روابط عاطفی پیش از ازدواجزندگی مشترک

لازمه ازدواج موفق چیست؟ (چگونه ازدواج سالم و خوب داشته باشیم؟)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

موفقیت در ازدواج صرفا از طریق یافتن همسر مناسب به دست نمی‌آید، بلکه از طریق همسر مناسب بودن به دست می‌آید” بارنت آر برینکر

این بخش، داستان زندگی نویسنده مقاله نیست! ترجمه بخشی از زندگی‌نامه است.

«سال‌ها پیش، من و خانواده‌ام سبک زندگی مینیمالیستی را پذیرفتیم. ما به این نتیجه رسیدیم که آشغال‌های زیادی در خانه ما جمع شده است و پول، انرژی و زمان گران‌بهای ما را می‌طلبد. ما اقدامی را برای فروش، اهدا، بازیافت یا حذف هر چه بیشتر اموال غیرضروری از خانه خود آغاز کردیم. این یکی از بهترین تصمیماتی بود که تا به حال گرفتیم.

 وقتی شروع به حذف مواردی از زندگی خود کردیم، متوجه شدیم که دنیای کاملا جدیدی در حال باز شدن به روی ما است. متوجه شدیم که برای چیزهایی که بیش از همه برایشان ارزش قائل بودیم زمان بیشتری داریم. اکنون در نتیجه، زمان بیشتری را پشت میز شام می‌گذرانیم، به عنوان یک خانواده پیاده‌روی طولانی‌تری انجام می‌دهیم و توانسته‌ایم برای برخی از تجربیات ارزشمند مانند تعطیلات آخر هفته در ساحل پس‌انداز کنیم. حذف موارد غیرضروری به ما این امکان را می‌دهد که بیشتر روی موارد ضروری تمرکز کنیم و ما کشف کرده‌ایم که زندگی واقعی در آنجا پیدا می‌شود. اغلب اوقات ازدواج ما، یک مسیر را دنبال می‌کند. در ابتدا، زمانی که چیزی جز یکدیگر نداریم، به شدت بر عناصر سازنده مهم یک ازدواج سالم و موفق تمرکز می‌کنیم، اما همانطور که رابطه ما به جلو ادامه می‌یابد، مواردی شروع به جمع شدن می‌کنند و ما را از موارد ضروری که یک ازدواج خوب می‌سازد منحرف می‌کنند.

ناگهان، ما بیشتر نگران ارزش ارزیابی خانه خود شدیم تا ارزش رابطه خود. ما سلامت حساب بازنشستگی خود را خیلی بیشتر از سلامت ازدواج‌مان بررسی می‌کنیم. یا زمان بیشتری را برای مراقبت از ماشین در گاراژ صرف می‌کنیم تا با فرد دیگری که در خانه خود داریم. چیزهایی در خانه و زندگی ما انباشته می‌شوند و به زودی پول، انرژی و زمان گران‌بهای ما را طلب می‌کنند. در نتیجه، از ما چیز کمی برای مراقبت از عناصر یک ازدواج سعادتمند باقی می‌ماند. زوج‌های عاقل متوجه می‌شوند که داشتن خانه، ماشین یا حساب بازنشستگی خوب به نظر می‌رسد، اما ازدواج موفقی نمی‌سازند. آنها می‌‌دانند که اصول بسیار مهم‌تری وجود دارد.

8 مورد ضروری در ازدواج سالم و موفق


عشق / تعهد

در هسته خود، عشق تصمیمی است برای تعهد به شخص دیگری. این بسیار بیشتر از یک احساس زودگذر است که در تلویزیون، صفحه نمایش بزرگ و رمان‌های عاشقانه به تصویر کشیده می‌شود. احساسات می‌آیند و می‌روند، اما یک تصمیم واقعی برای متعهد بودن برای همیشه باقی می‌ماند – و این چیزی است که ازدواج‌های سالم را تعریف می‌کند. ازدواج تصمیمی است که باید زوجین علی رغم فراز و نشیب، خوب و بد به هم متعهد شوند. وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، تعهد آسان است. اما عشق واقعی با متعهد ماندن حتی در طول امتحان‌های زندگی نشان داده می‌شود.

