زندگی مشترک

واژینیسموس چیست؟ (درمان قطعی دیسپارونیا و انقباض غیرارادی واژن)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

آیا شما هم در حین رابطه جنسی درد زیادی را احساس می‌کنید و تمام بدن به خصوص لگن، پاها و ناحیه واژن‌تان زیاد منقبض می‌شود، ممکن است مبتلا به واژینیسموس یا واژینیسم باشید. افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، ممکن است حتی اجازه دخول به همسرشان ندهند چون نمی‌توانند درد و انقاباضات را تحمل کنند. حتی گاهی اگر واژینیسم در حین دخول اتفاق بیفتد، آلت تناسلی مرد ممکن است در واژن بماند و خارج نشود تا زمانی که ماهیچه‌ها منبسط شوند. در این مقاله قصد داریم درباره نشانه‌های واژینیسم، علت‌ها و روش‌های درمان توضیح بدهیم تا اگر مبتلا به آن هستید بدانید که چطور باید آن را حل کنید.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس، اوکنش خودکار و اوتوماتیک وار بدن به ترس از برخی یا انواع مواردی است که قرار است وارد واژن شود. هر زمان که دخول انجام می‌شود، عضلات واژن خود به خود منقبض می‌شود. فرد کنترلی روی این انقباضات ندارد یعنی ناخودآگاه صورت می‌گیرد. گاهی اوقات افراد حتی قبل از دخول هم احساس درد در ناحیه واژن دارند، این هم یکی از نشانه‌های این مشکل است.

نشانه‌های واژینیسموس


  • رابطه جنسی دردناک یا دیسپارونیا
  • در هنگام دخول درد ایجاد می‌شود و وقتی دخول به اتمام می‌رسد و آلت تناسلی از واژن خارج می‌شود، درد تمام می‌شود
  • احساس سوزش در حین دخول
  • حتی زمانی که تامپون یا وسایل پزشکی وارد واژن شود، فرد این حس درد و انقباض را دارد
  • ترس از برقراری رابطه جنسی به علت تجربه کردن درد
  • از دست دادن میل جنسی وقتی فرد می‌بیند نمی‌تواند رابطه لذت‌بخشی را برقرار کند
  • این علائم غیرارادی هستند و فرد نمی‌تواند آن را در لحظه برطرف کند

انواع واژینیسموس


دو نوع واژینیسموس وجود دارد:

اولیه

این نوع واژینیسموس این است که خانم زمانی که چیزی وارد واژن می‌شود درد می‌کشد و به همین دلیل هرگز نمی‌تواند چیزی را وارد واژن خود بکند.

ثانویه

زمانی می‌گوییم واژینیسموس ثانویه است که خانم قبلا بدون درد و مشکلی رابطه جنسی داشته است اما الآن یا چند وقت اخیر درد احساس می‌کند و رابطه‌اش مختل شده است. به این نوع، واژینیسموس اکتسابی نیز گفته می‌شود.

علت واژینیسموس


علت‌های مختلفی برای این مسکل وجود دارد مثل بیماری‌های جسمانی، مشکلات جنسی و یا مشکلات روانی. در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح می‌دهیم.

اختلالات اضطرابی

افرادی که با اضطراب شدید دست و پنجه نرم می‌کنند بیشتر دچار واژینیسموس می‌شوند. اضطراب باعث انقباض عضلات بدن از جمله لگن و واژن می‌شود. بنابراین اختلالات اضطرابی و ترس‌های فرد نسبت به رابطه جنسی می‌تواند باعث این مشکل شود. همچنین داشتن افکار و باورهای منفی نسبت به رابطه جنسی یا داشتن سابقه سوءاستفاده جنسی یا تجاوز، می‌تواند فرد را دچار واژینیسم کند.

آسیب‌های واژن

اگر فرد زایمان کرده باشد و واژنش پاره شده باشد، این پارگی هم می‌تواند یکی از علت‌ها باشد. همچنین سایر آسیب‌های ناشی از زایمان طبیعی نیز می‌توانند فرد را مبتلا به واژینیسموس بکنند.

