زندگی مشترک

فواید رابطه زناشویی (آیا هر روز رابطه داشتن ضرر دارد؟)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

نیاز جنسی در زنان و مردان از جمله نیازهای غریزی و طبیعی هر انسانی است. وقتی نیاز جنسی به شکل درستی ارضاء شود، می‌تواند برای خود فرد و رابطه‌شان به شدت مفید واقع شود. اگر این نیاز برطرف نشود، مسلما برای زوجین دردسرساز خواهد بود. در این مقاله قصد داریم درباره رابطه جنسی توضیحاتی بدهیم و سپس به فواید و مزایای آن می‌پردازیم. البته که افراط در این کار هم مثل هر چیز دیگری، مضرات خاص خودش را دارد.

ارتباط بین بهداشت روانی و جنسی

هر چند بهداشت روانی و جنسی برای کیفیت زندگی یک فرد حائز اهمیت است، سلامت روانی شما بر سلامت جنسی شما تاثیر می‌گذارد و بالعکس، و هر دو می‌توانند رابطه صمیمی شما را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال، ممکن است، یک خانم دچار افسردگی شود و دیگر فعالیت جنسی و رسیدن به ارگاسم را متوقف کند و در نتیجه افسرده‌تر می‌شود. در راستای اهداف مقاله پیش رو، ما عمدتا به این موضوع می‌پردازیم که بهداشت روانی چگونه بر بهزیستی جنسی تاثیر می‌گذارد. میل جنسی انسان موضوع پیچیده‌ای است. همه انسان‌ها موجوداتی جنسی هستند، یعنی همه آنها با اندام‌های تناسلی و کروموزوم‌هایی متولد می‌شوند که هویت آنها را به عنوان مرد یا زن تعیین می‌کنند. افزون بر این افرادی به نام “بیناجنس” وجود دارند که ممکن است اندام‌های تناسلی یا کروموزوم‌هایی داشته باشند که در درون طبقه “مرد و زن” قرار نمی‌گیرند. همچنین، آنچه انسان‌ها را به موجوداتی جنسی تبدیل می‌کند، این است که آنها دارای هورمون‌هایی هستند که تحول جنسی را تنظیم می‌کند، در فعالیت‌های عشقبازی و جفت‌گیری و تولید مثل ایفای نقش می‌کنند.

میل جنسی چیست؟


میل جنسی ما همان چیزی است که ما را برمی‌انگیزاند که به خاطر این فعالیت‌ها با فرد دیگری جفت شویم. به عنوان مثال، تحول جنسی شما را از دوره نوزادی تا بزرگسالی به عوامل بسیاری وابسته است، شامل عوامل زیستی، فرهنگی و روانی_اجتماعی، یعنی شما به عنوان یک فرد به همراه شخصیت‌تان، ادراک‌تان، و تجارب‌تان. این که ما به لحاظ جنسی به چه کسی تبدیل می‌شویم، موضوعی است که همانند شخصیت‌تان جنبه فردی دارد. در اینجا، مثال‌هایی ارائه شده است در خصوص اینکه عوامل زیستی، روانی و اجتماعی چگونه بر تحول جنسی تاثیر می‌گذارند:

جنبه زیستی

دختران و پسرانی که نسبتا زود به بلوغ می‌رسند، ممکن است با شتاب پا به فعالیت جنسی بگذارند که به لحاظ هیجانی یا روانی آمادگی آن را دارند. در مردان، تولید هورمون مردانه تستوسترون در حدود سن 25 سالگی به اوج خود می‌رسد و سپس با شروع سن حدودا 30 سالگی به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در زنان، پروژسترون مسئول تنظیم چرخه قاعدگی است، که خود این چرخه بخشی از میل جنسی زنان را تشکیل می‌دهد.

جنبه خانوادگی

 نگرش‌ها نسبت به کنجکاوی جنسی و استمنا یا خودارضایی در خانواده‌های مختلف از هم متفاوت هستند. گفتگو راجع به رابطه جنسی ممکن است آزاد، محدود یا ممنوع باشد.

