علم روانشناسی

چاکرا چیست و چگونه باز میشود (چگونه هفت چاکرا را فعال کنیم)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

درباره چاکرا اطلاعاتی دارید؟ باز کردن و فعال کردن چاکراها، به رفاه کلی شما کمک می‌کند و به غرایز شما کمک می‌کند تا به احساسات و افکار شما نیرو دهد. براساس باور هندو، بودایی و کابالا، چاکراها که در زبان عربی، سفیروت نامیده می‌شود، حوضچه‌های عظیمی از انرژی در بدن ما هستند که به ویژگی‌های روانی ما حاکم است. پس اگر چاکراهای شما مسدود یا بیش فعال باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر چاکراهای شما متعادل نباشند، پیدا کردن آرامش درون خود آسان نخواهد بود. برای کمک به رفع انسداد و فعال کردن چاکراهای خود، ما راهنمای آگاهی از چاکراها و همچنین یک تکنیک قابل اعتماد طراحی شده برای باز کردن چاکراها را اینجا برای شما گردآوری کردیم.

تمام 7 چاکرا را باز کنید تا تعادل را پیدا کنید


همان طور که چاکراهای خود را باز می‌کنید، لازم نیست نگران کم شدن چاکراهای بیش فعال باشید. چاکراهای بیش فعال به سادگی، عدم فعالیت چاکراهای بسته را جبران می‌کنند. وقتی همه چاکراها را باز کردید، انرژی به خودی خودی یکنواخت و متعادل می‌شود. گفته می‌شود که در مجموع هفت چاکرای اصلی وجود دارد. ما 4 مورد در بالاتنه خود داریم که بر خصوصیات ذهنی ما حاکم است و 3 مورد در پایین تنه که بر خصوصیات غریزی و جسمی ما حاکم است. چاکراهای هفت‌گانه عبارت‌اند از:

  • چاکرای ریشه (ساکرال)
  • چاکرای خاجی
  • چاکرای خورشیدی
  • چاکرای آناهیتا (قلب)
  • چاکرای گلو
  • چاکرای چشم سوم
  • چاکرای تاج

چگونه چاکراها را پاکسازی و باز کنیم؟


چاکرای ریشه (قرمز)

چاکرای ریشه

این چاکرا به شما کمک می‌کند از نظر فیزیکی هوشیار باشید و در موقعیت‌های مختلف احساس راحتی کنید. وقتی این چاکرا را باز می‌کنید، احساس تعادل، ثبات و امنیت خواهید داشت. شما احساس خواهید کرد که در آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد حضور دارید و به بدن فیزیکی خود متصل هستید. اگر چاکرای ریشه کم فعال باشد، ممکن است در موقعیت‌های اجتماعی احساس اضطراب، پراکندگی و حتی ناخوشایندی کنید. اگر بیش از حد فعال باشد، ممکن است متوجه شوید که مادی‌گرا و حریص رفتار می‌کنید.

برای پاکسازی چارکرای ریشه، می‌توانید یوگا انجام دهید. همچنین تمیز کردن اتاق یا خانه نیز برای این چاکرا مفید است. تمرین بعدی این است که صاف و ریلکس بایستید، پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید و کمی زانوهایتان را خم کنید تا به زمین برسید. لگن خود را کمی به سمت جلو حرکت دهید و بدن خود را متعادل نگه دارید تا وزن شما به طور یکنواخت روی کف پاها توزیع شود. بدن خود را به سمت جلو و پایین بیاورید و چند ثانیه در این وضعیت بمانید و چند ست این حرکت را تکرار کنید، آهسته و آرام. بعد از این حرکت، به صورت ضربدری روی زمین بنشینید و روی چاکرای ریشه بر روی ناحیه اندام تناسلی تمرکز کنید. در آن ناحیه یک توپ انرژی قرمز رنگ را تصور کنید که به دور خود می‌چرخد و انرژی خوب را به کل بدن و جهان اطراف‌تان منتقل می‌کند. این کار را تا زمانی که کاملا آرام شوید ادامه دهید. ممکن است احساس کنید تمیز، پاکیزه و آرام شدید.

