علم روانشناسی

تعبیر خواب دیدن مکرر یک نفر (علت خواب دیدن شخص مورد علاقه)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

وقتی خواب کسی را می‌بینید، معنای آن چیست؟ اگر تا به حال در مورد شخصی غیر منتظر، مانند کسی که قبلا در زندگی شما بوده و یا دوستان و همکاران خود خواب دیده‌اید، ممکن است تعجب کنید که چرا در رویای شما ظاهر شده است در حالی که اغلب رویاها از نگرانی‌ها و افکار روزانه شما نشأت می‌گیرند. همچنین رویاها می‌توانند افکار و احساسات ناخودآگاه شما را در مورد دیگران منعکس کنند. خواب دیدن در مورد کسی، می‌تواند احساسات ناخودآگاه را آشکار کند. در این مقاله قصد داریم معنای مختلف خواب دیدن افراد را مشخص کنیم. پس با ما همراه باشید.

زیگموند فروید و علم تحلیل رویا

زیگموند فروید و تحلیل رویا

زیگموند فروید، پدر علم روانشناسی مدرن، ضمیر ناخودآگاه را مخزن وسیعی از افکار، احساسات و امیال پنهان توصیف کرد و نقش مهمی در پیوند تعبیر خواب با علم روانشناسی داشت. همچنین او معتقد بود که رویاها یکی از راه‌های دسترسی به ضمیر ناخودآگاه هستند، حتی با وجود اینکه محتویات ضمیرناخودآگاه در دسترس نیستند. فروید معتقد بود این افکار، خاطرات و امیال می‌توانند بر رفتار تاثیر بگذارند. به علاوه معتقد بود ضمیر ناخودآگاه را می‌توان از طریق فرایندهایی مانند تحلیل رویا، تداعی آزاد، هیپنوتیزم و روانکاوی کاوش کرد. اگر دیدن شخصی در رویایتان، شما را ناراحت، مضطرب یا کاملا گیج کرده است، کاوش در معنای رویا می‌تواند به شما کمک کند تا معنای آن را درک کنید. جسی لیون، مشاور بهداشت روان گفته است:«برای اینکه بفهمیم خواب دیدن شخصی به چه معنا است، ابتدا باید درک کنیم که رویاها اطلاعات را در دو سطح مختلف به یکدیگر انتقال می‌دهند. این سطوح با نام‌های محتوای پنهان و محتوای آشکار شناخته می‌شوند.» فروید این دو جنبه را در کتاب اصلی خود یعنی کتاب تعبیر رویاها، به طور کامل توصیف کرد. او معتقد بود رویاها بسیار نمادین هستند و دارای معانی محتوای آشکار و محتوای نهفته هستند.

محتوای آشکار رویا چیست؟

محتوای آشکار یک رویا، رویداد و تصاویر واقعی است که در رویا رخ می‌دهد. محتوای آشکار، داستانی است که پس از بیدار شدن از خواب، به خاطر می‌آورید.  اگر کسی را در خواب ببینید، محتوای آشکار، هر آنچه مربوط به آن شخص، ظاهر او، رویدادهایی که اتفاق می‌افتند و تعاملاتی که در  خواب دارید، هستند. لیون توضیح می‌دهد:«محتوای آشکاری که تجربه کردید، مستقیما در مورد مشکل یا موقعیتی که تجربه کرده‌اید با شما ارتباط برقرار می‌کند. به عنوان مثال، شما ممکن است در خواب با شریک عاطفی خود وارد مشاجره شوید زیرا در حال حاضر بین شما درگیری وجود دارد. با این حال محتوای آشکار ممکن است لزوما منعکس‌کننده معنای اصلی رویا نباشد. از طریق تجزیه و تحلیل محتوای پنهان، می‌توانید معنای بهتری از رویای خود داشته باشید.»

محتوای پنهان رویا چیست؟

لیون خاطرنشان می‌کند که محتوای پنهان یک رویا بسیار شخصی‌تر و احساسی‌تر است. این شامل معنای ناخودآگاه رویا است یا آنچه که مترجمان رویا می‌گویند، معنای پنهان پشت رویای شما است. لیون توضیح می‌دهد که در مثال قبلی، بحث کردن با یک شریک، ممکن است به این معنا باشد که فرد با احساس بی‌ارزشی، نسبت به عشق شریک زندگی‌اش دست و پنجه نرم می‌کند. لیون پیشنهاد می‌کند:«اگر کسی را دیدید که در رویاهایتان ظاهر شد، از خود بپرسید که این شخص برای من نماد چیست؟.» در بخش بعدی چند مورد را توضیح می‌دهیم.