جنبه مذهبی

 ممکن است مذهب استمنا و یا رابطه جنسی پیش از ازدواج را شدیدا ممنوع بداند. ممکن است هر نوع همجنس‌خواهی را سرکوب کند. ممکن است آموزش جنسی فراهم آورد و افراد را ترغیب کند و وقتی به لحاظ جنسی فعال شدند، برای خودشان تصمیم می‌گیرند.

جنبه فرهنگی

 افزایش حجم سینه محبوب‌ترین نوع جراحی پلاستیک در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید. افراد دارای برداشت‌های نادرست هستند، مبنی بر اینکه “مردان بیشتر از زنان طالب رابطه جنسی هستند” و یا “سالمندان رابطه جنسی را باید متوقف کنند” شیوه دیگری جهت فکر کردن راجع به تحول جنسی این است که عواملی از جمله طبیعت (یعنی عوامل زیستی)، تربیت (یعنی عوامل اجتماعی)، یا ترکیبی از این دو می‌توانند در تحول جنسی دخیل باشند. به عنوان مثال در خصوص طبیعت و ناتوانی‌های یادگیری می‌توانند باعث افتادگی در مهارت‌های اجتماعی یا مشکلاتی در زمینه تغییر گفتار یا اعمال دیگران شوند. این مشکلات می‌توانند با توانایی فرد جهت درگیر شدن در روابط عاشقانه یا جنسی در نوجوانی یا بزرگسالی تداخل ایجاد کنند. تربیت نیز می‌تواند نتیجه مشابهی داشته باشد.

موانع تحول جنسی

برخی افراد در تحول جنسی با موانعی رو به رو می‌شوند به دلیل مشکلات روان شناختی‌ای که از سنین پایین داشته‌اند. به عنوان مثال، پسری که خجول و دچار اضطراب اجتماعی است، ممکن است در سیر رشد به درون دوره نوجوانی و بزرگسالی، در زمینه ابراز احساسات عاطفی یا خواسته‌های جنسی با مشکل مواجه شود. دختری که خیلی به تمیزی حساس است ممکن است از بدنش منزجر شود، وقتی واژنش به طور طبیعی مواد روان‌کننده تولید می‌کند. ممکن است نسبت به همه کارکردهای بدنی و مایعات بدنی احساس بدی پیدا کند، و بدین وسیله رابطه جنسی را ناخوشایند به خود بگیرد و شکل روابط با دشواری مواجه شود. پس مشکلات روانی مثل وسواس، اضطراب، افسردگی و… می‌توانند مانع تحول جنسی در افراد باشند که البته با درمان شدن این مشکلات روانی، مسائل جنسی هم برطرف می‌شوند و افراد قادر می‌شوند روابط جنسی سالمی را برقرار کنند.

فواید رابطه جنسی برای سلامت روان

 توانایی ابراز میل جنسی، خواه فرد تنها باشد یا درگیر یک رابطه، یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی محسوب می‌شود. رفتارهای جنسی دامنه وسیعی از فعالیت‌ها، از گرفتن دستان و در آغوش گرفتن تا ماساژ دادن و آمیزش جنسی را در برمی‌گیرد. اکثر زوج‌های عاشق بر این باور هستند که برای وجود صمیمیت زیاد بین آنها، لازم است که فعالیت جنسی بخشی از رابطه آنها باشد. بدون رابطه جنسی، همان زوج‌ها خواهند گفت که احساس‌شان شبیه دو هم اطاقی یا دو دوست است. رابطه جنسی راهی است که بزرگسالان با یکدیگر بازی می‌کنند، عواطف خود را ابراز می‌کنند و حس اعتماد و دلبستگی را ایجاد می‌کنند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا رابطه جنسی می‌تواند برای یک فرد مبتلا به بیماری روانی مفید باشد؟ بله!

