روابط عاطفی پیش از ازدواجزندگی مشترک

عشقم بهم خیانت کرده چیکار کنم؟ (انواع خیانت و رابطه فرازناشویی)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیانت متاسفانه همیشه بوده اما اخیرا با پیشرفت فضای مجازی و تکنولوژی، بستر بیشتری برای خیانت کرده فراهم شده است. فردی که از سوی پارتنر یا همسر خود خیانت می‌بیند، درواقع دچار تروما یا ضربه روحی و روانی می‌شود که اثرات آن بسیار مخرب است. پس اگر خیانت دیدید، حتما برای درمان آسیب‌های آن، از روانشناس کمک بگیرید. اگر چه در این مقاله قصد داریم به شما در این زمینه کمک کنیم. اگر یکی از سوالات شما است که چگونه از خیانت دیدن پیشگیری کنیم، در این مقاله به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد.

تعریف خیانت زناشویی

خیانت، عبور از مرز رابطه زناشویی با برقراری صمیمی فیزیکی یا عاطفی، با فردی خارج از حیطه زناشویی است. خیانت شامل برقراری ارتباط احساسی یا جنسی یک فرد متاهل یا متعهد با جنس مخالف، خارج از چارچوب خانواده و غیر ازهمسر است.

نشانه‌های خیانت در زنان و مردان


توجه داشته باشید که وجود فقط یک نشانه، به معنای خیانت شریک عاطفی یا همسرتان نیست. بلکه باید نشانه‌های زیادی به صورت همزمان وجود داشته باشد تا بتوانیم خیانت را تایید کنیم. اگر شک دارید، لطفا سریعا به همسرتان تهمت نزنید. از مشاور کمک بگیرید تا با بررسی شدن رابطه‌تان، خیانت کردن یا نکردن همسرتان تشخیص داده شود. نشانه‌های خیانت، عبارت‌اند از:

  • موبایلش مدام همراه او است حتی وقتی به حمام یا سرویس بهداشتی می‌رود
  • مدام در حال چت کردن و پیام دادن به دیگران است
  • وقتی حرف می‌زنید، اصلا حواسش به شما نیست و گوش نمی‌دهد
  • ناگهانی به شدت مهربان شده است و مدام به شما هدیه می‌دهد
  • بیش از قبل به ظاهر خود اهمیت می‌دهد و بعد از خانه خارج می‌شود
  • وقتی سوالی از او می‌پرسید، به صورت افراطی و با جزئیات زیاد توضیح می‌دهد
  • مدام در فضای مجازی آنلاین است اما شما سر در نمی‌آورید که چه می‌کند
  • ناگهانی علاقه‌اش به فیلم و موسیقی و… عوض شده است و چیزهایی گوش می‌دهد که قبلا آنها را دوست نداشت
  • ناگهانی پول زیادی از حساب بانکی‌اش خارج شده است و توضیح هم نمی‌دهد که برای چه خرج کرده است
  • صمیمیت و شهوت در رابطه‌تان کم شده است

انواع خیانت


خیانت عشقی

این نوع رابطه پنهانی در ابتدا از یک صحبت کوتاه آغاز شده و به تدریج به یک رابطه عمیق و شدید بدل می‌گردد. در پایان نیز چیزی جز ندامت و از هم پاشیدگی زندگی فرد ثمری در پی ندارد.

رابطه عشقی کورکورانه

دراین نوع رابطه فرد به نوعی به عشق اعتیاد دارد. وی به احساسی که در هنگام عاشق شدن به وی دست می‌دهد که همان ترشح آمفتامین در بدنش می‌باشد اعتیاد دارد، که معمولا فرد را غیر منطقی و شیفته می‌کند. این، یک شهوت کورکورانه نسبت به یک فرد می‌باشد که عشق به صورت وسواسی، غیر واقعی، آتشین و بی پروا نمود پیدا می‌کند. فرد در این نوع عشق خود را به مخاطره انداخته و به آب و آتش می‌زند که به وصال معشوق خود برسد. هنگامی که معشوق حضور دارد، احساس وجد می‌کند. این نوع رابطه عشقی، می‌تواند از چند هفته تا چندین سال به طول انجامد. اما پس از گذشت زمان، هر دو فرد پی می‌برند که آنطور که تصور می‌کردند، یکدیگر را نمی‌شناسند و با یکدیگر سازگاری و تفاهم ندارند. در این نوع رابطه فرد از همسر و یا شریک پیشین خود معمولا جدا می‌گردد.

