بارداری و تربیت فرزند

رفتار شوهر در دوران بارداری همسر (وظایف مرد در دوران حاملگی و زایمان)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ازدواج باعث همبستگی و اتحاد زن و مرد می‌شود و دو نفر را به هم نزدیک می‌کند. زن و شوهر باید هر مسئولیتی را در ازدواج قبول کنند و این امر در مورد تربیت فرزند نیز صدق می‌کند. اگر چه نقش‌ها و مسئولیت‌های بین والدین می‌تواند با توجه به شخصیت و انتظارات هر یک از زوجین تغییر کند اما هر دو والدین در دوران بارداری مسئولیت‌های مساوی دارند. کمک به همسرتان برای داشتن یک بارداری آسان و خوب، در واقع وظیفه و مسئولیت شما است که باید به عنوان یک پدر و شوهر خوب انجام بدهید. به عنوان یک شوهر ممکن است از خود بپرسید که چگونه می‌توانید به همسرتان کمک کنید تا در بهترین حالت ممکن بارداری خود را طی کند. در این مقاله ما شما را راهنمایی می‌کنیم که به عنوان یک همسر در یک مرحله مهم در طول زندگی‌تان، بتوانید بهترین عملکرد خودتان را داشته باشید.

15 وظیفه پدر آینده در دوران بارداری


در اینجا چند نکته ضروری است که در هنگام بارداری همسر خود باید به خاطر داشته باشید. با رعایت این موارد شما یک همسر مفید و یک پدر خوبی خواهید بود.

آموزش ببینید

گاهی اوقات فقط دانستن و درک اینکه همسرتان در چه شرایطی است، یک گام بزرگی است، به خاطر همین موضوع، در مورد اتفاقاتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد آموزش ببینید. در دوران بارداری همسر شما، باید به موارد زیادی توجه شود بنابراین درباره عادت غذایی، لباس یا موارد جدی‌تر مانند مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها و تهوع صبحگاهی را مطالعه کنید تا بتوانید از همسر خود حمایت کنید.

برای مقابله با تهوع صبحگاهی به همسرتان کمک کنید

تهوع صبحگاهی می‌تواند یک تجربه دردناک و سخت باشد که می‌تواند زن را در مدت زمان کوتاهی خسته کند. به عنوان یک شوهر، شما باید در این مدت از همسر خود حمایت کنید. او را تشویق کنید، در کنارش بایستید و کاری کنید که احساس راحتی کند. برای او فضایی برای استراحت ایجاد کنید تا هر زمان که حالت تهوع صبحگاهی به سراغش می‌آید بتواند آرامش داشته باشد.

حساس باشید

شرایط در چند ماه آینده قطعا تغییر خواهد کرد. نوسانات خلقی، مبارزه عاطفی، درد و غیره وجود خواهد داشت. در این مدت یعنی در دوران بارداری، این تغییرات طبیعی است. بنابراین یاد بگیرید که وقتی همسرتان این تغییرات و حالات را تجربه می‌کند، صبور باشید. به درخواست‌ها و نیازهای او حساس باشید و همیشه با مهربانی پاسخ دهید. این باعث می‌شود که او نسبت به شما قدردانی کند.

او را تشویق و حمایت کنید

همسر شما در این مرحله از زندگی به حمایت و تشویق نیاز دارد. بارداری دوران پرفراز و نشیبی است. از یک طرف، همسرتان خوشحال و هیجان‌زده است. از سوی دیگر، تغییرات فیزیکی، عدم اطمیان و ترس وجود دارد. در طول در دوران بارداری او، مهم است که او را تشویق کنید، به او یادآوری کنید که با او هستید و نیازی نیست نگران باشد.

انعطاف‌پذیر باشید

ممکن است در برخی از روزها همسرتان بیشتر از قبل به شما احتیاج داشته باشد. این کار برای شوهر شاغل سخت خواهد بود. ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که مجبور شوید برنامه‌های خود را تغییر دهید یا حتی آنها را لغو کنید تا در کنار همسرتان باشید، بنابراین این موضوع را در دوران بارداری به عنوان یک احتمال در نظر بگیرید. سعی کنید جلسات غیررسمی خود را با همکاران‌تان با توجه به نیازهای همسرتان برنامه‌ریزی کنید و هر از گاهی در ساعات کاری خود انعطاف‌پذیری به خرج بدهید تا بتوانید وقت خود را با همسر خود بگذرانید. به این ترتیب وقتی او به شما نیاز دارد، می‌توانید در کنار او باشید.

