علم روانشناسیمشکلات فردی

در چه مواقعی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ (مشاوره آنلاین بهتره یا حضوری؟)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

یک متخصص سلامت روان در چه مواردی می‌تواند کمک کند؟ چیزهای زیادی وجود دارد که یک متخصص سلامت روان (روانشناس) می‌تواند از آنها حمایت کند. از یک مشکل سلامت روان گرفته تا کسانی که احساس نمی‌کنند مشکل سلامت روان دارند و فقط می‌خواهند پیشگیری کنند. بسیاری از مسائلی که در درمان به آنها پرداخته می‌شود، مسائل رایج و همچنین مسائل پیچیده‌تری هستند. درمان برای همه است! در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که برای چه مشکلاتی لازم است از روانشناس کمک بگیرید. اگر حتی یکی از نشانه‌های زیر را دارید، فورا مراجعه کنید تا درمان‌تان آسان‌تر و در جلسات کمتری انجام شود و همچنین در هزینه‌تان صرفه‌جویی شود.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنم؟


اگر عملکردتان در جنبه خاصی مختل شده است

گاهی اوقات مسائل روانی یا عاطفی، می‌تواند مانع تحصیل یا کار شود. همچنین ممکن است از روابط اجتماعی کنار بکشیم یا از آن اجتناب کنیم. ممکن است در روابط اجتماعی یا عاشقانه با مشکلاتی روبرو شویم. حتی ممکن است با دوستان درگیری داشته باشیم، یا ممکن است حفظ آن روابط برایمان سخت باشد. اگر هر مشکل احساسی، مانع عملکرد خوب شما در هر جنبه‌ای از زندگی شما می‌شود، ارزش این را دارد که به اصلاح این موضوع بپردازید. دیگر لازم نیست زندگی را به این شکل پیش ببرید، امکان تغییر وجود دارد.

دریافت حمایت پس از یک تجربه آسیب‌زا

خانم ناراحت و آسیب دیده

گاهی اوقات تجربه آسیب‌زا می‌تواند بر زندگی و رفاه عاطفی و روانی افراد تأثیر بگذارد. با حمایت یک متخصص، می‌توان آن را به روشی ایمن مدیریت و پردازش کرد و فرد را قادر ساخت تا در زندگی خود، پیامدهای این اتفاق را بهتر مدیریت کند. برخی از انواع تروما شامل تجربه مستقیم یا غیرمستقیم سوءاستفاده جنسی، سوءاستفاده عاطفی، غفلت، خشونت فیزیکی، تصادفات رانندگی، مرگ ناگهانی یا غیرمنتظره، جنگ، نابرابری یا تشخیص جدی سلامت جسمانی است. برای رفتن به درمان حتما لازم نیست چیزی آسیب‌زا را تجربه کرده باشید، اما اگر تجربه کرده‌اید، درمان می‌تواند در پردازش آن ضربه کمک کند.

زمانی که شما در حال تجربه پریشانی عاطفی هستید

نمونه‌هایی از این ممکن است نوسانات خلقی قابل توجهی باشد که احساس می‌کنید برای شما ناراحت‌کننده هستند. این ممکن است احساساتی باشد که به نظر می‌رسد طاقت‌فرسا باشد یا اینکه شما نمی‌توانید با آنها کنار بیایید. همچنین ممکن است شرایط یا احساسات دشواری وجود داشته باشد که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید. صرف نظر از اینکه احساسات چیست، اگر احساس می‌کنید برای مدیریت آن یا مقابله با آن به حمایت نیاز دارید، درمان می‌تواند راهی عالی برای یادگیری برخی از استراتژی‌های جدید باشد.

وقتی از راهبردهای مقابله‌ای غیر مفید استفاده می‌کنید

گاهی اوقات وقتی با هر مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنیم، هر کاری از دست‌مان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا احساس بهتری داشته باشیم. متأسفانه، این می‌تواند عواقب منفی بر سلامت و شادی ما داشته باشد و به احتمال زیاد این راه حل بلندمدتی برای مقابله با احساسات نیست. برخی از راهبردهای رایج غیرمفید مقابله ممکن است شامل مصرف الکل، مواد مخدر، پرخوری، قمار، رابطه جنسی نامشروع یا سیگار کشیدن باشد. البته، هیچ یک از اینها به تنهایی یک مشکل سلامت روانی نیستند، اما اگر به تنها راهبرد مقابله با مشکلات تبدیل شوند یا روی زندگی، روابط، مالی، سلامتی یا بر رفاه روانی شما تأثیر بگذارند، یک متخصص سلامت روان می‌تواند از شما در ایجاد تغییرات حمایت کند.

