روانشناسی انگیزشی و رشد فردی

چرا اراده انجام هیچ کاری را ندارم (راه‌های تقویت عزم و اراده)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

تا به حال به خود گفته‌اید:«ای کاش اراده قوی‌تری داشتم» اگر پاسخ‌تان مثبت است، بدانید که فقط شما نیستید که چنین دغدغه‌ای دارید. بدون قدرت اراده نمی‌توان چیزی به دست آورد. این قدرت اراده شما است که باعث می‌شود در صبحی سرد ساعت 6 بیدار شوید، برف و یخ نشسته روی شیشه جلو را پاک کنید و سر کارتان بروید. برای رسیدن به اهداف طولانی مدت قدرت اراده به شما نیرو می‌بخشد، تا مبارزه کنید و بتوانید بدون توجه به برانگیختگی امیال، در برابر وسوسه‌ها مقاومت کنید، ولی ظاهرا، گاهی اوقات که نیاز به قدرت اراده‌تان دارید، از آن خبری نیست که نیست. در این مقاله درباره اراده و نحوه تقویت آن توضیح می‌دهیم.

چرا قدرت اراده باعث موفقیت و خوشبختی ما می‌شود؟

قدرت اراده به دلایل زیر باعث موفقیت و خوشبختی می‌شود:

  • قدرت اراده باعث رسیدن به اهداف طولانی مدت و محقق شدن آرزوهایتان می‌شود
  • برای غلبه بر عادات و اعتیادهایی از قبیل کشیدن سیگار و مصرف نوشیدنی‌های الکلی، پرخوری و… قدرت اراده بسیار مهم و اساسی است چون قدرت اراده به شما نیروی نه گفتن به وسوسه‌ها را می‌بخشد.
  • زمانی که از افراد می‌خواهند فهرستی از قابلیت‌ها و نقاط قوت‌شان تهیه کنند، معمولا خویشتن‌داری و قدرت اراده در بالاترین رتبه قرار می‌گیرد. نبود قدرت اراده، رایج‌ترین دلیل آمریکایی‌ها برای موفق نبودن در انتخاب غذای سالم و مناسب یا کم خوری است.

آیا قدرت اراده، ویژگی با ثبات است؟

به نظر می‌رسد قدرت اراده مدام در حال نوسان است. گاهی افزایش می‌یابد و گاهی کاهش و درست زمانی که بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، وجود ندارد. البته به خاطر داشته باشید، اگر گاهی در خوردن غذا، نوشیدن مشروبات الکلی یا رفتن به مهمانی زیاده‌روی می‌کنید، احتمالا شرایط دیگری وجود دارد که اشتها و میل خود را کنترل می‌کنید یا دعوت به یک مهمانی را رد کرده و نه می‌گویید، چرا که مثلا فردا صبح زود باید بیدار شوید.

تقویت قدرت اراده به چه معنا است؟

تقویت قدرت اراده به معنای محدود کردن لذت و شادمانی در زندگی نیست. بلکه این توانایی را در شما ایجاد می‌کند تا زندگی خود را طبق خصوصیات مثبت و ارزش‌هایتان بسازید.

داشتن قدرت اراده به چه چیزهایی بستگی دارد؟

همانند سایر مهارت‌ها، قدرت اراده نیز در افراد متفاوت است. به احتمال زیاد قدرت اراده به عواملی از قبیل ژنتیک، نحوه رشد، تربیت والدین و آموزش و تحصیل بستگی دارد. صرف نظر از بالا و پایین بودن قدرت اراده، می‌توان با تمرین، آن را تقویت کرد. کسانی که حتی ظاهرا قدرت اراده بالایی دارند، همیشه می‌توانند به سطح بالاتری دست یابند، اما باید گفت بیشتر افراد در تمرین تقویت اراده دچار مشکل می‌شوند. شاید شما هم جزو این گروه از افراد باشید.

قدرت اراده در زبان انگلیسی چگونه مطرح می‌شود؟

قدرت اراده در زبان انگلیسی willpower گفته می‌شود. این واژه‌ای نسبتا جدید است که براساس برخی از لغت‌ها ابداع این واژه به دهه 1870 برمی‌گردد. پیداست که این واژه ترکیبی از دو کلمه قدرت  powerو اراده will است.