چاکرای خاجی (نارنجی)

چاکرای خاجی

چاکرای خاجی شما شامی احساسات خام و تمایلات جنسی است. اگر باز باشد، می‌توانید آزادانه احساسات خود را رها کنید و به جریان بیاندازید. اگر کم تحرک باشد، در یک حالت خشک و بی‌احساس گیر می‌کنید و احساس می‌کنید نمی‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. اگر بیش از حد فعال باشد، ممکن است بیش از حد حساس و احساساتی باشید و میل جنسی بالایی داشته باشید، طوری که اذیت می‌شوید.

این روند را برای باز کردن چاکرای خاجی و رسیدن به تعادل دنبال کنید. روی زانوهای خود بنشینید، در حالی که پشت خود را صاف و ریلکس کردید. دست‌های خود را روی پاهای خود قرار دهید. کف دست‌ها را به سمت بالا و روی هم قرار دهید. سپس روی چاکرای خاجی و آنچه که در استخوان خاجی (پایین کمر) وجود دارد، تمرکز کنید. به خودتان اجازه دهید آرام باشید. این کار را تا زمانی که کاملا آرام شوید و انرژی چاکرای خاجی را حس کنید، ادامه دهید.

چاکرای خورشیدی (زرد)

چاکرای خورشیدی

چاکرای خورشیدی با اعتمادبه نفس، سخاوت و شادی مرتبط است. وقتی باز می‌شود، احساس توانمندی فراوانی را احساس خواهید کرد. اگر چاکرای خورشیدی شما کم تحرک باشد، احساس بلاتکلیفی در زندگی، دلهره و اضطراب خواهید داشت. اگر بیش از حد فعال باشد، ممکن است متکبر و پرخاشگر شوید.

یکی از روش‌های پاکسازی چاکرای خورشیدی به این صورت است. روی زانوهای خود بنشینید، در حالی که پشت خود را صاف و ریلکس می‌کنید، دستان خود را روی ناحیه ناف قرار دهید. اجازه دهید انگشتان در بالا به هم بپیوندند و هم به سمت بدن‌تان باشند. سپس روی چاکرای خورشیدی و انرژی آن در ستون فقرات، کمی بالاتر از ناف تمرکز کنید. به خودتان اجازه دهید آرامش داشته باشید و به فکر کردن در مورد چاکرا و تاثیر آن بر زندگی خود ادامه دهید.

چاکرای قلب (سبز)

چاکرای قلب

چاکرای قلب تماما در مورد عشق، مراقبت و محبت است. منظور ما عشق به خود و عشق به دیگران. وقتی باز است، دلسوز و دوستانه به نظر می‌رسید و همیشه در روابط با مهر و محبت عمل می‌کنید و همچنین عمیقا عاشق خود هستید. اگر کم تحرک باشد، عشق به خود و عشق به دیگران را از دست می‌دهید و همچنین بخشش برایتان بسیار سخت می‌شود. اگر بیش از حد فعال باشد، آنقدر نسبت به مردم محبت خواهید داشت که آنها را خفه می‌کنید و یا ممکن است فردی خودخواه جلوه کنید.

با این فرایند آسان، تعادل را پیدا می‌کنید و چاکرای قلب خود را باز می‌کنید. چهارزانو روی زمین بنشینید. دستان خود را روی ناحیه قلب خود قرار دهید و روی این قسمت تمرکز کنید تا انرژی سبز رنگ چاکرای قلب را حس کنید. این فرایند را تا جایی که می‌توانید ادامه دهید.