با او آشپزی کنید

برای مردان انجام دادن بسیاری از کارها به تنهایی در دوران بارداری همسر، بسیار سخت به نظر می‌رسد. آشپزی یکی از آنها است. در کارهای آشپزخانه مشارکت کنید و در چیزهایی که همسرتان درست می‌کند، با او همکاری داشته باشید. او ازاین کار شما قدردانی خواهد کرد و این کار بار او را نیز سبک کرده و او را آرام می‌کند.

در کنارش باشید

به زنان باردار توصیه می‌شود که استراحت کافی داشته باشند و خود را تحت فشار قرار ندهند، به همین دلیل اکثر آنها جایی می‌روند که آن مکان امن باشد. به عنوان مثال شاید او برای اینکه تنها نباشد، بخواهد در خانه مادر و پدرش بماند. تا آن جا که ممکن است، اطمینان حاصل کنید که به صورت مداوم با او در تماس هستید. در صورت امکان تا ماه هشتم بارداری با او باشید و مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرید.

با او برنامه‌ریزی کنید

انتظار کشیدن برای تولد فرزند، بسیار هیجان‌انگیز است. به عنوان یک زوج مسئولیت‌پذیر، مهم است که برای آینده برنامه‌ریزی کنید تا وقتی بچه شما به دنیا آمد، آماده باشید. با همسرتان برنامه‌ریزی کنید و در مورد همه موارد مهم صحبت کنید. این کار او را تشویق می‌کند و به او یادآوری می‌کند که شما واقعا با هم در این کار و در این مرحله از زندگی، شریک هستید. در این زمان است که می‌توانید به نام فرزند خود فکر کنید.

مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرید

همسرتان را در امور کوچکی که ممکن است در آن به کمک نیاز داشته باشد، یاری کنید اما مقداری از کارها را بدون اینکه او به شما بگوید انجام بدهید. با انجام برخی از کارها در خانه، او را آرام و شاد می‌کنید.

یک شنونده خوب باشید

بارداری به همان اندازه که یک تجربه هیجان‌انگیز است، می‌تواند یک تجربه ناامیدکننده نیز باشد، بنابراین به احتمال زیاد همسر شما در این دوران ناراحتی‌هایی خواهد داشت. در این مواقع خوب است که شنونده خوب و فعالی باشید. به شکایات همسرتان در مورد درد و ناراحتی، در مورد هوس‌ها و تغییر بدن او گوش دهید. اگر به او گوش بدهید، او را واقعا خوشحال می‌کنید زیرا می‌تواند در کنار شما خودش را راحت و امن احساس کند، ناراحتی خود را ابراز کند و به حالت روحی آرام بازگردد.

در کارهای خانه همکاری کنید

مراقبت از خانه به زودی برای همسر شما سخت‌تر می‌شود. پس زمان مراقبت از آن به کمک شکا فرا رسیده است. حمل نوزاد کار آسانی نیست. بنابراین مهم است که شما دو نفر حداقل مسئولیت‌ها را با یکدیگر تقسیم کنید.

به پزشک مراجعه کنید

همراهی همسر خود برای ویزیت پزشک از کارهای مهمی است که باید در دوران بارداری وی انجام دهید. در صورت بروز عوارض بارداری، مراجعه به پزشک ممکن است استرس‌زا باشد و شما نباید همسر خود را تنها بگذارید. هر زمان که همسرتان ویزیت پزشک را تعیین می‌کند، باید با او بروید.

برای به دنیا آمدن فرزندتان آماده باشید

با او برای روز فوق‌العاده به دنیا آمدن فرزندتان آماده شوید. گاهی اوقات، آمادگی برای زایمان و انتظار کشیدن برای به دنیا آمدن نوزاد می‌تواند برای یک خانم بسیار استرس‌زا باشد، بنابراین مطمئن شوید که خودتان را برای شرایط مورد نیاز آماده کرده‌اید. ساک زایمان را با تمام وسایلی که در بیمارستان به آن نیاز دارد را آماده کنید. درباره نحوه قنداق کردن نوزاد، نحوه خواباندن او و سایر مواردی که برای فرزندپروری خوب ضروری است، مطالعه کنید و یاد بگیرید. همیشه حمایت خود را نشان دهید.