توضیح قدرت اراده از لحاظ زیست شناختی

 مغز انسان به صورت سیستمی پیچیده رشد کرده و شکل گرفته است تا بتواند اعمال بدن و رفتارهای فرد را تنظیم کند. در بیشتر موارد، اعمال بدن به طور خودکار انجام می‌شوند. بنا به دلایلی واضح! شما برای نفس کشیدن به فکر کردن نیاز ندارید و این کار، قدرت اراده نمی‌خواهد. هر چند وقتی پای رفتاری به میان می‌آید که با انتخاب همراه است، مثل خوردن ناهار یا تمام کردن یک کار، رقابتی در مغز پیش می‌آید. وسوسه‌های شدید که معمولا مربوط به امیال و غرایز هستند، به مبارزه با تنظیم‌کننده‌ای هوشمند و مدبر برمی‌خیزند. این وسوسه‌ها و محرک‌ها، فرایند صعودی، و قدرت اراده که تنظیم‌کننده است، فرایند نزولی نامیده می‌شود. فرایندهای نزولی قادر به مهار کردن محرک‌های صعودی اند و این نیروی اصلی قدرت اراده است. قدرت اراده زمانی فراخوانده می‌شود که تنش و گره‌ای به وجود می‌آید یا انتخابی صورت می‌گیرد و تصمیمی گرفته می‌شود. در این شرایط معمولا پای عامل محرکی قوی و هوسی شدید در میان است. در هر موقعیتی دو حالت وجود دارد: «این کار را نخواهم کرد» و یا »الآن این کار را انجام می‌دهم، نه بعدا».

فرق انسان‌ها و حیوانات از لحاظ قدرت اراده

ماهیت انسانی ما را تعریف می‌کند و از دیگر حیوانات، متمایز می‌سازد. عده‌ای چالش کنترل رفتار را به رابطه اسب و سوارکار تشبیه می‌کنند. اسب به منظره امیال و محرک‌ها است. اگر سوارکار خسته باشد، تمرکز نداشته باشد یا مقصد را به یقین نشناسد، به احتمال زیاد، اسب هر کاری که دلش بخواهد می‌کند. البته سوارکار را که نماد خویشتن‌داری یا قدرت اراده است، نباید دست کم گرفت، درواقع در بیشتر موارد، می‌تواند اسب را مهار کند. به این منظور، سوارکار باید ضعف‌ها و توانایی‌های خود را بشناسد و احتیاجات و انگیزه‌های اسب را درک کند.

قدرت اراده از چه زمانی در انسان ایجاد می‌شود؟

قدرت اراده از دوران کودکی به وجود می‌آید. کودکی که در مقابل وسوسه خوردن شیرینی مقاومت می‌کند، به احتمال زیاد در بزرگسالی، راحت‌تر از دیگران خویشتن‌داری می‌کند. شاید بر این باور باشید که قابلیتی که در کودکی شکل می‌گیرد و سپس در بزرگسالی ادامه می‌یابد، بازتابی از شخصیت فرد است و به آسانی تغییر نمی‌کند. حقیقت این است که امکان دارد قدرت اراده مستقیما، تحت تاثیر عواطفی چون ترس، خشم، غم و شادی قرار بگیرد. درک و شناخت شخصیت و آگاهی بیشتر از عواطف خود، می‌تواند به شما کمک کند تا از قدرت اراده‌تان بهتر استفاده کنید و همچنین، علت شکست قدرت اراده در پاره‌ای موارد را متوجه می‌شوید.

ارتباط شخصیت و قدرت اراده

شناخت شخصیت‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا قدرت اراده‌تان را به خدمت خود در آورید، برای مثال، تشخیص و پذیرفتن این موضوع که شما تابع امیال آنی‌تان هستید، به شما کمک می‌کند تا بدانید چه وقت قدرت اراده‌تان با چالشی رو به رو خواهد شد. می‌توانید از قدرت اراده‌تان برای پرهیز از زیاده‌روی و ولخرجی در خرید کردن استفاده و پول‌تان را برای تعطیلاتی هیجان‌انگیز پس انداز کنید. به این ترتیب، خواسته هیجانی و آنی خود را به طریقی که نهایتا بهتر و مفیدتر از رفتن به فروشگاه‌ها و خرید کردن است، تربیت و کنترل کنید.

