناسی رنگ صورتی، به نمادهای دیگری از این رنگ مانند مهربانی، آرامش و بخشندگی نیز اشاره شده است. به طور کلی افرادی که به رنگ صورتی روشن تمایل دارند، آرام و خوش‌رو هستند و در مقابل، افرادی که به رنگ صورتی تیره علاقه‌مند هستند دارای شخصیتی پرشور و پرانگیزه هستند. این افراد به دلیل عاطفی بودن، حساسیت‌های خاص خود را دارند و در برقراری ارتباط با آنها باید کمی محتاط عمل کرد تا دچار دلخوری و زودرنجی نشوند.

 سخاوتمند بودن و مهربان بودن از جمله صفات این افراد است و نشان‌دهنده روحیه حساس این افراد است. این افراد در برقراری ارتباط با دیگران به راحتی ابراز احساسات می‌کنند و در عین حال محدودیت‌های خاص خود را در ارتباط برقرار کردن دارند. اگر مردی به رنگ صورتی علاقه‌مند باشد، در روان‌شناسی رنگ صورتی، این فرد را فردی احساسی می‌دانند که از عواطف خاص خود برخوردار هستند. شاد بودن و داشتن نشاط در این افراد دیده می‌شود و آنها در ارتباط با دیگران نیز سعی می‌کنند این شادی را منتقل کنند تا احساسی مثبت را به اطرافیان خود القاء دهند.

رنگ بنفش

شخصیت عاشقان رنگ بنفش

رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی به وجود می‌آید. درواقع این رنگ نه جزو دسته رنگ‌های سرد به حساب می‌آید و نه جزو دسته رنگ‌های گرم. رنگ بنفش، ثبات موجود در رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را با هم ترکیب می‌کند. بنفش نماد شجاعت، اصالت و شخصیت است. بنفش رنگ صداقت و وفاداری است و بیانگر محبت، حسی رومانتیک، ثروت و دلفریبی است. در طبیعت بسیار نادر و کمیاب می‌باشد. بنفش یک رنگ آرامش‌دهنده است که می‌تواند خلاقیت و هنر را در شما بیدار کند. این رنگ با معنویات و تصورات در ارتباط است و در حقیقت تخیل افراد را به کار می‌اندازد. آنها را وادار به درون نگری می‌کند و اجازه می‌دهد تا دید عمیق‌تری به خود و محیط زندگی خود پیدا کنند.

 در هر کاری به دنبال بهترین‌ها هستند و کمال‌طلبی از ویژگی‌های شخصیتی آنها است. آنها دارای شخصیت کاریزماتیک و جذابی هستند. دوست دارند مستقل باشند. افرادی هنرمند و عاشق زیبایی هستند. اشخاصی که به رنگ بنفش علاقه دارند، با محیط اطراف خود بسیار سازگارند و معمولا خود را با محیط و مسائل جدید به آسانی وفق می‌دهند. درون‌گرا و زیرک هستند، به آینده زیاد فکر می‌کنند و یک دنیای فانتزی و عالی در ذهن‌شان می‌سازند که واقعیت‌های زشت و ناخوشایند در آن جایی ندارد. رویاهای این افراد بعضی وقت‌ها جاه‌طلبانه و دور از دسترس هستند.

به طور ذاتی آدم‌های حساس و مهربانی هستند و شخصیتی صلح‌جو دارند، ولی گاهی ممکن است مغرور و خودخواه به نظر برسند. آنها در هر شرایطی تلاش می‌کنند حامی اطرافیان‌شان باشند و برای کمک‌رسانی به دیگران داوطلب می‌شوند. درواقع مشکلات سایرین برای این افراد مهم است.

رنگ نارنجی

نارنجی، رنگ مورد علاقه پرانرژی ها و جذاب ها

در طیف رنگ‌ها، شخصیت نارنجی، ماجراجویان خلاق هستند. آنها میل درونی به خلاقیت و فعالیت دارند. آنها زندگی را با حداکثر لذت می‌خواهند. آنها شخصیت‌های مستقلی هستند، در حالی که جسم، ذهن و عاطفه‌ای یکپارچه دارند. برای آنها شکل دادن به واقعیت‌های فیزیکی و هیجانات و چالش‌های آن لذت‌بخش است. نارنجی‌ها علاقه ندارند که عقب بایستند و نظاره کنند که مردم کاری برای آنها انجام می‌دهند. آنها همیشه به طور فعال تحلیلگر، مدیر و سازنده هستند.

 شخصیت‌های نارنجی در هیجان، ماجراجویی، تپش و خطر شکوفا می‌شود. آنها از مبارزه و رقابت با تمام واقعیت‌های جسمانی، ذهنی و عاطفی لذت می‌برند. آنها دوست دارند تمام محدودیت‌هایشان را کشف کنند، سپس خود را تا سر حد آن بسط و گسترش دهند. نارنجی‌ها دوستدار فعالیت‌های فیزیکی هستند که شامل هیجان و تحرک باشد. آنها از ورزش‌هایی همچون موج‌سواری، پرش، گالیدینگ، کوهنوردی، اتومبیل‌رانی یا چتربازی لذت می‌برند. این افراد در هیجان، لذت و نشاطی که در حرکت و ماجراجویی است شکوفا می‌شوند.

