بارداری و تربیت فرزند

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ (چگونه با فرزند جوان خود رفتار کنیم؟)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نوجوانان می‌توانند پیچیده و بداخلاق باشند و ذهن‌شان بین دوران کودکی و بزرگسالی سرگردان باشد. اما این بدان معنا نیست که صحبت کردن با نوجوانان غیر ممکن است. اگر شما هم فرزند نوجوان دارید و در ارتباط با او دچار مشکل شدید، حتما با دقت این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.

چگونه با فرزند نوجوانم ارتباط خوبی داشته باشم؟


زمانی را برای گفتگو ایجاد کنید

موقعیت خانوادگی با کیفیتی را ایجاد کنید و در طول شام گفتگو کنید. از همه بخواهید تلفن‌های همراه خود را خاموش کنند یا در اتاق دیگری بگذارند. به این ترتیب، همه می‌توانید توجه خود را روی مکالمه شام متمرکز کنید. چند سوال مطرح کنید تا همه حاضران، به آنها پاسخ دهند و از قضاوت در مورد پاسخ‌ها خودداری کنید. روی موضوعاتی مانند: رویدادهای روزانه یا نظرات در مورد وعده‌های غذایی تمرکز کنید. به سراغ موضوعات خنثی بروید که منجر به درگیری یا دعوا نشود. از اعضای خانواده در مورد برنامه‌های تلویزیونی که در حال حاضر تماشا می‌کنند یا کتاب‌هایی که می‌خوانند بپرسید. نمایش‌ها یا کتاب‌های موردعلاقه خود را به اشتراک بگذارید. تاکتیک دیگری که می‌توانید در سر میز شام امتحان کنید، این است که از نوجوان خود در مورد اتفاقات مهم روز خود بپرسید. این می‌تواند به سادگی یک نمره آزمون خوب یا یک جوک خنده‌دار باشد که یکی از دوستان در هنگام ناهار گفته است یا می‌تواند مربوط به اخبار فعلی باشد. به خاطر داشته باشید که شنونده خوبی باشید و حرف‌ها را قطع نکنید!

در ماشین با هم صحبت کنید

اگر زمان زیادی را در ماشین با فرزند نوجوان خود سپری می‌کنید، از زمان رانندگی بهترین استفاده را ببرید و از آن برای صحبت استفاده کنید. برای برخی از رانندگان، صحبت کردن در ماشین می‌تواند حواس پرت کن باشد. بنابراین بیشتر روی معرفی موضوعات گفتگو و سپس گوش دادن به پاسخ‌های نوجوان خود تمرکز کنید. سعی کنید مکالمه را طبیعی و باز نگه دارید. شما می‌توانید در مورد محیط اطراف خود اظهار نظر کنید یا می‌توانید روی موضوعات اساسی تمرکز کنید، مانند برنامه‌های فرزندتان برای شب و…

مکالمه را در طول استراحت شروع کنید

نحوه ارتباط با فرزند نوجوان

ارتباطات کوتاه، راه خوبی برای تشویق یک نوجوان برای آرام صحبت کردن است.

شب‌ها قبل از خواب صحبت کنید

برخی نوجوانان در شب راحت‌تر صحبت می‌کنند. البته قبل از شروع گفتگو از او بپرسید که آیا حوصله صحبت کردن دارد یا خیر. راه دیگر برای شروع مکالمه در شب این است که به او یک میان وعده بدهید. این کار به او نشان می‌دهد که شما برای گفتگو در شب، در دسترس او هستید. پس از وقتی که با دوستان خود می‌گذارد، نوجوان شما ممکن است موارد بیشتری را با شما به اشتراک بگذارد. شروع‌کننده مکالمه بودن را این گونه امتحان کنید:«خب با دوستانت امشب خوش گذشت؟» یا «وقتی بیرون رفتی چطور گذشت؟» یا «ملاقات با دوستت خوب بود؟» از بازجویی از نوجوان خود اجتناب کنید. سعی کنید رفتار پرخاشگرانه نداشته باشید یا از او نپرسید که در طول شب دقیقا چه کار می‌کردند. از بازجویی و رفتار کنترل‌گرایانه بپرهیزید و آرام صحبت کنید.

سعی کنید در مورد چیزهایی که برای نوجوان‌تان جالب است صحبت کنید

مهم نیست که نوجوان شما به چه چیزی علاقه دارد، ورزش، موسیقی، مد، تلوزیون، بازی‌های ویدیویی، دوستان، کار مدرسه، در مورد آنها صحبت کنید. سعی کنید شنونده خوبی باشید و سعی کنید به آنچه نوجوان تان از بحث کردن لذت می‌برد، علاقه واقعی نشان دهید. یک قانون خوب این است که دو برابر بیشتر از صحبت کردن تان، به او گوش کنید. این تضمین می‌کند که به نوجوان خود زمان و توجه کافی برای صحبت در مورد علایق خود می‌دهید. آنچه را که او به خوبی انجام می‌دهد را تصدیق کنید و با نوجوان خود به همان روشی که با بزرگسالان صحبت می‌کنید، صحبت کنید.

از واکنش‌های خود نسبت به نوجوان خود آگاه باشید

نوجوانان در انجام یا گفتن چیزهایی که والدین یا بزرگترهایشان را آزار می‌دهد عالی هستند. به جای واکنش احساسی به اعمال یا کلمات آنها، به این فکر کنید که چرا او پا روی حساسیت‌های شما می‌گذارد؟ با تامل در پاسخ‌های خود به نوجوان‌تان، می‌توانید ریشه مشکل یا مسئله را پیدا کنید. این احتمالا منجر به دعوای کمتر و صحبت بیشتر می‌شود.