زوج درمانگر و سکس تراپیست

مشکلات روابط بین فردی

مراجعه به روانشناس می‌تواند به شما کمک کند که روابط‌تان را بهبود ببخشید. اگر می‌خواهید بهتر ارتباط برقرار کنید، اگر می‌خواهید همسرتان را بهتر بشناسید یا اگر می‌خواهید خودتان را بهتر بشناسید، مراجعه کردن به روانشناس، می‌تواند مفید باشد. گاهی اوقات افراد مجرد، اگر در تلاش برای حفظ رابطه خود هستند، در درمان شرکت می‌کنند. اگر می‌خواهید تجربیات دشوار یا رویدادهای آسیب‌زا را که ممکن است بر رابطه شما تأثیر بگذارد پردازش کنید، درمان ممکن است مفید باشد.

خودسازی

مراجعه به یک متخصص سلامت روان فقط برای یک مشکل یا اختلال جدی نیست. گاهی اوقات مراجعه به روانشناس، به معنای درک بهتر خود، نحوه نگاه کردن به دنیا، حمایت از شما در ایجاد روابط، کمک به رابطه شما با غذا، مدیریت استرس در محل کار، ایجاد اعتماد به نفس یا حتی تبدیل شدن به والدین بهتر است. ملاقات یک درمانگر به این معنی نیست که شما مشکلی دارید. گاهی اوقات مراجعه به یک درمانگر به معنای خودسازی است.

توسعه راهبردهای مقابله‌ای جدید

گاهی اوقات افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند می‌خواهند راه‌های جدیدی برای مقابله با مشکلات یا استرس ایجاد کنند. این می‌تواند حمایت از زندگی با فردی باشد که مشکل سلامت روانی دارد، می‌تواند استرس کاری، استرس رابطه، مشکلات سلامت جسمانی یا هر نوع ناراحتی عاطفی باشد. شرایط زیادی در زندگی وجود دارد که ممکن است به استراتژی‌های مقابله‌ای متفاوت یا جدید نیاز داشته باشد. گاهی اوقات حتی شرایط مثبت زندگی می‌تواند استرس‌زا باشد، بنابراین اگر متوجه شدید که با شرایط بد زندگی دست و پنجه نرم می‌کنید، یک درمانگر می‌تواند مفید باشد.

حمایت از تغییر کردن شما

گاهی اوقات ممکن است فرآیند سازگاری با زندگی پس از نوعی تغییر باشد – ممکن است از دست دادن یک فرد یا تغییر در یک رابطه، شغل، سوگ، تغییر خانه یا دوستان باشد. گاهی اوقات این فرآیند دستیابی به تغییر است که ممکن است قبلاً به آن دست نیافته باشید – شروع یک رابطه، ایجاد یک رابطه مثبت با غذا، ترمیم یک رابطه فعلی، ایجاد اعتماد به نفس یا مدیریت اضطراب، همگی نمونه‌های واقعا خوبی هستند. صرف نظر از نوع تغییراتی که به دنبال ایجاد آن هستید، یک روانشناس می‌تواند از شما در ایجاد این تغییرات حمایت کند.

یک مسئله ممکن است باعث کاهش کیفیت زندگی شما شده باشد

شاید از تجربه‌ای که داشته‌اید و هرگز در مورد آن صحبت نکرده‌اید، احساس شرم یا خجالت می‌کنید. شاید در حال یافتن مشکلات عاطفی هستید که باعث کاهش شادی یا کیفیت زندگی شما می‌شود. شاید بخواهید قدمی در حرفه خود بردارید اما می‌ترسید یا نگران هستید. شاید به دلیل اضطراب وارد رابطه نمی‌شوید. صرف نظر از دلیل، اگر مشکلات عاطفی یا روانی کیفیت زندگی شما را کاهش می‌دهد، مطمئناً ارزش پرداختن به آن را دارد.

شما سزاوار آن هستید

مراجعه به روانشناس

شما شایسته این هستید که خود را در اولویت قرار دهید و نیازهای عاطفی و روانی خود را برآورده کنید. شاید این نیازها قبلاً هرگز برآورده نشده باشند، شاید شما هرگز شادی خود را در اولویت قرار نداده‌اید، و درمان می‌تواند راهی برای انجام آن باشد. دشواری‌ها یا چالش‌های شما ارزش رسیدگی به خود را دارند.