بررسی 5 جنبه مهم شخصیت انسان‌ها و ارتباط آنها با قدرت اراده


تست نئو که یکی از تست‌های شخصیت شناسی معتبر است، 5 جنبه یا عامل نسبتا مستقل شخصیت شما و هر شخص دیگری را تعریف می‌کند. بیشتر افراد در محدوده میانی این عوامل قرار می‌گیرند، نه در دو انتهای آنها. این تیپ‌های شخصیتی، شخصیت‌های میانی نامیده می‌شوند. در زبان انگلیسی، از قرار دادن حروف انگلیسی اول این 5 عامل در کنار هم علامت اختصاری canoe یا ocean نوشته می‌شود، هر کدام را که ترجیح می‌دهید همین را به خاطر داشته باشید یا مطالعه کنید! در ادامه این 5 عامل شخصیتی را معرفی می‌کنیم:

 نوگرایی

اگر در جستجوی تجربه‌های جدید و مختلف هستید و کارهای روزمره برایتان کسالت بار است، احتمالا این صفت شخصیتی در شما قوی است. همچنین خالق و مستقل هستید، اما گاهی رفتارهای آنی و بدون فکر از شما سر می‌زند. این صفت همانند 5 عامل دیگر، لزوما بهترین ویژگی شخصی در همه مواقع نیست. اگر در این جنبه قوی باشید، امکان دارد به آسانی تمرکزتان را ازدست بدهید. این مسئله ممکن است باعث تضعیف قدرت اراده در موقعیت‌هایی شود که روش‌های عملی و محدودتر، بهتر جواب می‌دهند. مثلا برای انجام یک دستور سخت آشپزی، تمرکزتان باید روی مواد و مقدارهای لازم و تکمیل مراحل ترتیب درست آن باشد.

دقت عمل بالا

اگر این خصلت در شما قوی است، احتمالا فرد قابل اطمینان، خویشتن‌دار، آگاه و پیشرفت‌گرا هستید.

برون‌گرایی

برون‌گرایی، یکی از ویژگی‌های شخصیتی بسیار شناخته شده و مشهور است. انسان‌های برون‌گرا، اجتماعی، مصمم و خون‌گرم‌اند. معمولا از فعالیت‌های گروهی بیشتر لذت برده و در گروه‌های اجتماعی شارژ می‌شوند. از تنهایی زیاد لذت نمی‌برند.

سازگاری

این خصلت، مهربانی شخصیت را در قیاس با داشتن رفتاری انتقادجویانه، مصمم و خودداری یا نامهربان بیان می‌کند. این افراد اغلب می‌توانند در شرایط مختلف، قدرت اراده‌شان را حفظ کنند.

 روان رنجوری

افراد روان رنجور کسانی هستند که بیشتر مستعد مشکلات روانی مثل اضطراب و افسردگی هستند. معمولا این افراد احساسات و افکار بی ثبات دارند یعنی به سرعت ناراحت یا شاد می‌شوند. این موضوع یعنی زیاد تحت تاثیر قرار گرفتن از دیگران است که آنها را مستعد ابتلا به بیماری‌های روانی می‌کند.

اگر می‌خواهید تست نئو را انجام بدهید و تحلیل دقیق شخصیتی‌‌تان را بدست بیاورید، می‌توانید در واتساپ به شماره 09361835098 پیام دهید یا در اینستاگرام به پیج روان سالم دایرکت بدهید.

ارتباط بین اعتماد به نفس و قدرت اراده

 عزت نفس پایین نوع تعمیم یافته ارزش پایین خود، براساس مواجه شدن با شکست یا بی کفایتی مداوم است. اعتماد به نفس و عزت نفس پایین درباره قابلیت‌ها و عملکردهای خاصی، مانند «مطمئنم که نمی‌توانم این کار را انجام دهم» و باورهای کلی درباره توانایی و ارزش خود، مانند «من زیاد با کفایت نیستم» منجر می‌شود. فردی که خودش را باور نداشته باشد و توانمندی‌هایش را کمتر ببیند، مسلما از لحاظ قدرت اراده هم دچار مشکل و ضعف می‌شود. پس اگر به دنبال تقویت اراده خود هستید، در گام اول باید روی عزت نفس و حس خودارزشمندی‌تان کار کنید.

روش‌های تقویت قدرت اراده: چگونه اراده بالایی داشته باشم؟


تقویت عزت نفس

در قسمت قبلی توضیح دادیم که عزت نفس و میزان اراده فرد با هم رابطه مستقیم دارند. پس در گام اول برای تقویت اراده، باید روی عزت نفس‌تان کار کنید.

داشتن سبک زندگی نسبتا سالم

مدیریت استرس، داشتن الگوی صحیح خواب و انجام دادن تمرین‌های جسمی و ذهنی در برنامه روزانه، اجزای اصلی سبک زندگی سالم است که سبب افزایش قدرت اراده و حفظ آن می‌شود. تغییرات سبک زندگی که در این سطور می‌خوانید به شما اطمینان می‌بخشد که می‌توانید، قدرت اراده ارزشمندتان را حفظ و پس از شکست خوردن نیز تجدید قوا کنید.