آسیب‌های جسمی یا بیماری‌های جسمی

عفونت رحم و واژن یا سایر آسیب‌های جسمی که به دنبال آن جراحی انجام شده است، می‌تواند منجر به واژینیسم شود.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درمانگرتان ابتدا درباره سوابق بیماری‌های جسمانی شما از شما سوال خواهد کرد و بعد اگر ببیند این مشکل علت جسمانی ندارد، سراغ عوامل روانی و شناختی شما خواهد رفت و سوالاتی از شما خواهد پرسید تا بداند در هنگام واژینیسوس، چه احساسات، ترس‌ها و افکاری را تجربه می‌کنید. سپس تشخیص می‌دهد که این موضوع علت جسمانی دارد یا روانی و در گام آخر درمان را شروع می‌کند و راهکارهایی را بیان می‌کند تا در طول جلسات با برطرف کردن علت‌ها، این مشکل درمان شود.

مشکلات شبیه به واژینیسموس


آتروفی واژن

کمبود هورمون استروژن بعد از یائسگی باعث نازک شدن و خشک شدن پوشش واژن می‌شود. این مشکل گاهی با واژینیسموس اشتباه گرفته می‌شود در حالی که کاملا متفاوت است.

ویستیبولودنیا تحریک شده

این وضعیت باعث ایجاد درد در حین رابطه جنسی می‌شود اما این مشکل، مشکلی متفاوت از واژینیسموس است و نباید با آن اشتباه گرفته شود.

راهکارهای درمانی واژینیسموس


تمرینات کگل

تمرینات کگل تمریناتی هستند که به ورزیده شدن و آرام شدن ماهیچه‌های واژن کمک زیادی می‌کنند. اگر در اینترنت سرچ کنید تمرینات کگل، می‌توانید حرکات این تمرین را ببینید و اجرا کنید اما راحت‌ترین تمرین کگل این است که در حالت عادی وقتی در حین انجام دادن کاری هستید یا نشستید یا دراز کشیده‌اید، سعی کنید عضلات داخل واژن را منقبض و منبسط کنید و به این شکل به آن ورزش بدهید. این کار را هرچقدر بیشتر انجام بدهید بهتر است و در بلندمدت تا حدودی نتیجه خواهید گرفت.

تمرین تنفسی

سعی کنید در طول روز چند دقیقه یک بار تنفس عمیق را تمرین کنید. یعنی دم عمیق انجام بدهید و بعد چند ثانیه کم مثلا 10 ثانیه نفس‌تان را حبس کنید و بعد آرام آرام بازدم کنید. این کار را در طول روز زیاد تکرار کنید چون کمک می‌کند بتوانید اضطراب‌تان را کنترل کنید و در حین سکس هم مضطرب نباشید و آرام بیشتری داشته باشید تا دچار انقباضات عضلانی نشوید.

سکس تراپی

راهکارهای فوق، راهکارهای عمومی بودند و درمان‌کننده نیستند اما کمک‌کننده هستند. راهکار درمانی تخصصی این است که شما به سکس تراپیست مراجعه کنید تا معاینات لازم به صورت کلامی انجام شود و بعد به شما راهکارهای لازم داده شود که البته دو راهکار فوق ممکن است جزئی از جلسات درمانی‌تان باشد و بعد تمرینات دیگری را هم دریافت کنید. بسیار مهم است که به سکس تراپ مراجعه کنید چون یک سری ممنوعه‌ها وجود دارد که نباید آنها را زمان درمان شدن‌تان انجام بدهید و مهم است که این موارد را هم بدانید تا با انجام دادن‌شان مشکل تشدید نشود. همچنین سکس تراپیست ممکن است یک سری راهکار و تمرین به شما بدهد تا با همسرتان آن را انجام بدهید در کنار تمرینات فردی‌تان. در سکس تراپبی برای درمان واژینیسموس معمولا از رویکرد درمانی رفتار درمانی شناختی استفاده می‌شود.

سوالات متداول


  1. آیا واژینیسموس می‌تواند مادر زادی باشد؟

گاهی بله ممکن است مادر زادی باشد و ناشی از تجربیات منفی زندگی یا اضطراب نباشد اما در هر صورت قابل درمان است اگر درمانجو همکاری کند.

  1. درمان کردن واژینیسموس با بوتاکس روش سالمی است؟

ما توصیه نمی‌کنیم که با بوتاکس، جراحی، قرص و… درمان را انجام بدهید. بهتر است از روش‌های سالم و علمی و ثابت شده مثل مشاوره سکس تراپی برای درمان استفاده کنید.

  1. واژینیسموس رایج است؟

بله واژینیسموس در زنان جهان رایج است و به عنوان رایج‌ترین مشکل جنسی به شمار می‌رود.