محتوای آشکار رویاهای شما ممکن است معانی عمیق‌تر و ناخودآگاه را نشان دهد که ارزش کاوش را دارند. این چیزی است که ممکن است در مورد آن تعجب کنید، به خصوص اگر رویای عاشقانه‌ای در مورد کسی ببینید که لزوما یک شریک عاشقانه بالقوه نیست، مانند یکی از دوستان یا رئیس .لیون توضیح می‌دهد:«درگیری‌های عاشقانه تماما مربوط به ارتباط است. بنابراین اگر در رویایتان، در یک قرار ملاقات و یا رابطه عاشقانه با شخصی هستید که انتظارش را ندارید، آن شخص نماد بخشی از زندگی شما است که باید عمیق‌تر با آن ارتباط برقرار کنید. با درک و پذیرش همه شخصیت‌های مختلفی که در درون ما زندگی می‌کنند، ما به عنوان یک فرد متحد می‌شویم و سپس می‌توانیم دیگران را با همدلی و درک بیشتری دوست داشته باشیم.»

رویاها درواقع بینش‌هایی در مورد افکار، احساسات، خواسته‌ها و ترس‌های ناخودآگاه ما ارائه می‌دهند. آنها همچنین می‌توانند دیدگاهی را ارائه دهند که می‌تواند به تعمیق روابط شما به روش‌هایی که از ارتباط و رفاه ذهنی پشتیبانی می‌کند، کمک کند. هر زمان که در رویاهایمان شخصی را ملاقات می‌کنیم، باید معنای تحت اللفظی آن را در نظر بگیریم و سپس عمیق‌تر به این فکر کنیم که چگونه آن شخص در رویاهای ما به ما می‌آموزد که با شخصیت جدیدی که در درون ما زندگی می‌کند، ارتباط برقرار کنیم.

اشخاص به عنوان نمادهایی در خواب ما حضور دارند

تعبیر خواب در روانشناسی

اگر در خواب خود این افراد را مشاهده کردید، معنایشان را مطالعه کنید.

رئیس

ممکن است نشان‌دهنده مبارزه با اقتدار باشد.

 مادر

ممکن است با کشمکش‌هایی در ارتباط با زنانگی و خودپروری رو به رو باشید. دیدن مادر در خواب، به این معنا است.

معلم دبیرستان

احساس می‌کنید تحت فشار هستید و کسی شما را قضاوت می‌کند.

شریک عاطفی یا شریک زندگی

بستگی دارد که این فرد برای شما نشانه چه چیزی باشد. مثلا اگر شریک عاطفی قبلی شما نشانه سواستفاده را برای شما دارد، پس این رویا می‌تواند چنین معنی داشته باشد.

آیا همه خواب‌ها معنی خاصی دارند؟

از لحاظ روانشناسی خیر. همه خواب‌ها معنی‌دار نیستند. تنها خواب‌هایی معنی خاصی از ضمیر ناخودآگاه شما دارند که زیاد تکرار می‌شوند مثلا بیش از 2 یا 3 بار شما خوابی با محتوای یکسان دیدید. این موضوع را باید با یک روانشناس مطرح کنید تا معنی خواب شما را برایتان بازگو کند. اما خواب‌های معمول که تکراری هم نیستند، معنی خاصی ندارند و نیاز نیست دنبال آنها باشید.

سخن پایانی

مهم است که به یاد داشته باشید، تعبیر خواب بسیار شخصی است. معنای ظاهر شدن شخصی در خواب به عواملی بستگی دارد که مختص شما هستند. بررسی رویاهای خود و تلاش برای درک معانی آنها، چه به صورت تحت اللفظی و چه نمادین، می‌تواند بینش بیشتری نسبت به افکار، احساسات و روابط خود به شما بدهد. شما می‌توانید با مشورت یک روانشناس، بهتر شخصیت خودتان را درک کرده و معانی آشکار و پنهان خواب‌هایی که معمولا تکرار می‌شوند را متوجه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!