میزان مصرف غذا و آب همسرتان را زیر نظر داشته باشید

باردار بودن به این معناست که همیشه مطمئن باشید که همسرتان درست و خوب غذا می‌خورد و  می‌نوشد. این وظیفه شما است که بدانید برای حفظ سلامتی همسرتان و نوزاد باید چه چیزهایی بخورد؟ چه ساعاتی باید مکمل‌هایش را بخورد؟ آیا غذای مناسب را در زمان مناسب می‌خورد؟ آیا از خوردن غذا خودداری می‌کند و اشتها ندارد؟ چه چیزی را دوست دارد بخورد؟ چه غذایی برای نوزاد مفید است و چه چیزی مفید نیست؟ آیا به اندازه کافی آب می‌نوشد؟ با پاسخ دادن به تمام این سوالات در دوران بارداری همسرتان، مطمئن شوید که او و نوزاد در سلامتی کامل به سر می‌برند.

کاری بکنید که احساس خاص بودن داشته باشد

با پیش رفتن بارداری، همسر شما ممکن است در مورد ظاهر و اندام خود احساس ضعف و زشتی داشته باشد زیرا بدن او در دوران تغییر می‌کند. در این زمان، شما ممکن است ندانید که چگونه او را متقاعد کنید که او همانطور که هست کامل و زیبا است. بنابراین سعی کنید او را زیبا و خاص جلوه دهید. می‌توانید عکاسی بارداری را امتحان کنید تا حس خاصی به او دست دهد و ببیند که چقدر زیبا است. وقتی شوهر در دوران بارداری از همسر خود مراقبت می‌کند، می‌تواند تفاوت چشمگیری در دیدگاه همسرش نسبت به خود ایجاد کند.

چرا حمایت از شریک زندگی در دوران بارداری مهم است؟

گاهی اوقات زنان باردار و شریک زندگی آنها ممکن است احساس کنند که در کنار شادی در دوران حاملگی، اضطراب را نیز تجربه می‌کنند. آنها فهرست بلند بالایی از کارهای انجام نشده دارند. آنها باید با تغییرات و ناشناخته‌های حاملگی و زایمان کنار بیایند. وقتی هر دو طرف از یکدیگر حمایت می‌کنند، پیوند و حس کار گروهی خود را تقویت می‌کنند. حمایت شریک زندگی به ویژه برای مادر و نوزاد در این زمان بسیار مهم است.

  • زنی که در طول بارداری و بعد از آن احساس می‌کند از طرف شریک زندگی خود حمایت می‌شود، ممکن است احساس شادی بیشتری داشته باشد و استرس کمتری را تجربه کند.
  • استرس کمتر در مادران در دوران بارداری ممکن است به نوزادان نیز کمک کند.

انجام دادن این کارها در دوران بارداری همسرتان، ممنوع است!

  • دعوا کردن با همسر و بحث کردن با او.
  • تنها گذاشتن او به مدت طولانی.
  • مسخره کردن احساسات، افکار و نگرانی‌هایش.
  • تحت فشار قرار گذاشتن او برای برطرف کردن نیاز جنسی‌تان.
  • درخواست طلاق در دوران بارداری.
  • خشونت فیزیکی علیه همسر و وارد کردن آسیب فیزیکی و احساسی به او.

زوج درمانگر و سکس تراپیست

سخن پایانی

دوران بارداری، دوران بسیار حساس و تنش‌زایی است و در کنار آن، برای زوجین شادی و لذت زیادی به همراه دارد. در این دوران، وظیفه و مسئولیت شوهر است که از همسرش مراقبت کند، حمایت کند، او را دوست داشته باشد و در کارهای خانه به او کمک کند. همچنین در ویزیت‌های دوران حاملگی نیز شوهر باید سعی کند در کنار همسرش باشد. در این مقاله توضیح دادیم که در این دوران چگونه می‌توانید به همسرتان کمک کنید که بارداری سالم و خوبی داشته باشد و خودش و نوزادتان سلامت باشند. علاوه بر این در این دوران حساس، بحث و دعوا کردن با همسر، اذیت کردن او، خشونت فیزیکی، مسخره کردن ظاهر یا احساسات او… ممنوع است، چرا که اگر همسرتان سلامت جسمی یا روانی‌اش را از دست بدهد، فرزندتان نیز دچار مشکلاتی خواهد شد که کل زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس اگر فرزندی سالم می‌خواهید، باید همسرتان را نیز سالم نگه دارید و مراقب او باشید. اگر همسرتان باردار است و قصد دارید شوهر و پدر خوبی باشید و می‌خواهید از همسرتان در این دوران حمایت کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم استفاده کنید و آموزش‌های لازم را برای دوران بارداری و پس از آن ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!