 رابطه عشقی تفننی

این نوع رابطه پنهانی بر مبنای دوستی، تفاهم و مراقبت دو جانبه از یکدیگر شکل می‌گیرد. این نوع رابطه به نوعی گریختن از وظایف، مسئولیت‌ها و فشارهای زندگی روزمره و پناه آوردن به یک فرد جدید می‌باشد. در این نوع رابطه، دو فرد به طور قابل ملاحظه‌ای احساساتی می‌باشند. ممکن است که با هم رابطه جنسی هم برقرار کنند و یا هیچ گونه رابطه جنسی با یکدیگر نداشته باشند. در این نوع رابطه دو فرد اعتقاد دارند که این رابطه، فرصتی برای خودشناسی، رابطه جنسی، تجربه اندوزی، مشاوره و مورد پذیرش قرار گرفتن در اختیار آنان قرار می‌دهد. دو فرد در این نوع رابطه بسیار محرم یکدیگر بوده و رازدار می‌باشند. میتواند سال‌ها به طول انجامد و یا حتی مادام‌العمر ادامه یابد. فرد ممکن است از همسر و یا شریک پیشین خود جدا نگردد و حتی اعتقاد داشته باشد که رابطه پنهانی وی از این طریق سبب تحکیم زندگی مشترک می‌گردد.

رابطه عشقی مقطعی

این نوع رابطه پنهانی در دوران تغییر و تحول از یک مقطع دیگر زندگی فرد به وقوع می‌پیوندد. بیشتر در هنگام رویدادهای مثبت مانند ارتقاء مقام، ترفیع، پاداش، یافتن شغل جدید توسط همسر، فرزنددار شدن و یا نقل مکان به یک خانه جدید حادث می‌گردد. در زمان موفقیت، در فرد نوعی احساس شایستگی و کفایت پدید می‌آید که در او توقع یک پاداش ویژه را ایجاد می‌کند، مانند رابطه برقرار کردن با یک فرد جدید که هم سرگرم‌کننده باشد و هم زیاد سختگیر و مشکل پسند نباشد. این حالت در زمان‌های ناخوشایند نیز می‌تواند به وقوع بپیوندد. زمانی که فرد خواهان کسی است که قادر باشد ناکامی، شکست و ناراحتی وی را درک کرده و تسلی خاطر و پشتیبان وی باشد. این نوع رابطه کلا زودگذر می‌باشد و عمرش کوتاه است. شاید کمتر از یک سال و به ندرت زندگی مشترک فرد را از هم می‌پاشد. این نوع رابطه برای فرد، نیازهای امنیت، در اختیار داشتن، تعلق‌پذیری، عاشق و معشوق بودن، مورد پذیرش بودن و اعتماد به نفس را البته به شیوه اشتباه تامین می‌کند.

رابطه عشقی انتقام‌جویانه

برخی از زنان از مردان و نیز برخی از مردان از زنان نفرت دارند. آنها لذت را در آزار دادن و بازی دادن دیگران می‌بینند. آنها دروغگویان ماهری نیز می‌باشند. قربانیان خود را معمولا از میان افراد آسیب‌پذیر، ساده لوح و معصوم شناسایی و انتخاب می‌کنند. آنها در ابتدا وعده‌های خوشایندی به طرف مقابل می‌دهند، اما در انتها چیزی جز ناکامی، رنجش خاطر و تحقیرشدگی برای قربانیان باقی نمی‌گذارند. فرد ابتدای آشنایی، بسیار با حیله‌گری و ظرافت به قربانی نزدیک می‌گردد. ممکن است خود را بسیار موفق و یا سرشناس معرفی کند و یا اینکه خود را یک قربانی رقت‌انگیز جا زده تا حس ترحم قربانی را برانگیزد. اما پس از گذشت زمان به تدریج او را ناامید، حقیر و مطیع خود می‌گرداند. پول، وقت، انرژی و اعتماد به نفس قربانی خود را می‌گیرد. این گونه افراد با سلطه‌جویی و کنترل کردن فرد دیگر، نوعی احساس امنیت در فرد پدید می‌آید. فرد در این رابطه پنهانی، از همسر و یا شریک پیشین خود جدا نمی‌گردد.

