مشکلات فردی

چطوری صبورتر باشم؟ (راهکار برای رفع عجولی)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بسیاری از افراد به روانشناس مراجعه می‌کنند، با این مسئله که می‌گویند انتظار کشیدن برایشان سخت است و بسیار عجول هستند. آنها مواردی از این قبیل را می‌گویند:«می‌دانم که باید منتظر بمانم که خودش با من تماس بگیرد اما نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم!.»، «اگر در محل کار صبورتر بودم، الآن کارها را با بازدهی بیشتری انجام می‌دادم و آن ترفیع شغلی را خودم می‌گرفتم و نه همکارم!.»، «من از انتظار کشیدن متنفرم. حس می‌کنم سال‌ها طول می‌کشد و این مرا خسته می‌کند.» آیا شما هم چنین مسئله‌ای دارید؟ پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

پیامدهای صبور نبودن

صبور نبودن پیامدهای زیادی دارد. گاهی با عجله تصمیم گرفتن باعث اتفاق بد و پشیمانی می‌شود. وقتی صبور نیستیم، در بحث‌ها سریع خشم و ناراحتی‌مان را به شکل انفجاری بروز می‌دهیم و در نهایت پشیمان می‌شویم. عجول بودن باعث می‌شود کارها را سریع انجام دهیم، به زمان‌بندی خدا اعتماد نکنیم و دائما در تنش و اضطراب باشیم. این موارد فقط تعدادی از پیامدهای صبور نبودن است. در ادامه با راهکارهایی علمی به شما کمک می‌کنیم که صبوری را تمرین کرده و در خود تقویت کنید.

عدم قطعیت را بپذیرید

عجول بودن

برای اکثر افراد سخت است بپذیرند که باید صبور و آرام باشند و اجازه دهند زندگی، اتفاقات را به موقع برایشان رقم بزند. تسلیم شدن در برابر زندگی، اغلب باعث اضطراب در افراد می‌شود چون حس می‌کنند هیچ چیز تحت کنترل آنها نیست و نمی‌توانند به زمان‌بندی خدا و زندگی اعتماد کنند. یک تحقیق منتشر شده در یکی از مجله‌های روانشناسی تجربی می‌گوید:«اگرچه تمرین صبور بودن برای ما سخت است اما ما انسان‌ها از پس آن برخواهیم آمد چون صبوری در ژن ما است و ما بلدیم با تمرین، این کار را انجام دهیم!.» صبور بودن در برابر چیزی که واقعا می‌خواهیم، حتی می‌تواند لذت‌بخش هم باشد چون وقتی آن خواسته را بدست می‌آوریم، انگار بیشتر از آن لذت می‌بریم و مثل اینکه به ما پاداشی ارزشمند داده شده است. یعنی رسیدن به خواسته، پاداش صبوری ما است. موارد زیر نیز به تقویت صبوری شما کمک می‌کنند:

روی چیزی تمرکز کنید که تحت کنترل شما است

وقتی اتفاقی می‌افتد، تمرکزتان روی چیزی باشد که می‌توانید آن را کنترل کنید یا تغییر دهید. مثلا اگر در یک آزمون رد می‌شوید، تمرکزتان بر عملکرد خودتان باشد. ببینید در چه زمینه‌هایی نقطه ضعف داشتید که باعث شده در آزمون رد شوید؟ سپس آنها را اصلاح کنید.

دقت کنید که از هر اتفاق، چه چیزی می‌توانید یاد بگیرید

درست است که اتفاقات غیرمنتظره برای ما خوشایند نیست اما می‌توانیم از آنها چیزهای ارزشمندی یاد بگیریم. مثلا اگر به تازگی یک رابطه را تمام کرده‌اید، به جای با عجله وارد شدن به رابطه بعدی، کمی تامل و تفکر کنید و ببینید این رابطه چه درس‌های ارزشمندی برایتان دارد؟ مثلا درس این رابطه این است که روی وابستگی خود کار کنید، سواد رابطه خود را بیشتر کنید و… این درس را یاد بگیرید و اجرا کنید.