وفاداری جنسی

وفاداری جنسی در ازدواج فراتر از بدن ما را شامل می‌شود. همچنین شامل چشم، ذهن، قلب و روح ما می‌شود. وقتی ذهن خود را به تخیلات جنسی در مورد شخص دیگری اختصاص می‌دهیم، وفاداری جنسی را فدای همسر خود می‌کنیم. وقتی لحظات صمیمیت عاطفی را به دیگری تقدیم می‌کنیم، وفاداری جنسی را فدای همسر خود می‌کنیم. هر روز مراقب تمایلات جنسی خود باشید و آن را کاملاً به همسر خود اختصاص دهید. وفاداری جنسی مستلزم نظم و انضباط شخصی و آگاهی از عواقب آن است. از قرار دادن هر چیزی جلوی چشم، بدن یا قلب‌تان که وفاداری شما را به خطر می‌اندازد، خودداری کنید.

فروتنی

همه ما نقاط ضعفی داریم و روابط همیشه این عیوب را سریع‌تر از هر چیز دیگری روی زمین آشکار می‌کند. یکی از اجزای اساسی یک ازدواج سالم، توانایی اعتراف به اینکه کامل نیستید، مرتکب اشتباه خواهید شد و نیاز به بخشش دارید. داشتن نگرش برتر از شریک زندگی‌تان باعث رنجش می‌شود و از پیشرفت رابطه شما جلوگیری می‌کند. اگر در این زمینه مشکل دارید، یک قلم بردارید و به سرعت سه کاری را که شریک‌تان بهتر از شما انجام می‌دهد بنویسید – این تمرین ساده باید به شما کمک کند فروتن بمانید. هر چند بار که لازم است تکرار کنید.

صبر / بخشش

از آنجایی که هیچ کس کامل نیست، صبر و بخشش همیشه در یک رابطه زناشویی مورد نیاز است. شرکای ازدواج موفق یاد می‌گیرند که صبر و بخشش بی پایان را به شریک خود نشان دهند. آنها متواضعانه عیب‌های خود را می‌پذیرند و از شریک زندگی خود انتظار کمال ندارند. آنها اشتباهات گذشته را در تلاش برای گروگان گرفتن شریک زندگی خود مطرح نمی‌کنند و آنها به دنبال جبران یا انتقام گرفتن در هنگام وقوع اشتباه نیستند. اگر در گذشته از شریک زندگی خود رنجیده اید، او را ببخشید. ببخش قلب و رابطه شما را آزاد می‌کند. اگر هم اشتباه او به شدت بزرگ است، برای بخشش و یا گرفتن تصمیم جدی برای زندگی‌تان از یک زوج درمانگر کمک بگیرید.

وقت گذاشتن

روابط بدون سرمایه‌گذاری زمان، کار نمی‌کند. هرگز چنین روابطی را نخواهیم داشت. هر رابطه موفقی مستلزم گذراندن زمان با کیفیت با هم است و زمان با کیفیت به ندرت وقتی اتفاق می‌افتد که زمان کمی وجود ندارد. رابطه با همسرتان باید صمیمی‌ترین و عمیق‌ترین رابطه‌ای باشد که دارید. بنابراین، این رابطه بیش از هر رابطه دیگری به زمان نیاز دارد. در صورت امکان، هر روز زمانی را برای همسرتان در نظر بگیرید و هر چند وقت یک بار قرار گذاشتن شبانه هم ضرری ندارد حتی بیرون از منزل چون رابطه گاهی نیاز به تنوع دارد.

صداقت و اعتماد

صداقت و اعتماد پایه و اساس همه چیز در یک ازدواج موفق است. اما برخلاف بسیاری از موارد ضروری دیگر در این لیست، اعتماد زمان می‌برد. شما می‌توانید در یک لحظه فداکار، متعهد یا صبور شوید، اما اعتماد همیشه زمان می‌برد. اعتماد تنها پس از هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها ایجاد می‌شود که می‌گویید هستید و آنچه را که می‌گویید انجام می‌دهید. زمان می‌برد، بنابراین از همین الان شروع کنید – و اگر نیاز به بازسازی اعتماد در رابطه خود دارید، باید سخت‌تر کار کنید.