دیدن نیمه پر لیوان

 علاوه بر خواب خوب، رژیم غذایی سالم و ورزش، یک عامل دیگر نیز به تقویت قدرت اراده‌تان کمک می‌کند که آن هم قدردانی کردن از موفقیت‌ها و جشن گرفتن دستاوردهایتان است. این تمرین که شامل به یاد آوردن تجارب پاداش‌دهنده، دلگرم‌کننده و شادی‌بخش است را این گونه انجام دهید: سه روز متوالی و در هر روز 15 دقیقه صرف نوشتن درباره تجربه‌ای بسیار مثبت یا پاداش‌دهنده کنید، می‌توانید همین حالا تمرین را شروع کنید.

 مدیریت کردن استرس

استرس، قدرت اراده را از بین می‌برد. به منظور استفاده مفید و موثر از قدرت اراده، استرس را بشناسید و بدانید که چگونه آن را مدیریت کنید. روند تکامل، شما را به سیستمی مجهز کرده که به بهترین نحو برای واکنش نشان دادن به خطرات، طراحی شده است. این سه گزینه گاهی f3نامیده می‌شود: مبارزه ,fight فرار flee و ثابت کردن freeze اگرچه نمی‌توانید استرس را از زندگی‌تان حذف کنید، اما می‌توانید آن را بهتر کنترل کنید و مدیریت کنید. مدیریت استرس، یکی از راه‌های افزایش قدرت اراده است.

داشتن برنامه‌ریزی

ما برای رسیدن به اهداف و برای داشتن قدرت اراده، نیاز به برنامه‌ریزی داریم. اگر بخواهیم بدون برنامه‌ریزی عمل کنیم، شاید در میان کار ناامید شویم یا اصلا راه رسیدن به اهداف را گم کنیم و… همچنین باید برنامه‌ریزی منعطفی داشته باشیم. برنامه‌ریزی که کار، تحصیل، لذت و تفریح را در کنار هم داشته باشد. برنامه‌ریزی خشک و جدی که همه‌اش از کار و تحصیل و مسائل اجباری تعیین شده باشد، باعث می‌شود ما زودتر خسته شویم و پایبند بودن به برنامه‌ریزی را رها کنیم.

انجام دادن مدیتیشن

هر روز مدیتیشن انجام بدهید حتی به مدت دو دقیقه. انجام دادن این کار به شما کمک می‌کند مدیریت افکار و احساسات‌تان را بدست بگیرید، تمرکزتان را تقویت کنید، آرامش داشته باشید، امیدوار باشید و… همه این مزایا به شما کمک می‌کنند که قدرت اراده بیشتری در انجام دادن کارهایتان داشته باشید.

مرور کردن علت انجام دادن کارها

با خودتان مرور کنید که چرا این کارها را انجام می‌دهید و چرا مهم است که اراده‌تان را حفظ کنید؟ نتیجه کارتان را با خودتان مرور کنید تا ارده و انگیزه درونی‌تان را بتوانید حفظ کنید.

به خودتان پاداش بدهید

هر چند وقت یک بار و نه همیشه، وقتی کاری را طبق برنامه پیش بردید، به خودتان پاداش بدهید. این پاداش می‌تواند یک شکلات باشد یا هر چیز دیگری که برای خودتان تهیه می‌کنید. پاداش دادن به خودتان باعث می‌شود انگیزه درونی و اراده‌تان تقویت شود برای اینکه بتوانید تا آخر با قدرت پیش بروید.

سخن پایانی

داشتن قدرت اراده به ما انسان‌ها کمک می‌کند که بتوانیم از پس شرایط سخت و یا از پس کارهایی که باید انجام بدهیم بر بیاییم. همه افراد قدرت اراده دارند اما اراده چیزی نیست که با ثبات باشد. در همه انسان‌ها میزان قدرت اراده با هم فرق می‌کند و همچنین در زندگی هر فرد قدرت اراده در طول زمان می‌تواند تغییر کند. اما راه‌های زیادی برای تقویت اراده وجود دارد که در این مقاله درباره این موضوع توضیح دادیم. اگر خودتان نمی‌توانید روی قدرت اراده‌تان به اندازه کافی کار کنید و نیاز به کمک تخصصی دارید، می‌توانید در این زمینه از خدمات مشاوره و روانشناسی روان سالم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!