وقتی اشتباه می‌کنید، بپذیرید وعذرخواهی کنید

انجام این کار احتمالا دشوار باشد. اما عذرخواهی کردن زمانی که مرتکب اشتباه شده‌اید، به نوجوان شما این امکان را می‌دهد که شما را انسان و فردی که می‌تواند با او صادقانه ارتباط برقرار کند، ببیند. درواقع، اعتراف به اشتباه و عذرخواهی، الگوی مثبتی برای نوجوان شما است. متاسفم، کلمه قدرتمندی است که نوجوان شما می‌تواند از والدین یا شخصیت‌های معتبر خود بشنود.

این ارتباط مثبت به نوجوان شما این فرصت را می‌دهد تا یاد بگیرد که چگونه صادقانه و محترمانه با دیگران صحبت کند، حتی زمانی که اختلاف نظری وجود دارد. آنها همچنین یاد خواهند گرفت که هنگام بحث درباره احساسات خود با دیگران، از جمله شما، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

نظر خود را ارائه دهید، اما از سخنرانی یا ناله کردن از نوجوان خود اجتناب کنید

این احتمال وجود دارد که از نوجوان خود چیزی را بشنوید که با آن مخالف هستید. اما مهم است که از جملاتی مانند «تصمیم احمقانه‌ای است» یا «تو در مورد آن پسر/دختر اشتباه می‌کنی» بپرهیزید. در عوض، سعی کنید نظر خود را با گفتن این جمله ارائه دهید:«من اینجا هستم تا گوش کنم، اما اگر توصیه‌ای از من می‌خواهی به من بگو.» با توجه به احساسات نوجوان خود شروع به صحبت کنید. به نظر می‌رسد از اتفاقی که دیشب افتاده ناراحت هستید. استفاده از یک بیانیه به جای یک سوال باعث می‌شود که عبارات بیشتر شبیه یک پیشنهاد باشد تا یک اتهام. تمام توجه خود را به او معطوف کنید. کاری کنید که نوجوان‌تان احساس کند شما او را درک می‌کنید. پس از پایان صحبت‌هایش اگر درخواست کرد، کمک یا مشاوره ارائه دهید. از او بپرسید:«آیا کاری هست که بتوانم انجام دهم؟ آیا توصیه‌ای می‌خواهی؟» اغلب، نوجوانان فقط نیاز دارند در مورد مسائل یا مشکلات با کسی که به آنها اعتماد دارند و به آنها احترام می‌گذارند صحبت کنند. بنابراین به جای سخنرانی، مایل به گوش دادن به آنها باشید.

از فریاد زدن، سرزنش کردن و برچسب زدن خودداری کنید

این اقدامات تهاجمی، هر گونه مکالمه معنی‌دار با نوجوان شما را از بین می‌برد. سعی کنید با نوجوان خود صحبت کنید، نه اینکه بر سرش فریاد بزنید یا به او بی‌احترامی کنید.

به حریم خصوصی نوجوان خود احترام بگذارید

با تماس‌های تلفنی خصوصی پشت در بسته، موافقت کنید، اما قوانین اساسی را تعیین کنید. از نوجوان خود بپرسید که هنگام بیرون رفتن در شب کجا خواهد بود، اما هر پنج دقیقه یک بار برای کاهش نگرانی خود، با او تماس نگیرید. با تجاوز نکردن به حریم خصوصی نوجوان خود، نشان دهید که به او احترام می‌گذارید و به او اعتماد دارید. این کار به احتمال زیاد باعث می‌شود که او تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن افکار یا احساسات خود با شما داشته باشد. مهم است که به حریم خصوصی نوجوان خود به روش‌های ساده احترام بگذارید، مثلا قبل از ورود به اتاق خواب او، در بزنید و وارد شوید. هر وقت که خودتان می‌خواهید (حتی اگر او بی‌حوصله است و نمی‌خواهد) برای صحبت‌های جدی به سراغ او نروید، زیرا ممکن است منجر به دعوا شود.

فرزند نوجوان خود را در جریان تصمیمات مهم قرار دهید

اگر قرار است تصمیم مهمی درباره او یا امور خانه اتخاذ شود، حتما نوجوان خود را هم در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهید و نظرخواهی کنید.

رازدار باشید

با محرمانه نگه داشتن مکالمات خود با فرزندتان، اعتماد متقابل ایجاد کنید. مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد که احساس کنید باید با همسر خود یا بزرگسال دیگری صحبت کنید. اگر در نهایت، مکالمه‌های خصوصی نوجوان خود را به اشتراک بگذارید، ممکن است ارتباط‌تان خراب شود. با فاش کردن آنچه به شما به صورت خصوصی گفته است، به اعتماد او خیانت نکنید.

 

سخن پایانی

نوجوانی دوره‌ای از زندگی است که اگر به درستی مدیریت نشود و خانواده همکاری لازم را با فرزندشان نداشته باشند، می‌تواند دوره بحرانی و سختی باشد. پس بسیار مهم است که ارتباط خوبی با نوجوان‌تان داشته باشید. اگر مشکلات خانوادگی بین شما و فرزندتان وجود دارد، حتما از روانشناس متخصص کمک بگیرید، چرا که هر گونه رفتار منفی و اشتباه، می‌تواند آسیب روانی برای فرزندتان داشته باشد که این موضوع روی روابطش هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. در این زمینه می‌توانید از مشاوران مجموعه روان سالم کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!