باور کنید که اتفاقات به موقع رخ می‌دهند

به زمان‌بندی خدا اعتماد کنید. اگر نگاهی به گذشته خود بیندازید، می‌بینید که تمام اتفاقات خوب و بد گذشته باعث شده شما اکنون در این جایگاه قرار بگیرید و تجربیات ارزشمندی را داشته باشید. پس از این به بعد هم اتفاقاتی خواهد افتاد که باعث رشد شما شود. نگران نباشید.

انتظارات واقع‌بینانه تعیین کنید

هدفگذاری در زندگی

عجول بودن زمانی به وجود می‌آید که ما از خودمان انتظارات افراطی داریم و می‌خواهیم یک شبه به خواسته‌مان برسیم یا همیشه همه کارها را عالی و بی‌نقص انجام دهیم. وقتی می‌بینیم موفق نمی‌شویم، ناامید می‌شویم، صبرمان به اتمام می‌رسد و شروع می‌کنیم به عجله کردن و دست و پا زدن‌های افراطی! نکات زیر به شما کمک می‌کند انتظارات واقع‌بینانه برای خودتان تعیین کنید:

  • اهداف و خواسته‌هایتان را یادداشت کنید و زمان واقع‌بینانه برای رسیدن به آنها تعیین کنید. زمان را در کنار هدف‌تان یادداشت کنید.
  • انتظاراتی که از افراد مهم زندگی‌تان دارید را یادداشت کنید و تک تک بررسی کنید که آیا این افراد از لحاظ روانی و شرایط زندگی‌شان، آمادگی برآورده کردن توقع شما را دارند؟ اگر بله، کنارش تیک بزنید و اگر خیر، روی آن خط بزنید. مواردی که تیک زدید را در شرایط مناسب و یکی یکی با آن افراد در میان بگذارید تا برطرف شود اما مواردی که خط زدید را جدا مجدد یادداشت کنید. سپس از خود سوال کنید که چه کسی می‌توانید این انتظار مرا برطرف کند؟ اسم آن فرد را بنویسید اما اگر کسی وجود ندارد، فکر کنید که آیا خودتان می‌توانید این نیاز را برطرف کنید؟ اگر بله، شیوه‌های آن را بنویسید.

در بیشتر اوقات خودمان می‌توانیم اکثر نیازهایمان را برطرف کنیم اما به علت   اهمال‌کاری، ناآگاهی و یا پرتوقع بودن نسبت به دیگران، این کار را انجام نمی‌دهیم. اما این بار در انجام تمرین فوق، لطفا با خود صادق باشید.

  • اهداف‌تان را اولویت‌بندی کنید یعنی در کنارش شماره بزنید. آن هدفی که شماره یک و دو است، ابتدا روی آنها متمرکز شوید و بعد سراغ اهداف دیگر بروید. این موضوع به تقویت صبوری شما کمک زیادی می‌کند.

روی سبک دلبستگی خود کار کنید

عجول بودن، یکی از خصوصیات سبک دلبستگی اضطرابی است. اینجا نکاتی را برای تغییر و اصلاح سبک دلبستگی‌تان آورده‌ایم:

  • تمرین کنید صبور باشید. از 3 حرفی که به ذهن‌تان می‌رسد، یکی‌اش را بیان کنید. در طول روز دو بار به مدت 10 دقیقه در یک اتاق به تنهایی و در سکوت بگذرانید تا به خود نزدیک‌تر شوید.
  • عزت نفس‌تان را تقویت کنید تا بیشتر به خودتان نزدیک‌تر شوید. این موضوع به ایمن شدن سبک دلبستگی‌تان کمک زیادی می‌کند.

سخن پایانی

برای اینکه بهترین نتایج را کسب کنید، اغلب باید صبور باشید. اگر راهکارهای این مقاله برایتان کافی نبود، یک روانشناس می‌تواند به شما در زمینه پرورش صبر و شکیبایی کمک زیادی بکند و از میزان اضطراب، عجولی و تنش درونی شما بکاهد. حتما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!