رابطه جنسی رفاقتی

در این نوع رابطه، دو فرد با یکدیگر رابطه جنسی داشته و از یکدیگر مانند دو دوست مراقبت می‌کنند. با این حال، زیاد با یکدیگر صحبت نمی‌کنند. آنها با یکدیگر خوش بوده و از با هم بودن لذت می‌برند. آنها می پندارند که این نوع رابطه پنهانی، نه تنها هیچ لطمه‌ای به زندگی مشترک با همسرشان نمی‌زند بلکه تاثیر مثبتی نیز بر روی آن می‌گذارد. این نوع رابطه ممکن است سال‌ها به طول انجامد. این رابطه عزت نفس، حس پذیرش، هیجان، خیال پردازی، لذت، شیطنت، اشتیاق و ارضای تمایلات جنسی فرد را برآورده می‌سازد.

رابطه جنسی ماجراجویانه

در این رابطه پنهانی نیز رابطه جنسی وجود دارد. یک رابطه مفرح و شیطنت‌آمیز می‌باشد. دو فرد برخی اوقات تصور می‌کنند کودک بوده و طرف مقابل‌شان اسباب بازی می‌باشد که به فرد دیگری تعلق دارد. هر دو فرد در رابطه خود محور بوده و در جستجوی لذت خویش می‌باشند. معمولا نیز دارای شریک جنسی فراوانی هستند. برای این فرد، رابطه جنسی یک بازی رقابتی و وسیله‌ای برای کنترل و سلطه‌جویی می‌باشد. این نوع رابطه به فرد عزت نفس، حس شایستگی، رقابت، هیجان، شیطنت و زیرکی می‌بخشد ولی در نهایت باعث از هم گسستگی زندگی و شرمساری او خواهد گردید.

رابطه جنسی مرض‌گونه

این گونه افراد تنها می‌خواهند چیزی را اثبات کنند و تنها انگیزه آنان ارضای نیاز جنسی می‌باشد. در این نوع رابطه فرد از همسر خود جدا نمی‌گردد، چون نیازی به این کار ندارد. این نوع رابطه به فرد، احساس عزت نفس و قدرت توام با غرور، تسکین، خصومت، تنهایی، برتری، و انتقام‌جویی می‌بخشد.

گروه‌بندی کلی انواع خیانت

بسیاری خیانت را در دو گروه کلی قرار می‌دهند: خیانت‌های عاطفی و خیانت‌های جنسی. خیانت عاطفی به معنی برقراری رابطه صمیمی احساسی با فردی جز شریک زندگی است. به همین ترتیب خیانت جنسی نیز به معنای برقراری روابط جنسی با فردی جز شریک زندگی خود است. ممکن است این دو شکل با هم ترکیب شوند و خیانت عاطفی و جنسی به طور همزمان رخ دهد. معمولا گفته می‌شود وقوع خیانت‌های جنسی بیشتر برای مردان و وقوع خیانت‌های عاطفی بیشتر برای زنان رنج‌آور است.

علل خیانت‌های زناشویی


خیانت در افرادی بیشتر دیده می‌شود که علایق جنسی شدیدتری دارند. ارزش‌های جنسی سهل‌گیرانه‌تری اتخاذ می‌کنند، رضایت کمتری از شریک زندگی خود دارند و روابط اجتماعی مشترک کمتری با همسر خود دارند. همچنین گاهی خیانت، ارتباطی به طرف مقابل و نوع همسرداری او ندارد، بلکه این سلامت روان پایین فرد خائن است که باعث این موضوع می‌شود. مثلا افرادی که اختلال تنوع‌طلبی جنسی یا اختلال شخصیت مرزی و یا سایر اختلالات را دارند، بیشتر احتمال دارد خیانت کنند حتی اگر با بهترین فرد روی زمین در ارتباط باشند. در ادامه، دلایل دیگر خیانت را نیز توضیح می‌دهیم:

سردی روابط عاطفی

وقتی بین زوج‌ها روابط محبت‌آمیز عاطفی و هیجانی کم می‌شود و دیگر خبری از احساس شور و عشق اولیه نیست، در این زمان ممکن است یکی از زوج‌ها وارد رابطه خیانت‌آمیز شود.

سرد شدن نسبت به ظاهر یکدیگر

 در زندگی زناشویی افراد به تدریج ممکن است نسبت به ظاهر همسرشان دلسرد شوند یا اینکه جذابیت‌های فرد مقابل برایشان یکنواخت و تکراری شده باشد.