ارتباط

شرکای ازدواج سالم تا حد امکان با هم ارتباط برقرار می‌کنند. آنها مطمئناً در مورد برنامه‌های بچه‌ها، لیست‌های مواد غذایی و قبوض آب و برق بحث می‌کنند. اما آنها در اینجا متوقف نمی‌شوند. آنها همچنین امیدها، رویاها، ترس‌ها و اضطراب‌ها را با هم به اشتراک می‌گذارند. آنها فقط در مورد تغییراتی که در زندگی کودک رخ می‌دهد بحث نمی‌کنند، بلکه تغییراتی را که در قلب و روح خودشان رخ می‌دهد نیز مورد بحث قرار می‌دهند. این کلید ضروری را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا ارتباط صادقانه و صریح پایه و اساس بسیاری از چیزهای دیگر در این لیست می‌شود: تعهد، صبر و اعتماد – فقط به نام چند مورد.

خودخواهی

اگر چه هرگز در هیچ نظرسنجی نشان داده نمی‌شود، اما ازدواج‌ها بیش از هر دلیل دیگری به دلیل خودخواهی از هم پاشیده می‌شوند. نظرسنجی‌ها علت آن را مسائل مالی، عدم تعهد، خیانت یا ناسازگاری می‌دانند، اما علت اصلی بیشتر این دلایل خودخواهی است. یک فرد خودخواه فقط به خودش متعهد است، صبر کمی از خود نشان می‌دهد و هرگز یاد نمی‌گیرد که چگونه یک همسر موفق باشد. امیدها، رویاها و زندگی خود را به شریک زندگی خود بدهید و شروع به زندگی مشترک کنید.

این یک فراخوان ساده برای ارزش گذاشتن به ازدواج‌هایمان است. باید با دقت زیادی با آنها رفتار ‌کنیم و روزانه روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم. انجام توصیه‌های زناشویی ذکر شده در بالا همیشه تقریباً به هر ذره از انرژی خودتان نیاز دارد – اما اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه یک ازدواج شاد داشته باشید، ارزشش را دارد. یک ازدواج موفق و سالم از بسیاری از چیزهای موقتی که در زندگی به دنبال آن هستیم، ارزشمندتر است و همیشه ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟

وقتی در هیجان عروسی‌تان گرفتار شده‌اید، تصور اینکه ممکن است شما و همسرتان با خوشحالی زندگی نکنید، سخت است. اما به اشتراک گذاشتن زندگی خود با شخص دیگری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به خصوص اگر تجربه زیادی در روابط نداشته باشید. ازدواج نیازمند تلاش، تعهد و عشق است، اما برای اینکه واقعاً شاد و موفق باشید به احترام نیز نیاز دارید. ازدواج مبتنی بر عشق و احترام فقط با تلاش یک طرفه شما اتفاق نمی‌افتد. هر دو همسر باید وظیفه خود را انجام دهند. در زیر چند کلید مهم وجود دارد که باید هر روز روی آنها کار کنید تا ازدواج‌تان موفق شود.

واضح و مرتب ارتباط برقرار کنید

گفتگو با همسرتان یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت و موفقیت ازدواج شما است. در مورد آنچه احساس می‌کنید صادق باشید، اما در هنگام برقراری ارتباط، مهربان و محترم باشید. بخشی از ارتباط خوب این است که شنونده خوبی باشید و وقت بگذارید تا بفهمید همسرتان از شما چه می‌خواهد و چه نیازی دارد. راه‌های ارتباطی را با صحبت‌های مکرر باز نگه دارید، نه فقط در مورد مواردی مانند صورت حساب‌ها و بچه‌ها. افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارید.

به همسرتان بگویید که از حضور او در زندگی خود سپاسگزار هستید

قدر یکدیگر، رابطه خود، خانواده و زندگی مشترک خود را بدانید. وقتی همسرتان شام می‌پزد، به بچه‌ها در انجام تکالیف‌شان کمک می‌کند یا خرید مواد غذایی را انجام می‌دهد، قدردانی کنید. ممکن است کمک کند که هر شب چند دقیقه وقت بگذارید و حداقل چیزی را که آن روز از آن قدردانی کرده‌اید به یکدیگر بگویید.

به عنوان یک زوج برای یکدیگر وقت بگذارید

با مسئولیت‌های کاری و خانوادگی، می‌توان به راحتی عامل عاشقانه را از دست داد. قرارهای خاصی را برنامه‌ریزی کنید، یا برای بیرون رفتن یا فقط در خانه بمانید. اگر بچه دارید، در حالی که استراحت می‌کنید، صحبت می‌کنید و از همراهی یکدیگر لذت می‌برید، آنها را به یک قرار بازی بفرستید یا اجازه بدهید چند ساعتی کسی از آنها نگهداری کند تا شما و همسرتان تنها باشید.