 اگر شخصیت‌های نارنجی از تعادل خارج شوند، ممکن است خودمحور، حسود و خودخواه شوند و فقط به عملکردها و ایده‌آل‌های خودشان علاقه نشان دهند. صرف نظر از اینکه چه اثری روی دیگران خواهد داشت. سپس محبت، توجه یا دلسوزی در آنان از بین می‌رود و منزوی، سرد و گوشه‌گیر می‌شوند. نارنجی‌ها اگر به نیروی خالق‌شان اتصال نداشته باشند، تلاش می‌کنند کنترل و نفوذ افراطی روی دیگران داشته باشند.

 رنگ قهوه‌ای

روانشناسی رنگ قهوه ای

در طبیعت رنگ قهوه‌ای نشان‌دهنده درختان، زمین، کوه‌ها و تپه‌ها است. در علم روان‌شناسی این افراد دارای شخصیتی صبور و قدرتمند همچون کوه هستند. افرادی که به رنگ قهوه‌ای علاقه خاصی دارند، آرامش خاصی را در وجودشان می‌توان یافت که این آرامش و شاد بودن را از سادگی و صفای باطنی آنها می‌توان دانست. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در افراد علاقه‌مند به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود، عشق و محبتی است که نسبت به اطرافیان خود دارند. در حقیقت خانواده دوستی در آنها بسیار پررنگ است.

 واقع‌بینی در کنار خصوصیت‌های دیگر، بارز و جالب توجه است که به نوعی وظیفه‌شناسی را نیز در این افراد ایجاد می‌کند. افرادی که این رنگ را در محیط کار استفاده می‌کنند، دارای نوعی صمیمیت نسبت به دیگران هستند.

رنگ سیاه

مشکی رنگ عشقه!

رنگ سیاه قوی‌ترین و مقتدرترین رنگ است. رنگ سیاه نور را جذب می‌کند و فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد. این رنگ احساس قاطعیت، الزام و رسمیت را به وجود می‌آورد. رنگ سیاه دارای یک حس ناشناخته و پر رمز و راز است که آن را نشانه تاریکی و مرگ می‌دانند.

این احتمال وجود دارد که علاقه‌مندان به رنگ مشکی از یک منفی‌نگری درونی برخوردار هستند. افرادی که همیشه سراغ رنگ مشکی می‌روند، احتمالا نیمه خالی لیوان، در زندگی‌شان پررنگ‌تر است و نسبت به داشتن افکار منفی گرایش دارند. شاید هم به دلیل گذراندن یک دوره سخت در زندگی مانند غم از دست دادن عزیزان، بیماری و سوگواری دچار این انتخاب شده‌اند. روان شناسی رنگ‌ها می‌گوید که بعضی از افراد با انتخاب رنگ مشکی، از احساسات خودشان مراقبت می‌کنند. درواقع مشکی حایلی بین دنیای بیرونی و درونی فرد است و به او کمک می‌کند به آرامش درونی برسد، احساسات و عواطفش را کمتر با دیگران در میان بگذارد و کمبود اعتماد به نفس یا سایر بخش‌های آسیب‌پذیر روحی را پشت مشکی پنهان کند.

رنگ طوسی

روانشناسی رنگ طوسی و خاکستری

گفته می‌شود که این افراد در برقراری ارتباط با دیگران کمتر موفق هستند و سعی دارند تا روابط اجتماعی کمتری داشته باشند. در ابراز احساسات نیز این افراد، نمی‌توانند به راحتی احساسات خود را بیان کنند و عواطف آنها سرکوب می‌شود. در نتیجه به لحاظ روحی دارای ضعف هستند. زمانی که بین دو نفر یا بین مسئله‌ای قرار می‌گیرند، سعی دارند تا جنبه بی‌طرفی اتخاذ کنند و این موجب می‌شود تا نسبت به مسائل مهم زندگی خود و اجتماع بی‌تفاوت و بی‌اهمیت باشند. محافظه کاری نیز از دیگر ویژگی‌های افراد علاقه‌مند به رنگ طوسی است که از سوی دیگر نشان‌دهنده قابل اعتماد بودن این افراد است. در روان‌شناسی رنگ طوسی ممکن است افرادی که به رنگ‌های طوسی پررنگ علاقه‌مند هستند دارای کسالت روحی و خستگی باشند که این موجب می‌شود دارای روابط اجتماعی پایینی باشند. این موضوع در نهایت منجر به افسردگی می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که می‌بینید روان‌شناسی در زمینه رنگ‌ها نیز اطلاعاتی را به شما می‌دهد. شما می‌توانید از رنگ‌هایی استفاده کنید که با روحیه شما سازگارتر هستند و شما را به شادی و نشاط نزدیک‌تر می کنند. مخصوصا در محیطی که در آن زندگی یا کار می‌کنید، باید توجه کنید که از چه رنگ‌هایی در دکوراسیون استفاده می‌کنید چون رنگ‌ها می‌توانند روی روحیه ما تاثیر مثبت یا منفی بگذارند.

در بخش دیدگاه‌ها بنویسید که شما به چه رنگی علاقه‌مند هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!