یک مشاور سلامت روان کیست؟ به علاوه کجا می‌توانید آن را پیدا کنید؟

براساس گزارش موسسه ملی سلامت روان، در ایالت متحده آمریکا، تقریبا از هر 5 بزرگسال، 1 نفر با یک بیماری روانی زندگی می‌کند، اما تنها حدود نیمی از آنها تحت درمان قرار می‌گیرند. شرایط بهداشت روانی درمان نشده می‌تواند نه تنها بر ذهن بلکه بر بدن نیز تاثیر منفی بگذارد و در روابط  و کار فرد نیز اختلال ایجاد کند.

اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان احساسات، افکار یا رفتارهای ناراحت‌کننده‌ای را تجربه می‌کنید و در مدیریت آنها مشکل دارید، ممکن است گزینه‌های درمانی مختلفی از جمله مشاوره سلامت روان را در نظر بگیرید.

مشاوره سلامت روان چیست؟

مشاوران سلامت روان، متخصصان دارای مجوز هستند که جنبه های شناختی، رفتاری و عاطفی سلامت روان را درمان می‌کنند. آنها با افراد، خانواده‌ها، زوج‌ها و گروه‌ها در محیط‌های مختلف کار می‌کنند. مشاوران سلامت روان از تکنیک‌های مختلفی برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • ترویج سبک زندگی سالم
  • عوامل استرس‌زای شخصی و سطوح عملکرد را شناسایی کنند
  • حفظ یا بازیابی سلامت روان با تکنیک‌های تخصصی

مشاوران سلامت روان چه می‌کنند؟

مشاوران سلامت روان برای انجام چندین کار آموزش دیده‌اند. آنها با مراجعه‌کننده خود در مورد علائم‌شان صحبت می‌کنند و گزینه‌های درمانی را مورد بحث قرار می‌دهند. در برخی از ایالت‌ها، مشاوران حرفه‌ای دارای مجوز صلاحیت تشخیص شرایط سلامت روان را دارند. سایر ایالت‌ها برای تشخیص به پزشک، روانپزشک یا روانشناس نیاز دارند.

متخصصان سلامت روان، روان درمانی را برای کمک به مراجع ارائه می‌دهند تا فرد بتواند:

  • رفتارها، عواطف و افکارش را درک کند
  • عوامل استرس‌زا را شناسایی کند
  • روش‌های مقابله سالم و حل مسئله را آموزش ببیند

انواع رویکردهای درمانی

جلسه مشاوره

مشاوران سلامت روان ممکن است در انواع مختلف روان درمانی تخصص داشته باشند:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT) یک درمان مبتنی بر شواهد است که به افراد کمک می‌کند الگوهای تفکر مخرب را بشناسند، بفهمند که چگونه بر رفتار آنها تأثیر می‌گذارد و چگونه رفتارهای سالم‌‌تری اتخاذ کنند.
  • روان درمانی بر احساسات و روابط بین فردی تمرکز دارد. با راهنمایی یک متخصص، مشتریان از خود انعکاس و خودآزمایی برای کشف الگوهای مشکل‌ساز استفاده می‌کنند.
  • درمان تمرکز فردی بر رابطه بین تعاملات شخصی و علائم روانشناختی تمرکز دارد. این یک درمان با زمان محدود است که به طور معمول 12 تا 16 هفته طول می‌کشد.
  • در درمان هیجان‌مدار، بیشتر روی هیجانات فرد تمرکز می‌شود و به فرد کمک می‌کنند که بتوانند هیجاناتش را مدیریت و هدایت کند. این یک درمان کوتاه مدت است و نقطه مقابل رفتار درمانی است.
  • طرحواره درمانی نوعی از رفتار درمانی است اما کامل‌تر از آن است. در طرحواره درمانی، تله‌های ذهنی که از دوران کودکی در فرد ایجاد شده‌اند مشخص شده و درمان می‌شود. در این رویکرد، از تصویرسازی‌های ذهنی هدایت شده و تمرینات دیگر استفاده می‌شود. طرحواره درمانی، یک درمان بلندمدت است.