مدتی برای خودتان برنامه‌ریزی کنید

زمانی که به تنهایی باید بگذرانید، به اندازه زمانی که باید با همسرتان بگذرانید اهمیت دارد. همه برای شارژ شدن، فکر کردن و لذت بردن از علایق شخصی به زمان نیاز دارند. این زمان اغلب هنگام ازدواج از دست می‌رود، به خصوص اگر بچه دارید. با دوستان بیرون بروید، در کلاسی که دوست دارید شرکت کنید، یا کارهای داوطلبانه انجام دهید، هر چیزی که به نظرتان ارزشمند و خوب است. اگر برای خودتان هم وقت بگذارید، وقتی با همسرتان دوباره کنار هم باشید، قدر همدیگر را بیشتر خواهید کرد.

درک کنید که مخالفت کردن اشکالی ندارد

شما در مورد همه چیز به توافق نخواهید رسید، اما مهم است که در هنگام اختلاف نظر منصفانه و محترمانه رفتار کنید. به دیدگاه همسرتان گوش دهید. سعی کنید عصبانی نشوید و اجازه ندهید بیش از حد ناامید شود. در صورت نیاز دور شوید و آرام باشید، سپس زمانی که هر دو در شرایط بهتری قرار گرفتید دوباره مشکل را مطرح کنید. بر سر مشکلات سازش کنید تا هر دوی شما بتوانید یکدیگر را ببخشید.

ایجاد اعتماد

دکتر جان گاتمن، درمانگر و محقق ازدواج دریافته است که انتقاد، تحقیر، حالت تدافعی و سنگ اندازی تهدیدهایی جدی برای ازدواج هستند. هر چه زن و شوهر بیشتر درگیر این فعالیت‌های مخرب باشند، احتمال طلاق بیشتر می‌شود. دهه‌ها تحقیق و کار او با زوج‌ها نشان داده است که همسرانی که در کنار هم می‌مانند می‌دانند چگونه بدون دشمنی با هم بجنگند و مسئولیت اعمال خود را بپذیرند. آنها همچنین به احتمال زیاد به خواسته‌های یکدیگر برای جبران پس از دعوا و ترمیم رابطه سریع پاسخ می‌دهند.

بخشش را یاد بگیرید

هر کسی اشتباه می‌کند. همسرتان ممکن است احساسات شما را جریحه‌دار کند یا کاری انجام دهد که شما را ناراحت کند و ممکن است شما را عصبانی و حتی عصبانی‌تر کند. اما مهم است که با احساسات خود کنار بیایید، آنها را رها کنید و ادامه دهید. به بیان گذشته ادامه ندهید. به یاد داشته باشید که به همسر، خانواده و زندگی مشترک خود متعهد بمانید. از لحاظ عاطفی و از هر لحاظ دیگری از یکدیگر حمایت کنید. شما، همسرتان و رابطه‌تان ممکن است با گذشت زمان رشد کنید و تغییر کنید، اما این ایده‌ها می‌تواند به موفقیت ازدواج شما در طول سال‌ها کمک کنند.

آیا ازدواج موفق وجود دارد؟

بله قطعا وجود دارد. همانطور که در مقاله مطالعه کردید، ازدواج موفق این نیست که زوجین هیچگونه مشکلی با هم نداشته باشند بلکه زوجین بلد هستند با مهارت‌هایی که دارند، مشکلات را به خوبی حل کنند و یکدیگر را ببخشند. پس همه اینها مهارت است. اگر شما و همسرتان این مهارت‌ها را آموزش ببینید، می‌توانید ازدواج موفق داشته باشید.

سخن پایانی

داشتن ازدواج موفق، غیرممکن نیست، فقط نیاز به دقت، تلاش و مهارت‌آموزی است. به علاوه به خاطر داشته باشید که همیشه این موارد را در رابطه البته به صورت دو طرفه رعایت کنید: احترام، اعتماد، شهوت، صمیمیت و تعهد. اگر هم مشکلاتی در زندگی‌تان وجود دارد که به تنهایی نمی‌توانید حل کنید، به جای بی احترامی، دعوا، خیانت و… حتما از زوج درمانگر کمک بگیرید. حتی اگر همسرتان همکاری نمی‌کند یا با شما به مشاور مراجعه نمی‌کنند، اگر خودتان به تنهایی مراجعه کنید نیز سودمند خواهد بود مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!