  • توانایی برقراری رابطه جنسی باعث می‌شود که اکثر افراد احساس نرمال بودن کنند.
  • فعالیت جنسی و ارگاسم می‌تواند باعث افزایش تولید سروتونین، دوپامین، اکسیتوسین (ماده شیمیایی محرک رفتار در آغوش گیری) و اندروفین‌ها شود که همه این مواد برای بدن و ذهن انسان ضروری هستند.
  • رابطه جنسی می‌تواند به جریان خون و مغز اکسیژن‌رسانی کند.
  • به آرام‌سازی ماهیچه‌ها و تسکین سردردها و سایر دردها کمک می‌کند.
  • فعالیت جنسی همچنین به تعادل هورمونی کمک می‌کند، که این امر به نوبه خود در سلامت مغز و بهداشت روانی موثر است.
  • از سوی دیگر، استرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، به طوری که چنین چیزی برای سلامت کلی روانی، جسمی و هیجانی حائز اهمیت است.
  • بالاتر از همه اینها، داشتن رابطه جنسی به خودی خود احساس خوبی به فرد دست می‌دهد.

اهمیت سلامت جنسی

سلامت جنسی را به عنوان همبستگی جنبه‌های جنسی به طریقی که سبب افزایش و غنای شخصیت، روابط و عشق میان آنها شود، تعریف می‌شود. این تعریف در برگیرنده اجزای ضرورت به این شرح می‌باشد:

  • ظرفیت و توان کنترل و لذت بردن از رفتارهای جنسی
  • رهایی از عوامل محدودکننده فعالیت جنسی از جمله ترس، خجالت، احساس گناه و کمبود آگاهی
  • رهایی از عوامل فیزیکی مداخله‌گر از جمله بیماری‌ها و یا درمان‌های مرتبط با آنها که منجر به اختلال در زمینه عملکردهای جنسی می‌شوند

 سلامت جنسی تنها محدود به عدم وجود بیماری یا اختلال نبوده و اهمیت آنها نه تنها محدود به سال‌های باروری نمی‌گردد، بلکه دوران سالمندی را نیز شامل می‌شود. همچنین سلامت جنسی شامل توانایی درک و سنجیدن مخاطرات، مسئولیت‌ها و نتایج و تاثیرات حاصل از فعالیت جنسی در شرایط مقتضی می‌باشد.

ویژگی افراد بهره‌مند از سلامت جنسی

افراد بهره‌مند از سلامت جنسی تحت عنوان گروهی تعریف می‌شوند که دارای اطلاعات صحیح در زمینه عملکرد جنسی، تصور بدنی مناسب و مثبت نسبت به خود، خودآگاهی نسبت به نگرش‌های جنسی و به افراد فرصت می‌دهد تا قادر شوند در زمینه مسائل جنسی و توانایی ایجاد و گسترش روابط موثر و مشروع با مردان و زنان به تصمیم‌گیری پرداخته و به درجاتی از آرامش عاطفی، ایجاد همبستگی متقابل و تعادل به همراه احترام به فعالیت‌های جنسی دست یابند. به طوری که هر یک از مردان و زنان قدرت و فرصت انتخاب جهت مشارکت در روابط جنسی را داشته باشند. پس به این نتیجه می‌رسیم که دستیابی به آرامش روحی و روانی زوجین، رابطه مستقیمی با سلامت جنسی زن و شوهر دارد.

تربیت جنسی به چه معنا است؟

تربیت جنسی را می‌توان فعالیت یا کوششی دانست که در آن افراد مسن‌تر جامعه انسانی یا آنهایی که بیشتر در رابطه با مسائل جنسی اطلاعات و معلومات دارند، با افرادی که کمتر یا اصلا در این رابطه رشدی ندارند، برخورد می‌کنند تا رشد بیشتری در آنها به وجود آوردند و از نظر مسائل جنسی به آنها کمک می‌کنند.

