بارداری و تربیت فرزند

چطور با دختر نوجوانم دوست باشم؟ (راهکارهای بهبود رابطه مادر دختری)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قرار نیست دائما در طول روز با دخترتان در ارتباط باشید. او هم مثل هر انسان دیگری شاید زمانی برای به فضای مجازی، دوستان و فعالیت‌های دیگر اختصاص دهد. از این موضوع دلخور نشوید. گاهی وقتی با او می‌خواهید صحبت کنید، او عصبانی می‌شود و انگار اصلا حرف یکدیگر را نمی‌فهمید! آیا شما هم در این شرایط هستید؟ می‌دانیم که شرایط دردناکی است اما او دختر شما است. شما فقط نمی‌دانید چطور با او خوش بگذرانید و چطور با او رابطه خوبی داشته باشید. نگران نباشید و مقاله را تا آخر بخوانید.

چطور رابطه مادر دختری خوبی داشته باشیم؟


در طول روز با دخترتان وقت با کیفیت بگذرانید

زمانی را انتخاب کنید که هم شما و هم دخترتان آزاد هستید. به او بگویید:«امروز دوست داری چیکار کنیم با هم؟» به پیشنهادات او توجه کنید و فعالیت‌های خوبی را با هم انجام دهید.

علایق دخترتان را بشناسید

گاهی دخترتان را نامحسوس زیر نظر بگیرید تا بدانید که او در اوقات آزاد خود چه کارهایی انجام می‌دهد. اگر او تلویزیون تماشا می‌کند، از او بپرسید که چه فیلم‌هایی دوست دارد ببیند، اگر او با کامپیوتر بازی می‌کند، بپرسید که چه بازی‌هایی انجام می‌دهد و… وقتی بیشتر با علایق دخترتان آشنا شوید، می‌توانید همان کارها را با هم انجام دهید. این حرف را نزنید که «از من گذشته و من دوست ندارم بازی کنم یا انیمیشن ببینم» اگر شما می‌خواهید رابطه خوبی با دخترتان داشته باشید، باید یک سری فعالیت‌های خوب با او انجام دهید که مطابق با سن او است، وگرنه او به سمت دوستانش کشیده می‌شود.

با او به خرید بروید

معمولا دختران عاشق خرید کردن هستند اما این خرید باید برای او هم باشد. پس صرفا خریدهای منزل نیست. وقتی با او به خرید می‌روید، اجازه دهید او طبق علایق خودش لباس انتخاب کند و نه طبق علاقه شما. او را محدود نکنید.

با هم گردش کنید

چطور رابطه خوبی با دخترم داشته باشم؟

وقتی آگاه شدید که مکان‌های موردعلاقه دخترتان کجاست، برنامه‌ریزی کنید و با هم به آن مکان‎ها بروید. مثل پارک، شهربازی، باغ‌وحش، موزه و…

با هم فیلم ببینید

گاهی طبق علاقه او و گاهی طبق علاقه خودتان با هم فیلم تماشا کنید و لذت ببرید.

در درس‌هایش به او کمک کنید

به این نکته توجه کنید که جواب مسئله را مستقیم به او نگویید، بلکه راه رسیدن به جواب را به او آموزش دهید. در حین درس، جدی و تنبیه‌کننده نباشید بلکه از درس خواندن، برای بهبود رابطه‌تان استفاده کنید. اگر فرزندتان در درس‌هایش ضعیف است، پیشنهاد می‌کنیم به جای سختگیری افراطی و درگیر شدن با او، از مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

 

با هم آشپزی کنید

اگر دخترتان آشپزی کردن را دوست دارد، با هم آشپزی کنید. یادتان باشد که مدام عیب‌جویی نکنید و به او هم کارهایی برای انجام دادن بدهید. اجازه دهید مستقل باشد و خودش انجام دهد حتی اگر کثیف‌کاری شد یا اشتباهی رخ داد. این کار، روی عزت نفس او هم تاثیر مثبتی دارد. مثلا طبق سن او، به او مسئولیت بدهید. به عنوان مثال از او بخواهید غذا را هم بزند یا تخم‌مرغ‌ها را بشکند.

به دخترتان عشق بورزید

این بخش، مهم‌ترین بخش است. به دخترتان هر روز عشق بورزید. این عشق ورزیدن باید به شیوه‌های مختلف باشد. مثلا با کلام محبت‌آمیز، با رفتار عاشقانه مثل بغل کردن، با هدیه دادن و… کلام و رفتار عاشقانه باید در کنار هم باشد. فرزند شما به هر دوی آنها نیاز دارد.

با او صحبت کنید

حتما هر روز با او صحبت کنید و جویای احوال او باشید. از روزش بپرسید و شنونده خوبی برایش باشید.

از او حمایت کنید

چطور با دخترم مهربون تر باشم

وقتی مشکلی را مطرح می‌کند، سریع گارد نگیرید. حمایت کنید و در کنارش باشید. سریع اشتباهاتش را به او گوشزد نکنید. اول شنونده باشید و حمایت کنید، بعد از اینکه آرام شد، منطقی و با آرامش درباره اشتباهاتش با او صحبت کنید.

از او تعریف کنید

هر روز از دخترتان تعریف کنید، از ظاهرش، از لباسی که به او می‌آید، از درس‌ها و نمرات خوبش و… این کار عزت نفس و احساس ارزشمندی او را تقویت می‌کند.

به دخترتان اعتماد کنید

اعتماد کردن بسیار مهم است. به او خوب و بد را آموزش دهید و بعد اجازه دهید تا حد امکان مستقل باشد. اگر اعتمادتان را از بین برد، به آرامی با او صحبت کنید و بگویید که از این موضوع ناراحت هستید. هرگز دعوا و تنبیه نکنید چون اوضاع را بدتر می‌کند. اگر دخترتان به هر دلیلی مدام اعتمادتان را از بین می‌برد و کارهای اشتباه انجام می‌دهد، حتما با مشاور متخصص کودک و نوجوان صحبت کنید تا بدانید چگونه باید با او به درستی برخورد کنید. کودکان و نوجوانان در سن حساسی هستند. هر گونه برخورد با آنها می‌تواند آسیب‌زننده باشد و باعث لجبازی و موارد بد دیگر شود.

سخن پایانی

ارتباط با دخترتان می‌توانید یکی از بهترین ارتباطات زندگی‌تان باشد، پر از عشق و محبت و شادی. اگر مشکلاتی بین شما وجود دارد، ناراحت نشوید. می‌توانید توسط تکنیک‌های گفته شده و یا ارتباط با یک مشاور متخصص، ارتباط‌تان را بهبود ببخشید. فقط یادتان باشد که رابطه مادر و دختری بسیار مهم است. پس از مشکلات به راحتی نگذرید و از کمک متخصصان استفاده کنید. هر گونه برخورد و حرف شما روی سلامتی و آینده دخترتان تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!