چاکرای گلو (آبی روشن)

چاکرای گلو

این چاکرا اگه متعادل باشد به شما کمک می‌کند که ابراز وجود سالم کنید، حرف‌هایتان را بزنید، درخواست‌هایتان را بیان کنید و در روابط عالی عمل کنید. اگر چاکرای گلوی شما مسدود شده باشد، ممکن است در بیان احساسات خود مشکل داشته باشید، به طور مکرر از کلمات منفی استفاده کنید و احساس کنید نمی‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. دروغ گفتن یکی دیگر از نشانه‌های انسداد چاکرای گلو است. با این حال، اگر چاکرای گلو بیش از حد فعال باشد، ممکن است تمایل داشته باشید که بیش از حد صحبت کنید و برای گوش دادن به دیگران مشکل داشته باشید.

چاکرای گلوی خود را به این شکل باز کنید. روی زانوهای خود بنشینید و سپس روی چاکرای گلو و آنچه در قاعده گلو وجود دارد تمرکز کنید. در تمام این مدت، بدن خود را آرام کنید و به چاکرا، معنای آن و اینکه چگونه بر زندگی شما تاثیر می‌گذارد فکر کنید.

چاکرای چشم سوم (نیلی رنگ)

چاکرای چشم سوم

همانطورکه از نامش پیداست، این چاکرا با بینش و خرد عمیق سر و کار دارد. باز کردن چشم سوم، دریچه‌ای عمیق به زندگی معنوی شما ایجاد می‌کند. اگر روشن‌بینی عالی دارید، شهود قوی دارید، تمایل زیادی به رویاپردازی دارید، می‌توانید بگویید که چاکرای چشم سوم شما باز است. اگر کم تحرک باشد، نمی‌توانید آینده خود را تصور یا برای آن تصمیم‌گیری کنید و برای تصمیمات خود وابسته به دیگران هستید. اگر چشم سوم شما بیش از حد فعال است، دچار نشخوار فکری و فکر کردن مداوم می‌شوید که این موضوع به شدت آزاردهنده است.

با این مدیتیشن آسان می‌توانید چشم سوم خود راباز کنید. چهارزانو روی زمین بنشینید. روی چاکرای چشم سوم و انرژی نیلی رنگ زیبای آن تمرکز کنید و انرژی‌اش را بیشتر گسترش دهید.

چاکرای تاج (بنفش)

چاکرای تاج

این هفتمین و معنوی‌ترین چاکرا است. این چاکرا با خرد و تجربه یکی بودن با کیهان مرتبط است. وقتی این چاکرا باز باشد، راحت‌تر می‌توانید ذهنی باز داشته باشید و از جهان و ارتباط آن با خودتان آگاه‌تر شوید. اگر کم تحرک باشد، ارتباط با خود عمیق وجودتان را از دست می‌دهید و نمی‌توانید فرد معنوی باشید. اگر چاکرای تاج بیش از حد فعال باشد، شما تمایل دارید که معنویت را بر نیازهای غریزی و جسمی خود مثل آب و غذا، خواب و… ترجیح دهید و به جسم خود رسیدگی نکنید. این مورد هم باعث بیماری می‌شود.

این مراقبه را برای باز کردن چاکرای تاج خود امتحان کنید. چهارزانو روی زمین بنشینید و بر روی چاکرای تاج و آنچه که در بالای سر شما قرار دارد، تمرکز کنید و انرژی چاکرای تاج را گسترش دهید.

چاکراها و بیماری‌های جسمانی

هر کدام از چاکراها اگر بیش فعال یا کم فعال باشند، آن قسمت از بدن را دچار بیماری می‌کنند. پس تمام بیماری‌های جسمانی به نامتعادل بودن انرژی چاکراها مربوط هستند. مثلا چاکرای گلو اگر نامتعال کار کند، ناحیه گلو و دهان را دچار بیماری می‌کند.

سخن پایانی

چاکراها انرژی بدن ما را تامین می‌کنند و روی سلامت جسم و روان تاثیر مستقیم دارند. اگر دچار بیماری جسمی هستید یا از لحاظ روانی مشکلاتی را در خود می‌بینید، می‌توانید علت آن را در چاکراهای خود جستجو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!