فواید رابطه جنسی


 تصور بیشتر افراد از یک رابطه زناشویی سالم، رسیدن به آن چند ثانیه ارگاسم و لذت و حس رهایی ناشی از آن است. اما آیا می‌دانید که روابط زناشویی سالم و منظم می‌تواند در سلامت روح و جسم شما تاثیرگذار باشد و زندگی‌تان را از این رو به آن رو کند؟ دانشمندان دلایل زیادی را مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد که رابطه زناشویی فقط یک کار روتین لذت‌بخش نیست، بلکه در طول این رابطه هورمون‌هایی در بدن زن و مرد آزاد می‌شوند که می‌توانند در بالا بردن سطح عمومی‌شان بسیار مفید باشند. اگر شما هم جزء کسانی هستید که رابطه زناشویی را بهترین و مهم‌ترین بخش از زندگی‌شان می‌دانند بد نیست که نگاهی هم به فواید و زوایای پنهان رابطه زناشویی داشته باشید:

 بهبود حس بویایی

پس از رابطه زناشویی ترشح هورمون پرولاکتین افزایش می‌یابد. این هورمون سبب  می‌گردد تا سلول‌های بنیادی مغز، نورون‌های جدیدی را در پیاز بویایی مغز ایجاد کنند.

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی

داشتن بیش از سه نوبت رابطه زناشویی در طول هفته ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را در مردان به نصف کاهش می‌دهد. رابطه زناشویی کلسترول بد خون را نیز کاهش می‌دهد.

کاهش وزن و تناسب اندام

رابطه زناشویی یک نوع فعالیت بدنی است. یک رابطه زناشویی پر حرارت 200 کالری انرژی می‌سوزاند، یعنی معادل 15 دقیقه دویدن بر روی دستگاه تردمیل. ضربان قلب فرد برانگیخته از لحاظ جنسی از 70 بار به 150 بار در دقیقه افزایش می‌یابد. انقباضات حین رابطه زناشویی باعث تمرین و درگیر شدن عضالت لگن، ران‌ها، باسن، بازوها، گردن و قفسه سینه می‌گردد. پلاسمای منی مردان حاوی هورمون‌های تحریک کننده غدد تیروئید می‌باشد، که می‌تواند باعث افزایش متابولیسم پایه در زنان و کاهش وزن آنان شود.

رابطه زناشویی باعث افزایش تولید هورمون تستوسترون می‌شود

این هورمون باعث محکم‌تر شدن عضلات و استخوان‌ها می‌گردد.

کاهش افسردگی

زنانی که از لحاظ جنسی فعال بوده و همسر آنان نیز از کاندوم استفاده نمی‌کنند، کمتر مستعد افسردگی می‌باشند. هورمون پروستاگالنوین موجود در منی مردان به وسیله دستگاه تناسلی زنان جذب گردیده و باعث تعدیل هورمون‌های زنانه می‌شود. منی مردان حاوی هورمون‌های استروژن می‌باشد که هر دوی آنها در بهبود خلق موثر می‌باشند. زنانی که در معرض منی شوهران خود قرار دارند یعنی رابطه زناشویی بدون کاندوم دارند، شادتر می‌باشند.

تسکین درد

درست قبل از ارگاسم، سطح هورمون اکسی توسین به 5 برابر سطح نرمال افزایش می‌یابد. این هورمون باعث ترشح آندروفین (ضددرد طبیعی بدن) گردیده و هرگونه دردی را تسکین می‌دهد. رابطه زناشویی باعث ترشح هورمون استروژن نیز می‌گردد که می‌تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد.

سرماخوردگی کمتر

افرادی که 1 یا 2 بار در هفته رابطه زناشویی دارند، سطح پادتن در بدن آنها 30 درصد بیشتر می‌باشد. این امر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

کنترل بهتر مثانه

رابطه زناشویی تمرینات طبیعی کگل می‌باشد و باعث تقویت عضلات مثانه می‌گردد.

