بارداری و تربیت فرزند

اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان (درمان افسردگی در کودکان)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اختلالات خلقی در دوران کودکی، شرایط سلامت روانی است که بر وضعیت عاطفی کودک تاثیر می‌گذارد. هنگامی که یک کودک اختلال خلقی را تجربه می‌کند، احتمالا افکار و احساساتی خواهد داشت که شدید و مدوام و مدیریت کردن آنها دشوار است. اینها فراتر از حالات دیوانگی یا عصبانیت‌های گاه به گاه هستند. تخمین زده می‌شود که 3/14 درصد از کودکان 13 تا 18 ساله، دارای اختلال خلقی هستند و تخمین زده می‌شود 1/2 درصد کودکان، دارای اختلال شدید هستند.

اختلالات رایج دوران کودکی


اختلال افسردگی اساسی

یک کودک ممکن است یک حالت افسردگی مداوم و تحریک‌پذیر به مدت دو هفته یا بیشتر را تجربه کند.

اختلال دوقطبی

کودک ممکن است، دوره‌های موقت خلق و خوی بالا را تجربه کند و پس از آن دوره‌هایی از افسردگی یا خلق بد را تجربه کند.

اختلال قبل از قاعدگی

این اختلال قبل از قاعدگی در نوجوانان دختر رخ می‌دهد و ممکن است شامل، تحریک‌پذیری یا علائم شبیه به افسردگی باشد.

اختلال عاطفی فصلی

این اختلال اغلب در زمان‌های خاصی از سال، از جمله پاییز و زمستان، زمانی که ساعات روز تغییر می‌کند، رخ می‌دهد. در این زمان ممکن است، کودک علائم افسردگی را تجربه کند.

علائم و نشانه‌های اختلالات خلقی در کودکان

افسردگی در کودکان

کودکان همیشه علائم مشابه بزرگسالان را نشان نمی‌دهند و علائم هر کودک منحصر به فرد است. بنابراین علائم و نشانه‌ها از کودکی به کودک دیگر متفاوت است و تحت تاثیر سن، آرایش بیولوژیکی و شرایط قرار می‌گیرد. از جمله این علائم عبارت‌اند از:

  • احساس تحریک‌پذیری، عصبانیت یا غمگینی به طور مداوم
  • شکایات جسمی، مانند سردرد یا خستگی
  • تغییرات قابل توجه در الگوهای خواب یا خوردن
  • از دست دادن انرژی
  • عزت نفس پایین
  • مشکل در مدرسه یا با همسالان
  • فوران انرژی با افکار سریع یا گفتار سریع
  • رفتار سرکش یا پرخطر
  • تهدید به فرار یا فرار از خانه
  • افکار یا احساسات خودکشی و یا اقدام به آن

علل اختلالات خلقی در کودکان

هر کودکی بدون توجه به پیشینه و هویتش، ممکن است دچار اختلال خلقی شود. با این حال، مطالعات نشان داده است که ژنتیک نقش مهمی در ایجاد اختلالات خلقی دارد. وراثت پذیری تقریبا 35% از موارد افسردگی اساسی و 60 تا 93 درصد از موارد اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهد. عوامل محیطی نیز می‌توانند نقش داشته باشند. دکتر اسکات هاوکینز توضیح می‌دهد که اگر کودکی در یک محیط پراسترس زندگی می‌کند، درگیر انتخاب‌های سبک زندگی ناسالم، مانند عادات غذایی نامناسب، بهداشت نامناسب خواب، استفاده ناسالم از شبکه‌های اجتماعی، تماشای بیش از تلویزیون یا سوءمصرف است، این می‌تواند شرایط را بدتر کند. مشکلات شدید خانوادگی نیز یکی از علل اختلالات در کودکان و نوجوانان است.

تشخیص اختلال خلقی در دوران کودکی

هنگام تشخیص اختلالات در کودکان، مهم است که به یک متخصص سلامت روان که در زمینه اختلالات سلامت روان دوران کودکی تخصص دارد، مانند روانشناس کودک مراجعه کنید. این متخصص بالینی قبل از توصیه به درمان، ارزیابی رفتاری کامل کودک را انجام می‌دهد. علل را بررسی می‌کند و سپس راهکار ارائه می‌دهد.

درمان اختلالات خلقی در کودکان


دکتر اسکات هاوکینز هنگام درمان کودکان مبتلا به اختلالات خلقی، همکاری تیمی را بین والدین یا سرپرستان کودک، معلمان، درمانگران، متخصصان اطفال و متخصصان دیگر مانند روانپزشکان کودک یا متخصص مغز و اعصاب را توصیه می‌کند. برخی از درمان‌های رایج اختلال خلقی عبارت‌اند از:

روان درمانی

مشاوره کودک و نوجوان

انجمن روانشناسان آمریکا، روان درمانی را به عنوان اولین خط درمان برای کودکان مبتلا به اختلالات خلقی توصیه می‌کند. روان درمانی می‌تواند با رویکردهای مختلف انجام شود مثل رفتار درمانی شناختی. رفتاردرمانی می‌تواند شامل درمان شناختی رفتاری و مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی باشد. این درمان‌ها می‌توانند به کودکان و سرپرستان آنها کمک کنند تا ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارها و همچنین بهترین روش مدیریت آنها را درک کنند.

دارو درمانی

بسته به اختلال خلقی در دوران کودکی و شدت بیماری ممکن است دارو برای کودک توصیه شود. برخی از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات خلقی، شامل مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، داروهای ضدافسردگی، یا تثبیت‌کننده‌های خلقی، از جمله ضدتشنج‌ها و داروهای ضد روان‌پریشی هستند. البته دارو درمانی در کنار مشاوره انجام می‌شود.

برای فرزند خود این نکات را رعایت کنید


به آنها کمک کنید خواب شبانه ثابت و کاملی داشته باشند. خاموش کردن دستگاه های الکترونیکی، یک ساعت قبل از خواب و تشویق فرزندتان به رفتن به رختخواب هر روز در یک ساعت مشخص، می‌تواند به این امر کمک کند.

فرزندتان را تشویق کنید تا با دیگران معاشرت کند و با دیگران تعامل داشته باشد. بنابراین آنها یک سیستم حمایتی قوی در تمام زمینه‌های زندگی خود دارند.

ابزارهای مدیریت استرس را به کودکان آموزش دهید. مثل ورزش، مراقبه و…

روی کیفیت رابطه خود با همسرتان کار کنید چرا که این موضوع تاثیر مستقیم روی سلامتی کودک شما دارد.

سخن پایانی

اگر متوجه کاهش عملکرد کودک خود شدید، صحبت با یک روانشناس، اولین گام برای ایجاد تیمی برای حمایت از سلامت روانی و عاطفی کودک است. تشخیص اختلال خلقی در دوران کودکی دشوار است. اگر فرزند شما در حال تغییر در خلق و خوی خود است، سعی کنید صبور، حمایت‌کننده و پشتیبان باشید و از صحبت با یک روانشناس نترسید. مداخله زود هنگام می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن وضعیت و بهبود علائم کودک شما بیانجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!