اعتماد به نفس پایین

افراد برای اینکه عزت نفس و خود انگاره‌شان را حفظ و تقویت کنند، می‌کوشند از طریق رفتارهایشان نشان دهند عزت نفس‌شان بالا است و در این زمینه مشکلی ندارند. این دسته از افراد به دنبال رابطه‌هایی خارج از سیستم خانواده می‌گردند تا خودشان را اثبات کنند. البته گاهی هم فرهنگ‌ها باعث ایجاد این تصورات می‌شوند. مرد می‌خواهد از طریق مردانگی و زن از طریق زنانگی، جذابیت خود را نشان دهد.

داشتن اختلال و مشکلات روان شناختی

 افرادی که دچار یک سری از اختلالات بالینی هستند، بیشتر در معرض خیانت به همسران‌شان قرار می‌گیرند. مثلا اشخاصی که کنترل‌های هیجانی ندارند یا اینکه دچار ضعف شخصیت هستند.

ازدواج‌های اجباری

زن یا مردی که برخلاف میل‌شان و به دلیل اصرار خانواده تن به ازدواج می‌دهند، احتمال آن که به همسرشان خیانت کنند بیشتر از سایرین است.

انتقام گرفتن

گاهی زنان و مردانی که از پس حل مشکلات‌شان بر نمی‌آیند یا خودشان خیانت می‌بینند، شروع به انتقام‌جویی می‌کنند. این انتقام‌جویی گاهی از طریق خیانت کردن است.

برآورده نشدن نیازهای جنسی

به جای رجوع به مشاور برای رفع مشکلات جنسی، گاهی افراد خیانت می‌کنند.

هیجان‌خواهی

یک سری از افراد دوست دارند دست به کارهای پنهانی بزنند چرا که برایشان تولید هیجان می‌کند و این احساس را به دست می‌آورند که افراد زرنگی هستند که دیگران نمی‌توانند این قضیه را بفهمند. اما این مسئله را باید دانست که بالاخره روزی این روابط آشکار می‌شود.

علل اقتصادی

وقتی یکی از همسرها در زندگی مشترک، خواسته‌های مادی‌شان برطرف نمی‌شود، گاهی وارد رابطه‌ای می‌شود که مرکز توجه قرار گیرند و نیازهای اقتصادی‌شان فراهم شود. البته این موضوع بیشتردر مورد زنان مصداق دارد.

کنجکاوی

گاهی افراد به دلیل صحبت سایرین درباره روابط خارج از سیستم خانواده، به دنبال بی وفایی می‌روند به اصطلاح می‌خواهند ببینند چه خبر است.

میزان شیوع خیانت

شیوع و میزان بروز خیانت به درستی مشخص نیست، البته باید توجه داشته باشیم که میزان بروز خیانت در فرهنگ‌ها، برهه‌های تاریخی، گروه‌های اجتماعی_اقتصادی و سنین مختلف متفاوت است. معمولا در جوامع یا سنینی که سلامت روان و بلوغ افراد کمتر است، خیانت بیشتری دیده می‌شود.

عکس‌العمل همسران در مقابل خیانت چگونه باید باشد؟

در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سریع واکنش نشان ندهید. باید این اجازه را به خود بدهید که چند روزی از این مسئله بگذرد و در فرصتی مناسب با همسرتان این موضوع را مطرح کنید. دلایل این اتفاقات را بررسی کنید، علت این رفتار را بیابید و نگاهی به رفتار و عملکردهای خودتان در زندگی مشترک یا رابطه داشته باشید. از تصمیم‌گیری‌های عجولانه بپرهیزید. بیشتر افراد وقتی با این موضوع رو به رو می‌شوند، فورا از طلاق حرف می‌زنند. بهترین کار این است بعد از این ماجرا، سراغ مشاور بروند و مسائل را حل کنند و یک بازنگری در رابطه‌شان داشته باشند. با همه این موارد، اگر شرایط زندگی فعلی‌تان سخت است، در نظر بگیرید اگر جدا شوید، آیا شرایط بهتر می‌شود یا بدتر؟

راهکارها و موارد پیشگیری از خیانت همسران


انتخاب همسر مناسب

قران کریم اساس رابطه زناشویی را «مودت و رحمت» می‌داند که رابطه‌ای برتر و والاتر از پیوند شهوانی یا بهره‌گیری اقتصادی و سودجویانه است. بنیانی که بر اساس «مودت ورحمت» شکل می‌گیرد، آثار بسیار پرخیر و برکتی نه تنها برای زن و شوهر و فرزندان، بلکه برای جامعه دارد. انتخاب همسر باید از روی آگاهی و با توجه به معیارهای درست صورت گیرد. از این جا می‌توان به اهمیت تحکیم بنیان خانواده پی برد.