داشتن دندان‌های سالم‌تر

پلاسمای منی جذب شده از مخاط مهبل حاوی روی، کلسیم و دیگر مواد معدنی می‌باشد که از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین آداب برقراری رابطه زناشویی، همسران را ملزم به رعایت اصول اولیه بهداشت از جمله مسواک زدن داندان‌ها می‌کند.

سلامت پروستات

برخی از اورولوژیست‌ها به رابطه میان تعداد انزال و سرطان پروستات اعتقاد دارند. یعنی هرچقدر فرد رابطه جنسی بیشتری داشته باشد، میزان ابتلای او به سرطان پروستات کاهش می‌یابد.

 افراط در رابطه زناشویی برای زنان بی خطر است

رابطه زناشویی باعث سفت شدن عضلات شکم و باسن و بهبود ساختار قامتی در زنان می‌گردد البته مشروط بر اینکه از بیماری‌های مقاربتی، حاملگی ناخواسته و هرگونه استرس خبری نباشد. زنان یائسه‌ای که از رابطه زناشویی امتناع می‌ورزند ممکن است دچار آتروفی (تحلیل) مهبل و مقاربت دردناک گردند. تمام هورمون‌هایی که زنان یائسه به آنها نیاز دارند، از طریق رابطه زناشویی سالم با شوهر قابل دریافت می‌باشد.

افزایش جریان خون

رابطه زناشویی جریان خون مغز و دیگر اعضای بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ارگان‌های بدن رسیده و مواد زائد نیز سریع‌تر از بدن دفع می‌گردند.

افزایش طول عمر

نرخ مرگ و میر در افرادی که 2 بار در هفته به ارگاسم می‌رسند، نصف افرادی است که در طول ماه، تنها یک مرتبه ارگاسم را تجربه می‌کنند.

 رابطه زناشویی باعث افزایش سطح هورمون استروژن در زنان می‌گردد

این هورمون باعث انعطاف‌پذیری و لغزندگی بیشتر مهبل شده و زنان را در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

 رابطه زناشویی در کاهش استرس و اضطراب موثر است

همچنین رابطه زناشویی باعث بهبود کیفیت خواب می گردد

اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

رابطه زناشویی سالم در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس زنان و مردان می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد.

خطرات افراط در رابطه زناشویی

افراط در رابطه زناشویی می‌تواند برای مردان دردسرآفرین باشد. در افراط در رابطه زناشویی آلت تناسلی مردان دچار خراشیدگی و یا تحریک پوستی می‌گردد. همچنین در رابطه زناشویی خشن و طولانی مدت بافت آلت تناسلی مردان می‌تواند دچار آسیب گردد. شامل شل شدن آلت پس از آن چون دیگر خونی در آلت جریان نمی‌یابد. برای جذب مجدد اکسیژن، عضلات آلت بایستی شل گردند. چنانچه شما اجازه ندهید آلت تناسلی شل شده و استراحت کند، با این کار عضلات آلت را از دریافت اکسیژن کافی محروم کرده‌اید. در بیماری پریاپیسم که در آن نعوظ دائمی پدید می‌آید، آلت تناسلی ممکن است دچار مرگ سلولی گردد. به همین خاطر پریاپیسم یک اورژانس پزشکی محسوب می‌گردد.

سخن پایانی

اگر ازدواج کردید، به اندازه کافی با همسرتان رابطه زناشویی داشته باشید و از این موضوع غافل نشوید. رابطه زناشویی بخش مهمی از زندگی مشترک را تشکیل می‌دهد. اگر مشکلاتی در آن دارید حتما به کمک سکس تراپیست این مشکلات را برطرف کنید. اما اگر مجرد هستید، با هر فردی رابطه جنسی برقرار نکنید چون از لحاظ شرعی، علمی و… اشتباه است! از نظر علمی این کار بیشتر برای شما مضر است تا اینکه مفید باشد. مضراتش را شاید همان لحظه نبینید اما بعدا ممکن است آشکار شود و باعث شود زندگی‌تان مختل شود. پس مراقب باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!