  1. چطور بفهمم واژینیسموس دارم یا نه؟

اگر در حین انجام سکس یعنی دخول یا حتی زمانی که پزشک زنان می‌خواهد وارد واژن شود یا وقتی می‌خواهید تامپون بگذارید درد شدیدی را احساس می‌کنید و دخول سخت انجام می‌شود، می‌توان تشخیص داد که دچار این مشکل هستید.

  1. آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

بله 100%. نگران این موضوع نباشید چرا که افراد زیادی به آن مبتلا هستند اما وقتی مراجعه می‌کنند درمان می‌شوند. شما هم می‌توانید درمان شوید و رابطه جنسی با آرامش و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

  1. چطور باورهای اشتباهش را درباره رابطه جنسی از بین ببرم؟

بسیاری از افراد به دلیل کمبود آموزش‌های جنسی و موارد اشتباهی که خانواده‌ها یاد می‌دهند، باورهای اشتباه و منفی درباره رابطه جنسی دارند. این باورها خود می‌تواند فرد را مضطرب کرده و دچار انقباضات شدید واژن بکند. پس مهم است که این باورها را اصلاح کنید اما چطوری؟ لطفا کتاب معتبر یا مقالات معتبر ترجیحا با زبان اصلی یعنی انگلیسی زیاد بخوانید. از افراد ناآگاه سوال نپرسید و زود هر اطلاعاتی را باور نکنید. اگر می‌خواهید از یک فرد کمک بگیرید، بهتر است با سکس تراپ صحبت کنید که سال‌ها است درباره این موضوع آموزش دیده است و هم تجربه دارد.

  1. آیا ممکن است به خاطر کمبود عزت نفس دچار واژینیسموس شده باشم؟

باید بگوییم بله کمبود عزت نفس هم می‌تواند یکی از دلایل آن باشد چرا که فردی که کمبود عزت نفس دارد احساس می‌کند زیبا نیست یا عملکرد خوبی در رابطه جنسی ندارد، همین موضوع او را دچار اضطراب کرده و اضطراب هم باعث انقباض شدید ماهیچه‌های بدن و واژن می‌شود.

  1. واژینیسموس می‌تواند ژنتیکی باشد؟

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان نمی‌دهد که ژنتیک می‌تواند نقشی در این مشکل داشته باشد. علت‌های جسمانی و روانی برای این مشکل شناخته شده هستند که در این مقاله توضیح دادیم.

  1. برای درمان واژینیسموس باید با همسرم مراجعه کنم؟

خیر در ابتدا جلسات‌تان فردی است و فقط با خودتان است. در کل لزومی ندارد همسرتان هم در جلسات مشاوره حضور داشته باشد چون تمرینات زوجی به شما آموزش داده می‌شود و می‌توانید با همسرتان انجام بدهید و نیاز نیست دو مرتبه به همسرتان هم آموزش داده شود. به علاوه تمرینات فردی‌تان مهم‌تر است از تمرینات دو نفره.

  1. عوارض واژینیسموس چیست؟

  • نداشتن رابطه جنسی با شوهر
  • کاهش میل جنسی زوجین
  • بی میل شدن نسبت به یکدیگر
  • بچه‌دار نشدن
  • طلاق عاطفی
  • طلاق
  • و سایر مشکلات در زندگی مشترک
  • خطر اتفاق افتادن خیانت

سخن پایانی

مشکلات جنسی بسیار گسترده هستند و همچنین شیوع بالایی هم دارند. در این مقاله درباره یکی از مشکلات رایج در زنان یعنی واژینیسموس صحبت کردیم. درباره نشانه‌ها، علت های آن و نحوه درمانش صحبت کردیم و تاکید کردیم که چنانچه فکر می‌کنید دچارش هستید، حتما پیگیری کنید برای درمان و از سکس تراپیست کمک بگیرید. خوددرمانی در این موارد ممنوع است چرا که ممکن است ناآگاهانه کاری انجام بدهید که مشکل‌تان را تشدید می‌کند. همچنین پشت گوش انداختن درمان هم اشتباه است چون احتمالا می‌دانید که در زندگی مشترک، سکس بسیار مهم است و روی کیفیت زندگی مشترک تاثیر مستقیم می‌گذارد. پس برای داشتن سکس خوب و لذت‌بخش باید مشکلات‌تان را درمان کنید و نباید درمان‌شان برایتان بی اهمیت باشند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!