البته رویکردهای درمانی دیگری نیز وجود دارند اما موارد فوق، از رایج‌ترین و پرکاربردترین آنها است. مشاوران سلامت روان می‌توانند در کنار انواع دیگر ارائه دهندگان پزشکی – از جمله روانپزشکان یا پزشکان مراقبت‌های اولیه – برای ارائه درمان جامع کار کنند. برای مثال، بسیاری از درمان‌های مؤثر اختلال مصرف مواد با منبع معتمد شامل ترکیبی از دارو درمانی و رفتار درمانی است. مشاوران سلامت روان نیز برای ایجاد اهداف و برنامه درمانی با مراجعان همکاری می‌کنند. آنها می‌توانند مشتریان را به سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی یا خدمات اجتماعی مرتبط ارجاع دهند.

تفاوت مشاور سلامت روان با روانشناس چیست؟

همدلی مشاور با مراجعه کننده

مشاوران و روانشناسان سلامت روان ممکن است خدمات مشابهی مانند روان درمانی ارائه دهند، اما تفاوت‌های مشخصی بین آنها وجود دارد.

مشاوران سلامت روان


الزامات صدور مجوز از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است، اما به طور کلی، مشاوران سلامت روان دارای مدرک کارشناسی ارشد معتبر در رشته مشاوره هستند و 2 تا 3 سال سابقه مشاوره تحت نظارت درمانگر دارند. نام‌های حرفه‌ای رایج در کشورهای خارجی، عبارتند از:

  • مشاور بهداشت روان دارای مجوز(LMHC)
  • مشاور بالینی مجاز الکل و مواد مخدر (LCADC)
  • مشاور حرفه‌ای بالینی بهداشت روان (LPCC)
  • مشاور حرفه‌ای دارای مجوز(LPC)

در برخی ایالت‌ها، مشاوران دارای مجوز، صلاحیت تشخیص بیماری‌های روانی را ندارند.

مشاوران سلامت روان به درمان چندین بیماری کمک می‌کنند، از جمله:

میزان بهره‌مندی شما از مشاوره ممکن است بسته به نوع و شدت وضعیت سلامت روان، نوع درمان و تبعیت از درمان متفاوت باشد.

روانشناسان


روانشناسان بالینی دارای مدرک دکترا یا کارشناسی ارشد (PHD یا PsyD) هستند که شامل چندین سال تحقیق و تمرین است. آنها به صورت تئوری، روش‌های تحقیق و درمان آموزش می‌بینند، بنابراین می‌توانند مشاغلی را در تحقیقات دانشگاهی یا عمل بالینی دنبال کنند.

انواع گرایش‌ها در رشته روانشناسی وجود دارد، از جمله:

  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی عمومی
  • روانشناسی صنعتی سازمانی
  • روانشناسی کودکان استثنایی
  • روانشناسی تربیتی
  • روانشناسی خانواده
  • روانشناسی مثبت‌نگر

روانپزشکان

روانپزشکان در دانشکده پزشکی تحصیل می‌کنند و مدرک دکترای پزشکی (MD) دریافت می‌کنند. بنابراین، روانپزشکان می‌توانند تأثیر هر گونه شرایط سلامت جسمانی را بر سلامت روان ارزیابی کنند و در صورت نیاز دارو تجویز کنند. یک مشاور سلامت روان ممکن است شما را به یک روانپزشک ارجاع دهد تا زمینه‌های بیولوژیکی یک بیماری روانی را درمان کند. به خاطر داشته باشید که روانپزشکان، روانشناس نیستند و حق مشاوره دادن ندارند و هرگز نمی‌توانند جای روان درمانی را بگیرند چون این عزیزان در رشته روانشناسی یا مشاوره تحصیل نکرده‌اند. آنها فقط مسئول دارو تجویز کردن هستند، فقط زمانی که مشاور یا روانشناس مراجعه‌کننده را به آنها ارجاع داده باشد.

آیا مشاوره سلامت روان موثر است؟


قطعا بله. در اینجا تحقیقاتی وجود دارد که از اثربخشی مشاوره سلامت روان پشتیبانی می‌کند:

  • بر اساس گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، حدود 75 درصد از افرادی که روان درمانی را شروع می‌کنند، نتیجه می‌گیرند.
  • یک مرور تحقیقاتی بزرگ منبع معتبر از 106 مطالعه تجزیه و تحلیل که اثربخشی CBT (رفتار درمانی شناختی) را بررسی کرد، نشان داد که CBT یک درمان موثر برای اختلالات اضطرابی، پرخوری عصبی، مسائل مدیریت خشم، استرس عمومی و افسردگی است.
  • با توجه به منبع معتبر 53 مطالعه مروری دیگر، CBT همچنین در درمان بزرگسالان مبتلا به اختلال مصرف مواد موثر بود.
  • بر اساس یک منبع معتبر از 38 مطالعه، روان درمانی بین فردی می‌تواند به طور موثر، افسردگی را در بزرگسالان درمان کند، چه به طور مستقل و چه زمانی که با دارو ترکیب شود.
  • یک مطالعه کوچک در سال 2007 نشان داد که افرادی که جلسات کوتاه‌مدت CBT را در مراقبت‌های اولیه دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که این جلسات را دریافت نکردند، بهبودی بیشتری را تجربه کردند.
  • مطالعه‌ای که در سال 2005 روی 232 فرد مبتلا به اختلال هراس انجام شد، نشان داد که درمان با CBT و دارو به طور قابل ‌توجهی مؤثرتر از مراقبت‌های اولیه – معمولاً داروها – به تنهایی است.

کجا می‌توانید یک مشاور سلامت روان پیدا کنید؟


راه‌های مختلفی برای پیدا کردن یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های روانی در نزدیکی شما وجود دارد. می‌توانید از پزشک خانواده خود درخواست معرفی کنید. همچنین یک جستجوی کلی در اینترنت برای ارائه ‌دهندگان نزدیک خود انجام دهید. هنگامی که به دنبال یک مشاور هستید، چند نکته را باید در نظر بگیرید:

  • چقدر هزینه می‌گیرند؟ آیا بیمه شما جلسات را پوشش می‌دهد؟
  • آیا آنها در زمینه‌های درمانی خاصی (مانند مصرف مواد، اختلالات خوردن یا هر مسئله‌ای که شما به دنبال درمان آن هستید) تخصص دارند؟
  • آیا آنها مشاوره‌های غیرحضوری ارائه می‌دهند؟
  • درمان موثر بر رابطه خوب بین درمانگر و مراجع متکی است. در نظر بگیرید که با چه کسی راحت‌تر صحبت می‌کنید: یک جنسیت خاص، یک فرد رنگین پوست، یک فرد با اعتقادات شما و…

مشاوره حضوری موثرتر است یا مشاوره غیرحضوری؟

جلسه مشاوره آنلاین

اگر صادقانه و از لحاظ علمی بخواهیم بگوییم، فرقی نمی‌کند. وقتی شما همکاری لازم را در جلسات درمانی داشته باشید و همچنین مشاور حرفه‌ای را انتخاب کنید، در هر دو نوع مشاوره‌ها، درمان شدن امکان‌پذیر است. همان مواردی که در جلسات حضوری انجام می‌شود، در جلسات غیرحضوری نیز انجام می‌شود و فرقی نمیکند. اما از طرفی مشاوره‌های غیرحضوری، در سبک زندگی کنونی، طرفدارهای بیشتری دارند زیرا:

  • هزینه مشاوره‌های غیرحضوری کمتر است.
  • نیازی به رفت و آمد نیست. پس صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما می‌شود.
  • مناسب همه افراد است، مخصوصا افرادی که تا دیر وقت شاغل هستند و نمی‌توانند به جلسات حضوری بروند، افرادی که بچه‌دار هستند و یا دانشجو هستند.
  • افرادی که خجالتی هستند و در جلسات حضوری، راحت نیستند.

سخن پایانی

استفاده از خدمات مشاوره، همانند استفاده از خدمات پزشکی، یک امر نرمال و ضروری است. همانطور که ما اغلب بیماری‌های جسمی را با خوددرمانی یا با صبوری و نادیده گرفتن آن، نمی‌توانیم درمان کنیم، بیماری‌های روانی هم همین گونه هستند و برای درمان یا پیشگیری از آن، نیاز هست از افرادی که در این زمینه آموزش دیده‌اند کمک بگیریم. حتما این مقاله را برای دوستان‌تان بفرستید و به ما کمک کنید تا در این امر فرهنگ‌سازی کنیم. اگر مراجعه کردن به روانشناس در جامعه بیشتر فرهنگ‌سازی شود، بسیاری از مسائل حل می‌شود و جامعه از سلامت روان بیشتری برخوردار می‌شود. اما وقتی سلامتی نباشد، همه چیز در جامعه بهم می‌ریزد. برای اینکه از جلسات مشاوره نتیجه بگیرید، اول اینکه باید مشاور حرفه‌ای و متخصص انتخاب کنید و دوم اینکه باید خودتان هم در جلسات مشاوره، فعال باشید و همکاری بالایی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!