ایجاد تقوا

شخص با ایمان به علت ارتباط قلبی با خدا و برخورداری از یک نیروی کنترل‌کننده درونی، فردی قابل اعتماد است. اعتماد کردن به کسی که نیروی کنترل‌کننده با ایمان و اعتقاد ندارد، نوعی خطر کردن است و اغلب به صلاح نیست. افرادی که در پیشگاه خدا تعهد قلبی دارند، در برابر دیگران نیز به تعهدات خود عمل می‌کنند و می‌توان به قول و تعهد آنها در امر ازدواج اعتماد کرد. دوم اینکه افراد با ایمان به علت این که از نظام اعتقادی و ارزشی واحدی پیروی می‌کنند، دارای بینش‌ها، گرایش‌ها و سلیقه‌های کم و بیش یکسانی هستند. از این رو در زندگی مشترک، تناسب فکری و روحی زیادی با هم دارند. سوم ویژگی‌های اخلاقی و شخصیت همسر، یکی دیگر از معیارهای اساسی در انتخاب همسر است، یعنی اطمینان یافتن از اخلاق خوب و شایسته طرف مقابل. زندگی کردن با افراد خشن، بداخلاق، تندخو و بدرفتار بسیار مشکل است. در روایات اسلامی آمده است که همسر بداخلاق، انسان را به پیری زودرس مبتلا می‌کند. مردم آزاری، فحاشی، بدزبانی، عادت‌های بداجتماعی، از قبیل اعتیاد، اهمیت ندادن به کار و…، ازدواج با این افراد آغاز گرفتاری است.

درمان خیانت

 باور کنید که زندگی شما تمام نشده است. التیام، سطح انرژی شما را بالا می‌برد. سعی کنید در این مدت، بیشتر وقت‌تان را با دوستان بگذرانید و تنها نمانید. حتما از یک مشاور روان درمانگر کمک بگیرید و پس لرزه‌های خیانت را در روان و جسم خود درمان کنید. از خانواده، دوستان و… حمایت بخواهید. در کنار افراد سمی که حال‌تان را بیشتر بد می‌کنند، نباشید. خودتان را دوست بدارید و تمرین‌های مراقبه ذهنی انجام دهید. طرحواره درمانی انجام دهید به کمک درمانگر تا طرز تفکر و نگرش‌تان اصلاح شود و بتوانید سلامت روان و آرامش‌تان را افرایش دهید. فردی که خیانت کرده را اگر می‌توانید ببخشید البته بخشیدن به معنای سرکوب احساسات یا فراموش کردن آن اتفاق نیست. احساسات خود را کنترل کنید و به شیوه سالم آنها را تخلیه کنید. همچنان تلاش کنید نشخوار فکری را کنار بگذارید.

آیا کسی که یک بار خیانت کرده است، مجدد خیانت می‌کند؟

نمی‌توان به سادگی به این سوال پاسخ داد چون بستگی به شخصیت فرد و میزان سلامت روان و دلیل خیانتش دارد. اگر فرد شخصیت نسبتا سالمی داشته باشد و از کاری که کرده است پشیمان باشد، احتمال خیانت مجدد کم است. در کل اگر طرف مقابل یک بار خیانت کرده است و پشیمان هم نیست یا سلامت روان پایینی دارد، بهتر است منتظر خیانت‌های بعدی هم باشید!

سخن پایانی

خیانت به هر دلیلی که باشد، هیچ توجیهی ندارد. برخی از افراد خودشان را گول می‌زنند و فکر می‌کنند چون وضعیت رابطه‌شان خوب نیست، حق دارند با فرد دیگری وارد رابطه شوند اما اگر واقعا وضعیت رابطه‌تان خوب نیست، به فکر جدایی باشید و نه خیانت! اگر خیانت دیدید و حال‌تان خوب نیست، حتما این مقاله را تا آخر بخوانید و همچنین اگر می‌خواهید از اتفاق افتادن خیانت جلوگیری کنید می‌توانید از راهکارهایی که نوشتیم استفاده کنید. یادتان باشد که خیانت دیدن یک تروما یا ضربه روانی محسوب می‌شود که برای درمان آسیب‌های روانی و جسمانی آن، قطعا نیاز به کمک روانشناس دارید وگرنه این آسیب‌ها مثل سرطان، تمام جسم و روان‌تان را می‌گیرند و بعدها باید تاوان بیشتری بدهید. پس برای درمان اگر زودتر مراجعه کنید بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!